Hankinnat/ ostokset ja lahjukset

Mulla ei oo mitään kokemusta lastenvaatteista, mutta tuun ostamaan varmaankin vaatteita, jotka miellyttävät silmää ja etunenässä kirpparilta tai sitten laadukasta. En harrasta halpisketjuliikkeitä omassakaan pukeutumisessa, kun tuntuu että ne menevät ekassa pesussa käyttökelvottomiksi materiaalin tai mallin puolesta. Tänään ostin ekat odotusajan housut, koska mun pahoinvointi pahenee jokaisista ennestään kaapista löytyvistä puristavista housuista.

Newbie on ihanaa noin muuten, mutta laatu on niin kuraa, etten enää meinaa kehtaa päälle pukea parin käyttökerran jälkeen. Vauvakoot vielä pysyy siisteinä, koska käyttökerrat jää niin minimiin, mutta siihen se sitten jääkin. Samoin Lindex, vaikka kyllähän niitä hyviäkin vaatteita välillä löytyy niistäkin, kuten farkut esim. Oma kokemus on vaan se, että halvalla ei saa hyvää. Parhaimpana ja ehjimpinä meillä on pysynyt gugguun trikoot, ei pienintäkään moitetta. Ja tytöllä on pelkkää merkkiä, joten käyttö on todella kovaa, sekä ulkona että sisällä. Seuraava suosikki on Metsola (ei retro), sekä Papu. Vimman trikoot ei ehkä niin laadukkaita verrattaessa (ohuempaa), mutta löytyy monet ja kaikki ehjiä.

Tytöltä on jäänyt aika paljon ihania vaatteita (koossa 50-74) juurikin HM,Kappahl,Lindex merkeiltä, joten jos siunaantuu toinen tyttö, niin täydennän vaatevaraston sitten lempparimerkeillä. Pojalle varmaan ostan sitten kaiken uusiksi, koska kuopukselta jääneet merkittömät Newbiet ym. on täyttä roskiskamaa.. liekö sitten käyttäjässä vika.

Mutta melkein kaikki vauvanvaatteet ovat kirppareilla niin hyväkuntoisia, ettei uusina kannata edes ostaakaan. :)

Mä olin esikoisesta töissä loppuun asti. Kun äippäloma alkoi oli muuttolaatikoiden purkua sekä uuden talon rakentamista. Muistan kun ryömin talon alapohjasta ulos, tuli juuri putkimies käymään ja se vähän ihmetteli että eikö sun pitäis pikkuhiljaa jo synnyttää... joo synnytin sit rv 41+1 56cm ja 4380g pojan :wideyed:

Toisesta jäin saikulle 2vko ennen äippälomaa, kun oli niin hirveät liitoskivut. Tämä neiti viihtyi häätöön asti rv42+1, ja painoa 4600g o_O synnytystapa-arviossa sanoivat että n.3500g on...

Että mun vauvoille ei ole 50cm vaatteet mahtuneet ikinä. Mutta harvinaistahan se on... :dummy:
Joo. Minunkaan lapselle ei mahtunu 50 cm vaate kun oli reippaasti yli 4 kiloinen. Hälle oli sukulais tehnyt villatakin eikä mahtunut raukalle.

Itse jäin kesälomalle ja sit äitiyslomalle. Eli 2 kk ennen vauvan syntymää. Töistä tais olla 1 sairasloma päivä.

Mun pitää kyllä opiskella toden teolla noita vaatejuttuja - en tiedä lastenvaatteista mitään. Sen oon joskus jostain lukenut, että vauvalle mieluummin kietaistavia kuin pään yli puettavia vaatteita, mutta siihenpä se jääkin :D Jostain syystä luotan siihen, että handlaan kyllä eikä se mitään rakettitiedettä voi olla.

Mun pitää kyllä opiskella toden teolla noita vaatejuttuja - en tiedä lastenvaatteista mitään. Sen oon joskus jostain lukenut, että vauvalle mieluummin kietaistavia kuin pään yli puettavia vaatteita, mutta siihenpä se jääkin :D Jostain syystä luotan siihen, että handlaan kyllä eikä se mitään rakettitiedettä voi olla.
Tää on näitä makuasioita :D me ei tykätty yhtään käyttää kietaistavia!
Toisaalta meille kävi vain tasan kaksi kertaa ne kuuluisat niskakakat, niin en sen puolesta tiedä :D

Eikä auta edes valmiiksi opiskelu, kun käytössä vasta huomaa mikä toimii. Mä en tykkää kietaisubodeista, eikä potkuhousut pysyneet jaloissa. Eka vauva oli mallia rääpäle ja toinen pullero. Varmaan puolet valmiiksi ostetuista vaatteista ei sitten käynytkään syystä tai toisesta. :rolleyes: ja esikoinen oli niin rääpäle syntyessään, että anoppi joutui juoksemaan kaupasta 50 kokoisia vaatteita, koska kaikki neuvoivat niiden olevan turhia. Kuopus oli taas 53 pitkä syntyessään, joten ne pienet ei mahtuneet missään vaiheessa päälle.

