Hankinnat pienelle ja itselle

Itsekkin kävin reilu viikko sitten Kampin Bebesissä sovittamassa imetysliivejä. Onneksi tuli sovitettua (eikä tilattua netistä), koska 90% niiden valikoimasta (mm. Bravado) ei istunut minulle ollenkaan, kun en ole mitenkään rintava ihminen :oops: Ostin sitten mustat Boob-merkin imetysliivit, mutta niissäkin piti laittaa se lisähakas-kangas(mikälie) kiinni koska rinnan ympärys oli melkein kaikissa sovittamissa aivan liian tiukka ja siten ahdistava. Siellä kyllä on monet tuotteet kalliimpia kuin netistä tilattuna, mutta saapahan soviteltua ja hypisteltyä paikan päällä :)
 
Tuskimpa vauva mitään kemikaaleja taljasta imee, jos istuu sen päällä ulkovaatteet niskassa. En ehkä ihan pikkusta laittais alasti Ikean taljan päälle, mutta ei nekään mitään oikeesti tosissaan myrkyllisiä voi myydä.

Itse olen saanut luomuja tajoja, joten niitä ajattelin käyttää ihan kehdossakin. Onneksi sain lahjaksi, kun ei olisi ehkä multa ihan irronnut rahaa niin kalliisiin taljoihin! Ikean taljat on mukavan hintaset:) Mummun vanhat ja hieman kulahtaneet taljat ovat sitten pulkassa ja vaunuissa lämmikkeenä tulevina talvina.
 
Huhhuh, maalattiin tänään pinnasänky ja haettiin rattaat kotiin :) Hyvä mieli kun sai jotakin tehtyä, mutta en pysty enää kävelemään... se kolmen tunnin kyykkiminen oli liikaa selälle ja lonkille :'D en ihan oikeesti liiku mihinkään suuntaan. Muthei, nyt on valkonen pinnasänky!
 
Jokainen tyylillään. Ne ikean taljat on kai jossain kiinassa tmv tehty jossa se valvonta on pikkasen eri luokkaa ku täällä.
 
Tota... melkein kaikki on nykyään tehty jossain Kiinassa tai muussa vastaavissa halvan työvoiman maissa. Myös ne kaikki vauvan vaatteet mihin puemme lapsemme täällä koto Suomessa. Suomessa on sitä valvontaa, joka tarkoittaa sitä, ettei myrkyllisiä tai haitallisia hyödykkeitä saa myydä...
 
Mulle olikin aikamoinen pettymys huomata, että äitiyspakkauksen vaatteet oli "made in China", vaikka oli ihan suomalaisia merkkejä. Saman pettymyksen koin Marimekon liikkeessä, kun hypistelin superkallista potkupukua, jota en ois ikimaailmassa raaskinu ees ostaa. "Manufactured in China"...

T: Suomi-kuplassa elävä :p
 
Ikävää mutta totta. Kaikki tuotteet olisi todella kalliita, jos ne tehtäisiin esim suomalaisella työvoimalla. Normaalilla pulliaisella ei olisi todellakaan varaa mihinkään älypuhelimeen saatika taulutelkkariin tai tietokoneeseen. Jostain tavallaan pitää tinkiä.
 
Tuo Marimekko oli suurin pettymys, koska tuote ei ollut todellakaan "normaalihintainen"... Kaikki tekniset vempaimet vielä ymmärrän, mut en Marimekkoa :eek:
 
Meillä on taljoja vaikka minkälaisia, on ikean, on suomalaisia suoraan tilalta ostettuja, on suomalaisia kaupasta ostettuja, on ikivanhoja likaa vuosikymmenet keränneitä yms ja kaikkia käytän, kaikki on ihan hyviä. Molemmissa vaunuissa on, autoistuimissa on, pulkkaan on ja sisustuselementteinä on useita... Enpä ole rehellisesti sanottuna käytössä huomannut sen suurempaa eroa. Ymmärrän että luomuihmisiä kismittää, kun ikea tarjoaa niin halvalla, mutta todellisuudessa asiakaskunta on pääasiassa vähän eri: kaikilla ei ole varaa ostaa luomutilan taljaa tai eivät ylipäätään ole niin kiinnostuneita kyseisestä tuotteesta, että etsisivät sellaista erikseen jostain, vaan ostavat kun sellainen sattuu mukaan tarttumaan ikeasta, jonne on muutakin ostosasiaa. Itsekin ostin juurikin tästä syystä yhden ikean taljan, kun sattui kohdalle, vaikka muuten olenkin hankkinut kotimaisia turkistuotteita. Ei elämässä aina jaksa/kannata niin ehdoton olla. Mitä myrkkyihin tulee, niin luulisin että ainakin niistä käsitellyistä on bakteerit kuollu ja ovat aika steriilejä, tuskin Suomessa myytävät vaarallisen myrkyllisiä kumminkaan ovat, (ainakaan sen myrkyllisempiä kun meidän imuroimaton lattia, jolla lapsiparka kuitenkin joutuu möyrimään...) mutta varmasti luomumpi talja on parempi ihan siksi, että siitä saa luonnollisia vastustuskykyä vahvistavia 'pöpöjä' - ei tule allergioita niin helposti. :)

Täytyy lisätä, että marimekon hinnoilla saisi olla varaa valmistaa tuotteet vaikka ihan koti-Suomessa. Laatukaan ei ole viime vuosien ostoksissa ollut ihan kohdallaan, että siihen firmaan olen kyllä hieman pettynyt hinta-laatusuhteen osalta. Tosin viimeiseen puoleen vuoteen ei ole tullut sieltä mitään ostettuakaan... Elektroniikasta taas en niin välitä ylipäätään, haaveena vain olisi että kunpa vain tekisivät laadukkaampia, ihan sama missä...suomalaisvalmisteisista ei ole sillä saralla sen parempaa sanottavaa kuin korealaisistakaan.
 
