Haaveena esikoinen

Kiva kun tuli paljon kaikkia vastauksia!

@haaveilija , @Sinertävää : Pelkoja on ihan järkyttävä määrä ja ne on ehkä yliampuvia ja isojakin. Pelottaa maailman suunta yleisesti, millainen se on kouluikäsellä lapsella vaikka 10 vuoden päästä? Olen itse töissä koulumaailmassa ja meininki on aika jyrkästi huonoon suuntaan menossa. Pelottaa, että omat katkeruudet/traumat nousee pintaan ja heijastan niitä lapseen, tai että kasvatusmetodit ei kohtaa miehen kanssa. Tai jos en osaa ollenkaan kasvattaa? Raskaus ei itessään pelota, eikä synnyttäminen.
@Emri Voin samaistua myös tuohon, että välillä pelottaa, että kaikki muuttuu. Sitten kovasti mietin, että miten se vois mitenkään mennä huonompaan, jos vaan saa terveen lapsen :red-heart: Kerron kyllä mielelläni IVF-kokemuksia!

@Hertta7 Onnea, ihana kuulla, että ensimmäisestä nappasi! Meidän alkulabrat ja -tutkimukset kertoivat sen, että mun osalta homma pitäisi olla kunnossa, joten ehkä haaveissa olisi myös onnistua ensimmäisellä. Toivoa saa ainakin :Slightly Smiling Face:

@Selja89 Harmi kuulla, että teillä on mennyt IVF-hoitokierroksia tuloksettomana. Onko teille kerrottui syitä, miksi ei onnistu? Johtuuko se sairauksista/lääkkeistä? Kaikki peukut pystyyn tähän kiertoon täältä! Ikähuoleen haluaisin antaa täältä rohkaisun, että niin paljon kuulee ja näkee vanhempia raskautujia, että mielummin odottaa sen olevan mahdollista kuin ei :Slightly Smiling Face::Two-hearts:

Hei!

Lapsettomuushoidoista ei ole kokemusta (enkä edes kuulu tähän ketjuun muutenkaan), mutta halusin tulla tarjoamaan vertaistukea kuitenkin. Nimittäin mieheltäni löytyi syöpä 9 vuotta sitten (ja toinen perkele 8 vuotta sitten kesällä). 😔 Me saatiin lapsi niistä huolimatta luomusti. (Lapsi nyt 4v) Mutta kyllä siinä moni asia mietitytti. Jaksetaanko me, kun syövät romahdutti mielenterveyden? Mitä jos joku sairastuu taas vakavasti? Mitä jos syöpä periytyy (tälle on 50% todennäköisyys ja välillä yhä mietin olisiko pitänyt mennä alkiodiognostiikan kautta)? Ollaanko nyt oikeasti toivuttu tarpeeksi ja valmiita toiseen lapseen? (Esikoinen täyttää tänä vuonna jo 11v.) Olen kuitenkin iloinen, että uskallettiin yrittää. 😊 Kuopus vaikutti positiivisesti mielenterveyteen enkä muutenkaan ole hetkeäkään katunut. 💖

Heippa, kiitos vertaistuesta!

Ihana kuulla, että saitte lapsen luomusti ja varsinkin ihana, että lapsi toi mielenterveyteen pelkkää hyvää :Two-hearts: Mullakin jonkin verran psyykeen kanssa ongelmia ja tavallaan olen aika varma siitä, että lapsi muuttaisi asiaa positiivisempaan suuntaan.

Avaan meidän syöpätaustaa sen verran, että miehellä myös uusiutui syöpä heti seuraavana vuonna ja silloin tehtiin kaksi kertaa kantasoluhoito. Ensin korkea-annoshoito sytostaatteja ja sitten solut pois, uudet tilalle. Meille sanottiin silloin, että todennäköisesti ette saa luonnollisesti lapsia. Yritimme kyllä 09/22-03/25, kunnes nyt kun menimme lapsettomuuspolille saadaksemme noita pakastettuja terveitä kavereita käyttöön, niin mies testattiin myös. Siittiöitä ei ole, mikä jo tiedettiin.

Tuntui muuten aluksi vähän typerältä koko lapsettomuuspolin jono, testit ja kaikki, kun tiedettiin lapsettomuuden syy. Nyt ainakin tietää, ettei minussa onneksi ole poikkeavaa. Sitä pelkäsin kaikista eniten.

