Hankinnat/ ostokset ja lahjukset

Kävin tallissa ja luulen,et vaatehankintoja edessä....plus,et nehän voi olla niin pieniä,et 50cm menee pitkään:eek:
 
Mä myin raivolla kuopuksen jälkeen kaiken pois :rolleyes: tosin hyvä, koska kaikki tärkeimmät jäi: sitteri, rintapumppu, kantoliina, kaukalo, vauvalelut, rievut ja muut tekstiilit. Tytölle löytyis jo hyvin vaatteita jemmasta, pojalle sais ostaa uudet.

Muuten hankintalistalla onkin vain tuplat, itkuhälytin, hoitoalusta ja imetystyyny.
 
Mä saan kaverilta säkillisen äitiysvaatteita jotka käyn tänään hakemassa. Lisäksi ostin yhdet mustat äitiysfarkut, joita voi pitää töissä. Uskoisin pärjääväni näillä.

Bebelle saadaan sänky ja hoitopöytä kavereilta ja lisäksi otetaan äitiyspakkaus. Muut hankinnat ehtinee tehdä äitiyslomalla, kun eikös se kuitenkin ala hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa?
 
Mä saan kaverilta säkillisen äitiysvaatteita jotka käyn tänään hakemassa. Lisäksi ostin yhdet mustat äitiysfarkut, joita voi pitää töissä. Uskoisin pärjääväni näillä.

Bebelle saadaan sänky ja hoitopöytä kavereilta ja lisäksi otetaan äitiyspakkaus. Muut hankinnat ehtinee tehdä äitiyslomalla, kun eikös se kuitenkin ala hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa?

No jaa, riippuu milloin päättää syntyä. Loma alkaa n. Rv35 ja jotkuthan putkauttelee maailmaan heti rv37 alkaen. :D En ehkä kaikkea jättäisi sen varaan, mutta jotain pientä kyllä sitten.
 
No jaa, riippuu milloin päättää syntyä. Loma alkaa n. Rv35 ja jotkuthan putkauttelee maailmaan heti rv37 alkaen. :D En ehkä kaikkea jättäisi sen varaan, mutta jotain pientä kyllä sitten.

Katselin, että loman voi aloittaa 30-50 päivää ennen laskettua aikaa, eli käytännössä noin kuukautta-1,5 kuukautta ennen. Mulle tuo tuli vähän yllätyksenä, että noinkin aikaisin voi jäädä. Ja tottahan se on että bebe voi päättää syntyä vaikka viikolla 25, että koskaan ei voi tietää :D
 
Esikoisen aikana en olisi ehtinyt ostoksia tehdä, kun olin vuodelevossa rv27-34 & syntyi sitten jo tasan 37+0.
 
Katselin, että loman voi aloittaa 30-50 päivää ennen laskettua aikaa, eli käytännössä noin kuukautta-1,5 kuukautta ennen. Mulle tuo tuli vähän yllätyksenä, että noinkin aikaisin voi jäädä. Ja tottahan se on että bebe voi päättää syntyä vaikka viikolla 25, että koskaan ei voi tietää :D

Näinhän se on, mutta täytyy muistaa, että jos aloittaa loman silloin heti 50pv aiemmin, niin se on pois sitten toisesta päästä, eli loma loppuu aiemmin. Kannattaa hakea siis ensisijaisesti saikkua, mikäli mielii aikasemmin aloittaa loman. :) Mutta ehkä onkin parasta kuunnella oloa sitten loppuun mentäessä ja hankkia sitä mukaan, kun olo sallii. Eihän sitä ikinä voi ennustaa onko vuodepotilas, tuleeko keskonen ja mitä kaikkea vielä.
 
Toki joo loppuukin sitten aiemmin. Saikkua mun luterilainen työmoraali ei anna myöten hakea, ellen siis ole oikeasti jotenkin sairas tai kivun vuoksi työkyvytön loppuraskaudesta. En siis pelkän ”aikaisemman loman” takia. Toki pitämättömiä vuosilomia voin pitää ennen äippäriä, jolloin voi jäädä aiemmin :)

Ja totta, onhan noita omassakin lähipiirissä esimerkkejä puolivälissä vuodelepoon joutuneista ja muista vastaavista ja jos sellainen sattuu omalle kohdalle, niin sen kanssa toki eletään. Onneksi perheessä on myös ihan oikeustoimikelpoinen mies, joka osaa myös tehdä hankintoja, jos en itse siihen jostain syystä kykene.

Lähtökohtaisesti haluan kuitenkin ajatella, että kaikki menee hyvin ja olen toimintakykyinen koko raskausajan :)
 
Mä kyllä jään saikulle jos en työkykyinen ole. Raskas työ niin en sen takia omaa lasta riskeera. Ehtii sitä työtä myöhemminkin tehdä.
 
