Hankinnat pienelle ja itselle

Eikös niitä saa sellasia kokoontaittuvia, jotka siis seisoo lattialla ja joissa taso on kangasta (kevytrakenteisia). Itse kyllä pitkänä ihmisenä käytän edelleen hoitotasoa tytön (1v.1kk) kakkavaippojen vaihdossa, enkä kyllä millään olisi selvinnyt koko tätä aikaa, jos olisi pitänyt vaipat vaihtaa sängyn päällä. Kannattaa kyllä harkita tarkkaan, että hankkiiko jonkun tason vaiko ei. Toki joskus ei vain vaihtoehtoja ole, mutta jos on niin... Pesukoneen päällä meilläkin varmaan vaihdeltais ellei hoitopöytä olisi mihinkään mahtunut.
Voihan tavallisen lipastonkin päälle tuunata jonkun sellasen hoitotason / levyn, vaikka kulmaraudoilla takapuolelle kiinni, ettei pääse kippaamaan, mutta kiinnityksestä ei jää ylimääräisiä jälkiäkään. Jos siis on olemassa joku lipasto, josta ei halua luopua, mutta joka olisi sopivan korkuinen ja soveltuisi siihen hommaan.
 
Meillä oli esikoisen vauva-ajan taitettava hoitopöytä joka oli kyllä tosi näppärä! Asuttiin pienessä kaksiossa eikä siellä ollut vaihtoehtoja muuta kuin se tai sängyn päällä ja makuuhuoneesta olisi ollut pitkä matka vessaan pesemään niskaa myöten sonnassa olevaa vauvaa :D
Nyt meille laitetaan vaipanvaihtopiste kodinhoitohuoneen työtasolle jossa allas vieressä. Tarkoitus oli ensin tehdä khh vähän remonttia (vaihtaa taso, allas ja yksi kaappi) jotta saataisiin kuivausrumpu pois pesukoneen päältä jolloin vaipanvaihtotilaa tulisi lisää mutta se taitaa jäädä kesälle :)
 
Saatiin kodinhoitohuone rempattua joulukuussa ja sinne tulee vaipanvaihtopiste. Sopivasti allas vieressä ja laitettiin vielä semmonen hana jonka saa vedettyä ulos ja siinä on sellanen suihkutoiminto:smug: huonoahan siinä on se että se on eri puolella taloa ku makkarit, mutta eiköhän se sinne käveleminen onnistu!:) kenelläkään tuttavalla ei ollu hoitopöytää tarpeettomana ja mulla olis ollu hirveet kriteerit pöydän suhteen jos sellasta olis pitäny uutena lähtee ostamaan:grin:grin esikoinen tulossa ja tuntuu että monet on sanonu :"mitä? Ettekö hommaa hoitopöytää. Miten meinaatte pärjätä?." vielä en ole tätä ymmärtänyt? Miksi siis hoitopöytä on niin tärkeä?o_O
 
Kaikki vaipanvaihto tarvikkeet olis tarkotus hommata parin viikon sisällä, pitää vaan miettiä kannattaako lähteä keskiselle vai kärkkäiselle:)

mitenkäs kuumemittari? Tahtoisin sellasen korvasysteemin, mutta ovat kuulemma epäluotettavia aluksi kun käytävä niin pikkunen korvassa?
itkuhälytin? Ei varmaan tarvii heti alkuun?
 
Pärjäähän sitä ilman itse pöytää kun laittaa hoito paikan jonnekki jo valmiille pöydälle.. Tietenki jos on oma huone vauvalle alusta asti ni sinnehän mahtuu ja on varmaan kivaki laittaa ja sisustaa.. Meillä tilaa ainaki nii rajallisesti et pakko joku jo valmis systeemi järjestää..

Mullaki olis hankittava viel tarpeet hoitopöydän täytteeksi. Rasvaa, talkkia, topseja, vanulappuja, liivinsuojia, vaippoja,kosteusliinoja,harsoja. Sitte alkaakin olemaan jo kaikki :)
 
Meilläki sentäs nyt jotain ku äitiyspakkaus tuli eilen
sit vähä kattelin tos sellasta kokoontaittuvaa hoitopöytää, ku meillä ei vessassa kauheesti oo tilaa. Pesukoneen päällä voisin täysin asian suorittaa, mut sen yläpuolella on likapyykkikaappi, ja siinä välissä sen verran vähän tilaa että pelkään et tulee lyötyä muksun pää siihen, ni en halua riskeerata. Ellei sit ukko suostu et siirretään kone toiseen kulmaan, siihen se sit mahtus kyllä.. Tulis halvemmaksikin
 
