Hankinnat pienelle ja itselle

Tuota kaukalopussiasiaa mietin minäkin, mutta päätin että en osta. Ostan sitten jos tuntuu että tarvitaankin.
 
En oo hommannut kaukalopussia, meillä pärjätään fleecehaalarilla. Ja syksyllä se voi tosiaan olla jo pieni. Ei ole kokemusta noista ollenkaan, esikoisenkin kanssa pärjättiin hienosti ilman.

Meillä on manduca, joka oli esikoiselle hyvä. Se ei ole kaikkien vauvojen mieleen kun kasvot kantajaan päin. Me tehtiin sitterin ja repun kanssa juuri noin, kun olit ajatellut, että hommattiin vasta syntymän jälkeen. Sain kokeilla manducaa ensin kaveriltani ja sitteriä (babybjörn) kokeiltiin jossain kylässä. Kalliitta hankintoja, joten voi olla ihan järkevää katsoa ensin minkälainen tyyppi :-)
 
Kiitos vastauksista gartsu ja Tökkönen, vietän tässä töissä viimeistä viikkoa ennen äitiyslomaa ja on vähän ylimääräistä aikaa mietiskellä vauvajuttuja :joyful: Eli jäämme odottamaan vauvan saapumista, ja sitten jossain vaiheessa kaupoille jos siltä tuntuu :)
 
Me saatiin kaveri pariskunnalta rintareppu(ei tuttu merkki ainakaan itelle) ja sit semmone fleece kantoliina (?) systeemi tai en tiiä mikä se on mut on tarkoitettu kantamiseen ja saa laitettua kaukaloon, kun siinä on reiät vöille. Sitteriä ei olla viä hommattu, mut voi olla et vauvan syntymän jälkeen semmonen hommataan.
 
Meillä on manduca, kun se on ergonomisesti niin hyvä sekä vauvalle että itselle. Myös siitä Stokkesta olen kuullut hyvää. Kantoliinan sitomista en olis jaksanu opetella, niin siks toi naks vaan ja menoks -kantoreppu on ollu hyvä. Erityisesti matkustaessa on tullu käytettyä, ja esikoinen nukahti siihen usein mielellään kun oli pienempi. Sitteriä ei meillä ole ollu, kun esteettisesti miellyttäviä on niin vähän, ja vievät tilaakin...leikkimatto vaan, kun se oli helppo aina heittää kaappiin keskeltä lattiaa. Muutaman hassun kerran taisin autokopassa keinutella esikoista, että sen verran oltais sitteriä edes tarvittu. Joillekin voi olla ihan tarpeellinenkin, tietty.
 
Toi babybjörn menee tosi litteäksi yhdellä napsautuksella, sen saa helposti pois tieltä mihin vaan. Muutaman sentin levyinen rako riittää säilytykseen :-) Mutta joo, kaikkihan ei viihdy siinä. Just siksi ei hommattukaan ennen syntymää. Kylässä huomattiin että vaavi viihtyi tosi hyvin siinä, sitten hommattiinkin kotiin. Meillä toimi ruokaa laittaessa ja esim. kun kävin ite suihkussa, otin vauvan mukaan siinä ja tietty niitä ekoja ruokailuja tehtiin sitterissä.
 
Jee, nyt on ostettu lipasto vauvanvaatteille (päällä hoidan vaipanvaihdon), pinnasänky sekä tollanen lepotuoli, jossa helppo sit imettää. :)
Sais vielä koottua ne, etenki se lipasto ni saisin alkaa peseen vaatteita sinne :)
Eli vähitellen täällä valmistaudutaan vauvan tuloon..
 