Totta kai saikkua vain oikeaan tarpeeseen! Mä esikoisesta jouduin jäämään saikulle kuukautta ennen, kuopuksesta pidin reilu 40pv lomaa. Hyvin meni siis kummassakin tapauksessa. Ja hattua nostan niille, jotka oikeasti jaksaa aina sinne loppuun asti olla töissä, vaikka itsekin mielummin olisin työntäyteisenä koko loppuajan, koska mulla tuskin on tälläkään kertaa huolta, että tulisi ennen laskettua pihalle. :rolleyes: ja siinäkin mielessä siis fiksua jättää vauvapuuhastelut loppuun, niin ei tule pitkät viikot odotellessa. :D
 
Mä olisin ollut työkykyinen loppuun asti, mutta aiemmin kesäloma osui just ennen äitiyslomaa. Tyypillinen loman ennakkoon aloittaja on esim. opettaja, jolla olisi lukukauden alussa pari viikkoa töitä ennen äitiysloman alkua. Tällä kertaa mulla alkaisi laskurien mukaan äitiysloma joulukuun puolivälissä, ja tosi mielelläni olisin kyllä loman alkuun asti töissä projektien loppuun viemiseksi, mutta äitiyslomaa ei saa aloittaa myöhemmin vaikka kuinka pystyisi. Tietenkään nyt en voi tietää mikä olo on, mutta edes periaatteessa. Toisessa raskaudessa mulla oli tosi pahoja SI-nivelkipuja joskus 30vk tienoossa, mutta loppuraskaudessa taas ei ollut mitään ongelmia.

Hankinnat, jotka on syytä olla ennen kuin vauva syntyy, on lähinnä turvakaukalo ja ehkä vaunut sekä parit pienet vaatteet. Kaiken muun voi ostaa vaikka vauvan synnyttyäkin, jos jotain yllättävää tapahtuu. Tietysti on kivempi olla hyvin valmistautunut. Paketti 1-vaippoja, äidille siteitä ja parit pehmeät imetysliivit oli tärkeitä heti kotiutuessa. Vanulappuja vauvan silmien puhdistukseen, pumpulipuikkoja napaa varten yms. löytyy useimmilta jo valmiiksi. Pieniä vaatteita riittää alkuun muutama setti ja sitten kun näkee minkä kokoinen vauva on voi ostaa tarvittaessa lisää. Eri merkkien koot ovat ihan erilaiset, joten pelkkää kokolappua ei kannata tuijottaa. 50cm vaatteet menee isomallekin vastasyntyneelle kyllä kuukauden verran.
 
Muokattu viimeksi:
Mä jäin viimeksi 4kk ennen laskettua saikulle. Selkä- ja lonkkavaivat oli todella pahat.
Toivottavasti ei tällä kertaa tarvitse niin aikaisin. Haen kyllä aika herkästi lopussa sairaslomaa.. mulla seisomatyö ja joudun kiipeämään tikkaita useaan otteeseen päivän aikana.

Noh, saa nähdä kuinka etenee :)
 
Mä olin viimeksi äitiyslomalla, mutta esikoisesta olin lähes koko raskauden sairaslomalla. Ensin pahoinvointia ja sitten rv20-> supisteli niin paljon etten voinut olla töissä ja tosiaan oli syntyä rv26+6.
 
Esikoisesta olin töissä siihen viimeiseen mahdolliseen päivään ennen kuin alkoi äitiysloma. Yhtään sairaslomapäivää ei tainnut tulla. Olisin helposti vielä pari viikkoa varmaan voinut tehdä töitä. Synnytys kun alkoi yöllä niin edellisenä iltana kävin Prismassa tekemässä viikon ruokaostokset ja koiran kanssa lenkillä. Tunsin olevani elämäni kunnossa silloin :smiley-bounce022
 
Täytyy munkin varmaan ne ostokset ennakoida,asennoidun niin,et saan kaikki tupla odotuksen pakkolevot ym se onkin sit pelkkää plussaa jos niin ei käy:joyful: yleensä oon loppuun asti ollu elämäni voimissa-helteellä ja pakkasella:hilarious: ehkä tämä kääntää kuviot ympäri:rolleyes:
 
Esikoisesta olin töissä siihen viimeiseen mahdolliseen päivään ennen kuin alkoi äitiysloma. Yhtään sairaslomapäivää ei tainnut tulla. Olisin helposti vielä pari viikkoa varmaan voinut tehdä töitä. Synnytys kun alkoi yöllä niin edellisenä iltana kävin Prismassa tekemässä viikon ruokaostokset ja koiran kanssa lenkillä. Tunsin olevani elämäni kunnossa silloin :smiley-bounce022
Vähän olen kyllä kateellinen :D
Se 4kk oli tooooodella pitkä aika vain odotella.
 
Mä jaksoin myös loppuun asti toimia noin muuten. Mulla myös oli si-nivel, mikä sitten ajoi supistusten kanssa saikulle. En olis pystynyt sillä lonkalla istumaan/touhuamaan paria tuntia.

Esikoisesta muistan illalla kantaneeni Prismasta paria ruokakassia, liukastuin ja vollotin miten haluun jo tästä mahasta eroon kun en pystyssäkään pysy. :D aamulla sitten meni vedet.
 
Takaisin
Top