Haaveena esikoinen

@Elliania voi eii🥺 itku on täysin sallittua ja silloin pitää itkeä ku itkettää❤️ en halua uskoa, että meille kummallekkaan olis tarkotettu lapseton elämä. Vaikken oikein tiiä mihin uskon, niin uskon ehkä eniten kuitenki kohtaloon ja siihen, että se tietää milloin ollaan valmiita uuteen elämänvaiheeseen. Toivon meille molemmille parasta mahdollista kiertoa nyt, oot minun ajatuksissa!!

@Jenspaaa Kiitos kauniista sanoistasi 🧡

Nyt on jo yli kaksi vuotta tuloksettomasti (yhden kerran olin kunnolla raskaana ja se raskaus päättyi keskeytyneeseen keskenmenoon ja muuten säännöllisesti aina välillä selkeästi raskausoireisia kiertoja) yritetty. Tein hölmösti vähän aikaa sitten ja luin tieteellisiä artikkeleita terveysasioihini liittyen ja siitä, miten ne kytkeytyy lapsettomuuteen. 35-73 prosentin keskenmenomahdollisuus jo yhdellä niistä ja minulta löytyy useampia negatiivisia terveysvaikuttimia, joille en oikein voi mitään (olen normaalipainoinen, syön terveellisesti, urheilen sopivasti, en käytä alkoholia)😔🤍Ei ehkä olisi pitänyt lukea, kun stressitasoa pitäisi laskea yritystä varten. Lääkärit sanoo, että syyt on tosiaan perinnölliset ja että jos en eläisi todella terveellisesti minulle olisi puhjennut vakavampia sairauksia. Onneksi olen niiltä siis välttynyt elämäntavoillani aivan tietämättäni. Harmikseni olen saanut sivuoireita kaikista lääkkeistä, mitä minulle on kokeiltu. Näin on aina ollut tähän mennessä ja Suomessa lääkäri sanoi, että johtunee siitä, että niitä lääkkeitä on testattu valtaväestölle sopivaksi ja minä sitten olen erilainen kuin ne testatut. Viimeisin lääkekokeilu aivan tavalliselle lääkkeelle, joka sopii tosi monelle täällä Saksassa vei sairaalaan asti 😔 Eivät meinanneet edes uskoa päivystyksessä, että olisi lääkkeen sivuoire vaan epäilivät syöpää ja minut tutkittiin perinpohjaisesti. Lopulta erityislääkärillä selvisi, että tosiaan oli harvinainen oire lääkkeestä. Lopetettiin lääke kolmeksi kuukaudeksi ja oireetkin lakkasivat.

Mutta kuten kumppanini sanoi, näillä tsäänsseillä (viime raskaudessa gyne sanoi 50/50, että lapsi selviää) hän kyllä lottoaisi joka kerta ja niin me tehdään. Ja jos en voi saada lasta, niin teen kaikkeni tällä planeetalla, että teidän pienokaisilla on mahdollisimman hyvä elää tällä planeetalla tulevaisuudessa 🧡🤗 Sitten kyllä pistän paukut yhteisen hyvän eteen 🧡

Sinulle myös voimia yritykseen 🧡 Toivottavasti pienokainen pian päättää, että nyt on oikea aika 🧡 Etähalaus ja paljon vauvatuulia💫

@Elliania voimia ihan hirmuisesti❤️ ei varmasti ole kovinkaan mieltä ylentävää lukea tuollaisia tutkimuksia😕

On todella raastavaa myös muidenkin kohdalla ollut lukea näitä, että on yritetty todella kauan, saatu keskenmenoja ja muutoinkin tuntuu olevan välillä hirmu kiven alla raskautumiset. Välillä oon myös ite miettiny sitä, olenko vielä oikeutettu kokemaan harmitusta testin ollessa negatiivinen, kun yrityksiä ollut vasta kolme, kun monella muulla tilanne voi olla jo yk13.

