Hankinnat vauvalle

No joo, totta, toiset ostaa sit valmiiks niitä isompia kokoja ;) Ja kirppiksiltä löytyy tosi hyvin näitä 50/56 koon vaatteita jotka on hyväkuntoisia. Ja 62/68 myös. Mut etenkin noi pienimmät on hyvässä kunnossa, kun sen kokoset ei vielä ryömi/konttaa eivätkä pulauttele vaatteille muuta kuin maitoa, eli ei oo hirveesti mitään oransseja ruokatahroja eikä kulumia :) Siis esikoisen (nyt 1v) kanssa tuli tämmönen huomattua..
Ja meidän esikoinen oli tosi pieni ja hoikka syntyessään (on edelleenkin), niin monet 56:set oli alussa hirveen isoja, etenkään mitkään housut ei meinannu pysyä päällä. Saahan lahkeita ja hihoja toki käärittyä, mut jos vyötärö on liian löysä ni se on hankalampaa..
Ja tästä tulikin mieleen, että kannattaa ostaa sukkahousuja! Mun lempparit oli H&M:n sukkikset, mitkä ostin 2kpl/pkt 50/56 kokosena :) Sukkikset pysyy hoikillakin vauvoilla päällä ja paaaaljon helpommat kuin housut+sukat, etenkin talvella, kun ei ne sukat meinaa millään pysyä jalassa. Monia eri mallisia sukkia oli meilläkin, mut kaikki tuntu valuvan jaloista pois..
 
Täytyykin muistaa nuita sukkiksia ostaa, kun esikoinen syntyi helteiseen kesään, niin ei paljon vaatetta tarvinu. Hui, mitenhän tommosta pikkusta ossaa pukea talvella :O. Saa nähä montako kerrosta vaatetta sitä toiselle pittää pukea alkuvaiheessa :).
 


Eikös siinä oo pakkasrajakin millon pienen kanssa ei saa mennä ulos/ ei saa laittaa ulos nukkumaan?
 


Mulla on tullut nin paljon niin ihania vaatteita, että saa nähdä ehtiikö niitä kaikkia käyttää....

Mulla on esim 50cm vaatteita yks ISO pussillinen.

No itsellä ei ainakaan mennyt paljoa rahaa sitten noihin, kun en ole ostanut kun yhden söpön paidan tyyliin.. Mulla on vaatteita jokaista kokoa kohden se jättipussillinen 72cm asti.... Kaapit pursuu vauvan vaatteita :D

Mulla on muuten tuo tukivyö mahalle, josta puhuttiin, kun sain lainaan. Mutta en tiedä kasvanko ikinä tarpeeks isoks sille :D Kassalla olis siitä tosi paljon hyötyä nimittäin.

Oppiiko rintapumpun käytön helposti? Tekeekö se kipeää?
 
tarkotin siis sisävaatteita :D. Kun esikoinen oli ekat kuukautensa tosiaan tyyliin pelkässä bodyssa ja vaipassa, kun meillä oli niin kuuma sisällä. Nyt on asunto vaihtunu, eikä taatusti ole kuuma talvella, mietin siis sisävaatetusta :D. No, en kovin tosissani, kylläpä se sitte aikanaan selviää :).

Se rintapumppu isketään nänniin kiinni ja laitetaan päälle (jos sähkökäyttönen), alussa tuntuu kyllä ouvolta ja voi sattuakki, mutta rinta kyllä tottuu siihen. Jos sattuu liikaa, on väärässä asennossa/kohdassa se pumppu.

Mullaki on se tukivyö mutta tuntuu, ettei siittä mittään apua ole :/. Eilen oli töissä kuormanpurkua kaiken muun lisäksi, niin jouvuin juosta ko hullupäinen koko aamupäivän, tänään sitte tuntu jo aamusta, että lonkat on ihan paskana. Onneksi huomena on vappaa!
 