@Hyyris mitään konkreettista vikaa meistä kummastakaan ei ole löytynyt. Tai ainakaan sen perusteella mitä nyt julkisella tutkitaan. Sairaus ei ole este eikä nykyisen lääkityksenkään pitäisi vaikuttaa.
Niin tai tosiasiassa ei kai voi tuloksettomasta puhua vaan raskauteen asti ei olla päädytty. Ensimmäisellä kierroksella mentiin IVFllä. 8 munasolua joista ainoastaa 1 hedelmöittyi. Tästä 5 päiväisen tuoresiirrosta nega. Seuraava kierros ICSIllä 10 munasolua joista 2 hedelmöittyi mutta ainoastaan yksi selvisi 5 päiväiseksi ja tästä tuoresiirrosta myös nega.
Suurimmat haasteet siis hedelmöittymisessä.

Oma päivitys: mä luulen että menkat alkaa vielä tänään tai viimeistään huomenna. Nyt tuntuu että haluaa tähän yritykseen jonkin uuden kikkakolmosen, kun yk 6 on alkamassa. Ostin siis gelee royaleita! Jännityksellä ootan mitä niistä seuraa - toivon aikaisempaa ovulaatiota ja sitä myötä lyhempää kiertoa, ja korkeampaa libidoa meille molemmille :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Pelkään pitenevää kiertoa.... :Grinning Face With Smiling Eyes: Mutta muutoin fiilikset on jo paremmat kun kaksi edellistä päivää. Uusi kierto aina jotenkin tuo itselle uuden positiivisen vaiheen silmään, kun voi taas laskea päiviä milloin alkaa tikuttaa ovista ja suunnitella elämää siihen ympärille :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mä en oo varma kierron vaiheesta mut jos edellinen pieni tiputtelu oli noin viikon jatkunutta välivuotoa (menkoiksi olisi ollut kovin niukkaa ja tyypillinen selvä tumman vuodon päivä puuttui kokonaan), nyt on kp30 ja mahdollisesti dpo13 (jos ovista nyt tuli - signaalit ei olleet hirveän selvät) päättymässä. Viime aikoina on kierto ollut 28-29 päivää.

Rfsu:n tavalliset liuskatestit olleet negaa, kahdessa viimeisimmässä olen ihan hennonhennon roskishaamun ollut erottavinani mutta epäilen että varmaan vain suggestoin itseni näkemään mitä haluan. Ostin tänään Clearblue:n herkän testin, mutta en tiedä uskallanko tehdä sitä.

Mulla epäilys että ovulaatio meni jo. Tai sit se on myöhässä. Eilen oli alavatsa kipeä ja ovulaatiotestit vaan haalistuneet entisestään eilen ja tänään. Tosin ei missään vaiheessa ollut mun mielestä vahva se toinen viiva. Mietin että kun nyt kolmella eri merkkisellä testillä testaillut tässä kierrossa että pakko joko ola mennyt tai sitten on tosiaan myöhässä.

Alkaa pelottaa että kun todella huonoja uutisia kuulin omasta äidistäni ja ennenkin jo huolissaan ollut hänestä ja luulen että stressi sekoittaa nyt kuukautisia ja ovulaatiota. Ei ennen kumminkaan mitä kuukautisiakin seuraillut ole kierto koskaan ollut vain 25 päivää joka viimeksi oli. Varmaan sekin voisi selittää miksei saa ovulaatio testeistä positiivista. 😔 Mutta on testejä muutamia vielä niin pitänee jatkaa testailua. Pitäisi varmaan kokeilla jollain ihme tapaa minimoida stressiä vaikka helpommin sanottu kuin tehty. Kaikki vaan tuntuu kaatuvan päälle juuri nyt, että epäilen onko mahdollista kaiken tämän takia edes tulla raskaaksi. Vähän miettinyt pitäisikö esikoisen yrittäminen laittaa tauolle mutta en kyllä millään malttaisi. Kun ikääkin sen verran ja koko ajan vaan ikä nousee tietty.

@Pepino en löytänyt ainakaan tuota A+B tulosta, mutta veikkaan että liittyvät liikkuvuuteen🤔 Eteenpäin meneviä oli 47% ja kaikkiaan liikkuvia 52%. Toivon todella että enemmän selviää torstaina, koska aggulaatiotakin oli, eli tarraavat vielä toisiinsa kaiken päälle🫠

@Sinertävää ihana kuulla! Koitan pysyä positiivisena, tietyllä tapaa ”helpompi” että jos vika ei olekkaan itsessä ja mieheltä löytyy kuitenkin uimareita. Ja koska ei ole mitään traumaa/sairautta, toivon todella, että odotellessa näitä niin elämäntapa remontti voisi myös auttaa asioissa.

