Hankinnat vauvalle

Täällä on kyllä tullut älyttömän paljon hyviä vinkkejä vastaan ja esikoista odottavalle on varmasti paljon hyötyä. Tosin tykkään kyl itsekkin näitä lukea josko saisi hyviä uusia vinkkejä. :) Komppaan kyl täysin OnnenTyttöä tossa et ei kannata stressiä ottaa ku loppujen lopuksi vauvan kanssa pärjää yllättävänki vähällä ja paljon tavaraa ehtii hankkia vasta vauvan synnyttyäkin. Tosin itse koin kyl helpottavaksi ku monta juttua oli valmiina koska en ois jaksanut kahteen eka kuukauteen lähteä yhtään mitään osteleen. Mut jos äitiyspakkauksen ottaa niin sillä pärjää tosi pitkälle. Ehkä muutamat 50-56 senttiset vaatteet ostaisin valmiiksi samoin ku pieniä vaippoja ja just noi tuttipullot ja korvikkeet ku koskaan ei voi tietää miten maito nousee. Tosin kantsii ehkä myös ostaa valmiiksi ainaki septidiniä (jos osasin kirjottaa oikein) et voi napaa puhdistella, samoin nenäfriidan ja suolatippoja. Myös ainaki kuumemittari on hyvä olla valmiina. Äippäpakkauksessahan tuleeki sit muut tarpeelliset kuten harjat, kynsisakset, perusvoiteet yms.

Mulla oli esikoista odottaessa ihan samat tunteet nyt ku monella teillä. En uskaltanut lastentarvikeliikeeseen edes mennä sisälle ennenku äitiyslomalla. Pelotti hirveesti ku en ymmärtänyt mistään mitään, :) Vaunut ja muut saatiin ostettua tutulta käytettynä mut en osannu kasata niitä yhtään. Aloin vaihtaan kovaa koppaa ratasosan tilalle niin arvatkaa vaan ku purin koko istuimen atomeiksi ku en tajunnu miten se toimii. Sittempä se oli helppoa yrittää koota se takaisin. :) Kyllä oli todella epätoivoinen olo. Mulla sit sen epätoivoisen olon helpotti se et luin tämmöistä samanlaista ketjua ku tää (meidän silloisessa ryhmässä) ja tein kaks listaa. Eli ne hankinnat mitkä monet koki tarpeelliseksi olla heti ja toiseen listaan sit sellaset mitkä koettiin hyödylliseksi mut ei sellasiksi mitkä tarvii heti. Tietty jouduin vähän itsekkin miettiin ku toisethan kokee eri jutut tarpeelliseksi ku toiset. Listahan oli pitkä ku nälkävuosi mut helpotti ku oli jonkinlainen "tärkeys" järjestys. Niinpä sit ku äitiysloma koitti niin aloin käymään ostelemassa eri tavaroita ja huomasinki et loppujen lopuksi ei niitä hankintoja sit ihan älyttömästi ollutkaan. :) Se tuntu vaan ihan hirveeltä määrältä ku oli listassa. Ja monta asiaahan on jo valmiina kotona, kuten vanupuikot, pumpulit yms.

Nuista sukkiksista. Meilläkin on koko talvi pojalla niitä käytetty (poitsu nyt siis vuosi ja 9 kk) Eka talvena en oikein osannut niitä käyttää vaan tykkäsin enemmän potkareista + sukista. Viime talvena ne oli kyl tosi kätevät vaik jonkin verran käytin myös kalsareita + sukkia. Niin et todellakin jos nytkin tulee poika aioin sukkikset ottaa silti käyttöön. Ja muuten se OnnenTytön vinkki niistä vilteistä oli tosi hyvä. Mä kaivoin meidän vanhoja fleecepeittoja yms. jotka pesin vauvalle sekä ostin palan fleece kangasta jostain alekorista, josta tein pari ihan pientä peittoa. Ne on olleet (varsinkin vauvana) ihan älyttömän käteviä, talvivauva kun oli. Just vaunuihin tarvii pieniä peittoja. Samoin käytin sitterissä sekä alla et päällä fleece peittoja. Sit lattialla alustana, autossa yms. Taisin jo aikasemmin kirjotellakkin et nyt ostan myöskin sen lämpöpussin kaukaloon mistä täälläkin on moni kirjoitellut.

