Hankinnat vauvalle.. ♥

Voi kun ihanan onnellisia siellä uskalletaan olla. Mä kahden keskenmenon jälkeen vaan en uskalla toivoa YHTÄÄN liikaa. Hankinnoista puhumattakaan. :/ MIlloikahan tämäpelko hellittää. Mulla on henkinen haamuraja nin 27.5, jolloin alkion sydämen pitäisi alkaa lyömään. Kaksi keskenmenoa käynyt juur tuolloin... Kun sen rajan yli pääsee, uskaltaa ehkä toivoa, että pysyy matkassa. Hankinnat TODELLAKIn vasta rv 12 jälkeen. En halua pilata muiden iloa ja valmisteuja, mutta toi nyt omat ajatukset esiin, helpottaa kun saa "sanoa ääneen", että kyllä jänittä, pääseekö raskaus etenemään ja joku päivä sine hankintoihin saakka. Sitä odotellessa!
 
HaaveenaPerhe täällä ei onneks takana keskenmenoja, mutta jotenkin en noiden lapsettomuushoitojen takia uskalla vielä tässä vaiheessa toivoa liikoja. Joten yhdyn ihan sun tunteisiin näistä hankinnoista.

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app
 
Haaveenaperhe: Oma menetys itselläkin on niin lähellä (tammikuussa kkm rv11+4), että pitää vain toivoa että kaikki menee hyvin. Onneksi enään viikko alkuraskauden ultraan :Heartred Tsemppiä ja jaksuja odotteluun
 
En oo hankkinu, enkä varmaan hankikaan vasta ku aivan loppumetreillä. :) Toki meillä on paljon jo esikoiselta valmiina, kuten kehto, pinnasänky, sitteri, vaunut jne.
 
Meillä on kaikki valmiina esikoiselta =) Ku tyttö vasta 10kk.. Joten ei tarvi hankkia muuta ku kantoliina, mut se vasta sitte ku sitä tarvitaan =)
 
Minä ajattelin, että alan jo hankkimaan pikkuhiljaa niitä tarvikkeita, jotka on kalliimpia ja vaikeimpia löytää. Yhdistelmävaunuja olen etsinyt paljon ja yhdistä otin yhteyttä nyt ostoaikein. Tänään myös ostin turvakaukalon ja sitterin. Niitä kaupannut mies kysyi myös, että jos tarvitsen vaatteitakin niin heiltä saan samalla. Lisäksi kaupan päälle hän antaa ratasosan, johon turvakaukalon voi laittaa kiinni. Täytyy vaan viedä visusti varastoon piiloon kaikki tykötarpeet, ettei paljastu ilouutinen vielä :wink Tänään rv 7+6 eli perjantaina käynnistyy yhdeksäs viikko.

Jotenkin on vaan sellainen tunne, että masuasukki taitaa viihtyä siellä ja kaikki on hyvin :)
 
MIkä noissa vaunuissa sitten on pitkäikäisin ja järkevin ratkaisu? Tai siis mitä kaikkea pitää olla?? Turvakaukalo (autoonko)?, vaunut (mitä eri osioita yhdeistelmävaunuissa on, onko pikkuvauvalle ja hiukan isommalle lapselle samassa systeemit eli vaunut ja rattaat), onko sitteri vain esim. olohuoneessa kiikuttelua varten? :) Kertokaa tietämättömälle!!
 
Muokattu viimeksi:
Turvakaukalo autoon, isofix-telakka/jalusta hyvä. Kätevää, jos sen kaukalon saa vaunujen runkoon kiinni. Ei tartte vauvaa sitten esim. kesken unien nostaa kaukalosta ja siirtää vaunuihin. Tosin kaukalossa ei suositella vauvaa pidettäväksi pitkiä aikoja, mutta eiköhän nuo tilanteet poikkeuksia olekin. Meillä yhdistelmavaunut (Gessleinin Vision tms. eli kevyet, kolmipyöräiset rattaat, eturatas iso ja lukittava eli lisää vakautta ja kulkee hyvin taajaman ulkopuolellakin kesät, talvet- olen ollut näihin äärettömän tyytyväinen, ei tarvetta matkarattaille erikseen - vastaavia on muillakin merkeillä). Kannattaa katsastaa myös kuomurattaat ja kopat. Minä ostin vielä lämpöpussin ja olihan se viime talvena hyvä ja kätevä, ku niin lämmin, kun tyttö nukkunut tosiaan tähän asti ulkona päikkärit (kotona ollessaan) eli ratasosa käytössä. Kannattaa jossain vaiheessa käydä kiertelemässä ja vertailemassa eri vaunuja. Olin tyytyväinen, ku itellä ei ollu paineita ostaa jotain tiettyä merkkiä (vaikka pitihän ne Emmaljungatki käydä katsastamassa), vaan pystyi avoimin mielin valitsemaan omaan käyttöön sopivimmat ja jotka nyt sillä hetkellä sattuivat miellyttämään (ja miellyttävät tosiaan edelleenkin). :)
 