Kyl poikavauvalle voi mun mielest sukkiksii pukee. Mää oon jo ostanu sukkahousui ja sukkia, ku ne on aika kätsyä :) Ja oon kyl satavarma et poika siel on, oon ostanu jo semmosia vähä jo poikavoittosia vaatteitaki, et parempi olla poika :D 
 
Onhan niitä pojillekin sukkiksia ;) Ja voihan sitä sit laittaa niiden päälle vähän "poikamaisemmat" housut :)
Ja pakkasrajoista, kun tuli kerran niistä puhetta: onhan niitä ohjeita, mutta mun mielestä maalaisjärjen käyttö on sallittua. Itse ainakin nukutin esikoistani alle 1v ikäisenä jopa -25 asteen pakkasessa ulkona, oli vaan tarpeeks vaatetta+makuupussi+peitto ja viltillä peitin vaunun kopan ja suuaukon. Kun kunnolla tilkitsee vaunut, lämpötila pysyy yllättävän korkeana (kokeilkaa vaikka lämpömittarilla kun talvi tulee ;) ). Mutta tosiaan nyt kun lapsi syntyy talvella, ei tietenkään voi samalla lailla toimia ja varmaan enimmäkseen sisällä nukutan kun on niin pieni. Keuhkothan siitä pakkasesta kärsii.

Ja tästä tuli mieleen noi viltit! emoticon Eli kannattaa hankkia muutama pieni viltti :) Ne on niin käteviä kun niihin voi kääriä "kapaloon" nukkumaan, vaunuissa hyviä peittoja ja tosiaan vaunuissa tuulen/pakkasen suojana hyviä ja myöskin sopivat vauvan makuualustaksi sohvalle/lattialle :)
 
Mussa tän ketjun lukemin sai aikaan ahdistusta alkuun ja nyt vasta luin kokonaisuudessaan läpi ja kirjoittelin vähän listaa, mitä sitä jossain vaiheessa pitäisi hankkia. Ei varmaan ihan vielä aloiteta hankintoja tekemään, mutta kun kesälomalla olisi tarkoitus reissata niin ehkä niillä reissuilla voisi jotakin hommatakin. Kiitos kaikille vinkkien kirjoittajille! :) Kaipa sitä vähitellen tulee enemmän sinuksi koko asian kanssa ja alkaa valmistautua.

Meillä lähipiirissä on paljon pieniä tai on tulon päällä, mikä toisaalta joidenkin tarvikkeiden kannalta on hankalaakin, kun ei niin helposti/paljon saa lainaan/käytettynä ostettua. Tosin varmaan innokkaat isovanhemmatkin molemmin puolin ovat ostamassa jotain.

Erityiskiitos vielä Bola-korusta kirjoittaneelle. Olen miettinyt mitä ihmettä pyytäisin syntymäpäivälahjaksi (kohta kuitenkin kysytään) ja sehän olikin sitten siinä :)
 
Eikä kannata turhaa stressiä ottaa, tavaroita ehtii hankkia syntymän jälkeenkin :) Etenkin kun joulu on ihan pian synnytyksestä, on helppo toivoa puuttuvia tavaroita joululahjaksi ;)
Ja jokaisella on omat mielipiteet hyödyllisistä tavaroista ja turhakkeista, ei sitä tiedä mikä omassa perheessä tulee tarpeelliseksi ennenkuin on vauvan kanssa elänyt!

Tärkeintä taitaa olla, että ennen syntymää on hommannut muutaman sisävaatteen, jonku ulkovaatteen, turvakaukalon autoon ja vaippoja :) Ne nyt äkkiseltään mietittynä on semmosia asioita mitä ainakin pitää olla valmiina, muita juttuja ehtii hommata. Ja okei, ehkä pinnasänky, vaikka toki äitiyspakkauksen laatikkoa tms.:kin voi käyttää ensialkuun. Ja varalta kaappiin tuttipullo+muutama äidinmaidonkorvike, jos imetys ei onnistukaan yrityksistä huolimatta (maitoa ei tule tms.).

 
Toki pojatki voi käyttää sukkiksia, meillä vielä reilu kaks vuotiaski käyttää, ovat varsinki talvela tosi kätsyt. Tosin nyt ehkä aletaan jo siirtyä normikalsareihin syksyn tullen :). Joskin täälä pohjosessa tänä kesänä tarttee sukkikset/kalsarit alle melkeen joka päivä!
 