Mut näin loppuun niin älkää liikaa esikoisen odottajat stressailko. Kyl ne jutut tulee sit luonnostaan ku vauva syntyy ja kaiken tarpeellisen ehditte ja osaatte varmasti hankkia! 
 
Ite ostin huutonetistä Eisbärchenin lämpöpussin alle 20e:lla :)
Mutta ennen pussin ostamista, kannattaa ensin katsoa millaset vyöt omassa turvakaukalossa on.  Meiän kaukalo esim. on semmonen, että siinä on 5-pistevyöt, mutta ei ole viittä erillistä vyötä, vaan olan yli lantion vierelle kulkeva vyö on yhtä ja samaa "lenkkiä", eli toisin sanoen lämpöpussi missä on vain 5 pientä reikää vöille, ei käy. Huusin siispä semmoisen pussin missä on takana yksi iso aukko minkä saa tarroilla auki, joten käy varmasti kaikkien kaukalomallien (ja rattaiden) kanssa.

Tän meinasin eka huutaa, mutta päädyin toiseen, ehkä laittaa kohta uudestaan myyntiin kun ei kukaan ostanut ;) (ihan vaan vinkiksi tämä, jos joku haluaa semmosen missä takana vaan 1 aukko, niitä tuntuu olevan aika vähän tarjolla..) http://www.huuto.net/kohteet/eisbarchen-lampopussi-turvakaukaloon-ei-hv/224900481
 
No nyt on suurimmat ostokset vauvantarvikkeita tehy. On pinnasänky, yhistelmät, turvakaukalo ja telakka. Muutamat vaatteetki sain kokoja 50, 56, 60 ja 62 ja osan ostin kirpparilta. Sit sain myös koliikkivauvojen tuttipulloja ja tava pulloja. Eipä enää tartte ostaa ku joku lipasto minne saa vauvanvaatteeita, sit leikkimatto ja hoitoalusta (laitetaan varmaan pyykinpesukoneen päälle ja sit ku pessään pyykkiä ni nostetaan tietty jonnekki..meil on päältätäytettävä malli).. Nyt saa huokasta, seuraavan kerran ostelen vauvan juttuja syksyllä.    
 
Hyvin rohkaisevasti kirjoitettu Pikatsu :) Ehkäpä me ensisynnyttäjät todellakin stressaamme vähän turhankin paljon, kun sitä ajattelee mitä kaikkea pitää ostaa ja se lista on pitkä. Siitä kun vain osaisi valita ne, mitä juuri itse tarvitsee, mutta ehkä se tulee sitten ajan kanssa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun se vauva on sit sylissä ja jotain tavaraa tarttee. Tuskin mitään niin maata kaatavaa voi olla, etteikö sen ehtis käydä sit kaupasta hakemasta. Ite oon kuitenkin luonteeltani sellainen, että haluaisin kaiken olevan valmiina ja siitäpä se suurin stressi tuleekin.

Minä en oo vielä tuttipulloihin asti päässy. Mitä eroa on koliikkipullolla ja normaalilla? Onkos noita sit ihan tuolla koliikkipullon nimellä myynnissä? Kuumemittarista joku kirjoitti, niin jossain näin sellasen tuttimittarin, onkohan se hyvä? Sit oli myös sellainen mittari, mikä mittasi kuumeen ihon pinnasta, siis sillai ettei sen mittarin tarvinnu edes koskea ihoon... Vai onko se perinteinen digitaalimittari kuitenkin se paras?
 
