Hankinnat vauvalle

Vilukissa: Meillä on manduca, tosin ostettiin se kun poika oli jo vähä isompi, mutta menee tosiaan ihan vauvasta asti. Ja hyvin toimi siinäki yhellä kaverilla ko oli lainassa. Nyt varmaan joudun turvautumaan siihen useasti kun ei ole kahden lapsen kanssa kun yksi käsipari pääasiassa. 

Meillä on kans pinniksen päälle laitettava Brion hoitotaso ja toimii hyvin siihen asti, että lapsi alkaa nousemaan sängystä ylös (pää kopsahtelee sen jälkeen). Eli 8kk oli päivittäin käytössä. Tällä hetkellä vaihdetaan vaippa pesukoneen päällä, paljon helpompaa ko juoksennella vauhdikkaan kaks vuotiaan perässä pitkin kämppää... 

Huusin huutonetistä juuri seisomalaudan tuole pojalle, ja ihan hyvältä vaikutti :). Huusin myös rintapumpun, kun en saanut lainaan enää sitä mikä oli viimeksi. Ainaki itte tarttin sitä, mutta taas rintakumeja en ees hankkinu, kun ei ollu tarvetta. 

Käyttöä oli ekan kanssa myös sitterillä, leikkialustalla, imetystyynyllä ja nenäfriidalla. Myös liikkuva ja musiikkia soittava mobile oli kätevä, jos piti tehhä jotaki tärkeää. Sen avulla vauva viihtyi hetken pinniksessä itekseen. Muuta en nyt keksi, mitä tässä ei ois mainittu.
 
No nyt alkoi kinnostamaan toi manduca. Mies sanoi jo joskus, että voi sitten kanniskella muksua jossain kantorepussa. Ajattelin ettei vielä ainakaan sellaista hankita, mutta laitoinpa nyt sillekin linkin tosta, niin saa miettiä asiaa. Kun kerran ihan pienen jo voi siihen laittaa, niin voisihan se olla ihan kätevä ostos.

Ja niistä kestovaipoista. Ajatuksena houkutteleva ja ahdistaa ne vaippamäärät mitä kaatopaikoilla lojuu. Tässä kohtaa mennään kuitenkin siitä mistä aita on matalin, eli ainakin alkuun kertisvaippoja meidän perheeseen :/ ehkä voisi miettiä uudelleen sitten kun vauva-arki sujuu jo rutiinilla.
 
Meillä on Manduca, mutta ei olla käytetty sitä kovinkaan monesti, mutta silloin kun käytin niin se on kätevä. Voin suositella! Ja nyt juniorin kanssa tulee varmasti käytettyä.
Hoitotaso meillä on olut pinniksen päällä. Tosi kätevä ja kun on lipasto siinä vieressä, missä vauvan vaatteet ja tarvikkeet niin meillä onnistui hoito siinä. Käytettiin sitä varmaankin 4kk. sitten kun alkoi liikkumaan niin sängyn päällä ja lattialla touhutessa.
Meillä ei kestoiltu esikon eikä tulla tämänkään juniorin kohdalla. Olisin halunnut, mutta se jäi sitten kuitenkin. Ekoilen muuten :)

Vaatteista oli puhetta niinmeillä oli 56cm bodyja ja vauva olikin pieni niin mies lähti ostoksille ostamaan 50cm bodyja ja olihan nekin isoja. Meillä niitä 50cm käytettiin noin 2kk. Meillä oli varmaan noin kymmenkunta bodya ja sitten kun kaikki toi lahjoa niin olihan niitä vaatteita, ettei ehditty kaikkia edes pitää. Unisex vaatteita oli harvoin tarjolla kun en ihan ihan valkoisia tykkää pitää.

Rintapumppu on kyllä hyvä keksintö. Sitä tarttee viimeistään sitten kun lopettaa imetyksen kun rinnat täyttyy kun ei enää imetä. Meillä esikko ei huolinut pulloa ollenkaan ja muutenkaan ei ollut tarvetta opettaa kun maitoa tuli niin hyvin. Ennen jumppaa ja jumpan jälkeen ehti hyvin imettää ja muut menot sen mukaan. Mä harvoin kävin missään ilman vauvaa. Ei ollut tarvetta lähtä. Nyt voiolla toki toisin ja voisin ehkä miettiäkin pullolle opettamista. Saapa nähdä!
 
