Haaveena esikoinen

Meillä oli tällä viikolla terveyskeskuslääkärin käynti, kilppariarvoon 3,9 sain lääkityksen kun siihen kuulemma raskautta toivovalla tavoitellaan 2,5 arvoa. Tekivät myös lähetteen sairaalaan mutta sanoi että se menee 3kk päähän, mikä siis on heinäkuu eli loma-aikaa, eli todennäköisesti menee syyskuulle. Ja se siis vasta ensikäynti, ei osannut sanoa kuinka pitkä jono hoitoihin on. Mutta sillä välin PCO:ta tutkitaan sokerirasitustestillä (sen varasin jo ensi viikolle) ja siihen lääkäri haluaisi määrätä metformiinia, jos kokeen tulos niin näyttää.

Kysyin letrozoleista, mutta sanoi että vain erikoislääri tai gyne voi niitä määrätä. Tää kierto nyt on jo alkanut mutta saatoin äkkiä varata ensi viikolle yksityiselle gynelle ajan jotta voin käydä nappaamassa letrot ensi kiertoon... En jaksaisi ikuisesti 46 päivän kiertoja ja jännitystä siitä, että tuleeko ovulaatiota vai ei :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Varattiin myös toukokuulle varsinainen ensikäynti Ovumialle, jos siellä saisi kesän aikana jotakin tehtyä. En nyt haluaisi odotella 5kk tässä samassa jamassa :loudlycrying:
Noniin sain yksityiseltä gyneltä letroreseptin ja progesteronia loppukiertoon! Nyt ei tarvitse stressata jos uusi kierto ehtii alkaa ennen tuota ensikäyntiä, pääsee jo alkuun. Siellä Ovumialla vissiin sitten 2. kierrosta alkaen seuranta että miten lähtee follit kasvamaan. Onpas hyvä mieli kun on nyt seuraavalle 3-4kk ajalle "taistelusuunnitelma", tuntuu heti toiveikkaammalta! 😊

Moi! Olen lukenut tätä ketjua paljon, saatan alkaa kirjoitellakin. Ollaan miehen kanssa molemmat 30v. Haave esikoisesta on ollut pitkään mielessä mutta yritys aloitettu vasta tammikuussa. Nopeasti tärppäsi mutta meni kesken. Nyt alkaa keskenmenon vuoto ehkä loppua, toivottavasti kohta pääsisi taas yrittämään.

Tällä palstalla alkuvuoden hiljaiseloa miehen huonon simppannäytteen vuoksi ja sitä ollaan yksityisellä nyt tutkittu. Nyt vielä ohjasivat yhdelle asiantuntijalle kun kaikki labrat ja kromosomitestit on ok joten selittävää syytä huonoon liikkuvuuteen ei ole löytynyt. Se olisi toukokuussa tässä tulossa ja jos sieltä irtoaisi selitystä simppatilanteelle.

Itsellä nyt sitten ensimmäisen kerran vuoteen aivan vinksallaan kierto. Nyt kp 41 menossa eikä mitään tuhrua tiedossa. Ovulaatio oli poikkeuksellisesti vasta kp 27 eli 10pv myöhemmin joten luteaalivaihe vielä ihan "normaalissa" syklissä joten 1-2 päivän sisällä todennäköisesti alkaa. Pisintä kiertoa on mulla ollut se 33pv jossa ovulaatio ollut kp 17-19 kohdalla. Raskaustestiä tehty ja negaa on eli ajattelin että nyt kun tänne tätä märehtii niin jos kävisi klassinen että täällä kun pohtii pitkää kiertoa ja menkkojen alkua niin sieltä sitten alkaisi :D Ollut kyllä lämmöiltään ja kestoltaan niin outo kierto että haluaisin että vaan loppuu. Olis pitänyt tollon ovulaation jälkeen alottaa vielä jemmassa olleet terot mutta nyt ei enää viitsi ettei veny vielä.

Huhhahei kroppa kyllä tämän epätietoisuuden stressiksi muuttaa vaikka ei aktiivisesti tässä ole ollut stressattavaa kun kaikki menee omalla painollaan ja miehen asiat tutkitaan nyt ensin ennenkuin päästään edes suunnittelukäynnille. Eli ei yksityiselläkään ihan vaan sormia napsauttamalla pääse piikkiä pistämään kun miehen tutkimuksista on kyse :D

Pelottavaa ajatella että meillä se jos edes saadaan esikoista menee jo ensi vuoden puolelle aikaisintaan. 😓 Varsinkin kun täytän jo ensi helmikuussa sitten 33 ja pelottaa että alan olemaan liian vanha. Mies ei hirveästi tunnu ajattelevan että on liian myöhäistä, tosin hän vuoden nuorempi ja miehillä se muutenkin eri asia. Haaveillut kahdesta lapsesta mutta alan ajattelemaan jos yhden lapsen saisi niin sekin olisi minulle ainakin hyvä. Olisi niin ankeata että kun sekin mahdollisuus että lapsi luku jää nollaan niin se kauhistuttaa kun vihdoin hyvässä suhteessa ja lapsi olisi tervetullut niin jos sitten ei onnistukkaan. 🥺

En tiedä johtuuko tämä super pessimistinen ajattelu nyt varsinkin kun kuukautiset että ehkä se helpottaa kun ne loppuvat mutta saa nähdä sitten..

