Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tisseistä vaihteeksi pissoihin: minusta tämä vaippavuori on aika vaikuttava - ja vähäsen pelottavakin. Minä en ainakaan muista enää, miten harso taitellaan, enkä ymmärrä näistä AIO-hienouksista ja näpsyistä mitään.

Sivumennen sanottuna Tyypin tulo jännittääkin aika tavalla, mutta jotenkin tuntuu, ettei ketään muuta (lue: täällä tai perhevalmennuksessa) jännitä yhtään, vaan hehkutetaan vaan kaiken ihanuutta ja autuutta, vai..?

Liitteet

• Vaipat 003.JPG
    Vaipat 003.JPG
    117.3 KB · Katsottu: 29
hienot pinot on!
itellä on vielä vähän vaiheessa nuo vaipat,pestynä kyllä,mut ei oo viel löytäny omaa paikkaa...
niitä taitteluohjeitahan on erilaisia,kannattaa käydä kestovaippainfo.fi sivulla.
aio:t ja näpsyt miulleki tuntemattomia :D
kyllä minuu ainaki alkaa jännittää jo, mite tää arki lähtee pyörimää kun vauva saapuu... esikkokin sen verran hienossa iässä just, et uhma pahimmillaan ja rajoja kokeillaan todenteolla!
Onneks on hyvät tukiverkostot olemassa!

Helli: Kyllä mua ainakin jännittää! Oikeen hätkähdin tässä, että nyt on keskittyny olemaan raskaana niin tiiviisti, ettei ole juuri ajatellut sitä vauvan tuloa ollenkaan :) Tottakai sitä miettii, että onko Tyyppi terve (ne kromosomiseulat ei loppupeleissä kerro juuri mitään), osaako sen kanssa sitten olla ja mitenkäs jos vaikka masentuu (se kun johtuu hormoneista, niin sille ei mitään voi). Ja mitenkä sitä sitten hoidetaan arki, pääseekö edes kaupassa käymään ja mitenkäs parisuhde taas muuttuu... Tarvikkeet on hankittu, mutta varmaan sitä tulee soiteltua äidiltä neuvoja monta kertaa päivässä sitten kun pääsee pötkylän kanssa kotiin :oops: Ja täytyy myöntää, että on tätä projektia salaa aina välillä katunutkin, elämä on muuttunut niin radikaalisti jo nyt. Mutta niin se varmaan muuttuisi muutenkin, suuntaan tai toiseen.

Kyllä muakin vähän jännittää :) koska koko elämä tulee muuttumaan loppujenlopuksi aika paljon.. Kahdesta tuleekin kolme, ja silloin tää uusi pieni tulokas määrääkin aikalailla elämisen tahdin. Pelottaa hieman kanssa että mitäs jos väsyy tai masentuu? Ja samoja pohdintoja myös että miten tulee näkymään parisuhteessa. Toivoisin että vahvistaa meitä entisestään <3 mutta kyllähän se realiteetti on että todennäköisesti tulee olemaan myös vaikeita hetkiä.

Välillä mietin myös millainen vanhempi musta tulee. Se jännittää vähän... Uskon että se äidinrakkaus syttyy jo synnytyksessä, kun saa käärön syliin. Odotan sitä niin paljon <3 mutta oon myös kuullut että se saattaakin syttyä vasta pitkän ajan kuluttua.

Sitten jännittää talous, ja imetys ja ja.. :D synnytys!!!! Herranjestas kyllä mä odotan sitäkin innolla eikä se pelota, mutta kyl pieni jännitys alkaa senkin asian tiimoilta nousemaan hiljalleen..

Äsken iski myös se realiteetti että seuraava viikonloppu saattaakin olla viimeinen mitä vietetään kahden kesken. Pitänee keksiä jotain spesiaalia :) vaikka voi tässä hyvinkin mennä vielä viikkojakin, mutta kyllähän se tämänpäiväinen neuvola vähän puhui sen puolesta ettei tää sinne ihan tappiin asti (huonoimmassa tapauksessa siis syyskuun alkuun) kestä.

