Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kun ei shoppailla juuri muuta kuin lapsille vaatetta. :) Ja kun ei rahaa hirveästi mihinkään syydetä, niin on sitten näinkin pienillä tuloilla mahdollista ostaa edes silloin tällöin jotain. Miulla toki menee joku reilu satanen kuussa ratsastukseen, mutta sekin maksetaan niistä rahoista, jotka kuukaudessa tulee. Olen sanonut miehelle, että jos siihen joutuisi ottamaan rahaa toistuvasti (eli useammin kuin kerran) säästötililtä, niin sitten lopettaisin, vaikka se suuresti harmittaisikin. Ihmeen hyvin meillä rahat normaalisti riittää, vaikka tosiaan miehen tulot on puhdas nolla. Lapsilisät meillä menee kyllä käyttöön tällä hetkellä, mutta lapsilla on tilillä kuitenkin esim. kastejuhlarahansa. Tällä hetkellä kuitenkin mieluummin laittaa vaikka säästötilille ne rahat kuin lasten omille tileille, kun kesästä on tulossa tiukka. Vanhempainrahakausi loppuu toukokuun puolivälin jälkeen (en muista tarkkaa päivää), niin sitten saattaa joutua odottamaan useammankin kuukauden, ennen kuin liitosta saa rahaa. Eli säästötili on sitä varten, että pärjättäisiin kesän yli.

Meillä siis mie kyllä pidän tiukasti kiinni rahoista. :D Mies ei kyllä hirveä tuhlari olekaan, varmaan pihimpi ku mie. Mutta mie maksan laskut tällä hetkellä, koska miun tilille ne rahat tulee. Ruokaostoksia voi sitten maksaa välillä mieskin, kun niitä maksellaan usein S-tililtä (siirretään sinne aina ruokarahaa). Välillä kyllä harmittaa, kun esim. kevyttoppapukukin on lukioajoilta... Mutta toivottavasti tätä ei kestä enää kauaa, ja jos saisi syksyksi töitä, niin kesäkin menisi kivemmin, kun tietäisi, että rahatilanne paranee.

Kummasti se kyllä harmittaa vähemmän, jos ei itselleen pysty jotain ostamaan, mutta jos lapselle ei jotain saisi, se harmittaisi enemmän. :) Onneksi käytettykin kelpaa monessa tapauksessa, kunhan vaan on siisti ja kunnossa.

Mä päätin aikoinaan, et jos vaan lapsen saan, ni oon sen 3 vuotta kotona. En siksi, etten haluais takasin työelämään, vaan siks, et mä haluun lapsen saavan kasvaa kotona. Tuo aika on kuitenki niin lyhyt. Oon mä siinä mielessä itsekäskin, et haluan nähä muksua muutaki, kun muutaman tunnin illassa töiden jälkeen. Oon miettiny, et jos ihan mahottomaks menee pärjäämisen kanssa, ni voisin pari päivää viikossa tehdä töitä (jos niitä jostain läheltä löytyy) ja muuten sit olla kotona. Tosin niin kauan ku imetän, ni eipä tästä oikein töihin mennä.

Kyllä miekin mielelläni kotona vielä olisin, mutta olen sen jo hyväksynyt, että töihin on mentävä, JOS niitä saa. Olen minäkin aika nuori kuitenkin ollut, kun olen hoidon aloittanut, ja ihan hyvin olen pärjännyt. Joten siltä osin en tunne syyllisyyttä omien lasten kohdalla. Sentään opettajan hommat alkaisi vasta elokuussa, joten Kiira ehtisi melkein täyttää vuoden. Imetyskään ei olisi siinä kohtaa ongelma. Ja opettajan päivät eivät ole 8-16, joten kotona pystyy vähän enemmän olemaan. Tosin jos töitä aikoo kotona tehdä, niin vähän hidasta voi olla. :D

Meillä on täysin yhteiset rahat ja vain minä käyn nettipankissa ja maksan laskut mieheni ja omalta tililtä.
Mennään eräpäivän mukaan eli ihan sama kumman lasku, niin yhdessä maksetaan.
Mies itse yllätti viime vuonna sanomalla ekan kerra "On se niin hyvä, ku hoidat ton rahapuolen ja kaikki laskut. Oltais ihan hukassa." Mies ei meinaa maksaisi ku pari 20€ laskua ja jättäisi loput rahat "tuhlattavaksi".
Mulla taas on sellainen luonne, että velka pois ja jäävällä rahalla elellään. Ei varmaan yllätä, kun odotan asuntolainan viimeistä erää :smiley-angelic001

