Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Meillä ei viimeks tainnu olla yhtään 50 kokosta vaan kaikki 56 lähtien, olihan ne alkuun reilumpia mutta ku pallero oli sen 52cm ja yli 4kg jo syntyessään ni nopeesti olis viiskymppiset jääny pieneks. Nyt on ihan parit housut ja bodyt 50 koossa ja loput sit 56-> enkä ajatellu enempää hankkia. En jaksa olla niin tarkka jos on vähän kasvunvaraa, kunhan ei purista mistään :)
 
Voi olla hassu kysymys, mutta kuinka iso vauvan pitää olla, että 50 vaatteet ois jo heti alkuun liian pieniä? :D Meillä on jotain ostettu siihen kokoon, mutta mulla fiilis isosta vauvasta, niin en viittis turhaa ostaa. Toisaalta, en kuitenkaan haluais pukea vauvaa liian isoihin vaatteisiin.
 
Meillä meni koko 50 ihan muutamassa viikossa pieneksi viimeksi. Vauva kuitenkin kasvaa tosi isolla vauhilla siinä alussa. Itte tykkäsin et vaatteet ei puristanut mistään ja helppo pukea päälle, ku jos ois vähän jostain ollu tiukka. Eli sanoisin et aika hyvälle kuulostaa noi vaatemäärät. Toki jos on paljon puklaava vauva niin saa olla enempi vaihtovaatteita, mutta äkkiä niitä saa tarvittaessa lisää.
 
Meillä siis esikoinen oli 52cm 3365g syntyessään ja taisi kilo tulla jo ekan kuukauden aikana painoa, jos en väärin muista :)
 
Kiitos kommenteista! Nää vahvisti omaa fiilistä siitä, että eiköhän me alkuun noilla päästä :)
 
Mulla ei ole mitään käsitystä paljonko on tai on ollut minkäkin kokosia vaatteita. Oon aina hankkinu mielummin liikaa kun liian vähän.

Muoks. Mutta siitä olen samaa mieltä että 50cm on ihan hyvä koko jos keskosena ei synny.
 
Meillä esikoinen syntyi muutaman päivän ennen laskettua aikaa. Oli 47cm pitkä ja käytettiin ensimmäinen kuukausi 44-48cm vaatteita. Eli minä jouduin heti kaupoille kun synnäriltä päästiin :D en ollut yhtään varautunut. Nyt en aio myöskään varautua noilla alle 50cm vaatteilla, sen näkee sitten.

Mutta mielestäni noilla 50cm vaatteilla pärjää alkuun ja enemmän ostaisin sitten niitä 56cm. Tai näin meinasin itse toimia. Jos kuitenkin niin, että on pienempi vauva, niin kaupoista saa lisää ja joku voi käydä ostamassa jos ei itse jaksa :) mutta kaikki tietenkin tekee niin kuin itselleen parhaaksi näkee.
 
Meillä esikoinen syntyi muutaman päivän ennen laskettua aikaa. Oli 47cm pitkä ja käytettiin ensimmäinen kuukausi 44-48cm vaatteita. Eli minä jouduin heti kaupoille kun synnäriltä päästiin :D en ollut yhtään varautunut. Nyt en aio myöskään varautua noilla alle 50cm vaatteilla, sen näkee sitten.

Mutta mielestäni noilla 50cm vaatteilla pärjää alkuun ja enemmän ostaisin sitten niitä 56cm. Tai näin meinasin itse toimia. Jos kuitenkin niin, että on pienempi vauva, niin kaupoista saa lisää ja joku voi käydä ostamassa jos ei itse jaksa :) mutta kaikki tietenkin tekee niin kuin itselleen parhaaksi näkee.

:O meidän lapset on syntyny 2viikkoa etuajassa ja kaikki ollu 49-52cm pitkiä. 50/56 vaatteet menny alkuun hyvin. Teillä on ollut tosi mini esikoinen :Heartred
 
:O meidän lapset on syntyny 2viikkoa etuajassa ja kaikki ollu 49-52cm pitkiä. 50/56 vaatteet menny alkuun hyvin. Teillä on ollut tosi mini esikoinen :Heartred

Hän oli kyllä pikkuinen :) outoa oli kaupassakin käydä ja ostaa "keskosvaatteita" vaikka ihan täysiaikainen oli.

Saa nähdä minkälainen tästä pojasta tulee. Pojathan ovat yleensä ehkä hieman isompia, niin aion varautua vain 50-56cm vaatteilla alkuun.
 
Jostain luin että hyvä perussääntö vaatteiden määrässä olisi että yksi vaatekerta päällä, yksi pesussa ja yksi kuivumassa... Ja että liikaa ei kannata olla kun käy nopeasti pieniksi. Mutta kyllä mä mieluummin ostan itse vähän enemmän, varsinkin kirpparilta kun hyvin löytää. En vaan jaksa pyykätä koko ajan.
Viimeksikin taisi olla liikaa kun saatiin koko ajan tädin kaks kuukautta vanhemmalta lapselta vaatetta vielä omien lisäksi. Taisi lopulta olla vain ne kivoimmat käytössä, mut hyvä että oli varavaatetta.
 
Kiitos kokemuksista! Tuntuu siltä että olen ihan fiksusti hamstrannut sitten. Tosiaan kaikki käytettyjä kirpparilta tai tutuilta. Muutama 50 ja enemmän 50/56 ja 56 vaatteita. :)
Mekin olemme vailla kuivausrumpua, niin mieluummin on hiukan liikaa vatetta kuin liian vähän. Etenkin kun tosi hyvään hintaan olen hankkinut.
 