Sitteri on kätevä, ettei tarvitse laittaa vauvaa lattialle, vaan voi vaikka ruokaa laittaessaan antaa vauvan olla sitterissä josta vauva voi katsella äitiä. Samaten sitteri on kätevä syöttäessä, kun vauva oppii syömään kiinteitä, eikä vielä istu syöttötuolissa. Vauvaa voi myös keinutella sitterissä, jos siinä on keinutoiminto, joten ei tarvitse sylissä kannella tai lattialla pitää koko aikaa.
 
Sitteriä ei kannata käyttää liikaa. Asento on vauvalle luonnoton eikä vauvan motoriikka pääse kehittymään kunnolla. Välillä on tietysti melkeen pakkokin käyttää, mutta viime aikoina on ollut paljon puhetta ns. sitterivauvoista, joiden tasapainon ja lihaksiston kehitys on jäänyt istuttamisen takia jälkeen. Motoriikasta selitetään täällä aika simppelisti: http://www.kookas.fi/articles/read/5651
 
Meillä ei ole esikolla ollut sitteriä ollenkaan...oli aina sen sijaan lattialla. Ennen kun istu syöttiksessä, syötin sohvalla tuettuna imetystyynyllä puoli-istuvaan. Nyt mietinkin että ostaakko kakkoselle sitteriä vaiko ei...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Senhän sitterin saa säädettyä mihin asentoon vain? Vielä vahingollisempaa vauvalle on pitää sitä turvakaukalossa..
 
Mun kaverilla on oma lasten verkkokauppa, se virkkaa ja neuloo vauvoille (ja taaperoille) kaikkea mahti-ihanaa! Sitä sivua oo käynyt selailemassa päivittäin.. Meidän esikoinen on ollut mallina tolla kaverilla, eikä siitä oo kun pari viikkoa kun mietittiin että tulis nyt joku raskaaks kun tarvittais vauvamallia ja meidän neiti on jo niin iso.. Ihan hippasen hymyilytti! :)

Mitään ei olla hankittu, eikä mitään kovin kummosta tarvii hankkiakaan kun esikoiselta on vielä melkein kaikki säästössä. Ne tuplarattaat hankitaan varmasti jossain vaiheessa (ehkä vasta sitten kun kakkonen on syntynyt...) ja sitteri taidettiin myydä. Vaatteita tietysti mutta nekin odottanee ainakin syksyyn ellei myöhemmäksikin..
 
Pelkäsinkin, että tässä käy näin. Anoppi alkoi jo haalimaan tavaraa. Se on nyt sukulaisilta pelastanut vauvakamaa, joka olisi muuten mennyt kirpparille. Itkuhälyttimet, ammeet, kestovaippoja ja ties mitä kaikkea. Toivottavasti täältä lapsi tulee...
 
Vielä en ole uskaltanut ostella kun ollaan niin alussa, tosin hiplaillut kaupassa sitäkin enemmän vaatteita ja kaikkea ihanaa :wink Aikoinaan on tullut haalittua vauvakuumeen kourissa kirppareilta vähän vaatteita ja isännän vanha pinnasänky on meille tuotu vinkinä jo jonkin aikaa sitten :wink
 
Mä en ole itse ostanut vielä muuta kuin itselleni isommat liivit ja vaatteita :grin Lähes kaiken saadaan onneksi mun siskolta, jolla nuorin täytti just vappuna vuoden :)
 
Meillä on esikoisen jäljiltä kaukalo, sitteri, kehto, leikkimatto, leluja ja vaatteita jonkin verran :) Mut vaunut ja pinnasänky täytyy ainakin ostaa :D

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top