Hankinnat vauvalle

En tiiä miten muualla päin Suomea, mut oon viime aikoina huomannut, että huuto.netin lisäksi täällä Pohjois-Karjalassa liikkuu vauva- ja lastentavaraa TOSI paljon tori.fissä. Ennen en ite oo mitenkään varteenotettavana osto-/myyntipaikkana sitä pitänyt, mut nyt oon tullu toisiin aatoksiin. Ja sit kun siinä säästää toimituskulut, kun tavaraa löytyykin naapurista :D Kun huuto.netissä on paljon enemmän kokemukseni mukaan tavaraa pk-seudulta ja pirkanmaalta.
 
etuli, minä oon myös katellu tuolta tori.fi:stä tavaroita. Ihan sen takia ettei tule niitä postikuluja, mut täällä päin ei oikein tunnu olevan sitä mitä tarttee. Postikulut lisää kyllä aika paljon tavaran hintaa ja pistää miettimään jo uuden ostoa. Mikä on sinänsä harmi, koska nämä vauva-ajan jutut kun ei paljon ehdi kulumaan lyhyen käyttöiän takia. Esim katoin kaukalopussia huutonetistä niin melkein kaikilla oli hintaa noin 20 euroa ja siihen ois tullu päälle postikulut (ilmoituksissa oli mainittu postikuluiksi 5-7€). Kävin sit lastentarvikkeessa ja uusi maksoi siellä 29 euroa...
 
Meiltä ei hirveitä ennää pitäs puuttua.. Auto on hommattu ;), vaunut löytyy jo ja esikoiselle seisomalauta, pinnasänky vapautu pikkusen käyttöön ja eilen muutin sen ihan vauvan sängyksi. Sitteri löytyy, kunhan haen sen lainasta. Kaukalo+telakka on kans, voiski melkein tuoda ne mummilasta jo kotiin.. Jossakin mummilassa on myös meän leikkialusta, seki on hyvä tietty hakea sieltä. Hoitopöytänä käytetään pinnasängyn päälle laitettavaa brion hoitotasoa, joka on vielä varastossa.

Anoppilasta pitäs ottaa vielä meän vauvapeitto matkaan. Lakanoita ja vaatteita on esikoiselta, samoin tuttipulloja. Kaks tuttia niihin kerkesin jo ostaa, vielä vois muutaman ostaa näin alkuun, ja samoten pari tuttia. Tarttis varmaan myös korviketta ostaa valmiiksi, ja rintaliivinsuojuksia. Pitäs päässä penkoon nuita poikasen vaatteita tuolta varastosta, en nimittäin yhtään tiä, onko siellä sopivaa lakkia tulokkaalle pakkasiin, mutta lapasina ja töppösinä saavat mennä ne äippäpakkauksen lapaset ja töppöset. 

Nythän meille ei tule äitiyspakettia, vaan se 140€ jossain vaiheessa. Se on tuhlattu kyllä jo etukäteen :D. 
 
Mietiskelin aiemmin tuon manducan hankintaa, mutta nyt olen nähnyt niitä useampiakin myynnissä suht uutena sen vuoksi että vauva ei haluakaan kulkea selkä menosuuntaan. Kuulisin siis mielelläni kokemuksia muilta, että miten vauvanne ovat kantorepuissa viihtyneet? Olisiko kannattavampaa hankkia reppu johon pojan saisi sitten tarvittaessa kummin päin vaan? Ja mikä olisi hyvä merkki :)
 
^Mandukassahan voi kantaa kumminpäin vaan. Toki ihan pientä ei selän puolella pysty kantamaan, mutta kun vähän kasvaa, niin voi kantaa myös selänpuolella.
 
Se naama menosuuntaan kantaminen edessä ei kai oikeasti ole kovin suositeltavaa, sitä ei manducassa voikaan tehdä, vaan selässä tosiaan sitten myöhemmin. Kyllä mie uskon, että ko se vauva tottuu siihen kasvot kantajaa vasten olemiseen, se myös tykkää siitä :). Näin yleistyksenä.
 
^Ah, ai Vilukissako meinasi, että edessä kantaisi naama menosuuntaan? :D Ei tullut mieleenkään, meinasin, että mandukassa voi kantaa molempiin suuntiin, eli edessä tai selässä ja selässä tulee naama menosuuntaan :)

Ja minä uskon myös, että vauva kyllä tottuu siihen kantajaa vasten olemiseen, kun kantelee :)
 
Juu, mie ymmärsin, että Vilukissa meinas sitä :). Ja ymmärsin, että sie meinasit selässä kantamista. En usko, että se kasvot menosuuntaan edessä kantaminen on kovin hyvä vauvan selälle.
 