No meille nyt ilmeisesti hankitaan se manduca :) mies kauhisteli ensin hintaa, mutta eihän se nyt niin paha ole, kun pitkään voi käyttää. Ja jos vaikka toinenkin lapsi saataisiin, niin ei todellakaan paha. Olettaen tietysti, että muksu sitten viihtyy siinä..
 
Mäki kauhistuin sen manducan hintaa, mut huutonetis oli keskimäärin 60-80e käytettynä.. niin ei oo pahakaan jos puoliks miehen kaa maksetaa :) Mut se asento minuu vaan häirittee siinä, et ku se vauva on sit joko otsa iha melkei omas naamas kii tai sen takaraivo, et onko sit nii kiva käytössä ku toinen hönkii siin iha nokan eessa.. :D pitäs päästä eka kokeileen vauvan kaa enneku tekee ostopäätöksen.
 
Luulis että lastentarvikeliikkeissä sais kokeilla sitä vauvan kanssa? Ja sit bongailemaan huutonetistä tms jos tuntuu hyvältä. Me saatiin ainakin käydä vaunuja testaamassa, et mahtuuko mun auton takakonttiin. No myyjä oli tietty ulkona mukana, mut saatiin kuitenkin kokeilla :)
 
Manducaan ei lasta ole edes tarkoitettu laitettavan naama menosuuntaan, koska se ei ole lapsen selälle hyväksi. Ja isompi lapsihan sitten laitetaan jo selkään/sivulle, joten se ei ole tiellä :). Ja lapsen ollessa pieni, ei se silloinkaan tiellä ole :). 
 
Aaa, eiku kaupungilla eilen vaan näin ku jollain muijalla oli pikkunen sillee et oli kasvot menosuuntaan. Mut kauheen "ylös" se vauva jotenki tulee, et just sillee et hyvä et oma suu sen vauvan hiuksissa/otsassa.. Mut pitää mennä koklaan sit ku oon saanu puklautettua tän vauvan maailmaan, ni johonki lastentarvikeliikkeeseen et mite se hökötys oikein toimii :)
 


Onko Manducassa se takanauha vai millanen tukisysteemi siellä on? Noissa on nimittäin tosi tarkka oltava sen nauhan kaa. Jos on vaan nauha niin se kuulemma aiheuttaa PALJON selkäkipuja. 


- Meillä tulee perinne-kehto, joka on miehen itse käyttämä, kun tuo oli pieni. 

- Tummapuinen pinnasänky saadaan ilmaiseksi tutulta.

- Saadaan turvaistuin autoon ilmaiseksi tutulta.

- Sitteri saatiin jo. 

- Saadaan semmonen kävelyjuttu tutulta ilmaseks.

- Saan semmosen yli-kalliin kantorepun, jossa on koko selkää tukeva osa tutulta ilmaiseksi LAINAAN.

- Saan lainaan rintapumpun.

- Sain lainaan semmosen vatsan tukijutun. 

- Sain myös monta pussillista vauvanvaatteita. NE ON IHANIA!! Ne on semmosii ylikalliita ihania söpöjä vaatteita, joihin mulle EI IKINÄ olis varaa!! Tuttu osti omalle vauvalleen PALJON kaikkea. Kiva, että mun vauva saa sitten olla "tyylikäs" :P Mulla on iso pussillinen 50 cm, iso pussillinen 56 cm ja iso pusillinen 60 cm ja iso pussillinen 68 cm vaatteita. En usko, että joudun ostamaan mitään... Noi jotkut on vielä ihan uusia.

- Pipoja mulla on ainakin 10 ja "tossuja" ja lapasia yms.

- Sain vastasyntyneen vauvan toppapuvun, koska marraskuussa on kylmä. Ja sitten sain vähän vanhemman vauvan n. 5 kk ikäsen toppapuvun ja kevyemmän fleecepuvun.

- Sain myös kolme hoitolaukkua, eri kokosia.

- Sain "makuupusseja" muutaman ja lakana settejä viidet.

- Sitten sain semmosen vauvan purulelun, jonka voi laittaa pakastimeen, sittenkun hampaat alkaa kehittyyn.