Sukkikset on kuulemma tosi hyviä, koska sukat lähtee tosi usein vauvoilla jaloista :/ 


Kyllä minä tod käytän sukkiksia pojallani :D:D
 
Mä oon jo ihan hukassa tän lastentarvikehomman kanssa. Kävin eilen katselemassa vaunuja liikkeessä mut olisin ihan hyvin voinut olla vaikka autokaupassa (niin vähän tajusin mistään mitään). En uskaltanut edes koskea mihinkään... Kauheasti satelee neuvoja kyllä kaikilta vauvallisilta kavereilta :) 
 
Kyllä meilläkin vielä 4v poika käyttää sukkiksia :) Ei nyt kesällä tietty mut talvisin. Ite tykkään että ne on kätevät nii ei pääse nilkat vilkkuu paljaana..
Viime talvena ostin pojalle hienot Salama McQueen sukkikset ja uimahallin pukuhuoneessa eräs toinen pikkupoika oli niin kade ja katkera äidilleen kun ei hänellä ollut samanlaisia :D

Ja sukkikset on kyllä vauvoilla kätevät. Meillä tyttö ainakin potki aina sukat jaloistaan, tosin ihan pieni kun oli niin oli ihan hullut helteet joten ei pahemmin tarvinnut sukkia tai muitakaan vaatteita. Mutta sitten myöhemmin syksyllä ja talvella mun mielestä ihan parhaat.
 
ddrops, voi miten kuulosti tutulta tuo sinun vaununkasausprojekti :D Minä päivittelin facebookissa, kuinka ihminen voikaan olla palikka, kun ei saa yksiä vaunuja kasaan. No pienen pähkäilyn jälkeen ne sit loppujen lopuksi oli kasassa. Pienoinen epätoivo kyllä iski, kun ajatteli, että tuskin ne vaunut tulee olemaan se vaikein juttu tässä :/

Lämpöpussi kaukaloon tulee meillekin, siitä sain vinkin just luettuani tätä keskustelua. Kävinkin jo katselemassa niitä, mut eipä niitä näin kesällä oikein ole. Pitää sitten syksyllä katella uudelleen.

Kyllä sitä välillä on ihan ihmeissään noitten ostosten kanssa. Lastentarvikkeliikkeeseen kun menee niin ei oikeastaan osaa ostaa yhtään mitään. Käy melkein itkettää, kun ei tiedä mitä edes katella :/ No jospa se tästä pikku hiljaa :)
 


Toinen mitä kuulin niin vauvalla pitää ilmeiseen olla myös läpi kesän hattu päässä?

Oli se sitten muuten alasti vaippojensa kanssa, mutta hattu pitää olla aina kahdesta syystä.

a) auringonpistos

b) vauvat ei osaa säädellä lämpöään ja JOPA kuumimmalla ilmalla voi lämpö karata päästä hyvin nopeasti
 
simpukka78: Ihan sama fiilis mulla, aattelin että miten tästä voi tulla yhtään mitään kun ei edes tiedä mistä aloittaa! Eilen just itkin miehelle että mä oon varmaan maailman huonoin äiti jo ennen lapsen syntymää jne... Ai miten niin hormonit jyllää :P
 
Mä oon ihan neuroottinen ton hatun kanssa :D Meillä on lapsilla hattu / huivi kesät talvet. Muistan ite muksuna miten mulla oli kesäsin aina joku auringonpistos ja oksensin iltaisin ku päivät juoksin auringonpaahteessa ilman hattua. En haluu että mun lapset joutuu kokee samaa :) Eilen mun poika kävi uimassa ja jätti lippiksen sitten pois, tietty ettei kastu, ja vaikka oli pilvistä ja aurinko ei paistanu nii olin ihan hermona koko ajan että pitäiskö toi hattu nyt kuitenki laittaa päähän :DD
 
Niitä lämpöpusseja voi ostaa huutonetistäki, saa varmaan vähä halvemmalla. Muistaakseni oma on just huutonetistä, poika vain ei ennää mahtunu siihen ko olis ollu tarve. Tulokas mahtuu taatusti :D.
 
Takaisin
Top