Tsemppiä @Lottanen1234 pitkän kierron kanssa! On tosi turhauttavaa kun kierto vaan venyy ja ei oo oikein tietoa että milloin ne menkat alkaa... Mutta kun ovulaatiopäivä on tiedossa, niin josko ne sieltä sitten pian! Taikka testi muuttuu positiiviseksi 🌈

Mulla itselläni taitaa tänään olla dpo 6. Ei oo ollut oikeestaan mitään kummempia oireita, alkuviikon jomottelua lukuunottamatta. Mietin että ehkä haluan huomenna testata kun meillä on se hääpäivä ja kiva dinneri tulossa, mutta eihän se varmasti vielä mitään näyttäisi... Mutta ajatuksena musta ois vaan niin ihana plussata ekana hääpäivänä :Two-hearts:

Voi @aamusade :sad-face::Purple Heart: Mä luulen että sulla on nyt mieli tosi maassa menkkojen takia, ja kun toiveet oli jo niin korkealla.. Ihan tosi normaalia! Koita puuhailla nyt jotain itsellesi tosi kivaa ja mielekästä, eiköhän se mieli taas pikkuisen kirkastu parin päivän päästä :Smiling Face With Smiling Eyes: Mutta samaistun kyllä tuohon, että aina kun menee jonkun uuden rajapyykin ohi (lapsi ei synnykään tiettynä vuonna tai minulle tietyn ikäisenä), niin kyllähän se aina kirpaisee...

@Emri voi hittolainen😞 täällä vielä ootellaan mitään merkkejä, mutta lämmöt lähteneet hieman laskemaan, eli eiköhän ne menkat tule sieltä myös.

@aamusade vähän samoja ajatuksia. Harmittaa, kun koko ajan vain siirtyy ja siirtyy ja rajapyykit tulee vastaan. Kauheasti pitää oman mielen kanssa tehdä töitä sen eteen, että täytän 30 ennen kuin edes on raskaana, kun aina halusin olla nuori äiti. Ja tässä sitä vielä ollaan. Mutta tsemppaan kanssa keksimään jotain kivaa puuhaa menkkojen aikaan, ja muutoinkin olen huomannut, että kun on kivoja asioita tiedossa, on helpompi olla. Ja sitten jos on oikeasti paska päivä ja tuntuu, että nyt ei enää jaksa, niin sitten vaan ei jaksa. Annan luvan itselleni velloa siinä tunteessa ja surussa, mieluiten herkkujen ja hyvän sarjan kanssa. Ehkä se tästä vielä❤️

Mä taas olen alkanut etsimään kaikkia kikkakolmosia mitä kokeilla tulevaan kiertoon (vaikka tuskin ne oikeasti auttaa, mutta on ainakin jotain mitä voi tehdä pelkän odottamisen sijaan) ja ajattelin kokeilla greippimehua😂 lisäksi vehnänalkioöljyä meinasin hakea myös ja katotaan mitä tapahtuu.

En jaksa vaan odottaa ja tietyllä tapaa turhauttaa, että felicitakselta suositeltiin menemään ensikäynnille vasta joskus kp 10-13, että saisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja näkisi vähän ovikseen viitteitä. Fiksuahan se on, mutta itse en jaksaisi enää yhtään luomukiertoa, vaan toivoisin jotain lääkkeellistä tukea jo. Pelottaa, että jos odotellaan tuohon, niin mitään tukea ei tulla saamaan, vaan sanotaan, että aloittakaa ensi kierron alusta vasta. Onko kellään kokemusta tästä? Tai vinkkiä mitä oikeasti kannattaisi tehdä? Vai meniskö vaan jo heti kun saadaan miehen näytteestä tulos?

@Emri voi hittolainen😞 täällä vielä ootellaan mitään merkkejä, mutta lämmöt lähteneet hieman laskemaan, eli eiköhän ne menkat tule sieltä myös.