@Hertta7 kiva kuulla, toivon kanssa että seuraava näyte olisi parempi.

Kurjia uutisia muillakin ollut nyt, tsemppiä hirveästi kaikille!💗

Kierto päättyi ja oli pari päivää keskimääräistä lyhyempi. Tää oli eka kierto kun mittasin aamulämpöjä ja tässähän on tullut tutustuttua omaan kiertoon ihan uudella tavalla. Oon käyttäny ovulaatiomikroskooppia sopivien päivien määritykseen jo aiemmin, mutta Flo ei sovelluksena taida kyetä erottelemaan estrogeenin ja luteinisoivan hormonin havaitsemiseen perustuvia menetelmiä ja siksi on tarjonnut ovulaatioennustettaan liian aikaisin. Tän kierron ekat saniaiskuviot tuli bongattua jo kiertopäivänä kolme, ja Flon ennuste oli sen myötä aika masentava.
Näin täällä jossain hienoja käppyröitä ja ilokseni huomasin, että Fertility friendiin voi lisätä erikseen ovulaatiomikroskoopin tulokset. Otin sen sit myös käyttöön.
Päätin seurata ovulaaatiomikroskoopin näkymiä läpi kierron, mutta näistä tuloksista ei kyllä viisastunut 😅 saniaisia on vilissyt pitkin kiertoa. Tiheimmät esiintymät sentään ennen oletettua ovulaatiota. Alkavaan kiertoon voisin ottaa ihan perinteiset ovulaaatiotikut käyttöön jotta opin, miten pian lh-piikki tulee saniaistihentymän jälkeen.
Tässä käppyrää:

1000013672.png

Oon kanssa todennu, että vaikka flosta tykkään muuten, ei se oo kaikkein paras. Toi FF-on ollut hyvä seurannassa ja jos visuaalista ilmettä enemmän kaipaa niin premom. Siihen en osaa tosin sanoa, että voiko noita tuloksia siihen laittaa.
Mutta sitten, mitä tarkoittaa saniaiset bbt:tä seuratessa @Eldis 😅🙈

Oon kanssa todennu, että vaikka flosta tykkään muuten, ei se oo kaikkein paras. Toi FF-on ollut hyvä seurannassa ja jos visuaalista ilmettä enemmän kaipaa niin premom. Siihen en osaa tosin sanoa, että voiko noita tuloksia siihen laittaa.
Mutta sitten, mitä tarkoittaa saniaiset bbt:tä seuratessa @Eldis 😅🙈
Saniaiset löytyy ovulaatiomikroskoopista, ei aamulämmöistä. Taisin selittää epäselvästi 🙈 Estrogeenipitoisuuksien kohoaminen siis saa syljen kiteytymään mikroskoopissa eri tavalla ja kuvio muistuttaa... noh, saniaisia 🌿 Ferning pattern lienee googlattavampi termi kuin kasvi jos haluaa visuaalisesti hahmottaa mitä mikroskoopista löytyy.
Oon miettiny välillä tota premomiakin, mutta en jaksais useampaa sovellusta. Ainakaan tällä hetkellä. En kyllä yllättyisi yhtään jos muutamaa kuukautta myöhemmin on sekin käytössä, sen verran on esikoisprojekti ottanut kierroksia jo muutamassa kuukaudessa 😅

Saniaiset löytyy ovulaatiomikroskoopista, ei aamulämmöistä. Taisin selittää epäselvästi 🙈 Estrogeenipitoisuuksien kohoaminen siis saa syljen kiteytymään mikroskoopissa eri tavalla ja kuvio muistuttaa... noh, saniaisia 🌿 Ferning pattern lienee googlattavampi termi kuin kasvi jos haluaa visuaalisesti hahmottaa mitä mikroskoopista löytyy.
Oon miettiny välillä tota premomiakin, mutta en jaksais useampaa sovellusta. Ainakaan tällä hetkellä. En kyllä yllättyisi yhtään jos muutamaa kuukautta myöhemmin on sekin käytössä, sen verran on esikoisprojekti ottanut kierroksia jo muutamassa kuukaudessa 😅
Aaahaaa, jotenkin heti oletin että liitty niihin! Aina oppii uutta😂