Me ollaan pärjätty ihan tavallisella digitaalisella Omronin mittarilla. En oo kokenu hankalaksi käyttää, ihan helpolta on tuntunu; ottaa vaan lapsen syliin ja katsoo että mittari on varmasti kunnolla kainalokuopassa ja pitää sen 1-2min vaavia paikallaan. Itse en en oikein tutti-, korva- ja otsakuumemittareihin luota.. Ja aika monesti on tullu ihan vaan omalla kädellä "mitattua", eli jos on ihan tulikuuma (pää) ja posket helottaa niin Panadolia nassuun vaan :) Aika hyvin on ns. päältä päin nähnyt voinnin niin ei oo tarvinnu sen tarkempaa kuumelukemaa tietää. Oon vaan sitten seurannu, että lääke varmasti vaikuttaa eli lapsen iho alkaa viim. tunnin sisällä "viilentyä" ja kiukkuisuus laantua :)
Tai pakko vielä muokata ja tarkentaa, että yli 3kk ikäsen kanssa en oo ollu mittailusta enää niin tarkka. Alle 3kk ikäinen kuumeinen vauvahan pitää aina viedä lääkäriin, joten sillon on hyvä tietenkin tarkistaa lämpö vähän luotettavammalla mittarilla kuin omalla kädellä... ;)
 
Olen taas OnnenTytön kanssa samoilla linjoilla eli tolla ihan tavallisella pärjää hyvin ja on luotettavampi kuin korvakuumemittari. Me toi jälkimmäinen hommattiin ku esikoinen oli jo yli vuoden ja oon kyl huomannut et se ei ihan luotettavia tuloksia anna. Mut nykyään se on vaan tosi paljon helpompi ku esikoinen on sellanen menijä. Alkuun kuitenkin mäki hommaisin vaan ihan tavallisen digimittarin. Sellasta tavallista ne täällä käytti myös lastenosastolla ja ihan kainalosta mitattuna koska sieltä saa oikeamman kuvan.

Simpukka: Ymmärrän kyl tosi hyvin sua ku ite olin ihan samanlainen ku esikoista odotin. Halusin kanssa kaiken valmiiksi ja toisaalta se sit lopulta oli hyväki et kaikki oli valmiina. Mulla tosin jäi monta juttua käyttämättäki ku ihan vaan varalta olin hankkinu. :) 

Tuttipulloista: Meillä oli tosi monenlaisia pulloja ku esikoiselle ei meinannu mikään kelvata. Parhaaksi sit koin Mamin anti-colic-pullon ja mun mielestä se ainaki toimi. Esikoisella oli alkuun tosi paljon mahavaivoja ne kerrat ku sai pullosta niin toi koliikkipullo ja sen lisäki jauhemainen mahavaivaisille tarkoitettu korvike oli parhaat,
 
OnnenTyttö: Hyvä pointti toi kaukalopussin ja vöiden yhteensopivuus. Meillä on se pussi ollut jo ikuisuuden, kun ystävältäni sen ostin eikä tullut pieneen mieleenkään ettei se ehkä sitten olisikaan hyvä kaukaloon.

Meillä on pääasiassa hankinnat jo tehty. Kaukalo pitää vielä hankkia ja vaippoja, tuttipullonpäitä ja pari purkkia korviketta varuiksi. Mutta muuten olis jo kaikki tarvittava. Nyt on jo muutama selkeästi tytölle tai pojalle sopivampi vaate kanssa, kun kävin penkomassa äitini kätköt. Pakkohan sieltä oli ottaa talteen ihan kaikki mikä vähänkin kiinnosti :) loput, eli ihan muutama vaate, lensi sitten roskiin.
 