Niin meinasin että manducassa ei voi kantaa edessä naama menosuuntaan :) Mutta en tosiaan tiedä olisiko se niin hyväkään vauvalle...? Ja mitenköhän sen lapsen sitten saa taiteiltua sinne selkään kannettavaksi? Noh, taidan kuitenkin hankkia eka sen kantoliinan ja katsoa sitten olisko se manduca kumminkin hyvä hankinta :D Vaikka kaipa vauva tottuu kanniskeluun selkä menosuuntaankin, kunhan vain yrittää useamman kerran.

Joku kokeneempi äiti muuten juttelikin tästä, kuinka toiset "totuttaa" lapsensa ties mihin kummallisuuksiin. Eli esim. siihen että nukkuessa vaunuja pitää keikuttaa koko ajan. Ok, ymmärrän että vauva nukahtaa liikkeessä paremmin mutta tarvitseeko sitä hyssytystä sitten jatkaa sen koko kolme tuntia kun päiväunet kestää? Tai jos kämpässä on koko ajan ihan hiiren hiljaista, ei lapsi opi ollenkaan nukahtamaan pienessä taustahälinässä ja herää jokaiseen kopsahdukseen. Taas, ymmärrän että huonosti nukkuvat vauvat on eri juttu, mutta silti... Ehkä äitien pitäis joissain tapauksissa luottaa itseensä ja olla "sitkeämpiä" :D Esimerkkinä myös joku syöminen. Just joku totesi että esim uuden maun oppiminen vaatii jotain 10 maistamiskertaa.  Mutta täähän on nyt helppo tässä puhua ja sit ite on kumminkin ekana luovuttamassa ja pyörtää kaikki hienot kasvatusperiaatteensa :P
 
Nyt loppuu miun rutina siitä hoitopöydästä. Anoppi soitti äskettäin, että on nyt katsomassa niitä hoitopöytiä, että täällä olis tämmönen mistä saa lipaston sit jälkeenpäin (oli siis se Trollin Nicole puunvärisenä, mitä olin itekin pitänyt parhaana vaihtoehtona, jos halpaa käytettyä ei ala löytyä). Sanoi sitten ostavansa sen nyt, että tulkaa hakemaan kun joudatte. :D Että se siitä, en sit viitsinyt hirveesti vastaan pistää, kun ei oikein ollut mitään argumentteja. Käsittämätöntä, että se osas ihan oikeen (eli saman, kun minä) valita! :D Kyllä alkaa ihan pelottaa, kun ollaan välillä anopin kanssa niin samanlaisia, onko siinä mulla semmonen peili, että 30 vuoden päästä mie oon siinä..?! :O Sit vaan mietityttää, että niin, mitenköhän me on naimisiin mieheni kanssa päädytty, ja millä perustein minut on valittu... Ja miks miusta välillä tuntuu, että oonko vaimo vai äiti...? :D No mut tää hoitopöytäasia oli sieltä haitarin positiivisesta päästä. Nyt enää pinnis ja isommat hankinnat on tehty! Pinniksiä on tässä lähellä vaikka kuinka monta hyvää käytettyä tarjokasta, pitää sit vaan valita niistä se paras. Ja toki on vielä vannaa ja hoitoalustaa ja semmosta pientä hankittavaa, mut kyllä vierähti kivi sydämeltä, kun ei tarvii enää sitä hoitopöytää metsästää...

Ja pinnikseen löysin kissanverkon käytettynä tästä läheltä. Semmonen metallinen Hepe tai joku vastaava ol ikai se valmistaja. 45e se käytettynäkin maksaa, mut on se kuitenkin puolet vähemmän kuin uutena, eikä tarvii sit olla koko ajan sydän syrjällään vahtimassa, ettei kissat oo pinniksessä. Aion laittaa kyllä sen verkon päälle jo ennen vauvan tuloa. Ei tarvii kissojen ollenkaan opetella siinä nukkumaan. Voihan sinne säilöö vaikka noita vauvatavaroita eivätkä oo aivan kissankarvassa sitten. Niinkuin meillä kaikki muu on... :/
 
Noista kantojutuista. Jotenkin oma logiikkani kyllä väittäis, että vauvalla on nimenomaan turvallisempi olo naama kantajaan päin, kuin menosuuntaan päin. Ja kun on turvallinenolo, niin on myös mukava olo. :) Ja tosiaan varmaan saa tukevampaan asentoonkin alussa. Oon katellu jonkun verran noita erilaisia kantamissysteemejä, mut päätin sen hankkia vasta sitten, kun on se vauva. Niitäkin voi muistaakseni vuokrata täällä sieltä Liekku ry:ltä ja kokeilla itselle sopivan mallin. Jotenkin myös niitä pitkiä liinoja vierastan, luulen, että mieskin saattais tykätä kannella, jos olis joku reppu tai semmonen simppeli liina, jossa on kaikki pujotusrenksut valmiina. Joku semmonen oli ainakin kestovaippainfon myyntipalstalla joku aika sitten, mainostivat, että on yhtä helppo pukea kuin paita ja vauvankin sai vaikka miten moneen asentoon ja esim imetysasentoonkin siellä sisällä silleen, että se liina toimii sit vähän näkösuojanakin... mut paljon on noissa tosiaan vaihtoehtoja...
 
