Hampaiden tulo..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emma93
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulostaa aika hurjalta jos noin monella lapsella on reikiä hampaissa, ja vielä pieniä lapsia :/ Itelläni paikattu eka reikä 18 vuoden iässä, vaikee kuvitella että jo ihan pienellä hampaat hoidettu niin huonosti.

No mä kyllä pienenä hoidin hampaita aika huonosti.. Ja esim. isä antoi mun välillä hampaien harjauksen sijaan ottaa purkan, niin ei tarvinnut harjata :P Nykyisin pesen aina aamuin illoin :happy:

Vaikuttaako, jos imettää vielä ennen nukkumaanmenoa, iltatoimien jälkeen? Kun jossain olen kuullut, että hampaat kannattaa aamuisinkin pestä (siis itse) mielummin ennne aamupalaa kuin heti jälkeen? Miten on lapsilla..? En ole itse kärsinyt hampaiden huonosta kunnosta kuin vasta nyt ja tiedän että haluan tehdä kaikkeni että lapsenikin selviäisi mahdollisimman vähillä hammastoimenpiteillä :)

Mä en oikeasti usko, että äidinmaidosta voi olla mitään huonoa lapsen hampaille :)

En tiedä onko, mutta esikoisen kohdalla mulle sanottiin hammaslääkärissä että hampaiden pesu iltaimetyksen jälkeen vielä tai jos se on "mahdotonta" niin sit vesihörppyä päälle että huuhtoutuu pois hampaista. äidinmaito on kuulemma ilmeisen makeaa / jollain tapaa siis sokeripitoista???? en sit tosiaan sano varmaksi, mutta näin 2012 neuvottiin

Mä ostin nyt sitten vahingossa tahnaa jossa on vaan 500ppm fluoria. Pitäisikö ton pojan hampaat nyt pestä kahdesti päivässä?
Ja onko tosiaan niin että aikuisillekin suositellaan hampaiden pesua ennen aamiaista? Mö yleensä pesen jälkeen, koska jotenki tuntuu että pitäis putsata ja raikastaa suu syömisen jälkeen...

Ja äiti muuten sanoi, että on pessyt mun hampaat 3-4v. asti vedellä :P Ja hyvä purukalusto on siitä huolimatta :)

joo se hampaiden kunto on myös melko perinnöllistä (oon ymmärtänyt).. Itse en kuulu onnekkaimpiin vaikka pesen aamuin illoin. toivottavasti lapset saa isänsä hampaat kunnon puolesta! Ulkonäkö niille voi tulla kyllä mieluumin multa ;) :D

Mie en puhtaita hampaita aamulla pese, vasta aamupalan jälkeen pesen omat ja pojan hampaat, tarvii vaa muistaa et hetki tartteis oottaa ruokailun jälkeen et ei heti pese. Ja meillä kans pojan tahnassa 500ppm fluoria, se oli miun kompromissivalinta ku fluori on vaarallista mutta on myös vaarallista olla ilman fluoria, mikää ei oo hyvä :grin

Pestään miten milloinki. :D Yleensä aamupalan jälkeen, ei kylläkään ihan heti.
Minä aattelin alkaa antaan muuten jo ksylitol-pastilleja ruuan jälkeen tai oon antanuki jo muutamia kertoja. Esim. Herra Hakkaraiset sulaa aika nopsasti ja ne saa rikki/murusiksi suht helposti. Meillähän on ollu jo kolme korvatulehdusta ja korvalääkäri mainitsi ksylitolin mahdollisesti ehkäisevän jonkin verran korvatulehduksia ja tokaisi siihen perään, että ei varmaan vielä noin pienelle onnistu kyllä antaa. No minä jäin miettimään, että voishan tuota kokeilla, kun syö sormiruokaakin ja tosi hyvin ja onnellisena sitä pastillia imeskelikin. :D

Muokattu viimeksi:
Siiis narskuttaako teidän vauvat hampaita, tuun kohta hulluks, kun en voi sietää hampaiden narskutusta ja poika tekee sitä koko ajan!! :banghead:

Kuinka kauas kulmahamapaat tulee yläetuhampaista? Meillä näyttäisi, että ylös olisi puskemassa kulmahammasta, mutta ei ole ihan etuhampaisen vieressä.. On poika kyllä kiukkuinenkin, mutta se voi kai johtua ihan mistä vaan..:joyful:

Meillä suositeltiin hammashoitolassa Herra Hakkaraisia kun saa pienennettyä. Ja olen antanut, mutten säännöllisesti.

Pyrin pesemään hampaat ennen aamupalaa. Huomaan itselläkin, että on aika iso ero syödä kun suu on pesty kuin jos se ei ole. Ja pestään aamuin illoin.

Mullehan on suositeltu ihan fluoritabletteja. Muistan käyttää ehkä kolme, neljä kertaa vuodessa enintään.

• Tykkään
Reaktiot: DT
Meillä hyvin ja onnessaan imeskelee kokonaistaki ksylitolpastillia ja tosi pitkään se kestää eli jaksaa imeskellä :)

Meillä nyt ekat hampaantyngät alhaalla näkyvissä. Mäkin sain neuvolasta suosituksen että kerran päivässä vesipesu, toisella kerralla sipaisu 1000ppm fluoritahnaa. Meillä on muumin 0-2v tahnaa, jossa fluoria 500ppm, joten laitan minisipaisun aamuin illoin, maalaisjärjellä ajateltuna ajaa saman asian :rolleyes:

Meillä puhkes molemmat alahampaat syyskuun alussa 39 asteen kuumeen saattelemana ja nyt kuultaa ylähampaat ikenestä läpi. Saas nähdä miten niiden puhkeaminen menee, nyt on jo nuha, lämpöö ja ripuli... nii ja tietenki kiukku...

Miten työ muut huomaatte millon on tullu uusia hampaita? Etuhampaat huomas vielä hyvin kun ne tuli mut ei tuo poika anna suuhun kattoo et oisko tullu lisää hampaita ensimmäisten kuuden jälkeen..

Takaisin