Hankinnat vauvalle.. ♥

En ole katsonut lelujen kemiallisia aineita, enkä oikein osaa niitä pelätäkään. Leluissa olennaista on se, että ne ovat ulkoasultaan turvallisia. Ei siis ole irtoavia silmiä mihin vauvat voi tukehtua yms. Lapsemme ovat kyllä ainakin kotona välttyneet voimakkaasti tuoksuvilta leluilta, kaupassa olen niiihin törmännyt. Tiedä sitten sisältääkö ne enemmän jotain kemikaalia vai ei.

Aivan varmasti nykylapset altistuvat kaikelle mahdolliselle enemmän kuin me aikanaan ja vielä enemmän kuin esimerkiksi meidän vanhemmat... Jo hengitettävä ilma sisältää enemmän myrkkyjä kuin meidän lapsuudessa. Leluissa, vaatteissa ja muissakin jutuissa olen koittanut pitää järjen kädessä ja välttää turhaa hysteriaa ihan jo senkin takia, että oma elämä ei muodostu pelkäksi kyttäämiseksi ja rajoittamiseksi. :) Itse jos ostan leluja omille lapsille tai lahjaksi koitan suosia jonkin tunnetun valmistajan leluja (Brio, Lego yms), koska luulen (ei kyllä perustu mihinkään tietoon) heidän pitävän kiinni säädöksistä ja tuotteet ovat usein kestävämpiäkin. Toisaalta jos Joulupukki tuo lapselleni jonkin selkeästi Kiinassa valmistetun halpislelun, en sitä ala takavarikoimaankaan, kyllä lapset sillä leikkiä saa.

Me saadaan esikoiselle aina läjäpäin leluja ja vaatteita jouluisin ja muulloinkin kun on iso suku ja ensimmäinen lapsenlapsi...en ole kyllä mitään jättänyt käyttämättä, ainoastaan joku huoltoasemalta ostettu pehmolelu josta irtosi karvaa, yksi kinderitin mekko josta irtosi karvaa ja pari muuten vaan tosi rumaa vaatetta... ei ole tytöllä allergioita ym kun olen antanu vähän ultaa yms maistella kohtuudella ja tutkia ympäristöään. Just luin uuden tutkimuksen, jonka mukaan rajan takana karjalassa on paljon paljon vähemmän allergioita, johtuen hygieniatasosta. Eli koska meillä Suomessa on niin puhdasta, niin autoimmuunisairaudet ovat yleisempiä, koska 'todellisen vihollisen' puuttuessa elimistö hyökkää tavallaan itseään vastaan...

Kyllä minäkin yhdyn Babyblues:in sanoihin. Liiallisella puhtaudellakin on huonot puolet. Saa halpommin sairauksia ja sairastaa enemmän (ei saa ns. Tarpeellisia bakteereja ympäristöstä mitä tarvitsee). Samoin jos lasta rajoittaa kiipeämästä ja juoksemasta yms.... lapsella saattaa olla motorisia ongelmia. Ystävä on fys.ter. ja kertoi et on tullu lapsia joilla niitä on.

Samoin.. Meillä liikaa suvussa niitä lapsia joita on suojeltu kaikilta mahdollisilta bakteereilta ja päätetty alun alkaen mille voisi mahdollisesti olla allerginen ja vältetty näitä asioita (eli kaikkea mahdollista) ja nythän ne allergiat ja astmat sitten kukkivat.. Ja samoin ne lapset joita on patistettu aivan liikaa pesemään käsiään joka välissä ja jopa varpaanvälinsä saippualla ennenkuin laittavat mökillä saappaat jalkaansa niin ovat sairastelleet todella paljon..
Itsellä ei ole moisia rajoituksia ja hysterioita ole ollut.. Lähinnä moni vanhempi voisi kauhistella nykyään sitä likaisuutta, jossa itse tuli joskus möyrittyä :grin Enkä ole kyllä koskaan sairastanut näitä perustauteja, kuumetta, flunssaa ja vatsatautia kummempaa.. Eikä allergioitakaan ole tähän päivään mennessä löytynyt yhtäkään.. Tosin vähän kouluaikana harmitti kun ei ollut koko aikana pois kuin kolme päivää kun ei vain ollut kipeänä, että olisi saanut kotona makoilla :rolleyes:

Ensimmäiset vauvanvaatteet yms pesen kyllä huolella, ettei aivan samatien maailmaan tullessaan ole kemikaalien keskellä.. Mutta toivoisin voivani pitää maalaisjärjen mukana ja jättää pöpökammot taakse jatkossa..

Joo sama juttu. Ei oo mulla äiti koskaan liikaa hössöttänyt ja vaikka kädet pestiin kun tultiin sisälle niin sai kyllä ihan rauhassa rypee ulkona ja mennä ja kiipeillä puissa. Ei allergioita tai muita sairauksia, flunssa ehkä kerran vuodessa ja silloinkin vaan viikon räkätauti ilman kuumetta 10 vuoden aikana kun muistan olleeni kolme kertaa kuumeessa... mut joo kemikaalit on se syy miks mäkin haluun pestä pienen vauvan vaatteet ja muut, käyttäen allergisten hajusteettomia pesuaineita. Ja pullot ja tutit toki keitän pienelle mut jospa tissi riittäis aluksi. Hope so et onnistuu imetys...

Juu ehdottomasti samaa mieltä. En ole minäkään turhan tarkka hygienian suhteen. Toki meillä kädet pestään ennen ruokailua (yleensä), vaikka hetki aiemmin on nuoltu samoja leluja muiden tarha- tai kerhokavereiden kanssa. On vesirokotki sen vuoksi sairastettu jo 1-vuotiaana jne. Meillä on kotona pölyistä ja on maisteltu lunta, kiviä, hiekkaa yms.; juotu mummolassa koiran kupista vettä ja syöty samaa luuta jne. Ei oo niin vakavia asioita. Eipä oo jatkuvasti nuhakuumeita kylläkään sairastettu, kaikki rokot kylläkin.

Bakteerit ja hygienia (ja liian hygieeniseen elämään liittyvät allergiat) ovat mun mielestä vain pikkusen eri asioita kuin myrkyt (keinotekoiset aineet). Itse en hössötä silti niidenkään kanssa, enkä panikoi turhia eli ihan on lapsi saanut kaikilla leluillaan leikkiä ja ihan olen Kiinassa valmistettuja leluja itsekin ostanut (onpa meillä yksi nukkekin, joka tuoksuu), mutta tykkään kyllä ottaa asioita selville ja tiedostaa ja nimenomaan toimia järkiperäisesti tietyissä asioissa. En turhaan halua ottaa liiaksi tyhmiä riskejä, kun ehtii niiden myrkkyjen kanssa olla ihan tarpeeksi tekemisissä myöhemminkin ja kun kyseessä pieni vaiva eli voin aivan hyvin pestä ne ihoa vasten olevat vaatteet väriaineista yms. ennen käyttöönottoa ihan suositusten mukaisesti, vaikkei ihottumaa olekaan tai lämmittää sen vastikkeen mikrossa keraamisessa astiassa tai ravintoaineet varmemmin säilyttääkseni rintamaidon vesihauteessa. :D Kyllähän tietoisuus on lisääntynyt hurjasti omasta lapsuudesta ja omien vanhempien ajoista. Hiusten väriaineitakin pidetty ihan turvallisina, mutta nyt värjäystä ei suositellakaan alle 16-vuotiaille. Enpä siis kannustaisi alaluokkalaista lasta värjäämään hiuksiaan, etenkään ns. kotiväreillä. Itse silti olen värjännyt hiuksia raskausaikana.