Hei niistä lämpöpusseista/kaukalopusseista.. Minkälainen ois hyvä olla, tai pitääks huomioida jotain? Onks niitä erikokoja ja eri paksusia tms tms... ? Et minkälainen kannattais talvivauvalle hommata, jos siis meinaa et kulettaa kauppaan tms kaukalossa, nii ei tartte sit ku avata paketti...
 
Joku täällä aiemmin mun mielestä sano, et kannattaa tsekata ne kiinnitysaukot kaukalon turvavöille siitä pussista, että kai ne sopii omaan kaukaloon.

Mä en nyt muista kuinka paksu se meidän pussi on, mut ihan riittävä on kyllä koko talveks ja sit vaan säätää vaatetusta sen alla. Et laittaako normivaatteiden ja sen pussin lisäks vielä vanu/villapukua jne.
 
Googletinki ja löysin jotain infoa Walloboon lämpöpussista

"Wallaboo tulee nimestä Wallaby, joka on pieni australialainen kenguru. Wallaby istuu lämpimästi ja mukavasti äitinsä pussissa. Tätä vertauskuvaa käytetään kun kehitetään Wallaboo-tuotteita. Pienille vauvoille halutaan luoda lämmin, pehmeä ja turvallinen ympäristö tinkimättä kuitenkaan hyvästä ulkonäöstä.

Wallaboo -lämpöpussin päällinen on valmistettu kylmää ja tuulta kestävästä mokkajäljitelmästä. Pussissa on pehmeä teddyvuori ja siten pussia voi käyttää myös pehmoalustana tai vaunukopan sisällä. Lämpöpussi sopii sekä 3- että 5-pistevaljaille ja sen voi pestä koneessa 30 asteessa.

Lämpöpussi helpottaa lapsen kanssa liikkumista ja lämpöpussin sisälle lapsen voi pukea kevyesti. Päällinen on helppo irrottaa kun auto on lämmennyt tai kun käyt kaupassa.
"

Tuo varmaan käy iha minkälaiseen turvakaukaloon vaan, ku en oo kattonu minkälaiset vyöt siin meijän kaukalossa on..
 
Meil on ne 5pistevaljaat/vyöt istuimessa ja kaukalopussissa. Onneks osu yksiin :D mä nimittäin ostin ton kaukalopussin mistään tollasista tietämättä jo maaliskuussa.. Mut sillonki kaveri sano, että noista rei'istä sitten laitat vauvan kiinni kaukaloon.
 
Eilen kävin sit pinniksenkin hakemassa työkaverilta, kun pyysi siitä vaan 8euroo.  Muuton alta oli kiire saada pois. :) Ja sain samaan syssyyn sit lakanoitakin ja pinnojen  suojan muutamalla eurolla. Pitää nyt tosin miettiä, kun tässä ois lähellä tohon miun hoitopöytään sopiva pinnis ja patja kuudellakympillä, että meniskö tuo työkaverin pinnis sit mummolaan. Ei muuten, mut on kuitenkin aika eri sävyinen, kun muut kalusteet täällä, (kaikki tässä lastenhuoneessa nyt kyllä on eri väristä) ja sit siitä puuttuu ilmeisesti pari pulttia, niin pitää kokeilla, että miten tukeva se nyt on kun sen kasaan laittaa....

Ootteko muut nyt minkälaisia noita reppuja/kantoliinoja hankkineet? Se ois varmaan mulla yks niistä seuraavista pohdittavista... Tai kun äkkäsin tässä, että koiraa lenkittäessä esim. varmaan ois helpompi joku reppu systeemi, kun vaunut. Ei tarviis aina niitä vaunuja roudailla ja kuitenkin paljon on nyt noita polkuja kuljettu, niin ei siellä vaunuilla pääsiskään... Ja jäis molemmat kädet vapaaks, kun meidän hauva ei oo mikään tottelevaisuusvalio, metsästyskoira ja vähän on se hihnassa meno aina välillä semmosta tempomista... Mutta että mitä suosituksia ootte kuullu ja millä perustein päätyny hankkimiinne reppuihin? Ja onko noissa liinoissa ja muissa jotain väliä ulko- tai sisäkäytölle? Ehkä jotenkin vähän pöljä kysymys, siis puettavahan se vauva ulos on, mut onko joku reppu tai liina parempi ulkona, etenkin siis, kun miettii tätä meidän lasten syntymän ajankohtaa...? Tai että mahtuuko niihin ees vauva sit niin puettuna, että se tarkenee sen puoltuntia siinä heilua vaikka ois vähän pakkasta?
 
