Hampaiden tulo..

Joo, kyllä noi hampaat muuttaa ulkonäköä! Mun mielestä jo ne kaksi alahammasta tekee pojasta isomman näköisen.
 
Mitä te hampaallisten ja hampaattomien vauvojen mammat käytätte vauvoilla hammastahnana?


sain jo raskausaikanahammaslääkäristä muumitahnaa, mutta siinä on parabeenejä :/ Nyt ostin sitten Urtekramin lasten fluorittoman tahnan :)

ä
 
Ei meilläkään ole vielä hampaita tullut. Nyt on kyllä parina päivänä ollut alaien turvoksissa ja kuolaa on virrannut enemmän. Jos nyt vihdoin tulisivat läpi nii ei tarvii enää niisyäkään kiukutella.
 
Mua kans kiinnostaa miten te käytätte vauvoilla hammastahnaa, ku sitä ei sais niellä?
Me ollaa harjailtu vast vedellä, ku alahampaat on viel ihan tyngät.
 
Meillä colgaten 0-6vuotiaiden tahnaa. Siitä nielemisestä ei ole mitään haittaa kun tahnaa käytetään niin pieni määrä :) ja kerran päivässä tahnaa, toisella kertaa vesipesu.
 
Juu pieni määrä tahnaa iltaisin ja aamulla pestään pelkällä vedellä. Muumihammastahna ja Pepsodentin vastaava (2-6-vuotiaille käytössä). Siinä 0-2-vuotiaiden hammastahnassa liian vähän fluoria nykysuosituksen (1000 ppm) mukaan, ku ennen pestiin sillä aamuin illoin.
 
Suositukset ovat taas muuttuneet (eikö jollain ole oikeesti muuta tekemistä kuin säätää noiden suositusten kanssa..) ja tahnaa suositellaan käytettäväksi 2 x päivässä ja tahnassa pitäisi olla se 1000ppm natriumfluridia. Harjauksen yhteydessä tosiaan nieleminen ei haittaa kun sitä tahnaa on siinä niin vähän.

Meidän mini-prinssi pureskelee harjaa onnellisena aina iltaisin iltapesun yhteydessä vaikka ei vielä hampaita olekaan. :grin
 
Eiku suositukset muuttuivat niin, että toinen pesu tahnalla, toinen pelkällä vedellä ja fluorin määrä siis muuttui samalla eli kun ennen suositeltiin 2x päivässä tahnalla, jossa fluoria 500 ppm niin uuden suosituksen mukaan tahnalla, jossa fluoria 1000 ppm kerran päivässä. Fluorin määrä ei vuorokausiannoksena siis ole muuttunut. :)
Me pestään siis aamuisin pelkällä vedellä ja iltaisin tahnan kanssa.
 
Mie pesen pojan hampaat aamuisin vedellä ja iltaisin muumi hammastahnalla. Suositukset muuttuu koko ajan ja sit kun sillä fluorilla ja fluorittomuudella molemmilla pelotellaan ni mie tein kompromissin, valitsin tahnan missä on 500ppm fluoria. Eli pesen hammastahnalla kerran päivässä, mutta vähemmän fluoria sisältävällä. Ja ihan niin pieni nokare tahnaa kun vaan saa laitettuu koska tietenkii nielee sen. En sit tiiä meneekö tuokii tahnaharjaus hukkaan kun imetän illalla ja tällä hetkellä melkein koko yönkii...
 
Pipanat, no oho! Olikohan niillä niitä uusia suosituksia vielä vai olikohan taas jo uudet? :D
Tarkistin hammaslääkäriliiton sivuilta: "Alle 3-vuotiaille suositus on kerran päivässä sipaisu tahnaa, jonka fluoridipitoisuus on 1000-1100 ppm eli 0,10-0,11%. Toisella harjauskerralla voi alle kolmivuotiaan hampaat harjata ilman tahnaa tai sipaisemalla harjalle fluoritonta tahnaa."
 
Muokattu viimeksi:
Mun mielestä pääasia että niitä hampaita harjataan :) niin paljon olen työssäni nähnyt pieniä lapsia reikäisine hampaineen. Eikä ole tullut ikinä itsellä vastaan lasta jonka hampaat olisi reikiintyneet imetyksen takia :) kaikki on ollut näitä 1.5-3v joilla imetys loppunut näissä tapauksissa jo vuoden iän tienoilla. Ja itsekin imetän illalla ja yöllä ainakin tällä hetkellä monenmonta kertaa kun tää on tällähetkellä tämmöstä hulinaa.
 
Kotimama, siis kuinka pienillä lapsilla on jo reikiä?
 
Ihan hirvittää, kun jotkut juottavat tuttipullosta mehua iltaisin 1-vuotiaille. Meillä mehua kohta 3-vuotias saa joskus, kun on vieraita tai kerran viikossa saunan jälkeen.
 
Tää on aika kamalaa, ja samalla vähän hauskaaki, mutta mun pikkuveli oli pienenä tosi huono syömään oikeen mitään. Noh päärynätuoremehusta tykkäsja joi sitä niin paljon, että maitohampaatkin värjääntyi :P sen jälkeen laitettiinkin kyllä vesi&maito-linjalle :grin
 
Nuorin jolla olen nähnyt on ollut just ton 1.5v. Joi mehua tuttipullosta ja perheen elämäntilanne sekava. Ei harjattu lapsen eikä omia hampaita. Nämä ihan pienet on onneksi aika harvassa, yleisempi ilmiö on sit nämä lähes kolmen ikävuoden tienoilla olevat pienet. Ei oo mukava hoitaakaan sellasia. Jos käy 20 kolme veetä päivän aikana näytättämässä hampaat niin noin 8 lapsen suusta löytyy paikattavaa.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top