Hankinnat vauvalle

Kiips

Näppärä viestien naputtelija
Parhaat ja turhimmat hankinnat vauvalle?
Vinkkejä, kysymyksiä ja kommentteja eri hankinnoista vauvalle. :)
 
Mä en varmaan tuu hommaamaan juuri mitään, kun kaikki esikoisen tavarat on tallessa. Kehto on ainoa, joka meinataan metsästää meidän makkariin, kun esikko varmaan nukkuu vielä omassa pinniksessään, kun tää toka syntyy. :) Tietty, jos tää olisikin poika, niin sitten ehkä jotain vaatteita voisi kattoa, mutta meillä ainakin on niin innokas tuttavapiiri, että kokemuksesta tiedän, että vastasyntyneelle ei ite ihan hirveen montaa vaatetta tarvii, kun kaikki tuo niitä tullessaan. :)

Kaksosten rattaita oon miettinyt, kun toi eka on vasta 1v 5kk, kun tän uuden pitäisi saapua, mutta päädyttiin sitten siihen, ettei hommata, ainakaan vielä. Ostetaan esikolle jotkut kevyet matkarattaat ja vauva saa yhdistelmät, kun yhdessä miehen kanssa liikutaan ja yksin yritän kantaa toista joko liinassa tai lyhyillä matkoilla pistää esikoisen seisomaan sisaruslaudalle. Tietty jos tää ei tunnu sitten vauvan synnyttyä hyvältä suunnitelmalta, niin sitten mietitään uusiksi niitä kaksosrattaita. :) Mutta siinä oikestaan kaikki, mitä me tarvitaan, esikoista odottaessa tilanne oli tietty ihan eri, kun se oli eka vauva lähisuvussa ja ekoja kaveriporukassakin, niin ei juuri mitään saatu tutuilta ja kaikki tarvittava piti hommata. :)

Ite oon sitä mieltä, että jos ottaa äitiyspakkauksen, niin sen lisäksi ainoat pakolliset hankinnat on muutama vaate, hoitopöytä tai -alusta esim. pesukoneen päälle, sänky (ja sitäkään ei välttämättä tarvii ihan alkuun, kun on se ä-pakkauksen laatikko), turvakaukalo, kylpyamme (tietty sylissä suihkuttelukin on vaihtoehto) ja vaunut ja/tai liina, jos tykkää kantaa. Kaiken muun voi hommata sitten, kun tietää, mitä tarvii. Odottajille ja pikkuvauvoille markkinoidaan supertarpeellisena kaikkea niin ihmeellistä krääsää, että kannattaa kyllä huolella miettiä ja kysellä muilta neuvoja, mikä kaikki on oikeesti hyödyllistä. :) Esim. joku auton turvavyön jatkeen tarve ei ihan auennut mulle, kun missään kohtaa se normaali vyö ei painanut mistään eikä paha paine olisi kolarissakaan musta siihen mahaan tullut, kun niiden vöiden väliinhän se jää muutenkin. Mutta kukin tietty tavallaan, saahan sitä ostella kaikkea ihanaa, jos tykkää ja saa ne johonkin mahtumaan. :)
 
Meidänkään ei tarvitse kauheasti tavaroita hommailla, kun esikoisen jäljiltä on kaikki tallella. Kunhan vain löytyvät äitini varastoista, meillä kun ei ole niin paljon tilaa säilytellä. ;) Kantorepun olen aikonut nyt ostaa, sellainen oli lainassa viimeksi kaverilta, mutta nyt ajattelin ostaa ihan oman. Se oli kuitenkin esikoisenkin kanssa kätevä. Vaunut meillä on ok, mutta pitää selvittää, saako niihin seisomalaudan. Meidän esikoinen on vuoden vanhempi kuin Inkiväärillä, joten tuplia en ole edes harkinnut. Neiti haluaa sen verran "ite tassuttaa". Jokunen vaate tulee varmasti hankittua, olipa tulija sitten samaa tai eri sukupuolta esikoisen kanssa. Luottaakohan sitä nyt turhankin paljon siihen, että tarvittavat jo löytyy. :D Huomaa sitten vasta vauvan synnyttyä, että jotain "elintärkeää" onkin mennyt hukkaan.