Me päädyttiin siihen Manducaan ilman sen suurempia vertailuja. Mut siinä tuntuis olevan säätöjä vaikka muille jakaa ja se menee sit pitkän aikaa lapselle, niin saa kunnolla rahalle vastinetta. Ei me olla sitä kyllä vielä ostettu. En tiedä pyydettäiskö sit anopilta se joululahjaks vai kysytäänkö kaverin puoliskolta, et löytyyks hänen työpaikalta sitä väriä mitä halutaan, koska tän tytön kautta me saatais alennuksella ostettua.

Kaverin kaveri lupas myydä mulle sähkökäyttösen rintapumpun jos tulee tarvis sille :) käsikäyttösen mä saan omalta kaveriltani kunhan se löytyy ja käyn hakemassa. Kuulema pitäs ainakin yks rintakumikin löytyä pumpun paketista. Pari tuttia oon kanssa ostanu alennuksesta kun osunu silmään. On sitten valmiina jos tuntuu siltä, et meillä aletaan sitä käyttämään. Ja oon menny asioiden edelle jo siinäkin mielessä, et ostin jostain alennuksesta kesällä muutaman vauvan lusikan :D Noi nyt ei paljon tilaa vie ja oli ihan sikahalpoja, joten pakko oli ostaa. Mä yritän olla pihi noiden juttujen kanssa ja ostaa etukäteen sit jos osuu silmiin jotain mitä tietää et vielä tarvitaan. Sellanen muovinen, "kaukalollinen" ruokalappuki tarttu mukaan vaunukauppojen yhteydessä, kun hintaa oli vaan 2€ ja oli ihanan limenvihree :D

Hankintoihin vielä sen verran, et vaikka alkuun toi kakslahkeinen oli aina vähän nihkee kun sanoin mitä oon ostanu, niin on se monesti nyt sanonu, et on ihanaa kun mä tiedän mitä tarvitaan ja osaan ostaa vauvalle kaiken ja vielä samalla aina kiittäny sitä kun mä oon hankintoja tehny :) Ei varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mut oli pakko päästä tää jonnekki kertomaan :)
 
Kyllä täälläkin nyt mies osaa jo olla kiitollinen siitä, että oon paljon hankintoja tehny ja käytettynä etsinyt. Vaikka koetan aina semmosiin isompiin häneltäkin jotain kantaa saada, niin vaunut on nyt ollut ainoa sellainen, jonka hankinnassa mies oli enemmän mukana ja maksoikin ne. Tosin olivatkin sen verran arvokkaammat, vaikka käytetytbja edulliset, että ei multa ihan hirveen paljon enempää oo rahaa sit vielä kaikkiin loppuihin hankintoihin menny. Ehkä hän siis silloin jo aatteli, että ostaa yhen semmosen kalliimman jutun, joka on hyvä ja tarpeellinen hankinta ja antaa miun sit hoitaa muita. Tai ehkä ei osannu aatella, ota tuosta ny selvää. Mut siis kun ite aina jotain ostettuani tuun vähän korvat luimussa ja anteeks pyydellen kotiin, niin nyt siitä saa tuhahdusten sijaan kiitosta. Oonhan mie paljon etsiny ja vertaillu ja hakenu käytettyjä, vaikka kyllä varmaan noista liikkeitten alennusmyynneistäkin ois jotain ihan edullista saanu, mut onhan tässä se ekologinenkin puoli, ettäk un ei nuo vauvatavarat ehdi kovin kulumaan, niin sama kierrättää käytettyä sit useempaan kertaan, kun hakea aina kaupasta uutta.

Unipussi pienelle oli ehkä miun edellinen sellainen "riskihankinta", että ei voi olla varma, tuleeko käyttöön vai ei... Mut uskoisin, että tulee, on ihana ja lämpönen ja eipähän sit vauva tukehdu peittoon... tai kun jotenkin kauheen vaikee ajatella esim. tuommosiakin ensimmäisen ollessa kyseessä, että miten yöllä "puetaan" tai siis kun kuitenkin on tavi, niin vaikka ei sais olla liian kuuma, niin ei kai se kylmäkään hyvä ole... Mut nämähän nyt selvinnee sitten, kun vauva on maailmassa... Kyllä tässä vaan tahtoo ajatukset karata asioiden edelle väkisinkin... :D
 
Takaisin
Top