Helli: Minulle on tullut nyt sellainen autuaan onnellinen olotila, ettei enää jännitä. :D Toki, jos asiaa alkaa ajatella, niin tulee pohtineeksi, miten sitten sujuu kahden pienen kanssa. Ja onko esikoinen kovinkin mustasukkainen, heittäytyykö hankalaksi. Nyt ainakin innolla odottelee pikkusisarusta syntyväksi. Mutta muuten nyt on tullut sellainen varmuus ja usko siihen, että kyllä siitä selvitään. Mieskin saa luvan osallistua vauvan hoitoon alusta asti enemmän. Eli myös hänen pitää nyt ihan oikeasti hoitaa oma osuutensa ja pitää esim. vauvaa sylissä, jotta pienokainen tottuu sitten alusta asti myös isän läheisyyteen ja tuntee olonsa turvalliseksi siinä. Viimeksikin olisin kyllä itse antanut miehenkin sylitellä vauvaa yms., mutta hänelle se rakkaus vauvaa kohtaan tuli vähän myöhemmin, joten jäi se alku enemmän minun hoidettavakseni. Ja siinä kävi sitten niin, ettei tuo esikoinen vauvana oikein isän syliin rauhoittunut esim. väsyneenä. Helpommalla kuitenkin mieskin pääsee poissaolojeni ajan (kun olen tallilla), kun ihan alusta asti hänkin pitää vauvaa paljon sylissä. Tämä on varmaan suurin jännitettävä asia täällä meidän huushollissa. :D

Ja koska edelleen muistan hyvin, miten esikoisen pihalle punnertaminen sattui, niin kyllä minä vähän pelkäsinkin synnytystä jossain vaiheessa. Nyt se on mennyt ohi ja odotan sitä, että pääsee uudestaan synnyttämään. Tiedän kyllä, että se sattuu, mutta on se sen arvoista. :)

Salmiakki: Minä olin itse esikoisen synnyttyä aika hämmentynyt, enkä tosiaan heti tuntenut sellaista "ylitsevuotavaa äidinrakkautta". Mutta kyllä ne äidinvaistot olivat silti heränneet. Kun esim. tyttö vietiin ekana iltana tarkastukseen vaisuuden takia, niin pelkäsin kauheasti, että sillä onkin joku hätänä eikä minulle kerrota. Eli vaikka sellainen ihana rakkauden ja onnen tunne ei ollutkaan ihan päällimmäisenä, niin silti se vauva oli heti tärkeä ja siitä piti huolta niin hyvin kuin osasi. Kyllä se rakkaus ja onnen tunnekin tulivat sitten muutaman päivän päästä. Ei siis kannata säikähtää, jos sitä ei heti kuulukaan. On se esikoisen kohdalla varsinkin niin uusi tilanne. :) Ja kun sitä on ihan päästään pyörällä kaikesta uudesta: vaipan ja vaatteiden vaihdosta imetyksen opetteluun.

pikkukoo: Kunhan puolisosi pitää huolen siitä, että seuraa mielialojasi ja puuttuu asiaan heti ja kertoo esim. neuvolassa, jos huomaa sinulla masennuksen merkkejä. Koska itsehän ne saattaa kieltääkin. Ja toki olisi hyvä itsekin myöntää, jos yhtään masentaa. Voi se mennä nopeastikin ohi ja olla ihan pientä, mutta apua kyllä saa, jos tilanne menee pahemmaksi. Eiköhän sielläkin hyvin sen vauvan kanssa sitten selvitä. :)

Kiitos kaikista vastauksista, on ihana kun täällä voi keskustella avoimesti. Minuakin pelottaa jaksaminen, kun on masennusta ja nyt tosi rankka vuosi jatkuvine muuttoineen (4 kpl) takana, uudella paikkakunnalla tukiverkot nolla ja eläimiä pitkä liuta. Esikoinen on niiden kanssa iso apu, ja häntä vartenhan tämä "kotieläinpiha" pitkälti on hankittu, muttei tiedä, kuinka hän sitten koulujen alettua jaksaa.

Otinkin jo etukäteen yhteyttä neuvolan perheneuvojaan, niin on apua käsillä, jos se vauva-aika ei yllättäen olekaan pelkkää ruusuilla tanssimista;) Kaikille siis tiedoksi, että sellainen taho varmaan - toivottavasti - on joka kunnassa olemassa. Puhelimessa ainakin tämä täti tuntui paljon määrätietoisemmalta ja käytännönläheisemmältä kuin perheneuvola, joka käsittääkseni on vähän eri, sossun alainen taho. Sellaisessa käytiin pariin otteeseen esikoisen oirehtiessa avioeron jälkeen erilaisin käytöshäiriöin ja myöhemmin unihäiriöissä, mutta se oli silkkaa turhanpäiväistä lässytystä.