 
Meilläkin on esikoiselta lähes kaikki tallessa ja loput taitaa tulla serkkulikalta takaisin. Veljen tyttö on tasan vuoden vanhempi kuin meidän tulokas, eli sieltä varmaan noita kausivaatteita sitten saadaan sen mitä itseltä puuttuu, kun esikoinen taas on juurikin saman ikäinen kuin Kellistyksen. Toiset vaunut tarvitaan, koska esikoinen ainakin vielä nukkuu likimain kaikki päikkärit ulkona. Tosin se nyt varmasti kesän aikana vielä näkee paremmin miten menee. Kaksosten rattaita/vaunuja on myös mietitty, mutta tuskin tarvitaan: pikkuista voi kuljettaa melkolailla kantoliinassa aluksi ja sitten esikoista rattaissa minkä tarvitsee. Esikoinen on kuitenkin tosi reipas ja juoksee ja hyppelee mieluusti itsekin, kuitenkin vielä niin pieni että väsymyksen iskiessä pitää jotakin olla. E ei kantoliinassa/repussa oikein enää viihdy, ehkä nukkuessa, mutta katsotaan nyt miten menee.
Turvakaukaloon tarvitaan toinen telakka, kun esikon istuin on samassa telakassa jossa kaukaloa käytettiiin. Mietittiin tosin että oisko jo ostanut esikolle isomman istuimenkin, mutta ehkä kuitenkin vaan tilataan tuo telakka vaikka kallis se onkin. Turhamaisuuttakin saattaa olla ilmassa ;) Kaukalo ja istuin kun ovat keskenään samaa kuosia...
 
Täällä odotetaan esikoista ja on kyllä melkoinen viidakko nää lastentarvikkeet :D
Yhdistelmävaunuja oon tässä kattellu, kumpiko parempi kova vaunukoppa vai pehmee vaunukoppa? Millainen turvakaukalo on hyvä? Kertokaahan vinkkejä mitä kaikkea kannattaa hankkia, kun ensimmäinen muksu on tulossa.
 
Kova kantokoppa on parempi kyllä.. Ainaki mulle sanottii ja totesin itekki et on Ku ostettii vaunut . :) kaikkee muuta pitäs hankkia ku esikoista ootellaa.. Hoitopöytä ainaki saadaa miehen siskolta ja aika pino vaatteita jos meille tulee Poika.. Mut tyttöjenki juttuja tullaa varmaa joltai sukulaiselt saamaa Jos vaa kelpuutan ne ;) no ei.. Kaikkee iha pientä vaatetta ei oo järkee Ostaa iha uuten ku ne jää heti pieneks..
 
Täälläkin yksi esikoistaan odottava vielä melko ulalla kaikesta vauvamateriasta. emoticon

Kiitos teille kokeneemmille noista "suuntaviivoista", jotka kannattaa pitää mielessä vauvatarvikeostoksilla. Toiset tuntuvat listaavan hankittaviin kaikkea mahdollista nenä-Friidoista aina soiviin sittereihin saakka... Totuushan se varmasti kuitenkin on, että vauvat ovat niin yksilöllisiä, ettei ennen pieneen tutustumista voi varmaksi sanoa, mikä kaikki lopulta on tarpeellista.

Täällä on nyt hankittuna muutama vaatekerta 50-62 senttisiä vaatteita, turvakaukalo sekä tänään kotiin noudetut yhdistelmävaunut. Olimme aika aikaisessa kaukalon ja vaunujen kanssa, mutta päädyin vertailun jälkeen Emmaljungan Duo Edgeihin, ja kyseistä mallia saattaa joutua metsästämään käytettyinä netistä melkoisenkin tovin, niin suosittuja ne ovat. Löysimme kuin ihmeen kaupalla viikko sitten täydellisen väriset, hyväkuntoiset ja kaiken lisäksi edulliset vaunut huuto.netistä, joten en jäänyt aikailemaan. Läheisessä lastentarvikeliikkeessä oli lisäksi hyvässä tarjouksessa saman värinen kaukalo, jonka saa adapterilla kiinni vaunujen runkoon, joten nyt on ne kaikkein suurimmat hankinnat jo tehtynä. emoticon Kai sitä hankittavaa silti vieläkin ilmaantuu...

