Minäkin liputan sappisaippuan puolesta. Itse käytän nestemäistä saippuaa, ostan sen Prismasta ja on toiminut kaikille tahroille. Meillä esikoinen oli refluksivauva ja oksenteli paljon, joten pyykinpesua riitti.
Rintapumpuista ehdoton suosikkini on Aventin käsikäyttöinen malli. Olen kokeillut monia eri pumppuja ja Avent on tosi tehokas ja hyvä pumppu. Olin mukana tekemässä imetysvideota perhevalmennuksia varten ja tuli sitäkin varten testattua niin sähkökäyttöisiä kuin manuaalisia pumppuja, mutta ei ole tullut vielä Aventin vertaista vastaan. Meillä käytettiin myös Aventin tuttipulloja, jotka on mielestäni tosi hyviä. Tosin meillä poika ei nirsoillut pullojen suhteen vaan joi muistakin pulloista. Pumppausta varten kannattaa ostaa maidonpakastuspusseja, ne on sopivan pieniä. Itse kirjoitin aina päälle, minä päivänä maito oli pumpattu ja paljonko sitä oli. Kannattaa pakastaa heti alusta alkaen, jos jossain vaiheessa maidon tulo vähenee. Käytin myös maidonkerääjää, kun imetin toisesta rinnasta, niin toinen suihkusi maitoa.
Yksi hyvä hankita on kosteussuoja vauvan sänkyyn. Ainakin aikaisemmin äitiyspakkauksessa tuli suoja, mutta niitä voi myös ostaa eri kokoisina. Sen kun laittaa lakanan alle, niin välttyy pahimmalta pyykkirumbalta, jos vauva pissaa vaipan ohi tai oksentelee sänkyyn. Ei mene sitten patja ja petari likaiseksi. Sellainen kannattaa laittaa myös omaan sänkyyn jo ennen laskettua aikaa. Itselläni meni lapsivedet yöllä ja sitä tuli todella reilusti, niin säästyipä ainakin patja. Ja imetin poikaa öisin sängyssä, niin se suoja suojasi myös maidolta ja pissalta.
Talvivauvoja ajatellen on kaukalopussi ehdoton. Itse ostin harmaan fleece-pussin Lastentarvikkeesta ja se on toiminut hyvin.
Mansikkainen