- Hoitopöytä tulee kummitädiltä.

- Sain myös ihania äitiysvaatteita. Osa oli ihan uusia ja huomasin, että maksaneet jotain 70 € kpl... Hullua :D !! Mä ainakin käyttäisin, jos maksaisin noin paljon...



SE olis vähänniinku, että vaunut jäis ostettavaks vaan. Tosin saisin 1000€ emmaljungat 150 € siltä tutulta. Ajattelin ottaa ne, koska tummansiniset on ihan hienot. Ja ne on yhdistelmärattaat.
 
Vau, kylläpä te Rosebud saatte paljon kaikkea!

Me huomattiin, että noi pienet 50-56 cm vaatteet olivatkin aika hyviä ja käytännöllisiä. Vaikka tosi moni sanoi, että ei kannata hommata. Vaikka meidän jätkä oli syntyessään 4040 g ja 53 cm, niin 50 cm vaatteita käytettiin ainakin kuukauden päivät. Isompiin vaatteisiin olisi ihan hukkunut ja mäkin tykkäsin, että vaatteet istuivat ja olivat sopivia. Bodeista parhaimmat olivat kietaisumallisia, tosi helppo pukea vauvalle. 

Rintapumpun sain ystävältä lainaan, kun oltiin pojan jo kotiuduttu ja eipä sillä pitkään käyttöä ollutkaan, joten hyvä etten sitä mennyt uutena ostamaan. Moni juttu melkein onkin sellainen, että kannattaa ostaa vasta jälkikäteen. Sitten vasta tietää, että tarviiko vai ei. Rintakumien tarpeestakaan en tiennyt kuin vasta synnärillä, missä mulle sanottiin, että on liian matalat nännit imetykseen, joten käytin rintakumeja siinä apuna. Näitä mies kävi ostamassa lisää kaupasta kotiin myöhemmin, synnäriltä sai yhden mukaan. 

Hoitopöytää meille tarjottiin ilmaiseksi, muttei haluttu sitä viemään tilaa, vaan tehtiin hoitotaso pesukoneen päälle. Ja se on osoittautunut ihan parhaaksi paikaksi, kun on hana ja pesuallas selän takana. Eipä siinä hoitopöydällä juuri muuta tehdäkään kuin vaihdetaan ne kakkavaipat. Muuten touhutaan lattialla. 

Kakkavaipoista puheenollen, mä tein nyt sen päätöksen, että meille tulee vuoden turhakkeeksikin äänestetty juttu, eli vaipparoskis. Mä saan kakoilla joka päivä, kun kylppärin roskis lemuaa, vaikka se vaihdetaan ihan säännöllisesti joka päivä vähintään kerran. Joten nyt tuli mitta täyteen ja huusin sellaisen huuto.netistä. :D Saapa nähdä oliko miten hyvä ostos. Toivottavasti ainakin kylpyhuone alkaisi taas tuoksua hyvältä...

Yksi huippujuttu meille oli sellainen himmeä yövalo makkariin, jota käytettiin yösyöttöjen aikana. Vauva ei hirveästi piristynyt siinä, kun ei ollut liian valoisaa, mutta kuitenkin näki eteensä. :) Niin ja ennen kaikkea se toinen osapuoli, useimmiten mies, sai nukuttua vaikka valo olikin päällä. Eli tarvinnut mennä pois makkarista syöttämään, kun ei häiritty toista. 

Ainut käyttämättä jäänyt juttu oli kylpytuki. Alussa kuviteltiin sen olevan ihan huippukeksintö, mutta käytännössä se jotenkin tuntui hankalalta, kun vauva on jatkuvasti siinä veden pinnalla. Eikös sen raasun tule siinä kylmäkin...? No, se jäi meillä pölyttymään kaappiin ja vielä uutena ostettiin... :/ 

Mä meinaan hankkia sairaalakassiin heti mukaan pieniä tutteja. Esikoinen oli tosi itkuinen synnärillä ja varsinkin pesutilanteissa, ja siellä harmittelin etten tajunnut pakata yhtäkään tuttia. Heti kotiin päästyämme päätin kokeilla tuttia näissä tilanteissa ja homma muuttui heti! Vauva rauhoittui ja rentoutui, kun minäkin rentouduin, kun toinen ei huutanut enää kurkku suorana. :) Toisethan ovat kovasti tuttia vastaan, niin vanhemmat kuin vauvatkin, mutta meillä ei ollut mitään periaatekysymystä tässä ja tutti oli pojallekin mieleen, joten mikäs siinä jos homma toimii.
 