Haluaisiko joku antaa vinkkejä siihen, miten elovauva kuuluu pukea? Vaikka päällysvaatteet jne. riippuvat varmasti paljon säästä, olen miettinyt pitääkö vauvalle ostaa esim. äitiyspakkauksen pukua pienempi vanupuku?
 
Meillä on ihan kunnon kova iso  Emmaljungan vaunukoppa ja siihen olin todella tyytyväinen! Tosin neiti alkoi nousta siinä 7kk iässä seisomaan vaunuissa, eikä meillä siihen hätään ollut valjaita niin vaihdettiin jo sitten ratasistuin johon meillä on lämpöpussi.  Olen ehdottomasti kunnon vaunukopan kannalla, nyt kun vauvakin syntyy syyskesällä niin menee sitten koko talven vaunussa, nyt on valjaatkin olemassa :) Niin itkuhälyytin ei meillä kauheasti auttanut tuohon nousemisen ennakointiin, kun neidillä on tapana olla ihan hissukseen siellä vaunuissa/rattaissa herättyään ties miten pitkään :D
Meillä on lisäksi ihan reilut autorattaat, Quinny Buzz3, joihin ollaan myös oltu tyytyväiset. Nuo rattaat ei ole mitkään pienet, mutta kun liikutaan paljon niin ne on tosi reilut työnnellä muuallakin kuin kaupungin kaduilla ja sisätiloissa. Samoin suosittelen lämpimästi sellaisia auto/matkarattaita joihin saa kaukalon adaptereilla kiinni! Se oli niin ihana kun ei tarvinnut lasta siirrellä rattaista turvakaukaloon ja takaisin reissatessa.
 
Me ostetaan uudet vaunut ihan käytännön syistä. Vanhat ku tuli käytettynä, ja niissä jo silloin kaikennäköstä renkkaa, esim. jalkapeitteen saa vain kantokoppaan kiinni, vaunut viettää kokoajan oikealle, ja kantokoppa pehmeä eikä tahdo enää pysyä kasassa.

Ostetaan myös kantoreppu. Esikoiselle saatiin tricottiliina, mut seki jäi vähälle käytölle kun oli mulle vähä turhan pieni kooltaan. Sinne alle ei mahtunu mitää t-paitaa paksumpaa.

Kälyltä saadaa lainaa koliikkikeinu. Esikolle olisi todellakin tarvinnu sellasta; ei viihtyny oikee muualla ku sitterissä pahimmat yöt. Ja oli sillon pelkkä baby björnin original-sitteri. Voitte kuvitella miten jalat kramppas sitä kiikutellessa.

Mitää muita hankintoja ei ole sellasta pakollista meille, mut ehkä hankitaa lasiset tuttipullot, ku houkuttelee niin kovasti


Jos kaikista hankinnoista ei ole ihan varma, niin ainakin Hesan seudulla on muutama sellanen vauvantarvikkeiden vuokrausliike, mistä voi vuokrata melkein mitä vaan. Esim. kantoreppujaki on niin monenlaista, et vuokraamalla vois testata mikä on omiin tarpeisiin sopiva, ja tehdä vasta sitten ostopäätöksen.
 
Kaleidoskooppi mä en ainakaa ostais ylimäärästä vanupukua. Äp:n makuupussilla voi pelata varsin pitkälle. Että jos tuntuu kovin viileältä, niin makuupussi vaan sinne vaunuihin ja vauva sekaan omis vaatteis+pipos ja tumpuis. Kokeilemalla sen oppii. Jotkut sanoo et vauvalle pitää laittaa yksi vaatekerros enemmän kuin mitä itselle pukisit.
 Mut toisaalta jos onkii ihan kamalat helteet, niin pelkäs vaipaski tarkenee ja vaiks harso suojaks :) Se riippuu niin kovasti säästä.
 