@aamusade vähän samoja ajatuksia. Harmittaa, kun koko ajan vain siirtyy ja siirtyy ja rajapyykit tulee vastaan. Kauheasti pitää oman mielen kanssa tehdä töitä sen eteen, että täytän 30 ennen kuin edes on raskaana, kun aina halusin olla nuori äiti. Ja tässä sitä vielä ollaan. Mutta tsemppaan kanssa keksimään jotain kivaa puuhaa menkkojen aikaan, ja muutoinkin olen huomannut, että kun on kivoja asioita tiedossa, on helpompi olla. Ja sitten jos on oikeasti paska päivä ja tuntuu, että nyt ei enää jaksa, niin sitten vaan ei jaksa. Annan luvan itselleni velloa siinä tunteessa ja surussa, mieluiten herkkujen ja hyvän sarjan kanssa. Ehkä se tästä vielä❤️

Mä taas olen alkanut etsimään kaikkia kikkakolmosia mitä kokeilla tulevaan kiertoon (vaikka tuskin ne oikeasti auttaa, mutta on ainakin jotain mitä voi tehdä pelkän odottamisen sijaan) ja ajattelin kokeilla greippimehua😂 lisäksi vehnänalkioöljyä meinasin hakea myös ja katotaan mitä tapahtuu.

En jaksa vaan odottaa ja tietyllä tapaa turhauttaa, että felicitakselta suositeltiin menemään ensikäynnille vasta joskus kp 10-13, että saisi kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja näkisi vähän ovikseen viitteitä. Fiksuahan se on, mutta itse en jaksaisi enää yhtään luomukiertoa, vaan toivoisin jotain lääkkeellistä tukea jo. Pelottaa, että jos odotellaan tuohon, niin mitään tukea ei tulla saamaan, vaan sanotaan, että aloittakaa ensi kierron alusta vasta. Onko kellään kokemusta tästä? Tai vinkkiä mitä oikeasti kannattaisi tehdä? Vai meniskö vaan jo heti kun saadaan miehen näytteestä tulos?
Toi muistutti mua et ostin itekki vehnänalkioöljyä mutta en ole muistanut avata sitä pulloa edes. 😅 No jospa tänään alottas kunhan vaan muistas minne sen laitoin. Ja kun muistas miten sitä piti ottaa. No netistä löytyy tietoa tietty.. 🤔

Ja tunteet kyllä vellonnu suunnasta toiseen näiden kolmen päivän aikana kun vuoto alkoi. Olin niin varma että tämä kierto oli se kun tärppäs. Tänään taas epätoivoinen olo vaihteeksi. Tosin sitä voi lisätä se että huono olo ja mitään en jaksa tehdä, vatsaa kramppaa ja päätä särkee. 😔 Onneks jo loppusuoralla kuukautisten suhteen. Mulla kaksi sovellusta jotka veikkaa ovulaation alkavan eri aikoihin. No kai sen voisi sen ovulaation testailun aloittaa kunhan vuoto täysin loppunut, vielä jotain tuhrua tulee. Niin ainakin tietää tarkemmin milloin se ovis on.

Palailen tänne ketjuun kanssa sitten kunhan olen toipunut pahimmasta surusta. Raskaus paljastui eilen varhaisultrassa tuulimunaksi. Kyllä ne hitaasti vahvistuvat testit oli aika selkeä merkki. Nyt vain toivon että tyhjenisi itsestään tai ei tarvitsisi kauan odottaa että pääsee lääkkeelliseen tyhjennykseen.

Minäkin olen ehtinyt koittaa tässä kaikenmaailman kikkakolmosia. Mm. Greippimehua, vehnänalkioöljyä, ubikinonia, royal geleetä. Itselleni en näistä huomannut olevan apua joten lopetin, mutta joillekkin toki toimineet!

Nyt kuitenkin aloitin vielä uudestaan vehnänalkioöljyn sekä ubikinonin. Jos niistä olisi kuitenkin jotain hyötyä, varsinkin ivf-hoitoja ajatellen.

Vehnänalkioöljystä löysin meinaan tällaisen jutun: Vehnänalkioöljy sisältää E-vitamiinia ja sinkkiä, ja sen kerrotaankin parantavan sekä munarakkuloiden että sperman laatua. E-vitamiinin vähäisyyden sanotaan olevan yhteydessä esimerkiksi keskenmenoihin.

Sekä ubikinonista, ubikinoni (CoQ10): Tärkeä solujen energia-aineenvaihdunnalle, ja sillä on merkittävä vaikutus munasolujen ja siittiöiden laadun parantamiseen.