Paljon jaksamista erityisesti, niille joilla erinäisiä haasteita matkan varrella on ollut tai tulee vielä olemaan❤️

@Elliania Voimia sinne! 💜

@Jenspaaa Kyllähän se harmitus samanlainen on vaikka ei ookkaan pitkää yritystä taustalla. Mullakin muistan vielä alusta että oli se harmitus ehkä jopa enemmän alussa pahempaa kun muutamia yrityksiä vasta taustalla. 😔 Jotenkin vaan omalla kohdalla ei edes plussasta varmaan uskaltaisi tässä vaiheessa enään edes innostua, kun niin monta raskautta jo alkanut, 5 siis... Niin mietin lähinnä miksi se kuudes toisi mitään parempaa lopputulosta?? 😣

Täällä siis nyt menossa yk12 ja tänään jo/vasta dpo5... Lugesteronit nyt menee kolmatta päivää, vielä pitäisi yli viikko ainakin jaksaa jos ei siis plussa tulla. Meinasin lopettaa jos dpo13 ei ole plussaa niin siihen vaikka suositus on että dpo14 jos ei ole niin silloin lopettaa. Tai no katsotaan nyt kaipa sitä voi dpo14 aamulla vielä testata ja jos ei ole plussa niin sitten en ota sitä lääkettä.

@Kali Kiitos 🧡🧡🧡 @Jenspaaa tottakai saa kokea harmistusta 🧡🧡🧡 Kaikki tunteet on sallittuja täällä 🤗💫 Muistan alkuyrityksen kyllä ja se oli tosi intensiivistä aikaa, suorastaan kutkuttavaa ja jännittävää! Silloin jo välillä vähän lueskelin täällä, mutten rohkaistunut vielä kirjoittelemaan.

Täällä varmasti moni osaa samaistua tunnelmiisi, vaikka omista yk-kolmosista oiskin pitkä aika 🤗 Itselle ainakin tuo lohtua ja iloa, kun tulee uusia haaveilijoita mukaan tuoden uutta virtaa 🥰

@Elliania voimia ihan hirmuisesti❤️ ei varmasti ole kovinkaan mieltä ylentävää lukea tuollaisia tutkimuksia😕

On todella raastavaa myös muidenkin kohdalla ollut lukea näitä, että on yritetty todella kauan, saatu keskenmenoja ja muutoinkin tuntuu olevan välillä hirmu kiven alla raskautumiset. Välillä oon myös ite miettiny sitä, olenko vielä oikeutettu kokemaan harmitusta testin ollessa negatiivinen, kun yrityksiä ollut vasta kolme, kun monella muulla tilanne voi olla jo yk13.

Paljon jaksamista erityisesti, niille joilla erinäisiä haasteita matkan varrella on ollut tai tulee vielä olemaan❤️
Tervetuloa mukaan kuumeilemaan! Mä kirjoittelen aktiivisemmin tuolla Raskaaksi 2026 -ketjussa, mutta tätäkin välillä seurailen. Esikoisen yritys myös meillä, yk 7 tällä hetkellä käynnissä, eikä kertaakaan oo mulla ollu edes menkat myöhässä. Just kirjoittelin tonne toiseen ketjuun kokemuksiani hedelmällisyystarkastuksesta, jossa ollaan nyt puolison kanssa. Ikää mulla jo 38, niin halutaan saada tietoa meidän tilanteesta, että kannattaako jatkaa luomuna vai olisiko jotain tukea mahdollista tai tarpeen hakea.

En itse ajattele, että tää on mikään kilpailu tai että pettymyksen kokemus olisi jotakin objektiivisesti mitattavaa tai että sitä saisi tuntea vasta, kun on yrittänyt tietyn aikaa. Jokaiselle matka vanhemmuuteen on omanlainen ja jokaisella on oma tarinansa — myös täällä, kuten palstan ulkopuolella. Eli jos harmittaa ja olet pettynyt, sun kokemus ja tunne on ihan yhtä arvokkaita ja valideja kuin jollain, joka on yrittänyt vaikka jo yli vuodenkin. Yhden matkaa ei voi verrata toiseen, ja tää on ehkä se elämän osa-alue, jossa se näkyy ertiyisen herkällä linssillä.