Tässä lista jota meille hankitaan ennen syntymää: Vauvalle Turvakaukalo vaatetta ja eka sänky (äitiyspakkaus) Rattaat (ei kiire) Hoitoalusta Kantoliina vaippoja Sitteri tai riippumatto Mulle Nännirasvaa Imetysliivit Kuukautissiteitä Näillä ajateltiin pärjätä aluksi. Kaikki muu tulee ajan kanssa. Mulle lapsi on kolmas eikä vanhemmilta sisaruksilta ole jäänyt mitään talteen kun en ajatellut saavani kolmatta. Ajattelin siis ottaa todella rennosti. Tai ainakin nyt vielä otan :) katsotaan sitten kun tuo pesänrakennusvietti iskee päälle.
 
Me ei koskaan tarvittu sitä Fridaa, ei kyllä omistetakaan, harkitsin ostamista pitkään ja aina jäi ostamatta. Sellainen tavallinen niistäjä oli ja taidettiin kerran käyttää. Sitten hoksasin raskausaikana käyttämäni suolasuihkeen, siis sellainen samanlainen kuin vaikka nasolin suihke, mutta vain suolavettä sisältävä. Se suihke oli niiiiiin oiva ratkaisu! Helppo laittaa ja avasi käytäviä hyvin, räkä tuli ulos ja oli helppo pyyhkiä vaan harsonreunaan. Ihan hyvä vinkkinä näin raskausaikaan äideillekkin!
 
Monet tarpeelliset ja tarpeettomat huomaa kyllä ajan kanssa. Kauppaan pääsee myös sitten kun vauva on syntynyt ;) Itse en pieniä vaatteita kauheasti ostaisi etukäteen, jokainen vieras joka vauvaa tulee katsomaan tuo taatusti juuri niitä pieniä vaatteita ja ainakin itse tykkäsin ostaa sitten muutaman kun vauva oli syntynyt. Pystyi ostamaan "oikean" väristä. Kotiutumisvaatteetkin esikoiselle mies kävi ostamassa sinä aikana kun oltiin sairaalassa ja säänkin näki samalla. Moni kokee hoitopöydän tarpeelliseksi, me ei esikoiselle eikä tälle toisellekkaa sitä hommata. Vauvan vaatteet yms on niille ostetussa lipastossa ja vaippaa vaihdettiin kaikkialla muualla kuin oltais siinä hoitopöydäl vaihdettu esim sängyllä, sohvalla ja lattialla. Ihan huippu oli turvakaukalon telakka autossa, joten ei tarvinu vöiden kanssa tapella, myös matkarattaat joihin kaukalo meni kiinni oli huiput kaupoilla. Ja kun ei kaukalo ole enää käytössä menee matkarattaat edelleen vajaa 2 veellä. Miettiny olen, että tarviiskohan nyt hommata sisarusrattaat vai onnistuiskohan esikoiselta jo syksyllä itsenäinen kävely. Osaisko joku jolla jo useampi lapsi, että miten olette asian kokenut? Tai miten toista lasta odottavat on suunnitellu tekevänsä? Suosittelen ostamaan imetyssuojia ja ottamaan jo sairaalaan mukaan :D kun maito nousee ei tarvitse olla paita märkänä. Itselläni ainakin ensimmäiset pari kuukautta oli suojatkin jo parin tunnin jälkee ihan märät :D
 

Tuo tuplaratas asia on meilläkin harkinnan alla. Meillä oli hoitoalusta kodinhoitohuoneessa lavuaarin vieressä ja se oli tosi kätevä. Samoin olli pienen vaatteet. Meillä on pääasiassa kestoiltu, mutta kertisvaipatkaan ei ole olleet pannassa. Siksi oli kätevää että sai vaipat samalla säilöön.

Mulla meni nännit ihan rikki niistä kertis liivinsuojista vaikka kuinka rasvasin. Äitiyspakkauksessa oli tosi hyvät kestot ja saiin ne parilta kaveriltakin tarpeettomina. Mulla ei olleet mitkään suihkutissit, mutta kyllä niitä auojia silti tarvitsi.

Tuttipulloja meillä oli tasan yksi kotona odottamassa ja laitokselta annettiin ohje hakea korviketta hotwn kotiin mennessä haettiin pari pulloa ja maito Prismasta. Eipä noita pulloja sitten juuri tarvittu, kyllä sitä omaa maitoa sitten just pian tuli riittävästi ja pakkaseenkin. Luovutinkin maitoa sairaalaan pari kk, kun en tajunnut aloittaa heti.