Meille tulee myös vaipparoskis! En nyt muista minkä merkkinen ystävälläni on, mutta heillä ei todellakaan haise vessassa pahalta! Eli se heidän ainaskin toimii ja on ihan hyödyllinen. Pitäisi kysyä mikä heillä on, niin voin alkaa metsästämään omaa. Muutaman 50cm vaatteen sain toiselta ystävältäni lainaan, kun hänen toinen poikansa oli niin pieni, että piti käydä hankkimassa pienempiä vaatteita. Muutama on säilössä ja nyt ne on meillä odottamassa marraskuuta :) ja ihan pari noin pientä olen ostanut kirpparilta. Hankitaan sitten lisää jos on tarve. Kylpytuen saan myös ystävältä joko lainaan tai omaksi eurolla tai parilla, kun hän osti kirpparilta toista vauvaansa varten. Heillä kyllä tykättiin siitä ja heidän vauva on marraskuussa sen ikäinen ettei tukea tarvita, joten meille kokeiluun sitten.
 


Mä en olis selvinnyt, jos en olis saanut noin paljon tavaraa.

Ja mä oon tosi ilonen etenkin noista vaatteista. Niitä on järisyttävä määrä, eli saa ainakin valita mitä pukea toiselle :P
 
Meillä on aika paljon esikoisen jäljiltä vaatteita yms. 50-62 koon vaatteet ainakin on niin neutraaleja, että menee vaikka tulokas ois tyttö. Ja miksei sininenkin kävis tytölle. Pinkkiä/röyhelöitä tuskin muutenkaan hankitaan, jos tyttö tulee.

Kaukaloon pitänee hommata lämpöpussi, niin ei välttämättä tarvita mitään hyper-paksua toppahaalaria ainakaan alkutalvesta.

Matkarattaat varmaan hankitaan tulokkaalle. Meillä on Gracon kaukalo, niin hommataan varmaan Gracon matkikset, mihin saa sen kaukalon napsautettua kiinni. Esikoisella on omat matkarattaat, mutta sit tarvitaan jotkut halvat tuplat, että päästään tarvittaessa yksikseen liikenteeseen lasten kanssa.

Rintapumppu löytyy jo ennestään..mut ainahan sitä keksii jotain ostettavaa :D
 
XoXo Meillä hoidettiin myös esikoisen aikaan vaipanvaihdot pesukoneen päällä, oli ihan huippujuttu kun oli muutenkin jo kylppärissä ja hanan vieressä. Sitten kun hommattiin kuivausrumpu pesukoneen päälle niin menetettiin tuo loistava hoitoalusta. Kakkosen kanssa meillä oli hoitopöytä makkarissa mutta aika vähälle käytölle jäi kun koin sen jotenkin niin hankalaksi, lattialla suju ihan hyvin :D
Nyt oon harkinnu että josko kuitenkin laittais sen hoitopöydän taas makkariin, vai jättäiskö suosiolla pois.. ehkä laitan kuitenkin, vaikkei tulisikaan käytettyä niin siinä on kuitenkin kätevä lipasto 4:llä laatikolla johon voin sitten laittaa vaatteita ja vaippoja.

Sorruin ostamaan kirpparilta muutamia pieniä vaatteita :D Oli pakko kun sai niin halvalla. Ostin pari bodya, muumipöksyt, parit potkarit ja yöpuvun. Sitten oli pakko käydä vielä Lindexiltä ostaa parit pienet sukat :) Ne on niin pikkuset enkä malta olla koko ajan hipelöimättä niitä :DD
Jonkinlainen talvihaalari pitää varmaan vielä hankkia, äitiyspakkauksen puku on yleensä niin iso että ensi talvena nää pienet vielä hukkuu siihen. Sitten pitäisi ollakkin vaatepuoli kunnossa. En kovin paljoo uusia ajatellu hankkia kun kaapit täynnä jo entuudestaan, voi olla että jotain sukkia / housuja pitää täydentää kun jotenkin nuo mun vauvat on onnistunu saamaan pöksyt aina puhki jo ihan pieninä o.O Vissiin ne potkii niin paljon tai jotain :D
 