Tervetuloa siis mukaan kuumeilemaan, lueskelemaan ja kirjoittamaan. Vertaistukea saat ihan varmasti, eikä sun tunteita ja kokemuksia kyseenalaisteta tai mitätöidä täällä. Toivon plussatuulia sulle ja lehmän hermoja niitä odotellessa, koska — kuten vänrikki Koskela sanoo Tuntemattomassa sotilaassa: ”Hätäilemällä ei tule kuin kusipäisiä mukuloita”. Ja kukapa sellaisia haluaa? ; )

Mä sorruin kattomaan milloin laskettu aika tästä kierrosta olisi, oon viimeisimmän keskenmenon jälkeen onnistunut välttämään katsomasta. Huomasin vaan että ovulaation mukaan fertility friendissä näkyy että olisi viides päivä marraskuuta. 🫣 Varmaan oli virhe että näin sen siellä ff:ssä.. Tähän asti onnistunut välttämään sen kohdan näkemisen.

Vähän heräsi toivo kun pari pientä tippaa verta oli vessakäynnillä pyyhkiessä kun kävin aiemmin, mutta taisi olla muualta kuin sieltä mistä tulisi jos olisi sitä kiinnittymiseen liittyvää. Joka kyllä olisi mahdollista kun dpo6, mutta luulen että ennemmin joku nirhauma jostain. Ehkä esim. pyyhin liian kovaa? 🤣 No mulla kyllä ei yhtään herkkää testiä edes ole viikonloppua varten jolloin meinasin testata. Miettinyt vaan minkä testin käyn hakemassa. Kun niillä apteekin ultra testeillä jotka herkkiä niin monia vääriä positiivista muistuttavia olen saanut muutamana eri kertana vielä kaiken lisäksi... 🙄

Mieheltä vietiin hätävaraksi pakkaseen tavaraa, ja tilanne oli paljon parempi kuin edellisellä kerralla (määrä viitearvoissa, uinti edelleen laiskahkoa). Motivoiduttiin siitä sitten tallettelemaankin kunnolla, vaikkei tässä ihmeisiin uskokaan.

Muuten ollut aika tylsää, yritän pudottaa painoa kun BMI oli noussut sinne lihavuuden rajalle. 😒

Toi on kyllä niin hieno juttu @Sinertävää !

Me ollaan sun kanssa samassa kerhossa - muilla on kesäksi kuntoon dieetit niin meillä on iskussa IVF:ää varten :Flexed Biceps: :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Mä sain tosiaan reseptin metformiiniin, jonka tavoite on auttaa PCOS:ssä. Sivuvaikutuksena useilla auttaa tiputtamaan painoa, mutta mulla ei tällaista ole kyllä vielä näkynyt... Ruokahalu on vähentynyt ja makeanhimo, mutta TURVOTTAA. Ja huono olo aina kun nostaa annostusta :crying-face: Nyt myös kp 47 ja Clearbluen lila vilkkuu jo neljättä päivää putkeen. En tiedä onko sieltä ovis, menkat vai ei mitään tulossa. Onneksi on apuja tulossa nyt keväällä :folded:

@*Ninni* mä kävin itse hedelmällisyystutkimuksen ensikäynnillä kuluvan viikon tiistaina. Kerroin siel käyttäväni samoja CB:n liloja testejä. Lääkäri sanoi, että he suosittelee mieluummin perinteistä testiä, joka näyttää suoraan LH-huipun, koska aika usein heidän kokemuksen mukaan käy niin, että tuo lila testi vilkuttaa ja vilkuttaa, eikä LH-huippua lopulta löydy lainkaan. Mulla meni viime kierrossa ihan omituisesti tuon testin kanssa, kun jo kp 10 näytti pysyvää hymyä, eikä vilkkunaamaa tullut ollenkaan. Ovulaatio oli kuitenkin vasta kp 14 tai 15, joten testi tosiaan näytti ihan mitä sattuu (toki myös aloin testaa liian aikaisin, heh). Tässä kierrossa aloin testaa ohjeen mukaan, ja sain kolme päivää vilkkuvaa ja tänä aamuna kp 14 nyt pysyvän hymyn. CB:n lilan testin lisäksi olen tänään tehnyt kaksi Pregcheckin perinteistä liuskatestiä (tai siis testipussissa lukee OneStep, mutta pahvipaketti on PC:n, joten mene ja tiedä, mutta poteitto potaatto) tänään ja saanut aamupäivällä korkean tuloksen ja nyt reilut puoli tuntia sitten huipun.