Joo nun mies kyllä keksii ostaa millon mitäkin. Viime kesänä miehen kaveri kertoi, että oli katellut ja vertaillut imureita. Samana päivänä lähdettiin ostoksille, niin meidän oli sitten päivän päätteeksi pakko ostaa tietysti uusi kallis imuri :grin Hän välillä ostaa mulle myös ihania lahjoja ja vauvakin saa, mitä vaan, jos pyydän miestä ostamaan. Itse olen kuitenkin hieman säästeliäämpi ihminen niin yritän vähän rajoittaa miestä ja saada häntä vähän säästämäänkin välillä. Eikä me siis mitenkään hirveästi saada rahaa, kun mulla jää vuokran jälkeen 150 e kuussa käytettäväks vanhempainrahasta ja mies saa sähkömiehen palkasta käytännössä kustantaa kaiken.

Mie en muutenkaan ymmärrä sitä, kun joillakin on tapana tuhlata ensin ja miettiä sitten, miten rahat riittää vuokraan. Ei mikään ihme, jos sellaisella menolla on rahapulassa ja talousvaikeuksissa. Ensin pakolliset menot ja sitten katsotaan, jääkö rahaa muuhun. Yksinkertaista minusta.

Me maksetaan ukon kaa omat laskut omilta tileiltä.. Kämpän kerkesin ostaan ennenku tapasin ukkoni niin mä maksan pankille velan lyhennystä ja ukko maksaa veden, yhtiövastikkeen ja sähkön... Pankin ja laskujen jälkeen ei jää oikee mitää käteen joten mies pitää jääkaapin täynnä...
Saatiin sittenkin hyviä uutisia... Saatiin eilen tietää että mies oli saanu lomautuksen täks kuukaudeksi!!! :happy093Oli miehelle joku "vanhemmista" työntekijöistä sanonu asian väärin hänelle :)

Meillä on ukko kanssa tarkempi rahasta ja on säästänyt aina rahat autoon yms...Eikä meillä ole yhteisiä rahoja, eikä tule. Siitä syttyisi ainakin kolmas maailmansota :P. Töissä ollessa tienattiin molemmat suunnilleen saman verran ja ollaan aina jaettu kulut siinä suhteessa mitä ollaan tienattu. Mies oli töissä kun opiskelin ja silloin maksoi enemmän ja tietysti nyt myös. Ruoka ja bensa ostetaan yhteisen taloustilin rahoilla, sen verran on "yhteisiä" rahoja.

Meillä on omat tilit. Ja aikalailla menee niin että mä hoidan laskuista sen mitä tällä hetkellä pystyn niin, että tililleni jää ehkä noin 200e itselleni. Niitä sitten säästelen tai käytän miten tarvetta on. Mies hoitaa meillä suurimmat kauppa ostokset tai sitte antaa mulle rahaa että käyn kaupassa. Pieniä ostoksia teen sen mitä rahoillani pystyn. Lapsilisistä menee suoraveloituksella 20e kummankin lapsen tilille.
Nyt suunniteltiin, että jos alettais säästää rahaa pitkällä suunnitelmalla ulkomaan matkaa varten.. Mutta mieheni tuntien, minä säästän ja hän suunnittelee :grin

meillä mies säästää rahaa,tosin paljon se tunkee pelikoneeseekii.meillä on omat tilit ja mun maksettavaks jää oman auton laskut ja netti.mies ostaa ruuat ja maksaa muut laskut.minä sitte tuhlaan rahojani tytön vaatteisii.

Meillä on kans mies se tarkempi kun ite oon tällänen huithapeli, nojoo eilen meni hermo meidän teutonia spirit rattaisiin...tungin poitsun istuvaan asentoon rattaisiin ja ahdas oli, muuten oon tykänny kyllä ja koppaan ei oo mahtunut enää kuukausiin nukkumaan.Vie tilaa autossa liikaa..ja odottava kaveri vaatii ostaa ne :D
Päätettiin myydä ne ja hekea tarjouksesta Emmaljunga scooter s.299,denim kuosilla. Olihan se kevyet ja super näppärät mut vei tilaa auton takakontista yhtä paljon kun teutoniat,eli ne unohdettiin ja päädyttiin Britax b- motion 4,oli kevyet ja yhdellä vetäsyllä menee kasaan :D ja saa täysmakuullekkin. Kattelin et suomessa 319,- ja uk:sta 218!!!
Ja ihanan hengittävät kesää vasten.