Pakko tulla vähän nussimaan pilkkua, mutta vaikka talja olisikin kuinka suomalainen tahansa niin millä luulette et se o käsitelty et pysyisi ja säilyisi hyvänä vuodesta toiseen? Ne käsitellään aikamoisilla myrkyillä sen jälkeen kun ne nyljetään lampaista irti. Jos sitä talja ei käsiteltäisi millään niin se alkaisi tiputtamaan aika nopeasti isoja haituvia ja ei kestäisi käyttöä juurikaan. Tiedän tämän sillä oma eno tekee juuri noita taljoja ja täyttää eläimiä. Että samat myrkyt ne siinä ikealaisessa ja suomalaisessa on. Ellei sitten oo ns "luomu", jonka on on tehty itse suolaamalla. Mut jos on suolattu talja niin en kyllä antaisi pikkulapsen imeskellä sitäkään....
 
Nii ja taljan voi "pestä" siltä karvapuolelta suihkuttamalla mietoa saippuavettä ja pyyhkimällä kevyesti. Se nahkapuoli ei saa kastua, sillä kovettuu. Ja sit viä harjaa kosteana, nii ei mee karvat kippuraan. Ja jos haluaa päästä helpolla nii vie pesulaan jossa sit se pestään kemikaaleilla...
 
Hih, onneksi mä inhoan kaikenlaisia taljoja, niin ei tartte moisia miettiä :D Yhdet lampaan nahkaset töppöset on, ja niihinkään en kovin mielelläni koske. Sisustuselementiksi meinasin hakea ikeasta sellasen halvan TEKOturkiksen. Sissus mitä myrkkyjä siinä sitten mahtaakaan olla. No, eipä me olla elukoiden kanssa keinotekoisiin materiaaleihin ja niiden myrkkyihin kuoltu, et tuskin se vauvakaan niitä ilmasta itseensä niin kauheasti imee :P
Nyky-yhteiskunnassa on oikeastaan mahdoton välttyä kemikaaleilta ja pieniltä määriltä kaiken maailman myrkkyjä ja saasteita, vaikka kuinka yrittäisi vauvan pitää kaikesta erossa. Eiköhän tääkin oo taas sitä maalaisjärjellä mennään- osastoa :)
 
Juurikin näin Maatunen! Nykyään vaatteiden painovärit on kyllästetty niin ettei ne helpolla pesussa kulahda, mutta silti niistä liukenee iholle sitä "ylimääräistä" vaikka ois pessyt kuinka moneen kertaan tahansa ennen käyttöä. Ja jos oikeesti haluaa välttyä osalta kemikaaleista niin pitää varmaan ryhtyä nudistiksi, muuttaa risumajaan ja syödä mitä metsästä löytyy. Noo tietty niissä metsänantimissa on jäämiä sateiden mukana tulleista saasteista ja ilma nyt ei oo ihan puhtosta. Et jos liiallisuuksiin haluaa mennä. Mut jokainen tyylillään ja omalla maalaisjärjellä.
 
Mä olen jo aivan pihalla siitä, että mitä pitäisi vielä hankkia ja onko pakolliset tarpeelliset jo hankittu ja pläääh! Esikoinen tulossa, joten ei sitä kai oikeen osaakkaan vielä varmaksi sanoa onko kaikki hankittuna. Rintapumppua olen etsiskellyt ja luultavasti päädyn sähkökäyttöiseen, kuulostaa nimittäin näppärämmältä :)
 
Kyfi, et ole yksin! :D meillä on tavaraa vaikka millä mitalla jo ja kaiken järjen mukaan kaikki oleellisimmat pitäisi löytyä, mutta kuitenkin miettii, että puuttuuko jotain. Ja kun ei sitä kokemusta vielä ole, niin ei oikein tiedä, mikä nyt sitten on oikeasti tarpeellista... onneksi kauppaan ehtii vauvan synnyttyäkin! :) rintapumppua mäkin oon miettinyt, mutta voipi olla, että haen vasta synnäriltä kotiuduttua, jos on tarvis. Niitä kun kuitenkin saa ihan ruokakaupoistakin.
 
Niimpä, kyllä kerkeää syntymänkin jälkeen. Olisi se vaan kuitenkin niin mukava kun kaikki olisi valmiina :D Järjen mukaan minultakin puuttuu oikeastaan ainoastaan amme, muuten (toivottavasti) on kaikki :happy:
 
Näppärä lista :) sainpahan varmistuksen sille, että aikalailla kaikki on mitä tarviikin. Tuossa listassa oli kyllä muutamia juttuja, joita tuskin tulenkaan hankkimaan, mutta hyvän idean sai siitä, mitä pitää olla valmiina :)
 
Heh, meillä koira pissas Ikean taljalle tai no pissa valui portailta taljalle... Tuli kyllä pestyä karvapuoli ihan huolella. Ei tapahtunut muuta kuin meni kiharalle ja pääsin harjaamaan. Nyt on ihan tiptop taas.:)
 
Takaisin
Top