Hankinnat vauvaa varten

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja sinsu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaunuasioissa kannattaa käydä teutonian sivuilla. Siellä on sellanen testi, jolla voi kattoo mikä malli niiden rattaista sopis omaan käyttöön. Sieltä siis saa vinkkiä siihen, mitä asioita kannattaa miettiä ja vaikka sitten vähän esimerkkiäkin siitä, minkä malliset ne omaan käyttöön sopivat rattaat sit vois olla. Joku mainitsi siitä tavarakorista, niin se kannattaa kans ehdottomasti huomioida. Jos aikoo käydä kävellen kaupassa tai vaikka sit puistossa, jonne täytyy raahata se hiekkaleluarsenaali mukaan, niin on tärkeetä, että sinne mahtuu ja pääsee kurkotteleen kätevästi.

Jossain luki, et n.huhtikuulle menis entisten pakettien jako. Eli jos tilataan vasta alkukesästä niin saadaan varmimmin uudet pakkaukset. Tosin jos haluaa ehdottomasti tuon vuoden 2014, niin saattais senkin vielä sit saada kun olis ajoissa. Millon sen saikaan tilata aikaisintaan?

Juu vaunuketju tulee kyllä tarpeeseen! Ite en kaipaa sitä vielä, mut kunhan keväämmällä hankinnat alkaa olla mielen päällä niin sit. :) Ja sinne vois sit vinkata myös hyviä aleja, koska noita vaunujakin saa joskus ihan tuntuvilla aleilla.Nyt tammikuussa plussan jälkeen vilkuilin eri paikkoja, ja olis kyllä satasien etuja saanut jos olis uskaltanut tilailla ajoissa...
Noita ominaisuuksia olis sit kätevä listailla sieltä itelle ylös ja peilata omiin tarpeisiin sopivia. :),

Niin, sitä ei tiiä, ite tilaan varmaan vasta heinäkuussa. Luulis silloin olevan jo uusia :)

Pakkauksen saa tilata sitten, kun rv 22 jälkeen saa neuvolasta todistuksen raskaudesta. Kannattaa myös muistaa, että pakkaus pitää tilata vähintään kaks kuukautta ennen laskettua aikaa. :) Mä tilasin esikoisesta heti, kun sai, eli joskus huhti-toukokuun vaihteessa ja sain uuden pakkauksen.

Mites se nyt meni, oliko se siinä 5. raskauskuukauden paikkeilla kun sen raskaustodistuksen saa, jolla sit voi tehä äitiyshakemukset Kelaan, että eiköhän siiven mennessä oo sitte vanhat pakkaukset jaettu :)

Uuh, olipa tänne tullu tekstiä sitten viimelukeman...

Monia sivuja taaksepäin puhuitte noista vauvanvaatteista. Meillä on siskon kans kiertäny paljo samat vaatteet, ja parhaimmat niistä on edelleen tallessa. Joukossa myös meidän omia vauva-ajan vaatteita. Me ei tulla tarvitsemaan hirvittävästi vaatteita, kun pyykkiä joutuu pesemään muutenkin niin paljon, että vaatteet kiertää nopeesti takasin käyttöön. Itelleni tärkeimpiä seikkoja on käytännöllisyys, just se, ettei tarvi koko yläosaa riisua joka vaipan vaihille, vaan housuissa on joko näppärit tai vetskari haaroissa. Ne on huomattavasti nopeempia vaihtoehtoja.

Kestovaippoja oon käyttäny lähinnä meidän kakkosella. Kolmannelle ei valitettavasti sopinu ja jouduin käyttään kertakäyttövaippoja. Mää käytin Ruskovillan villavaippahousuja, osan ostettuna ja osan kudoin itse. Siis niihin laitettiin harso sisälle, riisipaperi ihoa vasten ja lapsen kasvaessa väliin lisättiin vielä semmonen imuosa. Tykkäsin niistä kyllä, varsinkin ku harsot sai pestä 90 asteessa. Lisäks mää aina silitin ne harsot (hullu akka). Välillä toki oli rinnalla tavallinen vaippa, en siis mikään ehdoton kestovaippailija ole. Mies laittoi aina tavallisen, kun se ei kuulemma osannut noita harsovaippoja laittaa.

Pakkaus tännekki otetaan. Ja vauvan laitan ensin siihen laatikkoon nukkuun. Oon esikolle tehny siihen aikanaan semmoset reunuksat, saas nähä löytyykö niitä enää tai jos löytyy, niin onko laatikon koko vielä sama, että sopiiko ne siihen ympärille.

