Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kannata olla liian kriittinen rintakumin kanssa. Kaikkien tissit on erilaisia ja maidonnousu vielä muuttaa tilannetta. Imetystuen sivut on hyvät ja sieltä saa paljon tietoa (toisaalta saattaa ahdistaa jos homma ei toimi). Sairaala on myös pari viikkoa vastuussa teistä ja sairaalassa on imetystukihenkilöt, joilta voi pyytää apua. Myöskin kätilöt on sitä varten siellä, että auttavat imetyksessä. Ja imetys tuskin on helppoa alkuun, mutta alun vaikeudet ei kerro mitään tulevan imetyksen helppoudesta ja vaikeudesta. Rintakumin "huono heruminen" ja "imetyksen epäluonnollisuus" yms. On ihan puppua. Itse sain kättärillä rintakumit kun imetys ei muuten lähteny käyntiin ja imetystukihenkilöltä hyväksynnän sille ja kättärihän on tunnetusti hyvin imetys-ja vauvamyönteinen sairaala..

Juu, samoilla linjoilla leku. Toivon, että imetys onnistuu ja mahdollisimman pitkään, ja ilman niitä rintakumeja. Mutta sen verran on pikkuiset ja muutenkin aina hieman herkät noi nännit, että ostin jo heti valmiiksi, jos tarvitaan niitä. Siskolla oli ihan sama juttu, imetys vaan ei ilman niitä yrittämisestä huolimatta onnistunut... siskolla myös kipeytyi nännit todella aroiksi, joten siihenkin ne kumit auttoi. Rintapumpunkin hankin siksi, että jos imetyksen kanssa on ongelmia, niin yritän pumpata itse.. nyt on paha mennä sanomaan, miten tulee käymään ja kokemusta ei ole. Mitään budjettilovea nuo hankinnat eivät ole tehneet, vaikka jäisivät käyttämättä. Ajattelen sen niin, että onpahan olemassa, jos sattuu tarvitsemaan. Teen juuri niinkuin sydän ja oma järki sanoo, vaikka mielelläni luen toisten kokemuksia asioista ja hyödynnän niitä. Ei kannata koskaan verrata itseään ja lapseaan toisiin, erilaisia kun kaikki ovat.
:love7
Mä asetan muutenkin herkästi itselleni aina ennakkopaineita. Tätä imetystä mä pohdin niin hartaasti, kun toivon todella, että se onnistuu ja kaikki menee hyvin.

Ja vaikka se imetys lähtisi todella hyvinkin sujumaan, niin nännit voi silti alkuun kipeytyä. Minulla ainakin oli, vaikka vauva oppi jo sairaalassa oikean imuotteen. Tosiaan hampurilaisote, eli ei pelkkä nänninpää ole suussa vaan nännipiha myös. Itse käytin kotona rintakumeja joitakin kertoja ensimmäisinä päivinä, kun tosiaan nännit olivat sen verran kipeät, vaikka tyttö oikein imikin. Parantuivat kuitenkin sitten nopeasti, kun imuote kerran oli oikea. Eli se kipu ei alkuun välttämättä tarkoita sitä, että jokin olisi pielessä. Rintakumit on siinä mielessä hyvät, että tosiaan jos on kipeät nännit, pystyy silti imettämään. Mutta on sitten vauvoja, jotka eivät rintakumin kanssa suostu imemään, ja sitten taas niitä, jotka niihin totuttuaan eivät ilman suostu olemaan tissillä. Ei se auta kuin toimia niin, kuin on itselle ja vauvalle parhaaksi. :)

No juurikin näin, Kellitys. Sanoin miehellekin, että se pitää olla puol tissiä suussa sillä vauvalla, jos meinaa et homma onnistuu. :laughing002 Äiti naureskeli tuossa jokunen viikko sitten, että me tytöt osattiin hienosti imee tissiä, mutta pikkuveli vaan pyöritteli nänniä, eikä sille saatu koko tissiä millään pysyyn suussa. Pieni parka.. noh, hänelle sit pumpattiin maitoa ja annettiin pullosta. :love017

