Haaveena esikoinen

@Pikkuviikuna Tuo on kyllä raastavaa, kun ei tiedä mistä kiikastaa. Minulla peruslääkärintarkastuksessa oli kaikki reilassa ja toivotettiin vaan matkaa yritykseen, mutta erityislääkäreiden pakeilla vuosi myöhemmin sitten selvisi, että eroavaisuuksia oli useissa arvoissa, joita ei yleensä ensimmäisenä tutkita. En tiedä missä kaikkialla olet päässyt tutkituttamaan itsesi, mutta joskus syyt voi löytyä, kun pääsee eteenpäin erikoistuneille alansa asiantuntijoille 🤗💛 Toivottavasti selviää mistä kiikastaa ja saatte pikkuisenne alulle 💫

@Kali onpa kyllä kummat kriteerit, kun selkeästi jotain kummallista alkuvaiheen aikana tapahtuu ja raskaus ei jatku 🥹🤍 Minullakin toisaalta myös terveysalan ammattilaiset oli tosi innoissaan, kun yhden kerran raskauduin ja hetkeen eivät halunneet tehdä enempää toimia, kun sanoivat, että ensimmäinen puoli vuotta keskenmenon jälkeen olisi otollisempi aika onnistuvalle raskaudelle. Olisipa ihanaa, jos sinulle kävisi niin että onnistuisi ilman hoitojakin, mutta onhan tuo todella kuluttavaa pistää sinut aina uudelleen käymään sama rumba läpi, kun voitaisiin aivan yhtä hyvin tutkiakin mistä kiikastaa🧡 Voimia 🧡

@Pikkuviikuna Tuo on kyllä raastavaa, kun ei tiedä mistä kiikastaa. Minulla peruslääkärintarkastuksessa oli kaikki reilassa ja toivotettiin vaan matkaa yritykseen, mutta erityislääkäreiden pakeilla vuosi myöhemmin sitten selvisi, että eroavaisuuksia oli useissa arvoissa, joita ei yleensä ensimmäisenä tutkita. En tiedä missä kaikkialla olet päässyt tutkituttamaan itsesi, mutta joskus syyt voi löytyä, kun pääsee eteenpäin erikoistuneille alansa asiantuntijoille 🤗💛 Toivottavasti selviää mistä kiikastaa ja saatte pikkuisenne alulle 💫
Kiitos, toivotaan todellakin 😊 tutkimuksia on kyllä tehty molemmille sekä yksityisellä lapsettomuusklinikalla että julkisella lapsettomuuspuolella. Ovulaatiokin ultrattu moneen kertaan ja nähty että tapahtuu. Luulisin että kaikki tähän vaiheeseen oleelliset tutkimukset on tehty. Ainakin oon yrittänyt löytää vielä jotain kevyempiä tutkimuksia mitä vois tehdä, mutta ei oo oikein löytynyt. Kaipa se seuraava "tutkimus" on se ivf, ehkä siinä selviää jotain. On se kai edelleen ihan mahdollista että on vaan huonoa tuuria, mutta kyllä kuukausi kuukaudelta tulee enemmän mieleen se ajatus että onko nyt kuitenkin jotain mitä ei oo vaan löydetty. Koko lapsen saaminen tuntuu ihan joltain utopialta! Katon vaan kavereiden lapsia ja ihmisiä kadulla ja ihmettelen että mitä temppuja te ootte tehneet ja miten toi voi muka onnistua ja mennä ihan hyvin loppuun asti. Ei vaan ymmärrä kun tässä kaikkensa on ite yrittänyt että miten lapsia vaan tupsahtaa muille, kevyesti ja sen kummemmin mitään tekemättä.

Ompas täällä ollut keskustelua oman edellisen postauksen jälleen! En nyt enää tässä vaiheessa viiti alkaa kaikkia kommentoimaan, mutta kiva lukea muidenkin vaiheista.

Ei se oma ovulaatio varmaan ollutkaan silloin toissa sunnuntaina, koska menkat alkoikin perjantaina eli nyt kp4. Kierto oli vaan 24 päivää, vaikka edellinen oli 33 eli ilmeisesti vielä sekasin pillereiden lopetuksen jälkeen. 🙄 Nyt onkin sitten hankala laskeskella, millon ovulaatio mahdollisesti olis tulossa, jos siis edes ovuloin, koska en oo sitä koskaan testannut...Ehkä huhtikuussa vois kokeilla ovulaatiotestejä, että sekin selviäisi.