Vaunut joudutaan kans hommaamaan. Tosin me ostetaan käytetyt, kun ei sen jälkeen ole enää niille jatkokäyttöä, kuin korkeintaan mummolavaunuina :)

Aikaisemmissa vaunuissa oli semmonen vauva-koppa, jonka sai nostettua vaunuista pois ja se oli minusta hirveen kätevä. Mulle tärkeimpiä asioita vaunuissa on se, että pään puolelle ei jää helposti mitään rakoja, mistä tuuli voi päästä. Lisäks haluan, että vaunuissa on helposti säädettävä selkänoja niin että saa kätevästi istuma-asennosta makuuasentoon ja päinvastoin. Kolmas tärkee juttu mulle on se tavarakori. Haluan päästä käymään vaunuilla ruokaostoksilla, joten painoa pitää kestää ja tavaraa mahtua. Meillä kun ei ihan vähillä ruokaostoksilla selviä, maitoo menee helposti 6-7 litraa päivässä ja muut siihen lisäks.

Tietysti on myös hyvä saada ne helposti pieneen tilaan, koska paljon kuljen urheilukisoissa ja harjoituksissa, joten vaunut joutuu ottaa mukaan. Se ei kuitenkaan ole välttämättömyys, koska mulla on olemassa kevyemmät matkarattaat, jotka saa makuuasentoon, mutta niihin en ihan pienenä vauvaa voi ajatella laittavani.

Kääntyvistä etupyöristä en itse tykkää. Ja vaunujen työnnettävyyden keveydellä ei niin suurta merkitystä oo, ku oon vähä tämmönen härkä ja tottunu puskeen raskastaki kuormaa, joten pieni keveysero työnnettäessä ei oo mulle merkityksellinen.

Ainakin parin viime vuoden pakkauksen laatikko on ollut musta niin ihana (se sellainen turkoosi) etten esikoiselle (joka sai siis sen v. 2013 pakkauksen turkoosin laatikon) ees kaivannut mitään reunuksia. Esikoinenkin nukkui laatikossa ekan n. 2kk. Jos en ota toiselle pakkausta, voi hänkin silti nukkua ekat kuukaudet laatikossa kun se on esikoiselta vielä tallessa :)

Meillä esikoinen synty toukokuussa 14 ja sai silloin vanhan äp pakkauksen, mut osa samassa kuussa syntyneistä sai uuden tai sekotuksen..et kyllä syyskuun vauvat saa ihan kokonaan sen uuden :) mä en vaan tiiä kannattaako meidän ottaa pakkaus vai raha..on siinä pakkauksessa jotain ihan tarpeellistakin, mut suurinta osaa jutuista kun ei tarvii kahta ja on esikolta jäljellä pakkaus..

Facebookissa on Äitiyspakkauskirppis-ryhmäkin, jos päättää ottaa rahana mitta haluaa vaikka jotain tiettyjä juttuja uudesta pakkauksesta.

Mun tekis tunnemielessä mieli ottaa se paketti,mutta kyl me mietittiin miehen kanssa, et järkevämpää on ottaa raha. Apua, jos se uus paketti onki taas joku yli-ihana, voi olla tän mamman mieli koetuksella! :D

Ja tota oon miettinyt, että jos jotain yksittäisiä juttuja haluaa, ni vois kirppistellä! Sen makuupussin haluaisin joka lapselle sen vuoden kuosissa.

Kaameesti taas juttua kun taukoa oli :D

Meil on Firkon vai mikä lie onkaan, edullist ja kätevät vaunut. Meil oli ehdoton et kääntöaisa, isot kumirenkaat ja hyvä jousitus. Maalla kun asuu nii ei tuota tasaista asfalttia tahdo löytää. Noi on viel kohtuu pienet ja mahtuu siis mun pienehköönkin autoon. Kylläki just ja just. Helppo ois kuitenni esim. renkaat irrottaa tarvittaessa. Nyt aijotaan pärjäillä nuilla sit kahden kanssa, vauvalle kantoliinaa/-reppua ja seisomalautaa esikolle tarpeen mukaan. Koen ne tuplat ihan liian kömpelöiksi, just ku liikkuu huonoilla teillä.

Joskus mietin kestoilua vaippojen suhteen, mut ei oo mun juttu. Mulla ei riitä kiinnostus siihen pyykkimäärään. Ja muutenki räveltämiseen. Kertikset o heleppoja ja en ny niitä nii hirmu kalliiksi koe. Ruuan suhteen oon taas ihan eri linjoilla ja oon esikolle tehny pääsiassa kaiken itse. Ei tuo kyl mielellään niit valmismössöjä syökkään. Hedelmä tulloo purkista, mut muutoin porkkanaa, bataattia, lihaa ja kasviksia itte keitellen ja survoen.

Vaatetta ostanu jonnin verran mut pääasiassa kirpareilta. Sit kierrossa on tullu jos vaikka ja mitä niin niil menty pitkälle. Koko 50 ei ollu oikeastaa ollenkaa käytössä. Paitti 2013 äitiyspakkauksen vaatteissa, jotka ihan järkyn isoja. Varsinki nyt ku herra nujuaa jos jossakin niin ei paljoa uudet vaatteet houkuta ;) Nyt ei oteta pakkausta ku kaikki on. Rahalla sitten se mitä ei enää saa käyttöön Esikon kohdalla ei edes rahaa mietitty.

Takaisin