Mun serkulle kävi tässä juuri niin että tuli useampi rintatulehdus putkeen ja lopulta lääkärit oli sanoneet että olisi parempi lopettaa koko imetys. Serkku sai lääkkeet tuon maidon herumisen lopettämiseksi kun vauva oli 6vko, eli ihan mitä vaan voi sattua! Tosiaan ei ole huonommuuden tai paremmuuden mittari imettääkö, miten ja miten pitkään, aina ei suunnitelmat toteudu. Itse en kumeja tarvinnut, mutta se ei tarkoita sitä etteikö ne varmasti ole todella tarpeen jollekin toiselle!

Mä esikoisen aikaan aluksi imetin ja myös pumppasin rintapumpulla maitoa. Sillä ajatuksella, että isäkin pystyy osallistumaan syöttämiseen ja itsekin pääsen johonkin ilman vauvaa. Ajatus oli kuitenki, että puol vuotta mennää omalla maidolla ja sitten kiinteät mukaan ja omaa maitoa sinne vuoden ikään asti. Esikoisen ollessa noin 2kk ikäinen alkoi se saada rinnalla ihan ihme raivareita ja tuntu että tuhkehtuu siihen maitoon mikä suihkuaa rinnasta (nyt jälkikätee viisaampana olen ymmärtänyt, että mulla tuli maitoa aivan liikaa ja vauva ei kyennyt nielemään sitä sitä mukaa kun sitä suihkusi) ja jotenki tuntu että imi pullosta paremmin. Siinä kohtaa se meni pikku hiljaa siihen, että pumppasin ja pumppasin sitä maitoa. Sillä mentiin vuoteen asti, kunnes lehmänmaitoo totuteltiin. Hommahan siinä olo, kun pumppasi tietyin väli ajoin mutta mitähän sitä ei lapsensa eteen tekisi. Itselläni kun tosiaa tuli sitä maitoa niin paljon.. Tällä kertaa kuitenkin aion tehdä niin, että jos näyttää maitoa tulevan "liikaa" pumppaan ensin hieman pois ja imetän sen jälkeen. Haluan myös kuitenkin, että isäkin voi ruokkia vauvaa jo ihan sen takia että pääsen esikoisen kanssa johonki kaksistaan. Tavoite tälläki kertaa on mennä vuoteen asti omalla maidolla. Viimeksi mulla oli pakastinkin ihan täynnä omaa maitoa, mitä käytin kiinteitä tehtäessä. Nyt oonki hieman keskustellu neuvolassa maidon luovutuksesta sairaalalle, kun neuvolassa ovat sitä mieltä, että jos viimeksi maitoa tuli yli äyräiden niin kyllä se tulee toisenki kerran :D

Mä harkitsen tuota luovutusasiaa myös, luovutin esikoisestakin, mutta nyt se on haastavampaa kun on kaksi nappulaa. Mulla ei oikeastaan noita rintaraivareita tullut lainkaan, en tosin ollut muutenkaan suihkutissi ;) Olen käsittänyt että jotkut asennotkin auttaa tuohon? Meillä lähinnä oli haasteena se että toisdsta tissistä maitoa tuli reilusti nihkeemmin eikä vauva olis sitten siitä halunnut syödä. Aloin huijaamaa vauvaa niin että imetin maaten ja käänsi vauvan jalat kohti omaa päätäni ;) kiero mami.

Pitääkin muistaa tuo "kääntötemppusi" IhaNainen. ;) Äitini on nimittäin ennustanut, että tästä vauvasta tulee samanlainen kuin veljestäni. Veljeni taas on ihan enoni oloinen, joten äiti on sitä mieltä, että minä nyt jatkan sitä "linjaa" sitten. :D Ja veljeni oli juuri sellainen, että sille kelpasi vain toinen tissi, koska siitä tuli maitoa helpommin. Jos tämä nyt tosiaan olisi se "eno III", niin pitää itsekin yrittää huijata.