Kovasti olen myös pohdiskellut sitä, että ottaisinko vielä ennen kesää yhteyttä neuvolaan ja kertoisin pillereiden pois jättämisestä, kun viime keväänä pillereitä vaihtaessa todella mukava terveydenhoitaja sanoin, että ota sitten yhteyttä, jos mieli lapsen hankkimisen suhteen muuttuu. Jotenkin vaan "hävettää" ottaa sinne yhteyttä, kun oon jo näin vanha. 😅

@Pikkuviikuna Tosi paljon tsemppiä ja voimia tutkimusten ja hedelmällisyyshaasteiden kanssa 🥺 Oma yritys ei ole noin kauaa vielä kestänyt, mutta samoja ajatuksia silti on ollut liittyen muiden raskautumiseen. Muutamakin kaveri on kertonut raskauden alkaneen heti ensimmäisestä kierrosta (niin että on saanut vauvan syliin asti), ja mietin vaan että miten se on mahdollista 👀

Täällä oli keskustelua CB:n ovistesteistä. Kahdessa edellisessä kierrossa käytin CB:n liiloja, ja minusta ne toimivat ihan hyvin. Molemmissa kierroissa näytti vilkkuvaa hymynaamaa kp 8 alkaen sekä pysyvän hymynaaman kp 15 ja kp 12. Tuo ovulaatioplussa kp 12 johti kemialliseen (terveyskeskuksessa kutsuivat sitä varhaiseksi keskenmenoksi), joten se hymynaama selvästikin piti paikkaansa.

Tässä kierrossa oon kuitenkin käyttänyt CB:n pinkkiä. Nyt on kp 13 eikä pysyvää hymynaamaa ole vielä kuulunut. Mulle riittää tieto pelkästä lh-huipusta, mutta toisaalta ehkä se vilkkuva hymynaama antaa toivoa, että kohta tapahtuu jotain. 😄 On masentavampaa saada tyhjä ympyrä kuin vilkkuva hymynaama, vaikka voinen olettaa hedelmällisten päivien olevan parhaillaan menossa 😅

@Syyskukka ja @Pikkuviikuna samoja keloja itsellä noista muiden raskautumisista. Olen toki onnellinen lähipiirin puolesta, kun tulevat raskaaksi ja vauvoja saavat syliin, mutta ihmettelen, että miten se toisilla käykin niin helposti.

Paras ystävä yritti noin puolisen vuotta miehensä kanssa, ja vauva syntyi heille sitten viime syksynä. Toinen ystävä yritti puolisonsa kanssa (en tiedä tarkkaan, kauanko), mutta ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon. Heillä onnistui sitten keskenmenon jälkeen heti seuraavasta kierrosta. <3

Paras ystävä sanoi, että kokee, että ovat miehensä kanssa tosi onnekkaita, kun yritystä kesti vain sen noin puolisen vuotta. Sitten kun puhuttiin aiheesta tässä kevättalvella, hän sanoi jotenkin niin, että hänellä "on niin sikiäväinen suku". Siitä itse pyörittelin sisäisesti silmiäni, kun ei sillä nyt loppuviimeksi ihan hirveästi ole asian kanssa tekemistä vaan enemmän tuurista on kiinni. Mullakin on "sikiäväinen suku" niin äidin kuin isän puolelta, mutta niin vaan tässä nyt yk 7 käynnissä, piinapäivissä mennään eikä kertaakaan ole edes menkat ollu myöhässä.

Tai joku ehdottaa vitamiineja ja foolihappolisää, että ne auttoivat häntä raskautumaan. Ei ainakaan omalla kohdalla ole auttaneet foolihapot tai vitamiinit (syöty kesästä asti) sen paremmin kuin turkkilainen jugurtti tai greippimehukaan. Nyt käytössä uutena Gelee Royale ja Ubikinoni q10 sekä itsellä että miehellä. Samoin ollaan yksityisellä tutkimuksissa, että onko kaikki tarvittavat osat kasassa ja toimiiko, kuten pitää, jotta saadaan tietoa siitä, onko meillä edes teoriassa mahdollista tulla raskaaksi omin avuin.

Eli itse ainakin näen niin, että tuurista on hyvin paljon kiinni sekä tietysti iästä, miten helposti raskaus alkaa. Toisaalta ystäväpariskunta yritti ekaa lasta noin vuoden päivät, ja nainen oli 27, kun lopulta tuli raskaaksi. Muistaakseni bloggaaja Julia Thurén on kans kertonut, että yrittivät lastensa isän kanssa vuoden verran esikoista. En tiedä, miten kahden seuraavan lapsen kanssa meni, mutta Julia oli reilusti alle 30, kun sai esikoisen.