Ei sille hoitopöydälle varmaan muuta syytä ole kuin, että se on korkeudeltaan useimmille optimaalinen eli kaikki hoitotoimet on siinä helppo suorittaa. Lapsi on korkeudeltaan sopivasti siinä hoideltavaksi ja eikä se omakaan selkä rasitu kyyristellessä sängyn tms. päällä. Ja tottakai se et kaiken tarvittavan saa kasattua siihen käden ulottuville. Jos siihen soveltuu joku muu paikka tai pöytätaso niin ei kai sitä silloin erillistä hoitopöytää tarvikaan. Meillä kun ei ole sellasta sopivaa pöytätasoa vessassa, vessa on niin pieni, ettei sinne mahdu edes mitään sellaista laittaa eikä ole allasta khh:ssa niin meille hankittiin hoitopöytä, joka sijoitettiin esikoiselle tarkoitettuun huoneeseen, mikä on sopivasti käytävän toisella puolella vessasta eli peppupesulle on ollut lyhyt matka.
 
Niin no, tosiaan kahdella aiemmalla on se hoitopöytä ollut, lähinnä tilaa viemässä ja hyvin vähällä käytöllä. Ensimmäiset viikot vain käytössä joten en todellakaan aio sitä enää mihinkään haitoksi raahata. Eiköhän jokainen tee kuten itselleen parhaaksi näkee ja minkä omalle kohdalle toimivaksi havaitsee.
 
Meilläkää erilliselle hoitopöydälle ei ole ollut mitään tarvetta esikoisen kanssa, en itse oikein ymmärtänyt että mitä hoitotoimenpiteitä siinä tehtäisiin makkarissa. Meillä on ollut hoitoalusta kylppärin tason päällä, siihen viereen sai vaipat ym. tarvittavat hoitovälineet ja vesipiste vieressä tietty. Jos ei olisi ollut tasoa, olisi laitettu pesukoneen päälle hoitoalusta. Itse koin vieraaksi juuri sen ajatuksen, että kakkapyllyn raahaisin makkarista tai lapsen huoneesta pesulle kylppäriin. Mutta, kuten jo edellä todettiin, kaikki tyylillään. Mikä toimii toisella ei välttämättä ole itselle oikea ratkaisu :-)
 
Tuo oli hyvä idea muuten laittaa raudoilla (ei taida kulmarauta onnistua jälkiä jättämättä) taso lipastoon kiinni, kumma kun tuo miehen ketale ei oo sellaista hokannut :) Siis jos sille on tarvetta.
Ite en halua mitään taitettavaa rumilusta pilaamaan näkymiä :) Niin ja kylppärissä pesutorni ettei ole sitäkään tasoa käytettävissä.
Pitää nyt katsoa tuo ensisänky aika ilmaantuuko tarvetta hoitopöydälle vai ei. Luulen kyllä että ihan hyvin hoituu kun hyppää ite sängylle istumaan :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Voiko vauva nukkua vaunuissa sisällä? Ku pinnis voi olla vaikea saada makkariin viereen ja ei haluais jättää vastasyntynyttä viereiseen huoneeseen pinnikseen... ku eihän sitä äp-laatikkoa voi lattialle laittaa mielestäni... meillä ei oo mitään ensisänkyä:confused005
 
Meillä on nukkunut lapset vauvana vaunuissa sängyn vieressä. Varsinki ku ollu iltasella, alkuyöstä masu vaivoja niin on rauhoittunut kun n hyssytellyt vaunuja. Yölläkin nukahtanut nopeasti ku on vaan keikutellu uneen..

Sitte ku on nukkunut pidempiä pätkiä varmaa joku 1-3kk ikäisenä ni omaan sänkyyn..
 
Itkuhälyytintä en ajatellut hankkia kun meillä on niin pieni asunto, ettei sille varmaan olisi kauheesti käyttöä.

Olen kuullut, että äitiyspakkauksen laatikko on kätevä lattialla sängyn vieressä, niin voi vaan laskea käden laidan yli ja tyynnytellä vauvaa yöllä. Vauva nukkuu varmasti aivan mainiosti vaunuissa.

Vaipanvaihdot hoidetaan todennäköisesti pesukoneen päällä kylppärissä. Siinä vieressä seinällä on sellasia koukkuja, johon ajattelin hommata sellaisen seinällä olevan taskujutun. Siihen taskujuttuun saa sitten ihan kurotusetäisyydelle kaikki vaipat sun muut ja vesipiste on ihan vieressä. Lavuaarikin on sen verran iso, että vauvan ainakin aluksi voi siinä pesaista:)

Onneksi miekkosen veli on juuri saanut vauvan, niin saa neuvoja mitä pitäs vielä hankkia yms. Muuten varmaan jännittäisin, että olenko unohtanut jotain todella oleellista!
 
Joo kukin tyylillään niin tässä hoitopöytäasiassakin kuin kaikessa muussakin lastenhoitoon ja kasvatukseen liittyvässä! Kun jokainen lapsi on kuitenkin omansalainen, eikä se mikä toimii toisella toimi aina sen oman kanssa. Ja onneksi mieltään saa muuttaa, et jos ei hanki suoraan jotain, voi sen hankkia myöhemmin tai päinvastoin, jos on hankkinut jotain joka osoittautuu tarpeettomaksi, niin myy pois.