Sen ainakin opin, ettei liikaa kannata mennä muiden sanomisen mukaan. Se mikä istuu ja sopii toiselle, ei sitten käy toiselle. Merkeissä ja malleissa on niin valtava ero, että kokeilemalla oppii. Toisella kestää henkkamaukat ehjänä, toisella rikkoutuu jne. :)

Noh se on ainakin varma että en vaatteisiin paljon rahaa kuluta, koska ei ne kauan mene. Jos tulee poika niin sit ei mene yhtää rahaa vaatteisiin. :) mut jos tyttö niin ehkä pitää jotain tyttömäistä ostaa. Mut kyl halppisketjuista nekin ostan. Rahaa ei ole paljon käytettäväksi. Vain lapsilisät sittenku sille tulee mutta pitää ajatella että vaipat sun muut pitää ostaa samal rahalla.

Kaikki aina jauhaa ettei 50cm kannata hankkia,meillä meni nelosella 4kk..pieni mies mallia rääpäle ja kolmonen oli pikkuruinen monta vuotta,eli käytössä oli:wink

Meillä on molemmilla ollut käytössä 44cm aluksi :D

Kävin ostamassa yhden bodyn jotta voin fiilistellä ja hypistellä.

Että voi ihminen olla hukassa lastenvaateosastolla :D
Kauhunsekaisin tuntein yrittää vähän päntätä että mitä sitä nyt sit tarvitsee :D vaunujakin on joku tsiljoona erilaista!

Kauhunsekaisin tuntein yrittää vähän päntätä että mitä sitä nyt sit tarvitsee :D vaunujakin on joku tsiljoona erilaista!

Mietin yks päivä ihan samaa!! Kattelin myös turvaistuimia autoon... itku meinas tulla, millä pirulla niistä tietää mikä on hyvä?? :nailbiting: Siinä on meinaan sellainen ostos missä raha ei todellakaan ratkaise, vaan turvallisuus!

Mietin yks päivä ihan samaa!! Kattelin myös turvaistuimia autoon... itku meinas tulla, millä pirulla niistä tietää mikä on hyvä?? :nailbiting: Siinä on meinaan sellainen ostos missä raha ei todellakaan ratkaise, vaan turvallisuus!

Jos ostat kaukalon ihan jostain lastentarvikeliikkeestä ni ne osaa auttaa. Selvitä vaan itse etukäteen että onko sun autossa isofix-kiinnitys. Ja lisäks yleesä lastentarvikeliikkeessä saa testata kaukaloita omaan autoon että se varmasti sitte käy just sun autoon :)

Jos ostat kaukalon ihan jostain lastentarvikeliikkeestä ni ne osaa auttaa. Selvitä vaan itse etukäteen että onko sun autossa isofix-kiinnitys. Ja lisäks yleesä lastentarvikeliikkeessä saa testata kaukaloita omaan autoon että se varmasti sitte käy just sun autoon :)

On mulla isofix-kiinnitys, onneks :happy: oon vissiin ollut kaukaa viisas vuosi sitten kun vaihdoin auton :grin Kiitos tästä neuvosta, pitää sitten syksyllä käydä piinaamassa lastentarvikeliikkeiden myyjiä :wideyed:

Ihanaa etten oo ainoa joka ei tiedä yhtään mitään :D
Onneksi on tämmöiset foorumit missä kysellä tyhmiä :D

Turvakaukalo kannattaa myös miettiä siten, että käy vaunuihin adaptereilla, jos niin haluaa. Vaunut löytää vain testaamalla ja ei silloinkaan. :D yleensä todellinen vaunutarve käy ilmi vasta kuukausien päästä siitä, kun vauva on syntynyt. Mutta piinaamalla lastentarvikemyyjiä varmaan saa isoimman avun. Onneksi on aikaa tässä pohtia ja miettiä. :)

Suosittelen myös valitsemaan kaukalon jonka saa kliksautettua vaunujen pyörien päälle. Tosi kätevää yleensä nukkuvan pienen kanssa kun käy vaikka kaupassa / nopeasti jossain. Ja se kaukalon kantaminen on syvältä, varsinkin kun bebe vähän kasvaa niin se käy kyllä salitreenistä plus jalat on aina mustelmilla :grin

Käytäntö opettaa ja turhiakin kamoja löytyy,fiilistele,kun vielä voit
(ihan kateeksi käy :hilarious: ) tulee päivä,kun "luulet tietäväs" ja lapsi kattoo sua :wideyed: :bored: :meh: ja ilmottaa,et kai luule,että laitan ton päälleni? :hilarious:
No...joo...niin kävi mielessä :shifty:
Tai huomaat,etteihän tämä lahjaihanuus toimi arjessa ollenkaano_O

On mulla isofix-kiinnitys, onneks :happy: oon vissiin ollut kaukaa viisas vuosi sitten kun vaihdoin auton :grin Kiitos tästä neuvosta, pitää sitten syksyllä käydä piinaamassa lastentarvikeliikkeiden myyjiä :wideyed:
Et sä ainoo oo joka niitä "piinaa":hilarious: meillä toi on ulkoistettu miehelle ja tällä laumalla "muutamat"ärräpäät on parkkipaikalla lentäny:hilarious:
Totesin,ettet pääse liian helpolla,minähän nämä synnytän...ei riittäny huumori:hilarious:

Takaisin