Meillä tyttö oli 52cm ja 3646g, käytettiin varmaan eka kuukaus , ehkä? 50cm vaatteita :) oli kiva kun ne oli just sopivia niin oli helppo käsitellä vauvaa toisin kuin isoissa vaatteissa :) ite en aijo kyllä pienempiä ostaa :)
 
Tätä vaatekeskustelua kun lueskelee, ni ehkä mä en sit pistä hanttiin, kun appi sano hankkivansa vauvalle synttärilahjaksi kuivausrummun. :D

Noi vauvanvaatteet onneksi kuivaa kyllä telineelläkin tosi nopeasti ku ovat niin pieniä. Mä pesin viimeksi joka päivä vauvan vaatteita ja harsoja :)
 
Millaisia kokemuksia rintapumpun tarpeesta ja siitä, että onko sähkökäyttöinen parempi kuin käsikäyttöinen? Moni tuttu on sanonut tarvinneensa rintapumppua ja sainkin ystävältäni käsikäyttöisen pumpun. Pohdin, että onko käsikäyttöinen miten "vaivalloinen" verrattuna sähköiseen.
 
Millaisia kokemuksia rintapumpun tarpeesta ja siitä, että onko sähkökäyttöinen parempi kuin käsikäyttöinen? Moni tuttu on sanonut tarvinneensa rintapumppua ja sainkin ystävältäni käsikäyttöisen pumpun. Pohdin, että onko käsikäyttöinen miten "vaivalloinen" verrattuna sähköiseen.

Mun mielestä alkuun hyvinkin pääsee tuolla käsikäyttöisellä. Näkee sitten ajan kanssa, mikä tarve maidon lypsämiselle tulee. Itse en varmaan ihan tähän alkuun edes hanki rintapumppua, vaan meen käsilypsyllä. Hankin sitten tuon pumpun kun rinnat alkaa pehmetä ja näen mikä on meidän perheen tarve pulloruokkia rinnan lisäksi.
 
Millaisia kokemuksia rintapumpun tarpeesta ja siitä, että onko sähkökäyttöinen parempi kuin käsikäyttöinen? Moni tuttu on sanonut tarvinneensa rintapumppua ja sainkin ystävältäni käsikäyttöisen pumpun. Pohdin, että onko käsikäyttöinen miten "vaivalloinen" verrattuna sähköiseen.

Mulla on ollu molemmat. Esikoisen ja kakkosen aikana käsikäyttönen ja pärjäsin sillä ihan hyvin. Se oli helpompi ottaa mukaankin jos oli pidempään erossa ja tarvi välissä pumpata. Kolmosen aikaan ostin sitten sähkösen kun piti pumpata alkuun enemmän - neiti joutu valohoitoon ja maito piti saada kunnolla nousemaan. Mutta se mun sähkönen ei ollu mitenkään hyvä ja söi ihan kamalan määrän pattereita.

Sitten kannattaa muistaa että kaikki ei pumppua tarvi eikä kaikki saa pumpulla maitoa tulemaan vaikka sitä tulisi vauvalle tarpeeksi. Ilman pumppuakin pärjää jos maitoa ei tartte esim varastoida pakkaseen tai vauvalle pulloon. Käsin lypsämällä saa pahimmat kiristykset pois ja jos kunnolla heruu niin pieniä määriä talteenkin.
 
Onko kellään kokemusta Carenan sähköpumpusta? Olisi edullinen, mutta hajoaako se sitten ihan heti?
 
Onko kellään kokemusta Carenan sähköpumpusta? Olisi edullinen, mutta hajoaako se sitten ihan heti?

Tuo Carena itellekin pisti silmään, kun on hyvässä tarjouksessa. Taidan aiempien kommenttien perusteella kuitenkin päätyä käyttämään jo olemassa olevaa käsikäyttöistä pumppua. Kiitos vinkeistä ja kommenteista Hena82 ja Iltatähteilijä.
 
Minä sain tädiltä käyttämättömän, käsikäyttöisen pumpun, muistaakseni Aventin. Yritin muutaman kerran sillä pumpata mutta en sille herunut ollenkaan, mutta vauva sai kyllä aina tissit tyhjiksi. :)
Aika vähän tuli siis kyllä yritettyä, että voihan se olla että jos olisin kunnolla yrittänyt niin olis jotain tullutkin. Mutta ei meillä ollut sille maidolle tarvetta, vauva söi hyvin tissistä enkä sitten ees halunnut opettaa tuttipulloon. Kerran olin pikkujouluissa kun lapsi oli jo isompi, silloin halusin että isi hörppyyttää iltamaidon, eikä sitä maitoa silloinkaan juurikaan herunut. Käsin lypsämällä onnistui aina vähän paremmin.
Annoin pumpun mun siskolle ja sillä onnistui lypsäminen sillä hyvin.

Mä aattelisin että ei ole pakollinen hankinta, ellei sitten vaikka halua/tarvi lisäksi tuttipullosta syöttää tai lypsää pakkaseen. Sekin että jos pumppaa, niin lisää maidon määrää. Mitä enemmän sitä maitoa "tilaa", sitä enemmän sitä tulee.
Alkuunhan maitoa saattaa tulla yli tarpeen, mutta yleensä tasoittuu kun vauva "tilaa" tarvitsemansa määrän. :)

Sitten jos asuu isommassa kaupungissa, niin ihan normi tavarataloistahan saa niitä käsikäyttöisiä, jos oikein kova tarve yllättää. :)
 
Takaisin
Top