Ei ole vain sitä yhtä aja oikeaa tapaa tehdä asioita, mutta kun kysytään niin olen kertonut omista kokemuksista esikoisen kanssa. Tarkoitus ei ole ollut missään nimessä paasata, että mikä olisi muka se ainoa oikea tapa, jos joku on näitä mun tekstejä sellaisiksi tulkinnut.

Meillä on ollut pelkkä vaunukoppa ensisänkynä, se oli sit äitiyspakkauksen laatikon päällä lattialla, niin se oli meidän sängynlaidan korkeudella juuri sopivasti. Silleen ajattelin tehdä tämän toisenkin kanssa.
 
Ja sitten on vielä mahdollisuutena tilata se vaavisänky, jos tuntuu ettei muuta ratkaisua löydy. On siis vuokrattava ensisänky pyörillä varustettuna, joten saa vauvaa siinä kuskattua helposti muuallekin asunnossa. Siitä jo aiemminkin kirjoittelin johonkin ketjuun, itse ajattelin sellaisen nyt tilata tämän kakkosen kanssa niin saa vauvan mukaan helposti vaikka suihkuun eikä tarvii herätellä kesken unien tai jättää esikoisen tai kissojen armoille... Maksaa 80€, 4kk vuokra-aika. Olen kuullut siitä paljon hyvää tutuiltani :-)
 
Ääh, mä aloin pohtimaan tota hoitopöytä asiaa uudestaan, ja kyllähän se helpointa olis hoitaa vessassa, missä pesuallas on lähellä.Meidän vessa on vaan aika pieni, sinne ei mahdu minkään näköistä tasoa laittamaan... ellei sitten etsisi sellaista kokoon taitettavaa jostakin :D Olin ajatellut hoitaa hommat pesukoneen päällä, mutta tajusin, ettei se oikein onnistukaan... se kone jyskyttää käynnissä ollessa niin hirveesti, ettei sen päälle voi vauvaa laittaa. Sitte pitäs pyykinpesun aikana keksiä aina joku muu paikka... eipä meillä makkarista olis kyllä matka eikä mikään vessaan, että ehkä pitää vaan iskeä hoitoalusta lipaston päälle.
Meillä on kehto valmiina, jota ajattelin käyttää ensisänkynä :) saa vauvan sängyn viereen kätevästi keinuteltavaksi.
Mä oon nyt ihan höpsähtänyt, en malta odottaa että toi pieni saapuu maailmaan! Toki olen koko ajan ollut innoissani ja odottanut, mutta nyt tää on jotenkin potenssiin sata. Tuntuu että halkean! Oma vauva... :love7
 
Meille tulee pyörillä kulkeva pinnis, että saa siirreltyä miten tarvitsee. Ja pohjan saa ihan ylös, ettei tartte pientä lattiatasosta nostella yöllä syömään :) Tänään haettiin tuplarattaatkin kotiin, on aika kivan oloiset näin ensituntumalta...
 
Tilattiin viikko sitten kehto saksasta ja sain heti alkuviikosta ilmotukset et tilaus ok. ja lähtee tulemaan meille päin.
Silti löysin tänään sähköpostin, joka siis oli just tullut, et kehtoa ei voida lähettää meille suomeen.. :/
Ollaan maksettu Suomen mukaan postikulut ja otettiin samaan pakettiin vielä pojalle se turvaistuinkin.
Nyt odottelen selvitystä tähän.
Pyysyvät vaan meiltä saksalaista osotetta.. :/

Ehdoissa ei ollut mitään tälläsestä, et alko aikalailla nakertaan..
 
Voi ei jaica! Ompa pyllystä! :confused: Kai maksoitte luottokortilla nii ei häviä rahat niinku tuhka tuuleen? Mikä verkkokauppa oli kyseessä nii osataan varoa jos joku muu on tilaamassa samasta paikkaa?
 
Hihihiii eilen ostettiin imetysliivit, tänään käytiin hakemassa imetystyyny (jo ihan mun nukkumista helpottamaan tässä vaiheessa) ja samalla hoitoalusta kodinhoitohuoneen tasolle :p Ja nyt tuleva isi kokoaa pinnasänkyä esikoisen "avustuksella" :) Ihanaa kun alkaa näyttää siltä että vauva on tulossa eikä pelkästään läjältä erikokosia pahvilaatikoita :woot: Lakanat jätän suosiolla toki laittamatta mutta onhan se tuo sänky sulonen :dummy1::dummy1: Aurinkokin paistaa ja mieli on ihanasti jo keväässä :smug: tuletuletule oi huhtikuu :Heartred
 
Takaisin
Top