 
Meillä esikoinen täyttää ensi viikolla kaksi vuotta eli on toisen syntyessä lähes 2,5-vuotias. On niin tomera kävelijä, haluaisi aina "tassuttaa ite", etten ole ajatellut tuplia hankkia. Hommaan tosiaan sen kantorepun, koska itse pidin esikoisenkin kanssa siitä, ei tarvinnut kuskata vaunuja joka paikkaan, ja lenkkeily sujui siten koiran kanssa hyvin. Niin nyt voi sitten tarvittaessa olla vaikka esikoinen rattaissa ja vauva sitten kantorepussa. Ja sen seisomalaudan hommaan kyllä joko noihin jo olemassa oleviin vaunuihin tai sitten, jos niihin ei sitä saa, niin sitten pitää miettiä vaunuasiaa uudestaan. Mutta tyttö tykkää kuitenkin niin paljon kävellä itse jo nyt, ettei varmaan vauvan synnyttyäkään pitkiä aikoja rattaissa viihdy. Vaikka mistäs sen tietää, jos heittäytyykin sitten ihan vauvaksi itsekin. :D Mutta voihan sitä ne rattaat ostella sitten myöhemminkin.

Minä en kokenut niitä äitiyspakkauksen kestoliivinsuojia kovin hyviksi. Kun niitä pesi useamman kerran, niin menivät mielestäni jotenkin "koviksi", epämukavan tuntuisiksi. Sain sitten serkultani lainaan itsetehtyjä kestoliivinsuojia ja ne olivat kyllä todella hyvät. Olenkin nyt ajatellut ommella itse noita liivinsuojia, kun eivät ole vaikeita tehdä. Kankaitakin löytyy valmiina, kun on tullut kestovaippoja yms. ommeltua.

Eikä kaikkea tosiaan tarvitse hommata ennen vauvan syntymää. Ja jos mahdollista, niin kannattaa tavaroita lainailla vaikka kokeiluun ainakin kavereilta/sukulaisilta, koska voi olla, ettei oma vauva sitten viihdykään esim. sitterissä tai ettei itse tykkääkään käyttää kantoliinaa/-reppua. Meillä esim. esikoinen ei oikein sitteristä välittänyt, kun sellainen sukulaiselta oli lainassa. Tutteja hän ei välittänyt syödä, tuttipulloakin käytettiin vain muutaman kerran. Kun olin esim. ratsastamassa, ei hän sitten kaivannut ruokaa usein sillä välin, vaikka normaalisti olisikin jo syönyt.
 
Meillekin tuupattiin sukulaisilta sitteri ja itseasiassa kaksikin, voi sanoa että käyttämättä jäi. Tyttö viihtyi lattialla alusta asti niin hyvin. Toisaalta toisille nuo on ihan korvaamattomia. Meillä oli kantoliina käytössä tosi paljon silloin pikkuvauva-aikana, mutta myöhemmin kun jo vähän liikkui, niin ei neiti suostunut ollenkaan siihen. Minä kovasti yritin sitoa jos vaikka millälailla, niin ennen kuin mitään solmua oli aikaiseksi saanut neiti suunnilleen seisoi mun pään päällä. Se sitten jäi. Lopulta viime syksynä kun oltiin lähdössä reissuun ostin kantorepun tapaisen ja siihen sain sitten itse neidin solmittua :) Saattin myös pienet matkarattaat ja ne oli reissussa ihan kätevät kun ei tarvinnut missään maastossa kärrytellä.
Lähinnä noiden tuplarattaiden hankkimista mietin siitä lähtökohdasta että tuo isompikin nukkuu vielä päikkäreita vuoden pari, ja kun ollaan aika liikkuvaista sorttia, niin jaksaako sitten aina toista kantaa? Entä jos ei hän viihdykään kantosysteemeissä... No eipä näillä tosiaan kiire ole. 
 