Olisko siis hyvä idea ottaa rinnalle joko noit perinteisii testei tai sit CB:n pinkkejä digitestejä, niin saisit cross checkattua? PC:n testei saa must ainakin kans isommista ruokakaupoista (esim. K Citymarket ja ehkä jopa myös Supermarket) sekä tietty Raskauskeijulta, mut sielt ei nyt varmaan tähän kiertoon enää ehdi. 🥲

Joo, näin mä oon kans ymmärtänyt, että hedelmällisyysklinikat yleensä suosittelee niitä pinkkejä. Mitä mä tavallaan oon vähän ihmetellyt, koska ymmärtääkseni se LH-huipun tunnistus toimii kuitenkin pinkissä ja lilassa samalla tavalla, että se lilan vilkkuva estrogeenimuutos on vaan ekstraa? Mutta oon kans kuullut että kaikilla ei aina oo ihan toiminut.. Ja joskushan se LH-huippu tulee niin nopeasti, että toinen hormoni ei ehdi mukaan vilkkumaan. Mä kyllä yleensä oon ollut tyytyväinen näihin liloihin, ja saanut niillä oviksen kiinni jos on tullakseen + muutenkin laajempaa hedelmällisyysikkunaa, mistä oon tykännyt :Smiling Face With Smiling Eyes: Toki meillähän todennäköisyys sille että kotona tärppää on häviävän pieni, lähinnä siis vaan siksi testailen, että on edes lumevaikutus, että johonkin voi mukamas itse vaikuttaa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Täällä kanssa kuntokuuri menossa, kun paino vauvaprojektin myötä noussu 10kg😩 ihana että hormoonit toimii, mutta selkeesti pillerien lopetus vaikutti jotenkin ja paino nous. Nyt oon innostunu taas salista ja miehenkin saanu mukaan🤩 ja puhuttiin just, et luistimet ois kans kova, et voitas käydä sit yhessä ulkoilemassa😍 ehkä se siitä, täytyy koittaa olla itelleen armollinen, mutta pelkään että bmi nousee liikaa ja meijät heitettäis pihalle hoidoista sen takia🥲 no stress ja sillain.

@Heipsy
Mä en jotenkin vieläkään ole innostunut salista vaikka siellä käynkin, voi kun saisi hyvät tulokset jotenkin ilman salia 😂 Olen vieläkin yllättynyt kuinka paljon painoja jaksan nostaa ja miten oma keho on muuttunut tässä kuukausien aikana.
Paljon tsemppiä tähän!! 💪💪 Mä aloin käymään salilla viime vuoden tammikuussa ja käyn edelleen, ja voin sanoa että en edelleenkään siitä tykkää, mutta nyt se on sellainen rutiini kuin vaikka hampaiden pesu tai kaupassa käyminen niin sitä ei enää ajattele eikä jokainen salille lähtö ole pakkopullaa. Siitä on niin paljon kaikenlaista hyötyä että kannattaa ehdottomasti jatkaa! Ei ole ollut niskat jumissa vuoteen ja metabolismi toimii paremmin ja eihän tässä enää nuorennuta niin auttaa ylläpitämään kuntoa, ja lisäksi voisin vannoa että jotenkin auttoi hormoneihin kun sain ovikset takaisin 3kk kuluttua salin aloittamisesta (toki muutin muitakin elämäntapoja, vaikea sanoa että mikä niistä auttoi vai auttoiko kaikki).