Meilläkään ei onneksi rintaraivareita oikeastaan ollut. Imetys sujui tosi hyvin ja myös tissistä vieroittaminen. Jännä nähdä, miten tällä kertaa käy. :) Se maidonkerääjä pitäisi kyllä itsenikin hommata, sillä imettäessä suihkusi aina sitten toisesta rinnasta samalla maitoa. Ei menisi hukkaan nekään pisarat. Meilläkin oli tarkoitus pumpata myös jonkin verran, jotta mies saa sitten annettua pullosta maitoa, kun olen itse tallilla, mutta ei tyttö kovin paljon pullosta maitoa huolinut. Selvittiin kuitenkin.

Mä oon lukenu, että aamulla tai päivällä vauvan imemisen jälkeen kannattaisi varastoida sitä hyvää, rasvaista takamaitoa ja tarjota se vielä illan viimeisenä bonusannoksena, jotta vauvan saa syötettyä täyteen ja yöunia pidennettyä sen avulla.

Meillä myös lähti hyvin imetys käyntiin esikoisen kanssa. Aluksi mulla ei maitoa paljon tullut, joten annettiin rinnalla myös korviketta. Molemmat onneksi kelpasi lapselle yhtälailla. Reilun vuoden iässä lopetin imetyksen. Esikoisen suhteen se sujui tosi kivuttomasti, mutta mä en meinannut saada millään maidontuloa loppumaan ja tissit oli jatkuvasti kuin tiiliskivet :) kyllä se siitä ajan mittaan sitten loppui.

Toivoisin että tämä uusi tulokas myös kelpuuttaisi tissin ja pullon, mullakin kun on tuo heppaharrastus missä äkkiä vierähtää pari kolmekin tuntia, niin isi pärjäisi sitten hyvin kotona vauvan kanssa. Maidonkerääjääkin voisi kokeilla ja saa nähdä pärjätäänkö tällä kertaa ilman vastiketta!

Mäkin ajattelin pulloon totuttaa sit kun vauva on oppinut oikean imuotteen. Ihan sen takia että pääsen sitten itse välillä vesijuoksemaan ja salille :) ja mies ja poika saa laadukasta isä-poika aikaa ;)

Meillä isä ja vauva on viettänyt ihan pari viikkoisesta saakka paljon aikaa kahden kesken . Sen se on saanut aikaan että tyttö ei ole kertaakaan myös vanhempana itkeskellyt mun perääni. Tätä nykyään hän jopa välillä rupeaa moikkailemaan mulle jo ennen kun rupean tekemään lähtöä ovesta ulos...selvä viesti: äiti voisitko nyt häippästä, mun ja isin laatu-aika alkaa, sun naamaa on jo koko päivä katseltu :) Mutta on se aina ihanaa nähdä ne iloiset pienet kasvot ja aina tulee tyttö vauhdilla halaamaan kun kotioven avaa!

Noista kantorepuista olikin juuri juttua, mutta nostelisin vielä sitä keskustelua. Ajattelin että voisin sellaisen hommata yllätykseksi miehelle, hän voisi ottaa vauvan aina välillä reppuun kun lähtee esikoisen kanssa ulkoilemaan. Baby björn reppu meillä onkin, mutta siitä en paljon pitänyt ja sehän ei edes käy kovin pienelle.

Manducasta olen kuullut kehuja, mutta toiset ovat myös sanoneet että se on kovin vaikea pukea päälle? Tiedän että miehelläni kyllä palaa hermot jos kauan joutuu repun kanssa taistemaan ja se jää käyttämättä! Eli mahdollisimman yksinkertainen systeemi haussa, mikä tosiaan menisi jo lähes vastasyntyneelle. Mies on myös tosi isokokoinen, joten säätövaraa saisi olla reilusti.