Mulla toimi pirkan valmistamat liivinsuojat parhaiten. Ensin oli käytössä jotain ainun puuteroituja liivinsuojia, ja ne repi kyllä nännin ihon rikki, jos oli vähänkään ehtiny kuivahtaan kiinni..
Ja koska imettäminen sattu aivan jäätävän paljon (mä oikeesti itkin, kun sattu niin paljon), niin imetin sitten imetyskumin avulla. Sen kanssa ei sattunu yhtään, kun nännit oli vaan ensin toipunu vauvan huonosta imuotteesta.
 
Mä kirjoittelinkin tonne rattaat-keskusteluun jo meidän vaunuista, on Brion Happyt. Meillä taas oli pehmeä vaunkoppa ja musta se oli tosi kätevä, kun siinä pystyi helposti kantamaan vauvan sellasiin paikkoihin, joihin vaunuilla ei päässyt, esim. neuvolassa piti jättää vaunut aulaan ja muutenkin toimi esim. mökillä hyvin sekä yö- että päiväunipaikkana sellasenaan ilman runkoakin.

Tiutsin kanssa oon samaa mieltä tosta turvakaukalon telakasta. Jos siis on oma auto ja suunnilleen säännöllistä käyttöä, niin ehdottomasti kannattaa hankkia. Meillä on Brion Primo, siinä se telakka ei edes ole kovin kallis (muistaakseni jotain 60-80€) ja samassa on sekä vyö- että isofixkiinnitys. Oli tosi kätevää, kun sai vaan naksautettua kaukalon siihen, kiinnitys ja irrotus kävi siis ihan parissa sekuntissa. Meidän autossa on vielä niin lyhyet vyöt, että niillä ei olisi tainnut edes saada koko kaukaloa paikalleen ilman telakkaa, eipä tällänenkään tullut mieleen autoa ostaessa, vaikka muuten pidettiin silmällä sen vauvasopivuutta.

Mulla ne äitiyspakkauksen liivinsuojat ei riittäneet aluksi mihinkään, aina tuli läpi, mutta Ainun vastaavat kestot toimi hyvin. Nyt kun esikoinen lähentelee vuotta ja imetys on paljon vähäisempää, oon alkanut käyttää niitä pakkauksen suojia ja ajattelin ostaa toiset samanlaiset, kun ne on kivemman tuntuiset kuin noi paksummat Ainut. Mulla ne on kestäneet konepesun hyvin ja edelleen siis mukavat ihoa vasten, vaikka mulla herkkä atooppinen iho. Mutta jos mulla on uudempi pakkaus (2011, jaettiin vielä 2012) kuin Kellityksellä, niin nehän voi olla erilaiset. Noi on Myllymuksujen Maijat-merkkiset, oon nänhyt niitä myytävän myös Prismassa.

Sitten on pakko sanoa, kun me saatiin tutuilta just sellanen kauhea soiva sitteri. Mä pidin sitä vihoviimeisenä turhakkeena, jollaiseen en olisi ikinä laittanut rahaa. Mutta kummasti vaan muuttui ääni kellossa, kun yhtäkkiä tulikin sellanen (onneksi lyhyt) vaihe, jossa tyttö viihtyi siinä ihan älyttömän hyvin, kun lattialla makoilu ei enää huvittanut. :D Ei se todellakaan musta edelleenkään mikään välttämätön ole, ja riippuu tosiaan paljon vauvasta, onko siitä edes mitään iloa, mutta meillä oli vaihe, jolloin olin kyllä tyytyväinen sen olemassaoloon. :)
 
Ostin iiiiiison läjän vaatteita pikkuselle. :) Pitikin mennä kauppoihin kiertelemään... Niitä pieniä vaatteita kuitenkin suurella todennäköisyydellä tulee kohta ovista ja ikkunoista. On ne ihania! <3
 
Tosta kannattaa ihan vinkata tutuille että voisi tuoda vähän reilumman kokoisia :D Ainakin itse sanoin monelle jotka kyseli jotain tarpeita tms. Niitä pieniä ei välttis niin paljon edes likaannu kuin sitten isommala iällä. Toki tuo nyt riippuu paljon siitä miten puklailevainen pieni on... Mä kun ostin ison nipun suloisia kuolalappujakin, oli sellainen käsitys että kaikki vauvat kuolaa litratolkulla. Meidänpä pieni ei kuolannut lainkaan, joten jäivät käyttämättä.
 
Takaisin
Top