Juu ehdottomasti samaa mieltä. En ole minäkään turhan tarkka hygienian suhteen. Toki meillä kädet pestään ennen ruokailua (yleensä), vaikka hetki aiemmin on nuoltu samoja leluja muiden tarha- tai kerhokavereiden kanssa. On vesirokotki sen vuoksi sairastettu jo 1-vuotiaana jne. Meillä on kotona pölyistä ja on maisteltu lunta, kiviä, hiekkaa yms.; juotu mummolassa koiran kupista vettä ja syöty samaa luuta jne. Ei oo niin vakavia asioita. Eipä oo jatkuvasti nuhakuumeita kylläkään sairastettu, kaikki rokot kylläkin.
Bakteerit ja hygienia (ja liian hygieeniseen elämään liittyvät allergiat) ovat mun mielestä vain pikkusen eri asioita kuin myrkyt (keinotekoiset aineet). Itse en hössötä silti niidenkään kanssa, enkä panikoi turhia eli ihan on lapsi saanut kaikilla leluillaan leikkiä ja ihan olen Kiinassa valmistettuja leluja itsekin ostanut (onpa meillä yksi nukkekin, joka tuoksuu), mutta tykkään kyllä ottaa asioita selville ja tiedostaa ja nimenomaan toimia järkiperäisesti tietyissä asioissa. En turhaan halua ottaa liiaksi tyhmiä riskejä, kun ehtii niiden myrkkyjen kanssa olla ihan tarpeeksi tekemisissä myöhemminkin ja kun kyseessä pieni vaiva eli voin aivan hyvin pestä ne ihoa vasten olevat vaatteet väriaineista yms. ennen käyttöönottoa ihan suositusten mukaisesti, vaikkei ihottumaa olekaan tai lämmittää sen vastikkeen mikrossa keraamisessa astiassa tai ravintoaineet varmemmin säilyttääkseni rintamaidon vesihauteessa. :D Kyllähän tietoisuus on lisääntynyt hurjasti omasta lapsuudesta ja omien vanhempien ajoista. Hiusten väriaineitakin pidetty ihan turvallisina, mutta nyt värjäystä ei suositellakaan alle 16-vuotiaille. Enpä siis kannustaisi alaluokkalaista lasta värjäämään hiuksiaan, etenkään ns. kotiväreillä. Itse silti olen värjännyt hiuksia raskausaikana.
Pieniä valintoja, kun on asioita tiedostanut ja ne ovat henk.koht. pistäneet miettimään. Sillä ei minun mielestä ole mitään tekemistä hössötyksen tai liian varovaisuuden kanssa, saati liiallisen puhtauden kanssa. :D Tosin arvostan ystävääni, joka suosii puuleluja ja haluaa välttää tätä nykypäivän materialismia monin tavoin. Jokaisen perheen omia valintoja ja arvotuskysymyksiähän nämä ovat, kuten kaikki muutkin asiat. Kyllähän vauvojen, etenkin ensimmäisten kanssa voi hössöttää niin monin tavoin, Ehkä itellä ikä tehny kuiteski sen, että oon jopa hieman huoleton monien asioiden suhteen jo esikoisen kanssa. Ei oo paljon tullu stressattua, mutta toimin kyllä oman arvomaailmani mukaisesti.