Äidinvaistoista vielä sen verran, että esikoista odottaessa minussa heräsi sellainen tiikeriemo heti, kun sain tietää raskaudesta, ja äidinrakkaus kantoi hyvin yli vauva-ajan. Nyt ei mitään vastaavaa ole herännyt, ja raskaus on ollut erilaisten huolien sävyttämä, varmaan alusta pitäen, kun oli niin kauan yritetty ja odotettu juttu. Yritän kuitenkin luottaa siihen, että kyllä ne hoivahormonit jossakin vaiheessa sektionkin jälkeen heräävät ja suojaavat väsymykseltä - meitä kaikkia täällä.

Hyvin samanlaisia ajatuksia täälläkin.. Nyt jo raskauden aikana olen välillä jopa itsekin säikähtänyt omaa käyttäytymistäni ja mielenmuutoksia. Siis ihan terveen rajoissa varmaan mennään jne. Mutta jännittää, onko raskauden jälkeen esim. hormoonit vielä enemmän sekaisin.
Olen kauheasti asettanut tavoitteita ynnä muuta raskauden jälkeiselle ajalle ja nyt myös nekin pelottaa, olenko haukkaamassa liian suurta palaa kakusta.
Meillä myös "pienoinen" kotieläintarha 4 koiran muodossa, kaikki (paitsi yksi pikku tissinväliterrieri) ovat "kisavalmiita" palveluskoira tykkejä ja näyttelykoiria. Tavoitteeni lähinnä liittyvät heidän treenaamiseen,kisaamiseen ja näyttelymatkoihin, sekä itseni kuntoon laittamiseen. ONNEKSI mikään näistä ei sitten kuitenkaan ole välttämätöntä, jos olenkin todella väsynyt, mutta kuitenkin tämmöisen lauman hyvinvoivana ja toimivana pakettina pito itsessään vaatii hyvin paljon, perus ruokailujen ja pissalenkin lisäksi. Koirat on aina ollut vähän tämmöisiä lapsenkorvikkeita minulle ja niiden hyvinvoinnista en tingin, enkä yhdestäkään luovu vaikka henki menisi.
Muuttokin on tosiaan tän kuun lopussa vielä edessä, se ei oikeestaan ahdista ollenkaan, kun mitään kauheen kiire deadlineä ei ole sen kanssa asetettu. Tavaraa siirretään sitä mukaa kun pystytään.
Tämmöset ahdistukset minulla... toisaalta hyvin pienet, mutta itselle niin kovin suuret :sad001

Onko muut huomanneet että nyt lopussa olisi enemmän sellaista alavireisyyttä ja ahdistavia oloja tai ajatuksia? Itse olin ensimmäisen ja toisen kolmanneksen suhteellisen seesteinen, mutta nyt viimeisen kolmanneksen aikana on ollut selkeästi enemmän sellaista mielialan ailahtelua.. Välillä saattaa itku tulla kuin salama kirkkaalta taivaalta, välillä saatan suutahtaa ja muuttua hetkessä vihaiseksi jos jokin ärsyttää, ja yhtä toisaalta leppyä lähes saman tien o.O ahdistusta on tuonut jo pitkä kotonaolo toukokuun lopusta, kun jouduin sairaslomalle runsaiden turvotusten ja selkävaivojen takia.. Ahdistus siis siitä, että odottavan aika on tuntunut ajoittain piiiinaavan pitkältä, ja välillä iskee epäusko että loppuuko tää raskaus koskaan!

Jottei nyt menis vallan off topic niin tänään kävin hommaamassa rintapumpun ja maidonkerääjän :) rintapumppu oli se Emman käsikäyttöinen mitä täällä oli kehuttu :) kiitos siis konkareille tärpistä! :)

Hyvä Salmiakki! Hankin itte saman pumpun prismasta tuossa kerran. Siskolla oli samanlainen joten hankin saman. Koitahan pärjäillä hörmöönien kanssa! Minä äkästyn herkemmin metelistä yms, mut muuten iha normi olo. VIELÄ! :cool01

Olen pohtinut viime aikoina paljon tavaran määrän tarvetta. Sideharsoja taitaa olla parikymmentä, imse-vimsen newborn-koon kuoria muutamat, sisävaippoja 8, sitten on vielä pari pienempää AIO-vaippaa ja jonkin verran noita isompiakin. Niillä pärjännee aluksi... Kaikki on jo järjestyksessäkin vauvan huoneessa, vielä kun saisi taulut seinälle!