Mä oon nyt 38 (1987), ja vasta viime kesänä heräsin edes miettimään sitä, haluanko mahdollisesti saada oman lapsen. Sitä ennen en ollut jotenkin ajatellut koko asiaa, enkä varsinkaan tiennyt, haluanko vai en. Nyt sitten tosiaan sillä mielellä, että jos mahdollista, haluaisin kokea äitiyden ja haluaisin, että tässä maailamassa olisi yksi ihminen, joka rakastaisi mua ehdoitta ja joka olisi mun tekemä ja joka olisi aina rakastanut mua sellaisena kuin mä olen. Koskaanhan ei voi tietää, miten elämässä käy ja miten vaikka välit omiin perheenjäseniin muuttuu, mutta jos lapsen saan, aion antaa hänelle kaikkeni, jotta hänellä olisi niin hyvät eväät elämään kuin mitä mä voin hänelle antaa. Itse en sellaisia saanut.

Tällaista ajatusten Vantaata tähän aamupäivään.

@Feronia
Ihana kuulla, että asiat ovat tähän mennessä menneet hyvin ja toivottavasti menevät jatkossakin 😍

@Heipsy
Hyvä tietää ettei muutkaan siitä nauti. Tänään just piti herätä kuudelta (olisi voinut nukkua kahdeksaan!) että ehtii käydä salilla ennen töitä. Olen nyt ensimmäistä kertaa elämässäni käyttänyt kalorilaskureita ja kyllä huomaa, että salilla käynnit ja päivittäinen töihin kävely ovat ihan pakollisia lyhyelle ihmiselle. Jos en liikkuisi yhtään, niin mun päivittäinen kalorimäärä painoa pudottavalla kalorivajeella olisi oikeasti jotain 1500 kaloria ja mähän kuolisin nälkään 😭. Ja sehän vielä laskee tuosta kun paino laskee! Nyt liikunnan kanssa salipäivinä voi syödä 2000 ja muuten 1700 kaloria, mikä on lähempänä ihmisen ruokamäärää. Kyllä toi eilinen 1700 jääminenkin tiukkaa teki, mutta pääsin siihen kun söi lounasta oikeasti sen 300g ja päälle appelsiini täyttämään mahaa.

@Kali
Ymmärrän että odottaminen on tuskaa, mutta sitä on luvassa hoidoissakin. Te ihan varmasti skippaatte inssit (meillä insseihin tuhraantui sen 6 kk, ja niistäkin vain yksi saatiin tehtyä, viimeksi toukokuussa) niin se nopeuttaa kyllä. IVF:ään me ollaan jonotettu nyt 5 kk, eli tässä on mennyt nyt 9 kk himmaillessa. 😵‍💫

@Sinertävää Tsemppiä painonpudotukseen! Mulle tuli koronavuosina kuin varkain noin 10-12 kg ylimääräistä, minkä sitten pudotin pois. Tein just niin, että kävelin töihin ja muutenkin pyrin kävelemään ja pyöräilemään aina kun mahdollista, kävin ryhmäliikunnassa ja salilla ja lisäksi luin jonkun Patrik Borgin kirjoista. En muista enää, mikä niistä se oli, mutta se taisi käsitellä intuitiivista syömistä ja koin sen hyödyllisenä. Kirjan keskeinen pointti oli, että on super tärkeää syödä aamupalaa ja kunnon lounas, jotta iltapäivällä ja illalla ei tule mielitekoja. Aloin noudattamaan tätä (aiemmin en usein syönyt aamupalaa), ja huomasin sen toimivan. Lisäksi mulla oli tärkeänä sääntönä, että en saa joutua kärsimään nälästä! Rajoitin vahvasti kaikenlaisia herkkuja ja epäterveellisiä asioita, mutta en kieltänyt itseltäni ns. oikeaa ruokaa tai hedelmiä. Yritin myös lisätä ruokavalioon vihanneksia, kalaa, täysviljoja, luonnonjogurttia ja marjoja sekä syödä töissä jonkin välipalan. Yritin keskittyä tekemiseen enkä siihen, mitä painolle tapahtuu. Ekaan kuukauteen en juuri huomannutkaan mitään tuloksia, mutta kahdessa kuukaudessa olinkin jo pudottanut 6 kg. Loputkin lähti sitten pikkuhiljaa.