Mun äiti lupas kans nyt lomansa alkaessa penkoa mummulan vintiltä meidän sisarusten lapsuuden vanhoja vaatteita, katsotaan mitä retroa sieltä löytyy! :) Me käytiin eilen katselemassa vaunuja ja turvakaukaloa + telakkaa. Mies oli aiemmin sitä mieltä että ostetaan käytettynä kun on niin kallista mutta siellä Lastentarvikkeessa mieli muuttuikin... :P Käydään varmaan tilaamassa vaunut (tarjous kun oli) ensi viikolla. Tykästyin ihan hirveästi Emmaljungan Classic Sport malliin ja Capri Creme -väriin... :D Miten vaan mahtaa vaaleisiin jäädä tuota kuraa... Mutta näkyy se kura tummassakin kankaassa.

Täytyy kokeilla samalla ostosreissulla mahtuuko sellanen turvakaukalosysteemi meidän pikkuautoon, myyjä kyllä vakuutti että mahtuu :) Vaikka kaikkia näitä ei ole kyllä varaa ostaa heti, mutta onhan tässä monta kuukautta vielä aikaa. 
 
Tuli mieleen, että haluaisin siis kanssa telakkamallisen kaukalon. Mutta jos otan/ostan ystävältä heidän vanhansa, niin se taitaa olla ilman telakkaa. Ensi tai seuraavalla viikolla menen katsomaan millainen se on ja päätän otetaanko se meille vai ei. Hirveästi säästettäisiin siinäkin rahaa. Ja vielä piti listaan lisätä, että mies haluaa meille sen Manducan kantorpun ja se meille vielä hankitaan. Pitäisi jaksaa katsella olisiko sitä alennuksessa nyt, kun näyttää alennukset alkaneen. En muistanut alennuksia tai ole huomannut, kun oltiin juhannuksesta eiliseen ulkomailla ;)
 
Mä oon suunnitellu ostavani Aventin pulloja, niitä on muutamassa blogissa kehuttu kun eivät päästä ilmaa meneen mahaan.
Piti kysyä teiltä konkareilta, ootteko hankkinu vauvalle unipussia? Niistäki oon lukenu että rauhoittavat vauvan paremmin nukkumaan kun jalat eivät vispaa joka suuntaan. Entäs sit se kapalointi nukkumaanmennessä?
 
Kauhea kuumotus olla ostamatta jo nyt kaikkee.......................
Muutetaa uutee kämppää 13.7 (saman päivän rakenneultraemoticon ) Nii sen jälkee sain luvan seota ja alkaa ostaa kaikkee :P 
Monia juttuja saadaa kyl tutuilta mm. pinnasänky, rattaat, kantoreppu, rintapumppu ja jotai vaatteita. Varmaa kyllä nuo tulevat isovanhemmatkin sekoavat ku rakenneultra ollu, mahd sukupuoli tiedossa ja laskettuaika lähenee ja alkaa sitte osteleen niitä vaatteita.
Ainaki veljeni muksu kun syntyi iha enne aikojaan viikolla 30(en muista oliko 29+0 vai 30+0) nii äiti(mummi) meni iha hassuks ja asu kirppiksillä ja vauvvatarvike kaupois :P No olihan se kiva ku se osti niitä iha pikkusii vaatteita. Tyttö oli niin pieni ku synty. Käytii kattomassa ja kenkälaatikkoo ois mahtunu. 1100g oli paino mut senttei en muista.
Tulispa oma ulos  laskettun ajankohtan tai ettei hirveesti heittäs. Kesti nii kauheen kauan että veljentyttö pääsi edes äitin/isän syliin ja kotiin pääsyyn meni pari kuukaut.
 
nuksutin87: Olen harkinnu unipussia :) Esikoiselle en vaan saanu hommattua.. Mut kyllä tosiaan vauvaa rauhoittaa jos jonkinlaisessa "kääreessä" on, että voishan sitä opetella ihan kunnon kapaloinninkin (kätilöhän voi synnärillä vaikka näyttää). Ajattelin myös jos ite ompelis semmosen pussin. Esim. tällä sivulla on malli/kaava minkä voi ostaa tai sit jos vaan ite kyhäilis mallia mukaillen omat kaavat: http://www.georgialeigh.com/?p=1728
 