Pieniä valintoja, kun on asioita tiedostanut ja ne ovat henk.koht. pistäneet miettimään. Sillä ei minun mielestä ole mitään tekemistä hössötyksen tai liian varovaisuuden kanssa, saati liiallisen puhtauden kanssa. :D Tosin arvostan ystävääni, joka suosii puuleluja ja haluaa välttää tätä nykypäivän materialismia monin tavoin. Jokaisen perheen omia valintoja ja arvotuskysymyksiähän nämä ovat, kuten kaikki muutkin asiat. Kyllähän vauvojen, etenkin ensimmäisten kanssa voi hössöttää niin monin tavoin, Ehkä itellä ikä tehny kuiteski sen, että oon jopa hieman huoleton monien asioiden suhteen jo esikoisen kanssa. Ei oo paljon tullu stressattua, mutta toimin kyllä oman arvomaailmani mukaisesti.

Muokattu viimeksi:
Mäkin tiedän yhden 'puulelutyypin', mut sekin joutui jo ekoista synttäreistä lähtien joustamaan, kun tietty ihmiset ostaa mitä ostaa. Meilläkään ei oikein toimis, vaikka itse olenkin jotain puisia ostanu, mutta kun isovanhemmat ym on aika innokkaita shoppailemaan kaikenlaista...
Vauvanvaatteet pesen ennen käyttöä, mut en oo erikseen ajatellu niitä kemikaaleja, kun pesenhän uudet lakanatkin ja kaikki ennen käyttöä ihan muutenkin niin tuoksuvat paremmilta ja ovat pehmeämpiä ba silleen...

• Tykkään
Reaktiot: DT
Tuli mieleen tuo sama ilmiö myös, kun oli keskustelua niistä vaaleanpunaisista prinsessaunelmista. Aika paljon saatiin lahjaksi tytölle nimenomaan hempeen vaaleanpunaista ja eihän niitä tietty raskinnu käyttämättäkään jättää. Ehkä mulla hieman mieli muuttui muutenkin, kun lapsi syntyi. Raskausaikana olin kans enemmän sillä neutraalilinjalla, mutta sitten tytön synnyttyä oliki jotenki kiva korostaa, että vauva tyttö ja onhan se ollu kiva ostella kaikkia hömpötyksiä. :D

Hyvähän se on tiedostaa, että baktereerit ja kemikaalit on eri asia ja että kemikaalirasitus on ihan varmasti meidän vauvoilla tosi paljon suurempi kuin vaikka meillä pienenä.

On hienoa, että monet pohtivat näitä asioita ja tekevät sitten omat päätöksensä sen pohjalta. Ja tässäkään asiassa ei yhtä kaikille parasta vaihtoehtoa varmasti ole.

Meillä tosiaan pestään kaikkien vaatteet (no ei ehkä ulkovaatteita yms) ennen käyttöä ja näiden tehdään sitten vauvankin kanssa. Kohta 3- ja 6-vuotiaat eivät vielä ole onneksi kaivanneet hiustenvärjäämistä, mutta kyllä heidän kynsiä jo silloin tällöin lakataan. Mikroa käytetään meillä tosi vähän, mutta kyllä esim. pakastemarjat sulatetaan niissä muovirasioissa ja ruoat monesti lämmitetään näin myös. Lämmitän myös maitoa muovisessa tuttipullossa.

Ja siinä DT on aivan oikeassa, että vauvojen kanssa voi helposti hössöttää vaikka mistä ja tietyllä tavalla se varmasti kuuluu osana äitiyteenkin. Meillä mennään vauvan kanssa niin kuin muidenkin perheenjäsenten kanssa, eikä (toivottavasti :)) aleta tekemään mitään megalomaanisia hössötyksiä ja muutoksia toimintamalleihin. Ei nyt siis tietenkään väkisin ja tietentahtoen hänelle mitään myrkkyjä tyrkytetä, mutta en usko että alan niitä nyt enempää tutkia kuin ennekään.