Vinks vinks, uudessa apteekkien Terveys(?) lehdessä, siis se jota jaetaan ilmaiseksi apteekeissa, oli hyvä juttu ja listaus siitä, mitä kantsuu olla kotona vauvalle. Siinä oli artikkeli vauvan kotihoidosta ja lista kaikista kuplatoneista, d-tipoista ja rela-tipoista. Kannattaa lukea jos vaikka esikoista odottaville olisi jotain uutta infoa tuossa, vaikka tokihan kaikki varmaan on jo lukenu vaikka mitkä infot...:)
 
Mää luin sen ja oli mun mielestä kätsyn oloinen. Tosin siinä oli niistä särkylääkkeistä juttua, nii mun tietojen mukaan alle 3 kk vauvalle ei saa antaa mitään särky/kuumetta alentavaa lääkettä ilman lääkärin määräystä. Ja siitä korvakuumemittarista, itse en sitä aio vauvan takia hommata ja on mun mielestä turha kun ne ei näytä aina sitä lämpöä oikein... Mut noista jutuista saa tietoo onneks neuvolastakin.
 
Mä oon aina mitannu vauvan kuumeen pepusta sillon harvoin kun jotain on ollu. Panadolia on annettu varmaan terveyspuhelimen ohjeen mukaan. Kai siitä on varmempi aina lääkärin kanssa jutella. Nopeasti noi unohtuu. En yhtään muista miten on toimittu. Ja aika perstuntumalla sitä oman lapsen kanssa menee. :-)
 
Se terveyspuhelin on muuten ollut ihan elintärkeä mulle! Meidän tyttö on sairastellut paljon ihan pienestä asti niin olen soitellut sinne todella paljon. Onneksi Helsinki suostui sitä jatkamaan...
 
Tietääkö kukaan miten "tiukka linja" Terveysneuvonnalla on? Eli jos soittaa esim. Espoosta niin saako vastauksen, vai onko napakasti rajattu asuinkunnan mukaan? ...ja juuri kun tämän kirjoitin niin tajusin että varsin tyhmä kysymys, eihän Helsinki pahimmillaan millään suostuisi palvelemaan koko maan terveysneuvontaa tarvitsevia...

Eli tyydytään me espoolaisetkin vain päivystäviin terkkareihin ja yksityisiin :wink
 
Mä en ole saanut terveysneuvonnasta koskaan apua.
Tosin en ole soittanut sinne "maallikkona".
Ehkä tulevaisuudessa saan kun soittelen sinne hysteerisenä äitinä. :grin

Platypus; ei sinne tartte kertoa mistä kaupungista soittaa. :wink
 
Ja Espoolla se uusi numero nykyään.. Aina on hyvin neuvottu. Ne on varmaan jotenki keskittyny pikkkulapsiasioihin ja osaa purkaa päivystysruuhkia sitäkautta. Yöllä sinne on tullut just eniten soitettua. Erittän hyvä palvelu!
 
Mä oon joutunu soittamaan terveysneuvontaan miehen takia, asuttiin HKI puolella silloin. ☺ Hyvin osasivat neuvoa ja oli kiva, etteivät vaatineet saada puhua potilaan kanssa vaan mun välityksellä hoitu kaikki kun sairaalayöhän siitä sitten tuli. Eli meiltä ainakin otettiin henkilötiedot, niin ja toki ne kysyi asuinpaikkaa senkin takia kun oltiin ihan pihalla mihin sairaalaan pitäs mennä :D
 
Tietty sitten jos sairaalajuttuja tms haluaa tietää, niin tarttee kertoo. :grin
 
Kyllä ne aina multakin ovat kysyneet potilaan sotua ja sieltä ne näkevät että missä asuu.
 
No, ehkä mulle on sattunut jotain ihme yksilöitä kun eivät ole kyselleet. Eivätkä ole osanneet auttaa.
 
Kiitos! Tallensin nuo Espoon numerot. Ekan lapsen kanssa tuli käytettyä paljonkin tuota yhteistä terveysneuvontaa, ja tosi tyytyväinen olin palveluun.
 
Juu kysyvät joka kerta potilaan henkilötunnuksen! Ei kyllä aina siihen heti alkuun mutta joka kerta on kysytty.
 
Takaisin
Top