Hankinnat pienelle ja itselle

Mä oon kans tehny isommista lakanoista itse noita ihan äp-peittoon sopivia pussilakanoita. Mut kaikki ei välttämättä osaa ommella tai ei ole välineitä sitä tehdä, niin niitä voi löytää esim. sieltä kirppiksiltä, jos haluaa edullisesti löytää.
Ihan pienenä me käytettiin esikoisella "tyynynä" harsoa, joka oli taiteltu vähän pienemmäksi siihen pään alle. Juurikin sen takia, jos tulee puklua tms. niin se on helpompi vaihtaa ja pestä kuin lakanat/tyynyt.
 
Tietääkö joku onko tuo äitiyspakkauksen patja sellaisenaan tarpeeksi pehmeä vastasyntyneelle? Voiko siihen vain laittaa se patjansuojus ja lakana päälle vai pitäisikö olla myös sijauspatja? Käsittääkseni vastasyntyneille pitää olla nimenomaan aika tukeva/kova patja.
 
Joo tarkistin, että äp:n peitto oli 80x120 ja ikean setit 110x125...mutta eiköhän ne asetu:grin helppo ku pääsis itse ikeaan hypistelemään, mutta 5h istua autossa ni ei onnistu. saapi kaveri tuoda ku sinne lähtee:wink
 
Pienellä vauvalla ei sais käyttää tyynyä, eikä ne mihinkään sitä tarttekaan ennen jotain vuoden ikää. Pulauttelun takia on kyllä kätevää pitää vaikka harsoa tai tyynyliinaa pääpuolella, niin ei tartte aluslakanaa aina vaihtaa.

Äitiyspakkaukseen sopivia pussilakanasettejä on ainakin suomalaismerkeillä, esim. Pentik, Marimekko, Finlayson...tai ainakin pentikiltä meillä on. Hemtexin vauvapussilakanasetitkin käy ihan hyvin, vaikka ovat hiukan leveämpiä kun toi peitto.
 
Mun pitäis kans jo pian ostaa ne liivit. Bebesistä olen hankkknut tosi hyviä ja kestäviä. Lakanakankaat tilasin netin kautta Lontoon Libertystä kun aina olen kaikille ommellut omat pinnasängyn lakanat. Pukluja varten samasta kankaasta pään alle tyynyliinan. Sairaalakassiakin aloin jo koota. :-) eväsrasiat ostettu, samoin Sophie la Girafe travel kit, joka oli viimeksi ihan super. Siinä on kaikki tuotteet matkakoossa. Myös uuden oloasun hankin jo sairaalakassiin odottamaan. Sit haluaisin vielä yhden jutun mutta katsotaan...vähän on ollut turhan löysässä kukkaronnyörit viime aikoina...
 
Kait sinne voi laittaa, mitä huvittaa. :-) Itse ajattelin seuraavat:
omat vaatteet(ehkä oma yöpaitakin, alusvaatteet, oloasu ja kotiintulovaatteet)
vauvalle vaatteet(body, potkarit, myssy, verksatakki, viltti päälle kaukaloon)
meikit ja putsarit
hammasharja ja muut hygieniajutut
lukemista(kirja tai lehtiä)
puhelimen laturi
harja
rahaa
vähän evästä (irttareita/pähkinöitä/mies voi tuoda synnytyksen jälkeenkin, mutta jos alkuun haluaa jotain...)
juomapullo

Sairaalastakin saa vaikka mitä, mutta itse olen aina halunnut omat vaatteet päällä kulkea ja vielä omissa aamutossuissakin. Lisäksi vastasyntynyt nukkuu paljon, joten jää aikaa vähän laittautuakin kun vieraita tulee, eikä se mielestäni ole keneltäkään pois. Kaikki tietty riippuu vauvan ja omasta kunnosta.
 
Mää pärjäsin esikoisen aikana ihan seuraavilla:
Kotiintulovaatteet itelle ja vauvalle (mies toi turvakaukalon ja ulkovaatteet vauvalle tullessaan)
Karkkia ja pillimehuja sekä isukin eväät
Hammasharja, hiusharja, deodorantti, kosteusvoide ja shampoo+hoitoaine
Puhelimen laturi

Tietysti siis käsilaukussa kulki mukana lompakko ja neuvolakortti.

Imetysliivit mulla on jo nyt käytössä joten niitä ei erikseen tarvi pakkailla. Sisätossut pitää nykyään olla OYSsiin mukana tai sitten voi sipsutella sukkasiltaan. Mää käytin niitä sairaalan kaapuja/sukkia/pikkareita niin ei tarvinu huolehtia jos tissit tai alapää valskas vaatteille. Muutenkaan ei ois tullutkaan ekana päivänä mieleenkään vetää erillisiä housuja jalkaan kun oisivat varmaan ahistanu tikkejä... Esikoisesta en jaksanut laittautua kun OYSsissa ei saa käydä muita vierailulla kuin lapsen isä ja sisarukset, joten puhdas äiti sai riittää :D
 
Niiin ja imetysliivit ostin itse Changesta, olivat aika hintavat (n. 50e) mutta halusin yhdet kunnoliset kaarituelliset jotka näyttääkin kivoilta. Pari imetystoppia ajattelin käydä vielä hakemassa tai sitten sellaiset kaarituettomat imetysliivit öitä varten. Mutta varmaan niiden kanssa odotan että maito nousee ennnen kuin lähden hakemaan.
 