Mutta... Kuinka monet lakanat on tarpeen? ÄP-laatikkoon on nyt neljä aluslakanaa, pussilakanoita on kolme. Kosteussuojiakin on kolme. Kuinka monet lakanat tarvii olla?

Meillä on ihan parit petivaatteet vauvaa varten (esikoiselta jääneet), ja niillä meinataan pärjätä.

Meilläkin kolmet pussilakanat ja kolmet aluslakanat, niillä ajateltiin pärjää :)

Meillä ei myöskään monia lakanasettejä ollut , eikä kyllä tarvittukaan. Esikoinen ei puklaillut oikeastaan lainkaan, eikä noiden kestisten kanssa mitään ohivuotoja tai niskapaskojakaan. Tuo vuotoasia on ehkä se mistä olen yllättynyt eniten, kaikki ohitukset on meillä tapahtunut kertiksillä!

Mies kävi eilen ostamassa rintapumpun (imetys on lähtenyt sujuman, mutta varmuuden vuoksi nyt sijoitin vähän käytettyyn, kun joku möi kulmilla) ja samasta taloudesta mukaan myös liinavaatesetti ja vähän näitä <60 cm vaatteita. Kun niitä on meillä niin vähän. Kaapissa on pino harsoja kestovaippoja ajatellen, mutta en oo vielä päässy niitä kokeilemaan. Ekakertalaisen arki on muutenkin opettelua, joten vielä mennään kertiksillä. Tänään tulee kuitenkin käymään kavereita, joista yksi on kestoillut. Jospa se näyttäis alkeen. :)

Elvytettääs tätä ketjua hieman :grin

Osaisko joku sanoo minkäikäset vauvat viihtyy puuhamatoilla?
Miettiny tässä et poitsu on jouluna jo 5kk, kannattaako enää ostaa puuhamattoa? tai mobilea?

Täytyy kyllä sanoo et noi tumpulliset kietasu bodyt on mitä parhaita, etenkin pienellä vauvalla.
Suosittelisin, jos joku esikoista oottava miettis millaisia vaatteita kannattaa ostaa.

meillä ei viihdy matolla,ainakaa vielä.mobile meillä on "tosi kovassa" käytössä...ihan turha meillä mokoma vempele.

Meillä taas tumput on olleet aivan turhia. Toi poika osas repiä ne pois alusta asti, ei ne sillä pysyny. Ja jos yritti laittaa, kun oli kiskonut pois, niin armoton huuto. Eli tumpun kiinnikkeetkin turhat. Mulla on yks ihan älyttömän ihana Name it:n body pojalla, jossa on ne tumput, mut ei kuule niitä ei saa kääntää käsille, muuten tulee huuto. Eli meillä ei oo käytetty tumppuja ollenkaan. Onneks sentään ulkona kun ollaan, niin huolii pitää tumppuja. Ja onneksi tämä tumpun vihaaja ei ole raapinut kasvojaan missään vaiheessa, ainoastaan kerran oli pieni naarmu nenässä.

Kietasubodyt (missä käännettävät hihat)oli meillä ainakin pelastus. Oli niin pitkät ja terävät kynnet, et ois raapinu ittensä verille. Suosin kietaisumalleja edelleen, ei tartte tuhrata koko jätkää, jos on kakat selkää myöden.

Me saatiin käytetty matto lahjaks. Jätkä on kohta 4kk, jaksaa siis itekseen siinä olla ehkä 10min. Mä kyl luulen, et siinä kohtaa, kun alkaa päästä ite liikkeelle, ni ei paljo matot kiinnosta :D Jos jostain löytyy käytettynä, ni ei ainakaan sit harmittais, jos ei kovassa käytössä oliskaan ? Saahan noi puuhamaton elukatki irti, me ollaa niitä sit laitettu sitteriin ja ihan irralleen muutenki. Tykkää touhuta niillä sylissäki. Kaikista paras ostos on ollu tommonen pehmokuutio, missä on rahisevia osia, helisee ja on peiliä.

Takaisin