En tiennytkään tuota että vehnänalkiöljystä on miehillekin hyötyä. 🤔 Pitänee sanoa että mieskin voisi varmuuden vuoksi alkaa ottamaan sitä. 😅

@Pepino hirveesti tsemppiä!💗

@Emri noniin, meillä mies alkaa kanssa jo olemaan sillä kannalla, että kokeillaan kaikkea, niin tää ehkä sille vois mennä kokeiluun🤪
Nyt muuten kun geleestä on puhe, niin mä lopetin sen alkukuusta ja itseasiassa ovis oli musta vaimeempi🤔 eli ehkä se jotain teki. Täytyy siis hakea uudelleen sitä noiden muiden lisäks. Q10 oon vaan tiktokissa nähnyt, että jenkeissä se on ihmeaine mitä suositellaan, mutten ottanu ees selvää saisko sitä suomesta. Sitäkin vois kokeilla vielä🙈

@Pepino hirveesti tsemppiä!💗

@Emri noniin, meillä mies alkaa kanssa jo olemaan sillä kannalla, että kokeillaan kaikkea, niin tää ehkä sille vois mennä kokeiluun🤪
Nyt muuten kun geleestä on puhe, niin mä lopetin sen alkukuusta ja itseasiassa ovis oli musta vaimeempi🤔 eli ehkä se jotain teki. Täytyy siis hakea uudelleen sitä noiden muiden lisäks. Q10 oon vaan tiktokissa nähnyt, että jenkeissä se on ihmeaine mitä suositellaan, mutten ottanu ees selvää saisko sitä suomesta. Sitäkin vois kokeilla vielä🙈
Q10 saa ainakin Yliopiston apteekista, löytyy "sydämelle" -ravintolisähyllystä. Sitä ei vaan saa syödä jos on veren hyytymiseen vaikuttavia lääkkeitä/sairauksia. Semmoinen tumma purkki ja pinkki etiketti ja suolainen hinta. Itellä Q10 piristi aluksi, muttei enää. Mies ei ole huomannut mitään vaikutuksia. Syödään silti, koska ollaan hoidossa ja klinikallakin olivat ok asian suhteen. 😅

Omega3 rasvahapot ovat kans hyväksi miehillekin, ainakaan meillä ei kalaa suositusten mukaan syödä. Itse käytän kalaöljyä kalanmaksaöljyn sijaan, niin ei tarvi hermoilla sitä A-vitamiinia siinä mahdollisen raskauden takia. Kalanmaksaöljy kans ohentaa verta (mikä on varmaan se pää syy miksei raskaanaoleville suositella) niin siksikin tykkään kalaöljystä enemmän, ettei ole kahta verta ohentavaa ravintolisää käytössä. Oli kiva nimittäin selittää hammaslääkärille ettei ole verenohennuslääkkeitä MUTTA...

Ubikinonia (Q10) löytyi ihan Prisman lisäravinnehyllystä, niin itse ostin sieltä!
Mulla on yhteensä käytössä multivitan raskaus+imetys-vitamiinikombo ja D-vitamiini (100µg talvella ja 50µg kesällä) jotka otan aamulla, ubikinoni iltapäivällä ja illalla nappaan tripla-magnesiumin jossa on magnesium glysinaattia (jossain oli suositeltu PCOS:stä kärsiville ja uniongelmiin ja oon ainakin viimeiset 3kk nukkunut ihmeen hyvin). Menkkojen aikana syön myös lisärautaa (50µg) ja nappaan kyllä yhden silloin tällöin muutenkin kun on raudan kanssa aiemminkin elämässä ollut haasteita. Ehkä sen vois ottaa joka toinen päivä niin ei rasita vatsaa ihan joka päivä, näin taisi olla vinkkinä siinä Dextra-lääkärin luennollakin joka tänne johonkin ketjuun linkattiin.
Ja sit se 2g myo-inositolia aamulla ja 2g illalla PCOS:n takia. Tuntuu kyllä huikeelta tämä lisäravinnemäärä mutta en halua että jää mistään vitamiinista kiinni. :loudlycrying: Yritän kyllä päivittäin syödä terveellisesti ja syödä viikon aikana erityisesti paljon lehtikaalia ja parsakaalia ja kalaa vähintään 2 kertaa viikossa, ehkä nekin auttaa!

Palailen tänne ketjuun kanssa sitten kunhan olen toipunut pahimmasta surusta. Raskaus paljastui eilen varhaisultrassa tuulimunaksi. Kyllä ne hitaasti vahvistuvat testit oli aika selkeä merkki. Nyt vain toivon että tyhjenisi itsestään tai ei tarvitsisi kauan odottaa että pääsee lääkkeelliseen tyhjennykseen.
Voi ei @Pepino , oon tosi pahoillani :sad-face: Paljon tsemppiä ja voimia menetyksen käsittelyyn :red-heart:

Takaisin