Mä siis lihoin korona-aikana 10 kiloa ja meni useampi vuosi että sain ne pois niin tiedän kyllä että helppoa se ei ole, siihenkin tsemppiä kaikille sen kanssa kamppaileville! 💪

Ylipäätään halusin tulla moikkaamaan tuttuja ja toivomaan plussatuulia kaikille ♥️ Seurailen vielä tätä ketjua ja pidän peukkuja että hoidot tepsii niitä aloittaville! 🤞

Laitan vielä alle omia kuulumisia piiloon! 😊 Älä avaa jos et juuri nyt halua lukea niitä!
Täällä olisi viimeinen kolmannes menossa ja esikoisen laskettu aika 2kk päästä. Ekoja liikkeitä aloin tuntea rv22 ja siitä eteenpäin pikkuhiljaa on konkretisoitunut pienen saapuminen. Olen nyt alkuvuodesta ostanut valtavasti tarvikkeita ja kaverit järjesti meille vauvakutsut joissa oli kaikenlaisia ohjelmanumeroita vanhemmuuteen liittyen ja niistä jäi ihana muisto! 😊 Synnytys ei vielä jännitä yhtään (kävin jo hyvinvointialueen etänä pidettävän synnytysvalmennuksenkin vaikka seuraava olisi ollut lähempänä laskettua aikaa) mutta edelleen pelottaa että jotain sattuu ihan loppumetreillä vaikka NT-ultrassa ja rakenneultrassa oli kaikki hyvin. Tämä viimeinen puolikas ilman ultraa tuntuu niin kovin pitkältä vaikka neuvolassa toki sykkeitä kuunnellaankin. Yritän päivittäin pitää silmällä liikkeitä ja toivotaan että meidän esikoishaave ihan oikeasti toteutuisi parin kk päästä! 🥹

Täällä dpo10 menossa ja nega testattu.... Nyt ei voi edes sanoa että toivoa on niin kauan kun vuoto ei ala kun se tuskin alkaa lugesteronien kanssa. Joten lopetan ne dpo13 kyllä ellei olisi plussa mutta epäilen kovasti... 🙄 Toivo kuoli jo kun tein aamulla sen negatiivisen testin. Ilmeisesti yk13 kutsuu, ei helvetti sentään...

Otin myös lääkkeen jota ei saisi raskaana käyttää kun vatsa niin sekaisin ja putsasin myös kissanvessan koska luotto raskauteen nolla. 😒

@Sinertävää olin kanssa pitkään niin tätä vastaan, vaikka salirotta oon ollutkin vielä kolme vuotta sitten. Muutin uudelle paikkakunnalle ja en halunnut mihkään saliin tutustua täällä, mutta sitten tossa reilu puol vuotta sit latasin aitofit-sovelluksen ja aloin kotona tekemään treeniä. Ja sit kun nyt alottelin täällä, oli ihan eri fiilis lähteä tekemään, kun ei tarvii kotona enää räpeltää😄 mutta tota sovellusta ehottomasti voin suositella vaikka maksaakin🙌🏻

@Feronia Ihana kuulla kuulumisia! Tsemppiä viimeisiin hetkiin😍😍

@Kali toi on niin perseestä. Ja sit kun ei tää naisen kierto oo aina niin lyhyt, niin tuntuu turhauttavalta lähteä taas uuteen kiertoon.

En oo ees hetkeen miettiny meijän matkaa, mutta nyt on alkanu tulee se musertava paska fiilis, et meillä on nyt takana reilu 1,5v tätä (yk 19 menossa) ja vielä tässä ollaan🫠 ja sit heinäkuussa tulee täyteen 2 vuotta ja pelkään että ollaan sillonkin vielä tässä samassa jamassa. En tiiä miks tää 2 vuoden rajapyykki tuntuu niin paskalta, mutta se vaan tuntuu. Ehkä ne on hormoonit mitkä heittää, itkettää taas kaikki aivan hirveesti🫣

Hei onpas @Feronia kiva kuulla kuulumisia! Niin paljon peukkuja että kaikki menee hyvin loppuun saakka - ja todennäköisyyksien mukaan meneekin :red-heart:

Ja joo, toi on paha kun alkaa sitä aikaa miettimään.. Mulle pahinta on nähdä läheisten lapsia, jotka syntyy ja kasvaa, jotka on saanut alkunsa myöhäisemmästä yrityksestä kun milloin on itse aloittanut. Mutta mä oon tosi toiveikas tän kevään ja hoitojen suhteen, niin sulla kuin mullakin :Hugging Face: Toivotaan kovasti, että kahden vuoden rajapyykki ei ehdi tulla!