No nyt oli pakko hakea tänään tutit varalta pienelle kun viimeinkin tuli ihan myyntiin saakka yksinkertainen ja siro pikku tutti :p Ja ennenkuin taas loppuvat!! :mad: Philipsiltä oli jo olemassa malli, joka oli yksivärinen ja simppeli, mutta sitä ei saanut enää mistään.. Ärsytti ajatus, että pienen vauvan nassun keskelle pitäisi laittaa jokin omituisen näköinen suuri kuvio.. Nyt on kaapissa odottelemassa tuollaiset; http://www.philips.fi/c-p/SCF151_02/mini-tutti :)

Minä myös pari tuttia hankin viime viikolla ja tuttipulloon tuttiosia ja tänään ostin hoitolaukun. Ostettavat jutut alkaa olla kasassa, enää odottelemme lainassa olevaa pinnasänkyä, imetystyynyä, kylpytukea ja kantoreppua takaisin. Nekin on luvattu meille joulukuun aluksi.

Ehkä pari uutta vaatetta voisi hankkia tällekin neidille, olen tähän mennessä onnistunut jättämään vaatteet kauppaan kun isosiskojen vanhoja on aivan varmasti riittävästi.

Hankinnat äidille! Onni on täydelliset liivit...aaah että! Oon ettiny ja ettiny ja viimein. Lindex ei muuten myy mammavaatteita, mut imetysliivejä siel oli. 25€ kahdet. Mustat ja valkoiset samassa paketissa. Irroitettavat toppaukset. Ei hankaavia kaaritukia ym saumoja vaan ihana muotoilu ja paksut olkaimet ja hakasnauha. Nätitkin oli. Ihan vaan jos joku muukin vielä tuskailee liian pienillä liiveillä.

Ostoslista päivittyy. Joitain kestovaippoja pitäisi hankkia, pikkuvaippoja ja kantoliina.
Lajittelin äitiyspakkauksen vaatteet ja totesin, että aika vähän vaatteita/koko, jotain saan lainaan että niitä on sitten enemmän. Pitänee ottaa valokuva lainavaatteista, että muistan palauttaa oikeat.

Ennen vauvan syntymää tarkoitus on hankkia semmonen makuupussi turvavyörei'illä turvakaukaloon.

Ja rättejä, niitä pitäisi hankkia. Ai niin, ja toiset vuodevaatteet vauvalle,

Itselle listalla isot siteet ja liivinsuojuksia, varmaan monikäyttöisiä ja kertakäyttöisiä.

Täällä kanssa ajatuksena ottaa kuvat eri suunnista tulevista lainavaatteista. Osaa tosin ei tartte palauttaa, mutta silti varmuuden vuoksi kuvat. Sain ohjeen, et lakanoita pitää olla monet, jos sattuu olemaan pulautteleva lapsi. Nyt on sitten parit omat itse tehdyt pussilakanat ja aluslakanat, äippäpakkauksen lakanat ja kaveri toi vissiin 3 tai 4 pesuissa valmiiksi pehmenneet lakanat. Tosin tulevat ihan tarpeeseen, jos meinataan vielä olla kevätkaudella kahdessa eri kaupungissa, niin ei tartte ees taas raijata. Täytyy vaan kattoa että minkä kokonen peitto on käytössä missäkin, niin osaa pakata oikeat lakanat reissuun mukaan.

Liivit pitäisi kenties viimein hankkia. Jotensakin en usko, että tästä enää kovasti kasvavat. Toki varmaan pullistelevat ajoittain, mutta eiköhän nää nyt lähes oo niissä mitoissa, missä suurimman osan aikaa. Välillä on muuten aivan ärsyttävää kutinaa ilmennyt, et vois olla aika paljo mukavampaa tosi pehmeissä liiveissä.

Sain myös vinkin että tällainen olis kätevä, ja harkinnassa on että tilaisinko varmuuden vuoksi: http://www.vaavi.fi/

Ei toi vuokranyt niin paha oo, ja jos tuota käyttämällä selviää ens alkuun helpommalla omista pesulla käynneistä, ja jos sattuu lattialla olemaan vetoa niin olis pieni sitten ylempänä. Tai jos sattuu olemaan paikat kipeenä pitkään niin ei tartte kyyristellä alas lattialle. En haluaisi opettaa pientä olemaan ihan koko ajan sylissäkään.