Marzipaani: Kaikki kaukalot taitaa nykyisin olla sellaisia telakka-malleja? :) Kannattaa kysyä sun ystävältä minkä merkkinen se on, ja mennä sen kaukalon kanssa sitten lastentarvikekauppaan. Siellä osaavat sanoa mikä telakka siihen kävis. Me käytiin Petikon Lastentarvikkeessa ja siellä oli tosi ystävällinen myyjä joka heti selitti kaiken niistä telakoista ja kaukaloista jne....
Ja sit  varmista että autossa on ne isofix-kiinnikkeet (selviää auton käyttöoppaasta). Mä ainakin haluan sen telakan, koska vöiden kanssa pelaaminen ärsyttäis ja pelkäisin koko ajan että oon kytkenyt sen kaukalon väärin :( Ostetaan tosiaan tod.näk. myös adapteri emmaljungan vaunuihin, jotta saadaan kaukalo kiinni niihin. Eipä tartte sit ostaa mitään matkarattaita kauppareissuja varten :)
Unipussin ja kaukalopussin aattelin kans ostaa. Katselin just muuten harsoja Prismasta. 6kpl/maksaa 14,95e, huh huh! Niitä kumminkin tarvii kymmeniä kun koko ajan käyttää ja pesee... Taidan ostaa kangaskaupasta sitä harsoa ja ommella ite :P
 
Meillä ei ole vielä ostettu muuta kun pinnasänky ja sisustustikkaat vauvan huoneeseen. Poikaystävän vanhoja vaatteita ollaan saatu onneks aika paljon joten alkuajan vaatteet taitaakin olla jo kasassa, ehkä semmosia hienompia vaatteita voi sitten ostaa mutta muuten melkeinpä on nuo pienimmät vaatteet jo hommattu onneksi :) tietty tässä on vielä aikaa joten varmaan innostun vielä ostelemaan noita pikkuisia vaatteita kun ne on niin suloisia :) Sain onneksi myös poikaystävän vanhemmilta vanhoja sideharsoja jonkun 30kpl joten niitäkään ei tarvitse onneksi ostaa kun ne ovat näköjään noin kalliita. Yhdistelmävaunuja käytiin kattelemassa mutta vielä ei niitä ostettu. Tosin ihastuin Hartanin topline s-vaunuihin, mutta ne oli aika isot joten saa nähdä mihin vaunuihin päädytään kun autossa ei niin hirveesti tota ylimääräistä tilaa ole..Meinasin että pärjättäisiin ihan semmosella pehmeällä kantokopalla mutta millaisiin koppiin te muut olette päätyneet?
 
Unipusseista: Meillä käytettiin sitä ku poitsu oli ihan pieni (jos en väärin muista niin noin 6-7 kk:n ikään asti ja varmaan alle1 kk:n iästä lähtien). Tykkäsin kovasti ku poitsu oli sellanen alkuun et ei nukahtanu ku syliin tai tissille niin unipussin avulla sai nostettua omaan sänkyyn herättämättä ku ei tullu lämpötilan muutosta. Jotenki myös se toi vauvalle mun mielestä turvallisuuden tunnetta ja sit se oli osa iltatoimia ja merkki yöunista. Ainoa miinuspuoli oli se et jos yöllä oli tullu ylivuodot tai kakat niin oli hankalampi tarkistaa asia. :) Muutamat kaverit on tosin kokeneet unipussin hankalana ja käyttäneet esim. peittoa/vilttiä sen tilalta. Kokeilin myös tuota peitto kikkaa mut mä puolestaan koin sen hankalaksi ku olin tottunut unipussiin. Joten makukysymys tääkin.. :)
 
Vilukissa: hihii, me ollaan kanssa käyty Petikossa! Ja hyvää palvelua saatiin kanssa. Sillä reissulla kyllä vaunuja vaan katseltiin. Laitoinkin jo aiemmin viestiä, et minkä merkkinen ja mallinen se kaukalo olikaan, mut en vielä ole saanu vastausta. Ystävän esikoinen täytti jo 6v ja he oli ostaneet käytettynä sen kaukalon, et saattaa olla vähän vanhempaa mallia.. Toinen käski tänään googlettaa harkinnassa olevan/olevat kaukalot, että miten pärjänneet testeissä. Täytyy se kanssa tehdä kun saan vastauksen mallista jne.