Muoks. Viesti karkasi liian aikaisin, joten muokkasin vielä.

Muokattu viimeksi:
@Syyskukka voi hyvin olla, meikällä ovis luontasesti oli tyyliin kp 17-19. Vasta letrojen jälkeen se oli tyyliin kp 12 ja nyt kun en niitä oo hetkeen käyttänyt, palautunut tonne kp 16 tietämille. Tsemppiä tikuttamiseen, toivotaan että se sieltä tulis💗

@Sinertävää hyi, en vois ees aatella et menisin ennen aamuvuoroa salille😂 aikamoinen sissi saa olla, että jaksaa!💪🏻

@Sinertävää Täällä kanssa koitetaan pysyä kalorivajeessa (tähtään -10 kg että pääsis BMI:n mukaan normaalipainoon), mutta musta tuo 1500 kaloria on ihan ok! Oon löytänyt muutamat luottoreseptit, joilla annoskoko pysyy n. 400-500 kalorissa, vaikka on runsas ja vie nälän hyvin. Kun syö sen verran lounaaksi + päivälliseksi, jää vielä tilaa aamupalalle ja välipalalle/iltapalalle (mulla vähän seilaa tuo milloin syön päivällistä, niin sen mukaan valitsen). Oletko törmännyt fitbroidien resepteihin? Esim. se heidän lasagnekeitto on ihan tajuton, ja sitäkin saa vielä kevennettyä kun jättää juustoraasteen pois.

En ole muuten tainnut vielä tähän ketjuun kirjoitellakaan, mutta täällä myös esikoinen haaveissa. Olen aina tiennyt haluavani perheen, ja vauvakuumetta on oikeastaan ollut jo vahvasti vuodesta 2019, mutta silloinen elämäntilanne ei mahdollistanut sitä - ja sitten tulikin ero. Eron jälkeen pohdin tarkkaan, miksi haluan lasta ja perhettä. Olenko vain ympäristön muovaamana hyväksynyt, että se on elämän tavoite? Minulla on paljon kavereita, jotka ovat aikuisiällä valinneet lapsettomuuden, monista eri syistä. Mutta ei, kyllä minä haluan aidosti äidiksi. Nykyisen kanssa ollaan oltu yhdessä neljä vuotta, ja molemmilla lapsitoive, joskaan miehellä ei kai ihan vielä kuumetta sentään ole. Emme tällä hetkellä yritä, koska tarvitsen ensin lääkäriltä luvan, mutta varovasti toivomme että tässä keväällä saataisiin asiaa etenemään. :folded: Tämä foorumi auttaa hieman oman turhautumisen kanssa, kun voi lukea muiden kuumeilijoiden tilanteista ja sitä kautta saada "vertaistukea". Tsemppiä kaikille :red-heart:

Dpo13 ja en testannut enään tänään ja enkä eilen, huomenna pakko dpo14 testata 1 kerta vielä jotta voin lopettaa ne lugesteronit. 🥴 Toki jos olisikin yllättäen plussa niin toki sitten jatkaisin siihen mihin nyt pitikään, lukee se mulla kyllä jossain mitä lääkäri sanoi. Mutta kovasti epäilen sitä kun ei sinänsä mitään oireiluita joita ei voi selittää niiden lääkkeiden sivuvaikutuksilla. 🙃 Paljonhan oireiluita on mm. alaselkä kipeä, alavatsa tuntuu sellaiselta täydeltä ja nipistelee välillä sieltä myös ja flunssainen olo taas vaihteeksi... Koko ajan nimittäin kylmä.

@Kali vitsi miten kärsivällisesti oot jaksanu pidättäytyä testaamasta. Sehän onkin tympeetä, kun alkuraskauden oireet ja pms-oireet sekä ilmeisesti lugen sivuvaikutukset on keskenään niin yksi yhteen. Toivottavasti saisit plussan huomenna! ❤️

@Tuutikintytär
Mutta minä olenkin semmoinen syöppö, jolla on aina nälkä ja syön liian isoja annoksia! 😅 Lisäksi kolmivuorotyö niin säännöllinen ruokailurytmi ei onnistu, esim tänään ei lounas ja päivällinen onnistu kun töissä vaan yksi ruokkis eikä kahvitauolla ehdi syömään. Kiitti vinkistä kuitenkin, vilkaisen. Meillä on samanlainen painonlasku suunnitelmissa!

Takaisin