Mies kokeilikin sitä manducaa päälleen ja mä tirskuin vieressä.. :laughing014 kyllä tuntui hieman hankalalta, mutta luulenpa, että sitten se on helppoa, kun sen vauvan saa siihen. Asettuu päälle paremmin "täyttettynä kuin tyhjänä." :rolleyes: Luulen, että vaikka olisikin vähän hankala säätää päälleen,niin tein hyvän ratkaisun ostaessani sen. Eilen tuli yksi äiti kaupungilla vastaan tismalleen samanlainen päällään ja pienen pieni ihanuus siellä kyydissä.. hyvin näytti istuvan ja vauva tuhisi tyytyväisen oloisena rintaa vasten.
:love7

Sinbbu: Viestisi luettuani mua on koko päivän naurattanut pelkkä ajatuskin omasta miehestäni sulloutumassa manducaan ja taistelemassa hiki otsalla niiden solkien kanssa :laughing001

Rupeaa varmaan pää pikkuhiljaa pehmenemään kun laskettu aika on muutaman päivän päästä. Olen käynyt heinäkuisissa lueskelemassa ja kyllä siellä lasketun ajan ylittäneillä leideillä aika lennokasta juttua välillä on tullut....saa nähdä miten itselle käy kun ensi maanantai on ylitetty!

Mäkin olen käynyt heinäkuisissa ja mietiskelin, että omaan LA:han on vielä reilu kaksi viikkoa ja mulla on nyt jo samat fiilikset kuin siellä yliaikaisilla mammoilla... Tästä tulee vielä hemmetin piiiiiiiitkä kuukausi! Vaikka kuinka yrittää asennoitua, mutta kun se on niin pirun vaikeaa... :schocked028

Juu, ehkä se on hyvä! Tällainen aikataulutuksen ammattilainen kuin mäkin oppii vähän enemmän elämään hetkessä! :D

Noniin, aina kun käy täällä, tulee mieleen jotain mitä pitää vielä hankkia :biggrin Nuo maidonkerääjäthän pitäisi tosiaan ostaa kaiken varalta, jos se maito sitten minulla vahingossa vaikka nouseekin!

On kyllä tullut tämä vauva halvaksi (koputetaan puuta), kaverit on myyny käytettynä sopuhintaan about kaiken mitä oon tarvinu :) Löytyy jopa iskemätön paketti rintakumeja, avaamaton Lansinoh-tuubi ja Panadol-suppoja, eilen vielä yksi kaveri tarttui rintapumppupuutteeseeni (on ollut harkinnassa ostaa, mutta kun ei tosiaan tiedä nouseeko maito vai ei) ja lupasi tuoda omansa mulle :) Uutena on ostettu amme, pari lasista tuttipulloa (muovisia en aio käyttää), tutit ja kotiutumisvaatteet. Ekan vaippapaketinkin ostin kirppikseltä :D Toki, vakuutukseen panostettiin ja se tulee varmaan olemaan se suurin menoerä... Noh, köyhällä pitää olla hyvät vakuutukset!

Meilläkin esikoinen tulossa, ja oon ollut positiivisesti yllättynyt miten paljon ja hyvää tavaraa sekä vaatteita voikaan käytettynä löytää! :o meillä valtaosa vauvan vaatteista on hankittu kirppareilta ja kierrätyskeskuksesta :) pinnis saatiin ilmaiseksi lainaan, alennusmyynneistä bongattiin leikkimatto ja -kaari. Muutamia vaatteita ollaan uutenakin ostettu, itsehän suuntasin heti kauppaan kun saatiin tietää että poika on tulossa :D yhdistelmärattaat sekä auton turvakaukalo (rattaisiin sopiva) ostettiin ihan uutena,,niistä ei haluttu tinkiä :) tietääpähän ainakin että renkaat yms osat ei ole vielä kulunut, ja ei pitäisi mitään isompia vikoja löytyä :)

Hankintalistalla on ainakin ne maidonkerääjät. Ehkä listalla on sitteri ja itkuhälytin. Jälkimmäinen ainakin melko todennäköisesti tulee hommattua, itsellä on sitten varmempi olo jättää pikkuinen parvekkeelle nukkumaan kun on se hälytin :)

Takaisin