Unipusseja mietin kanssa jossain vaiheessa. Ajattelin pyytää lahjaksi ja kokeilla jos sellaisen saan. Toinen vaihtoehto on vaan paketoida vauva peiton/viltin avulla.
 
Mä käytin sitä lämpöpussia myös vaunuissa, joten meillä jäi kaikki peitot ja viltit siltä osin käyttämättä. Mutta niitä vilttejä onkin sitten mennyt muuten tosi paljon, just lattialla maton päällä. Ja tuntui (tai vieläkin tuntuu), että saa pestä lähes joka päivä vilttejä, kun on puklutahroja siellä täällä. Olen ehkä tässä vähän turhankin tarkka, mutta tykkään, että pojalla on aina puhdas viltti lattialla eikä sellaista, missä on viime viikoltakin ruokalista katsottavissa... :)

Unipussista mäkin oon kuullut paljon hyvää, joskin monella on jäänyt käyttämättäkin. Itellä se jäi ostamatta aikanaan ja eipä sitä sitten kyllä tarvittukaan. Minä kapaloin omalla vapaalla tyylillä vauvan aina omaan peittoonsa ja hyvin nukkui käärössä. Joku sanoi, että siinä unipussissa on se huono puoli, että vauva ei välttämättä huomaa siirtoa just vaikkapa pinnasänkyyn ja yöllä saattaa tulla sitten hätä, että missä hän on, kun tähän ei kyllä nukahdettu. En tiedä sitten miten on käytännössä? Meillä poika tosiaan aina vähän havahtui, kun laitoin hänet pinnasänkyynsä, niin ei tainnut sitten tulla näitä säikähdyksiäkään.

Mamin anti-colic-pullot on meilläkin ollut ihan parhaita. Vaikkei ole mitään vatsavaivoja juuri ollutkaan. Ehkä siitä voi kiittää tätä pulloa. :) Jopa tällä hetkellä (poika n. 8,5 kk) tuo kyseinen pullo on ainut minkä huolii... 

Simpukka78: Me hommattiin sellainen tutti-kuumemittari aikanaan ja olikin tosi hyvä ostos sen pikkuvauva-ajan. Kuume oli tosi helppo mitata, kun toinen vain lutusti tuttia tyytyväisenä. Mutta nyt oli pakko käydä hakemassa ihan perusmittari, kun tuo tutti ei sinne suuhun enää vain mene... 
 
Noni, meijän äiti soitti mulle et hän on ostanu mulle rintapumpun... Kysyin et ai sen philipsin aventin, ei... ku just sen väärän ainun!! ARGH! Että meinas käpy palaa, sanoin vaa et se on just se väärä, joka tekee tissit kipeiks eikä saa kunnol maitoo sillä pumpattuu.. hyväähä se vaa tarkottaa, mut miks pitää ostaa kysymättä multa ensin!! Saattaaha se juu toimii, mut mitä on netist lukenu ni kaikki suosii sitä aventia just!
 
Voi eii!! :( saisiko sen palautettua vielä? Mä saan ystävältäni just ainun pumpun kunhan vaan jaksan käydä hakemassa. En oo lukenu ollenkaan millainen on käytössä, luotan sitten omaan kokemukseen suoraan ja kai mun ystävä olis sanonut jos olis ihan tuskanen käyttää :) katsotaan sitten paljonko sille tulee käyttöä edes.
 
Takaisin
Top