Minkähän hintaisia ne rintapumput on? Eiks sellanen oo iha hyvä hankkii esim. jos meinaa pumppailla ja pakastaa maitoa pakastimeen... ? ja sit mies voi syöttää tuttipullosta ku äiti on treenaamassa...Minkäikäsenä vauvaa voi sen rintaruokinnan lisäks opettaa myös pullolle? Voiks iha vaik kuukauden iästä eteenpäin, et osa ruokaa tissillä ja osa pullosta?

Sit tuosta toppahaalarista tuli mieleen, et sellanen varmaan on iha hyvä hankkii, ni oisko se koko 62cm et menee koko talven ?
 
Pikagoogletuksen perusteella 49€-> maksais rintapumput. Jostain luin, että jos aikoo imettää, niin ekat 2vko kannattais välttää pullon antamista, että vauva oppii oikean imemistekniikan. Sen jälkeen sitten pullo mukaan jos haluaa tai on tarve. En muista mistä luin, mut kyllä mä ton tiedon tarkistaisin vielä :) meillä aiotaan pulloa tarjota heti kun vaan mahdollista, koska haluan sen mahdollisuuden, että käyn vaikka jumpassa tai sitten esim. vkl mies voi pari tuntia hoitaa vauvaa ja minä nukkua tms. Ja että voidaan vauva antaa pariksi tunniksi hoitoon jo ihan pienenä jos on joku tarve.

Vaunut+kaukalo meinattiin muuten mun loman aikana hankkia, eli ihan muutaman viikon päästä. Toi toppapukuasia ei ollut tullut mieleen ollenkaan. Pakko kai se on hankkia joku pieni puku vielä :/ ensin kyllä tsekattava minkä kokoinen meidän kaukalopussi on, että hukkuuko sinne ihan täysin vai voisiko sitä käyttää heti.
 
Ok, kiits :) Tuskin sitä ekan kuukauden aikaan missään ees ilman vauvaa käy, mut sen jälkeen ois itelläki tarkotus lähtee treenaileen taas kunnolla. Mut sehä riippuu tietty taas miten paranee synnytyksestä, mut alustava suunnitelma näin. Mut tuo pumppu ois kyl järkevä sijoitus, niin voi olla ruoka-aikaan ite jossain muualla ku vauvan luona, isukki voi sit antaa pullosta äidinmaitoo :)
 
En mäkään ajatellu vielä ekan kuukauden aikana ilman vauvaa mennä kun korkeintaan viereiseen lähikauppaan :) mut sen jälkeen jos kunto on hyvä, niin treeni sais jatkua. Jos vaan kaveri löytää omansa, niin saan pumpun joko lainaan tai kokonaan omaksi, kun ei tää tyyppi sillä enää mitään tee. 2 "isoa" poikaa jo ja lisää ei ole tulossa.
 


Mulla on talvelle kaks toppapukua eli koot 50 ja 62.

Meidän tuttu sai vuos sitten about samoihin aikoihin syksyllä/talvella lapsen ja sanoi, että alkutalvi menee tolla pienemmällä ihan helposti ja lopputalvi sillä menikin sitten tolla 62:lla. 

Uskon siis, että pärjään noilla.
 
Meillä poika ei suostunu syömään tissiä, joten pumpata yritettiin..vajaan kuukauden jaksoin, sit kun maitoo ei tullu enää ees puolta desiä päivässä, lopetin koko homman. Poitsu kun oli ekat 3 päivää elämästään teholla, ja siellä joi vain pullosta, ei sit enää rinta kelvannukkaan.

En ota nytkään paineita imetyksestä, hyvin näkyy muksut kasvavan ilman tissimaitoo :D ja kun joka tapauksessa myös tää lapsi menee teholle heti synnyttyään, niin mahikset onnistua imetyksessä on aika pienet.

Meillä pumppu maksoi vajaat 30 euroa, ihan sellanen perusmalli, käsikäyttönen. Sähköpumpuistahan saa sit pulittaa enemmän.

 
Takaisin
Top