Laukun pakkaaminen on kans vähä synnäristä kiinni...kannattaa netistä tutkailla omaa synnäriä, sieltäki voi saada vinkkejä. Itse pakkaan vain välttämättömät ja mies saa tuoda loput. Pitäis varmaan pian ruveta pistää kamoja kasaan:grin
 
Rondine: tuo äitiyspakkauksen patja on sopiva vauvalle. Vauvalla ei saa olla liian pehmeä patja, sillä se vaikeuttaa vauvan hengitystä. Kova taas tukee vauvan hengitystä ja näin ollen madaltaa kätkykuoleman vaaraa. Ainakin tolleen mulle se neuvolassa selitettiin. Ja tosiaa tyynyä ei vauva tartte, tyynyliina tai harso riittää pään alle.
 
Ah, tiedänkin jo sairaalalaukun tärkeimmän asian: hillittömät määrät salmiakkia!
Puserran sen vauvan maailmaan ennätysvauhtia salmiakinkiilto silmissäni :D :wink
 
Muokattu viimeksi:
Wooh. Pitäskö se alkaa miettiä sairaalakassiaki jo.. Kauhee te ootte ajoissa. Meillä ei vieläkään ole melkein mitään hankittuna.. Eilen sentäs ostin muutaman 50/56 vaatteen.. Mut pinnasängyt yms kamat kaikki hankkimatta. Lipasto pitäs kyl saada et sais vaatteet pestyä ja viikattua siististi sinne..
Ehkä sitä nyt vähitellen, ku on 3 pvää enää töitäki jäljellä.. Pitäs vaa päästä käymään Ikeassa, ja ku ei o autoa (asutaan kyllä alle 10km päässä..) ni pitää miettiä miten ne kamat sieltä saa roudattua kotiin..
 
Nyt on lipasto paikallaan ja vaatteet odottaa pestynä pientä käyttäjäänsä :Heartred Enää lakanat, peitot ja harsot pestävänä :) Sairaalakassia oon miettinyt myös, katsottuna on jo vauvalle kotiintulovaatteet ja itselleni hankin hm:ltä pari imetystoppia, joissa on kaarituettomat liivit sisäänommeltuna. Eiköhän niillä selviä sen aikaa, että pääsee oikean kokoiset liivit hakemaan. Muuten mun sairaalakassiin eksyy varmaan vähän elektroniikkaa ja lehtiä viihdykkeeksi sekä paljon suklaata hygieniatuotteiden ja kotiutumisvaatteiden lisäksi :D ja täytyy varmaan tossut ottaa mukaan.
 
Juu, tiedän. Miehellä kyllä c-kortti. Mutta ku on vaan muutama suht pieni juttu mikä pitäs ostaa, ja ne vuokrapakut on järjettömän isoja.. Mut tiettyhän seki vois olla yks vaihtoehto.. Pitääpä miettiä..
 
Juu, ei siis tyynyä!

Saimpa äidiltä kauheat kasat harsoja ja lakanoita. Eipä tarvitse niitä lisää hankkia. Otin myös ompelukoneen lainaan, niin pääsen huristelemaan äippäloman viihdykkeeksi:grin Löysin myös kivan harsohommelin äipän luota kehdon päälle pitämään kissoja loitolla. Siihen vielä joku kiinnityssysteemi niin sekin puoli on hoidossa.

Enää pitäs niitä vaatteita, kuolalappuja, lypsykone, tuttipulloja ja kestiksiä ostaa. Voisin myös tehdä kunnon inventaarion, niin tiedän ettei mitään vaan jää vahingossa hankkimatta. :woot:

Sairaaloiden sivuilta löytää ohjeita mitä kannattaa pakata mukaan sairaalaan. Suurien muuttokassien kanssa ei varmaan kannata lähteä, mutta voihan sitä ottaa enemmän kuin listoissa sanotaan mukaan. Itse ainakin otan 50cm vaatteita ja varmuuden vuoksi myös 60cm vaatteita mukaan. Minun ja mieheni syntymäkoon mukaan pitäisi aika iso vonkale tulla, mutta jää nähtäväksi:cool:
 
Mitä mieltä olette käytetyn turvakaukalon (Brio Primo, myyjä ostanut 2012) hankkimisesta? Löysin yhden, jossa tulisi mukana isofix-jalusta. Myyjä kyllä vannoi kaukalon olevan kolaroimaton, mutta mistä sitä ikinä tietää kun en tunne häntä. Saatais kyllä mennä katsomaan ja kokeilemaan kaukaloa autoon ennen ostopäätöstä. Mutta onko tässä kohdassa järkeä säästää? Nyt olis kaukalo+jalusta Hobbarissa 148 €, käytettynä se olis n. puolet tuosta... Mietityttää...
 
Eipä nuo kaukalot yleensä ole miksikään menneet käytössä, ovat kuitenkin yleensä aika lyhyen aikaa yhdellä lapsella käytössä. Meillä ollut käytetty aiemmin esikoiselle ja käytetty tulee olemaan tälle uudellekin tulokkaalle.
 
Käytettynä hommattiin.. En usko et miksiköän menny käytössä. Eipä niissä paljon oo särkyvää jos kattomaan voi mennä ja testamaan ni kyllä sä huomaat jos on joku vialla. Mut empä usko et kukaa kehtaa myydä hajalla olevaa sen näkee sit hinnassa. Mutta jos hyvällä tarjouksella kaupasta saa ihan uuden ni mikäs siinä sitte. Ite en ainakaa raaski montaa sataa laittaa sellaiseen jolla on lyhyt käyttöikä..
 
Takaisin
Top