Eksyin sitten ihan "vahingossa" tänään lähifidalle. Mukaan tarttui lisää bodeja, paitoja ja potkareita sekä paksumpia housuja, just noi paidat oli sellaisia mitä olin todennut, että niitä on vielä liian vähän. Tosin toi kaverilta tullut pussi on vielä tyhjäämättä, enkä yhtään muista mitä kaikkea sinne jemmasin - oli kyläilyiltana aivot jo hiukan hukassa =). Lisäksi tarttui lisää vastasyntyneen taskuvaippoja (kuoret+sisukset), jopa ihan uusia ja hintaa 1,5 euroa. Vaatteista piti maksaa n. 0,8-1,8 ekee, joten määrään nähden ei tullu kallis reissu, varsinkin kun tuli vielä 20% ale.

Oli muuten mammat selvästi käyneet lipastojaan ja kaappejaan läpi, kun ennen on ollut vaan 4 vauvan vaatelaatikkoa selattavana niin nyt olikin sitten 8 laatikkoa. Hyvä mulle ja muille vauvaperheille. Arvatkaa vaan oonko ongelmissa sitten parin viikon päästä kun jään lomille ja tulee tylsää kotona, niin pitää tietenkin keksiä tekemistä ja tohon fidalle on matkaa 100 m ja toiselle kirpparille 400 m..... Saiskohan pyydettyä itselleen porttikiellon 5 päivää viikossa :rolleyes:, ja lupa ostaa olis vaan yhtenä päivänä :p

Mä luulen/uskon että vaatteita on jo ihan riittävästi, mutta huomaan kanssa kaupungilla liikkuessani, että joudun oikeen kamppailemaan itseni kanssa etten kävelisi jokaiseen vauvan vaatekauppaan.. niistä kun en koskaan selviä tyhjin käsin ulos. Samoin just kirpparit, kun sieltä tekee löytöjä vielä lähes ilmaiseksi..

Viikonloppuna tuli ostettua ekat tutit, 2kpl paketti hammaslääkärien suosittelemia pikkututteja (0-2kk) lisää ostan vasta jos tuteille tulee käyttöä, sitä kun ei koskaan tiedä.

Meillä alkaa olemaan isoimmat hankinnat tehtynä turvakaukaloa ja telakkaa lukuunottamatta :) Tutteja sun muita en oo uskaltanu vielä ees ostella ku on tuo joulu tulossa ja sen myötä sitte ''lahjavuoret'' :grin Imetysliiviejä pitäs lähtiä kattelemmaan ja ettimään kuhan mammaloma alkaa, tietäs vaan että mistä sais hyvät ja tukevat liivit näin isopoviselle ihmiselle.. o_O

Meidän neiti pulautteli paljon ja harsosta ei ois ollu mitään apua niin mulla oli Myllymuksut-kestovaipan imuosa (bambuhampputaittoimu eli sellanen isompi neliön mallinen) pinniksessä pään alla. :D Ei tarvinnu vaihtaa lakanoita joka yön jälkeen. Kyllähän niitä pissa- ja kakkavahinkoja tuli silti vähän väliä eli parit vaihtolakanat ihan hyvä olla.

Vilkaisin esikoisen vanhat vaatteet läpi ja tosi paljon löytyki sellaisia (pieniä 56 ja 62), jotka käyvät sekä tytölle että pojalle. Lisäksi ostin kassillisen vaatetta kaverin tutulta, joten niillä mennään aika pitkälti. Suosittelen kyllä valokuvan ottamista, sillä vaikka pääosin muistaaki, mitkä saatu käytettynä tai mitä tullu lainattua niin kyllä ne sekottuu. Nyt harmittaa, kun en ole varmaan saanut kaikkia lainaamiani vaatteita takas.

Takaisin