Ja voi ei @Kali , oon tosi pahoillani :sad-face: Mikäs teillä olikaan tilanne lapsettomuustutkimusten osalta? Vaikka yritystä on yli vuosi takana, oliko niin että julkinen ei ota kun on keskenmenoja eli alkaneita raskauksia? Yksityinen toki ottaa aina, mutta siellä kustannukset tulee mukaan kuvioon.. Ja onhan sekin henkinen askel, hakeutua lapsettomuuslääkärille, oli se sitten julkinen tai yksityinen :sad-face:

Hei onpas @Feronia kiva kuulla kuulumisia! Niin paljon peukkuja että kaikki menee hyvin loppuun saakka - ja todennäköisyyksien mukaan meneekin :red-heart:

Ja joo, toi on paha kun alkaa sitä aikaa miettimään.. Mulle pahinta on nähdä läheisten lapsia, jotka syntyy ja kasvaa, jotka on saanut alkunsa myöhäisemmästä yrityksestä kun milloin on itse aloittanut. Mutta mä oon tosi toiveikas tän kevään ja hoitojen suhteen, niin sulla kuin mullakin :Hugging Face: Toivotaan kovasti, että kahden vuoden rajapyykki ei ehdi tulla!

Ja voi ei @Kali , oon tosi pahoillani :sad-face: Mikäs teillä olikaan tilanne lapsettomuustutkimusten osalta? Vaikka yritystä on yli vuosi takana, oliko niin että julkinen ei ota kun on keskenmenoja eli alkaneita raskauksia? Yksityinen toki ottaa aina, mutta siellä kustannukset tulee mukaan kuvioon.. Ja onhan sekin henkinen askel, hakeutua lapsettomuuslääkärille, oli se sitten julkinen tai yksityinen :sad-face:
Joo ei julkinen huoli meitä tutkimuksiin vieläkään kun alkaneita raskauksia on monta vaikka ne päättyikin keskenmenoihin. Joulukuun lopulla sanottiin että pitää tulla 1 pidemmälle eli 6+0 ainakin kerennyt keskenmeno tai odottaa puoli vuotta niin ettei raskauksia ala ollenkaan... 😣 Eli kesäkuun loppuun kai pitää sen suhteen odotella?? Yksityinen nyt ei ole tässä tilanteessa mahdollinen kun tulisi niin kalliiksi aivan varmasti. Meinasinkin etten ilmoita jos tulisin raskaaksi niin heti edes neuvolaan jos onkin kemiallinen.

@Feronia kiva kuulla kuulumisia ja että raskaus on sujunut hyvin! Kohta esikoinen on täällä 😍 täältä sivusta kaukaa seuraten antaa myös toivoa lukea onnistumistarinoita! Tsemppiä vikoihin viikkoihin.

@Heipsy täällä ihan samassa veneessä ton yritysajan suhteen! Muakin alkaa kuumottaa se että heinäkuussa tulee 2v täyteen eikä vielä ensimmäistäkään plussaa oo näkynyt. Se kahden vuoden rajapyykki tuntuu jotenkin vaan niin toivottomalta, että voiko sen jälkeen vielä onnistua? Tiedän että voi, mutta siihen on niin vaikeaa luottaa. Oma järki sanoo et oishan näin monella kerralla jo pitänyt jotain tapahtua. Meillä ei oo löydetty myöskään mitään syytä tälle, pikemminkin kaikki arvot on olleet tosi hyvät. En ymmärrä yhtään miksi tää menee meillä näin. Toivottavasti ivf auttaisi, mut sit kun tässä miettii että mihin se auttaa kun ei ole mitään syytä mitä hoitaa, että onko siitä apua? Ainakin nähdään sitten tarkemmin kaikki että hedelmöittyykö solut yms. Mut on tää epätietoisuus kyllä raastavaa!

@Kali toi on kyllä todella harmi että alkaneista raskauksista noin "rankaistaan" ettei pääset tutkimuksiin vaikka ois vuosi jo täynnä. Kaipa siellä ajatellaan että toivoa onnistumiselle on, mutta kyllä mäkin jo sun tilanteessa haluaisin kovasti kuulla lisätietoja. Tsemppiä kovasti tähän välitilaan.

Takaisin