Tää loputon vauvan ostoslista ei lopu koskaan :D

Meil on esikoiselle ostettu jotkut ihan perus emmat ja viel pohallaki käyttöä. Ollu kohta siis 3 vuotta käytössä ja hyvin kulkevat :) menee kasaa ja saa tarvittaessa auton kyytii mutta matkarattaina meillä toimii gracon rattaat joihin saa myös kaukalon kiinni. Nekin hommattu aikoinaa esikoiselle ja hyvin pelittävät :) Ja nuo kaikki (vaunut, kaukalo telakalla ja matkarattailla) saatii aikoinaa niin hienolla kimppatarjouksella ettei siitä voinu kieltäytyä :)

Meille ne Emmaljungan Scooterit on kyllä hyvät, kun ei niitä kuitenkaan hirveesti autossa kuskata. :) Ja meillä ois ihan sama, vaikka kuin pieneen tilaan rattaat menisi. Kun oikeasti lähdetään koko porukalla jonnekin, niin siinä on auto niin täynnä, ettei sinne rattaita saisi mahtumaan kuin palasina. :D Meillä kuitenkin autossa istumapaikat vievät ihmiset ja koira ja farmarin takatilassa on jo kaksi kissankoppaa. Siksi ne ostetut rattaatkin tuo äitini ensi viikolla, kun tulee esikoisen synttäreille. ;)

Meillä on nyt vielä eri tilit, yhteinen säästötili kylläkin ja S-tili. Mutta on puhuttu, että voitaisiin ottaa yhteinen tili ehkä sitten, kun ollaan molemmat työelämässä. Miulla on itsellä vielä kahdessa eri pankissa käyttötili, kun opintolaina on "vanhasta" pankista. Onneksi sitä ei tällä hyvin hitaallakaan tahdilla maksele enää kuin noin vuoden. Pääsee sitten siitä eroon! Meillä ei rahasta kinaa juuri tule, aika samanlaiset käsitykset on molemmilla. Rahat on kuitenkin yhteisiä, mutta tietysti pitää sitten katsoa, että jotenkin tasapuolisesti käytetään. Eli jos tai kun itse joskus sen ponin tai hepan hommaan, niin se ei saa tarkoittaa sitä, että meikäläinen törsää joka kuukausi hevoseen, mutta miehen pitäisi sitten säästää. :D

Omilla vanhemmillani oli yhteinen tili ja heillä se toimi hyvin, ehkä siksi itsekin mielelläni samoin toimisin. Appivanhemmilla on eri tilit ja TODELLA erilainen rahankäyttö. En voi ymmärtää, miksi siellä anoppi maksaa käytännössä kaikki yhteiset menot (asuminen, ruoka), ja appiukko törsää rahansa omiin juttuihinsa. Ja anoppi on pienyrittäjä, hänellä ei kauheasti sitä rahaa ole. Ei sopisi minulle moinen.

Ainii ja hommattiihan me viime kesänä ne tupla-rattaat. syksyllä ne oli käytössä mutta koko talven ne on vaa tuol seissy.. saas nähdä tarviiko niitä enää ollenkaa..

Me kans keskitetään s-ketjuun ja bonustilillä on jo makoisa potti. Saadaan noilla rahoilla reissata sitten elokuu ympäri Suomea. Parempi aina säästää rahat kaikkeen, mieluummin ku ottaa lainaa. :) Tuotakin summaa säästetty jo pitkään ja hartaasti.

Muokattu viimeksi:
Voi pärse! Juuri kun kehuin meidän matkarattaat-komboa niin matkikset on ollut auton takakontissa kun niillä reissuilla niitä tarvitaan.. Noh viikkoo-parii ei oo tarvittu ja tänään kun pitkästä aikaa muskarin jälkeen kurvasin kirppiksellä ja otin matkikset, jotta voin laittaa kaukalon niihin niin arvatkaapas mitä mun silmäni näkivät?! :eek: Ne oli HOMEESSA!!!
no mä kiikutin ne iskälle ja äitille. Äiti suihkutti ne täytee kloriittia ja iskä alko putsaa painepesurilla.. Saas nähdä lähtikö pois vai saako tässä ruveta katselee uusia matkarattaita o_O

Kyl varmasti tollasen kylvyn jälkeen lähtee homeet! Pitää vaan kuivattaa huolellisesti lämpimässä :)

Takaisin