Hampaiden tulo..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emma93
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
:hilarious:
Ensimmäisen kuuden? Meillä on kaksi alahammasta suussa... Nekin huomasin kun poika puri ja se sattui. Vielä olen saanut koukkia pojan suuta (olen siis ottanut paperia pois, kun tekee niistä mällejä heti kun saa käsiinsä).

No kuus :grin toisilla on paljon enemmän tässä iässä. Pojalle siis tuli kuus hammasta kahen kuukauden sisään, sen jälkeen ei oo näkyny mitää. Neljä ekaa anto kattoo ja helposti ne huomaskii kun oli eessä. Mut seuraavat kaks oli vaikeempi huomata, ja nyt ei anna ollenkaa kattoo suuhun.

Meillä ollu kaks hammasta kaks kuukautta. Tulee sit varmaan kaikki ryminällä :D

Meillä siis reilun viikon ollut nämä kaks ekaa hammasta näkyvissä, hampaita harjataan päivittäin, mutta koska tyttö jo näin iso kun ekat hampaat tuli niin olen nyt samantien alkanut antamaan myös xylitolpastilleja ruuan jälkeen (herra hakkaraisia nyt aluksi ½tbl pari kertaa päivässä) kun osaa hienosti imeskellä. Onko muut hampaalliset saanut jo xylitolia?

On, kokonaisina menee Hakkaraiset, kun hienosti jaksaa imeskellä.

Joo, mutta mä olen laittanut Hakkaraiset 4 osaan. Niitä kyllä imeskelee mielellään. Annan ruoan jälkeen aina kun muistan, joten vaihtelu on päivittäin suurta.

Mä just huomasin että pojalle puhjennut toinen yläetuhammas :D taisi osua mahdolliset hammasitkut nuhaitkujen kanssa samaan syssyyn.

Meillä kans terävä reuna ylhäällä tuntuu ja voi olla, että kulmahampaitakaan ei tartte kovin kauaa odotella. :)

Noi Hakkaraiset on kyllä niin isoja, etten tiedä minkä ikäisille se purkin ohjeistus 2tbl kerrallaan on oikein tarkoitettu?! Luulen että meillä mennään aika pitkään tällä ½-1 tbl linjalla, nekin lähinnä lounaan ja välipalan jälkeen. Yleensä meillä pestään aamulla hampaat vasta aamupalan ja aamupesujen jälkeen, illalla iltaruuan jälkeen pesut, joten silloin ei tarvetta xylitolille.

Vielä hölmö kysymys teille viisaammille; onko noita ihan pienille sopivia xylitolpastilleja muitakin kuin noi Herra Hakkaraiset (niitä oo nähnyt päärynää ja mansikkaa)? Mielestäni oon joskus nähnyt muitakin lasten pastilleja, mutta en nyt viimepäivinä kun asia on ollut ajankohtainen... ja onko lasten pastilleissakin eroja kuinka paljon?

eroista en tiedä mutta on myös pikkukakkosen pastilleja ja katti nmatikaisia. Lidlissä niitä välillä tarjouksessa.
Joudutaan viemään esikoisen päikkyyn niitä ku meillä kaupunki ei maksa pastilleja. En siis muihin ole törmännyt hakkaraisten lisäksi.

Xylitol ja täysxylitol pastilleissa on ero :) osassa vaan n 60-70% xylitolia ja sitten nämä 100% xylitolit. Meillä käytetään vain täysxylitolia eli juurikin hakkaraista. Mä annan tällä hetkellä 1/4 osa pastillin x 2 pv. Xylitolista tulee helposti ilmavaivoja ja vatsakipuja jos ei ole tottunut :)

ainakin noi kotimaiset (hakkarainen, pikku kakkonen, katti matikainen, muumit) näytti kaikki olevan täysxylitolia. Pikku myyn täysxylitol pastilleja markkinoidaan ensipastilleina, onkohan ne pienempi kokoisia? onko joku nähnyt niinä kaupoissa? Jos niin missä? :)

En oo ikinä antanu kahta Hakkaraista kerrallaan edes 3-vuotiaalle esikoiselle, joka kylläki tykkää enemmän pikku kakkonen-/katti matikainen-/muumi- yms. täysksylitolipastilleista varmaan sen vuoksi, että ne ei hajoa heti pieniksi murusiksi suussa, kuten Hakkaraiset (ja siks uskallan helposti antaa pikkuselle kokonaisen hakkaraisen). Ei mekään anneta muita, ku täysksylitolipastilleja.

Poika leikki lattialla istuen ja kaatui naamalleen. Yläikenestä tuli verta :( toivottavasti ei hampaitaan loukannut. Tutkin kyllä sen mitä näki. Eipä näille mitään voi, tuskinoli viimeinen kerta :D näytti muuten että yläetuhammas olis taas hieman vetäytynyt takaisinpäin tai sitten ien turvonnut. Meillä tosiaan toinen etuhampaista tulossa läpi.

Mulla on kaksi tuttua, joiden lapset on katkoneet ainakin yhden maitohampaansa, ylähampaita taisivat olla. Hammashoitaja oli ihmeissään kun tätä pelkäsin ja kerroin syyn, ei kuulemma hänellä ole juurikaan tullut vastaan ja paljon lasten hampaita näkee.

Meilläkin on jo kaksi kertaa kaatunut naamalleen niin, että on hammas tehnyt huuleen reiän. Mutta ei kai näitä voi välttää, kun harjoittelee ahkerasti tukea vasten kävelyä ja sitten se tuki aina välillä näyttää unohtuvan. o_O

Ehkä pitäisi olla onnellinen, että ylähampaita ei vaan kuulu ja poika harjoittelee liikkumista tuolilta toiselle. Ilman tukea ei siis kävele ja tuokin aika onnetonta, mutta koko ajan tasapaino kehittyy.

Tällä hetkellä ainakin viisi hammasta ellei jopa kuusi. Viime vknloppuna puhkes viides,viime yönä saattoi tulla se kuudes läpi kun oli tosi pahalla päällä puolilta öin kun huusi kurkku suorana.. Pikkusen maitoa lämmitin niin vähä mieli parani ja pysty taas unesta kiinni saamaan. :)

Takaisin