Premom näyttää nyt kun noita testejä sinne kuvannut että ovulaatio ois ehkä ollu siis torstaina ja nyt ois dpo 3. Flo tosin näyttää että ovulaatio olisi keskiviikkona, tosin se laskee ilmeisesti edellisten kiertojen perusteella sen. 🤔 Tiiä sit kun oli parina päivänä, torstaina yöllä ja perjantaina aamulla ja päivällä sellaisia kipuja vatsassa joita huomannut yleensä samoihin aikoihin kuin ovulaatio olisi. Tuskinpa niitä itse kipuja ainakaan kuvittelin kun sen verran pahat vihlaisut oli muutaman tunnin ajan. Mutta itse aiheuttajan saatan kuvitella.

En kyllä ois uskonut itsekkään että näin tiuhaan seurailen ovulaatiota yms kaikkea muuta parinkin sovelluksen avulla. 😆 Mutta siinä vaiheessa että olisi toiveissa nähtävästi tosissaan se esikoinen. Vaikka kun joulukuussa kun ehkäisy jätettiin pois niin oltiin kumpikin miehen kanssa vain silleen että tulee jos on tullakseen. Maaliskuisen yllätysraskauden joka meni kesken jälkeen ollaankin sitten kumpikin vähän enemmän otettu selvää asioista ja ruvettu tosissaan yrittämään. ❤️

Premom näyttää nyt kun noita testejä sinne kuvannut että ovulaatio ois ehkä ollu siis torstaina ja nyt ois dpo 3. Flo tosin näyttää että ovulaatio olisi keskiviikkona, tosin se laskee ilmeisesti edellisten kiertojen perusteella sen. 🤔 Tiiä sit kun oli parina päivänä, torstaina yöllä ja perjantaina aamulla ja päivällä sellaisia kipuja vatsassa joita huomannut yleensä samoihin aikoihin kuin ovulaatio olisi. Tuskinpa niitä itse kipuja ainakaan kuvittelin kun sen verran pahat vihlaisut oli muutaman tunnin ajan. Mutta itse aiheuttajan saatan kuvitella.

En kyllä ois uskonut itsekkään että näin tiuhaan seurailen ovulaatiota yms kaikkea muuta parinkin sovelluksen avulla. 😆 Mutta siinä vaiheessa että olisi toiveissa nähtävästi tosissaan se esikoinen. Vaikka kun joulukuussa kun ehkäisy jätettiin pois niin oltiin kumpikin miehen kanssa vain silleen että tulee jos on tullakseen. Maaliskuisen yllätysraskauden joka meni kesken jälkeen ollaankin sitten kumpikin vähän enemmän otettu selvää asioista ja ruvettu tosissaan yrittämään. ❤️
Kummasti se vauhti kiihtyy ja alamäki jyrkkenee 😅 järki sanoo että omat vaikutusmahdollisuudet tässä ruletissa on rajalliset, mutta JOS sit kuitenkin! Onpahan ainakin parempi olo kun on jotain, millä ite edes yrittää vaikuttaa asiaan.

Kummasti se vauhti kiihtyy ja alamäki jyrkkenee 😅 järki sanoo että omat vaikutusmahdollisuudet tässä ruletissa on rajalliset, mutta JOS sit kuitenkin! Onpahan ainakin parempi olo kun on jotain, millä ite edes yrittää vaikuttaa asiaan.
Huomaan kans itessäni, että menkkojen alkaessa alkaa itsesyytökset, että entä jos oisin tehnyt niin tai noin ja mitä jos en nyt tehnyt kaikkea mahdollista ja siksi ei tärpännyt. :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Vaikka järki sitten sanoo, että ei se siitä kiinni ole. Varsinkin toki, kun en edes ovuloinut koko talvena. 😂 Nyt on kyllä vähän liian toiveikas olo tähän kiertoon, katsotaan kuinka korkealta sitä sitten putoaa kuun puolivälin tienoilla.

Meillä nyt ensimmäinen käynti lapsettomuuslääkärillä takana. Inssiä suositteli alustavasti, ja nyt vielä jatkotutkimuksia tehdään minulle. Aukiolotutkimusta ehdotteli (onko kokemuksia?) ja sitten labroista AMH:ta ja progesteronia. Ja nyt sitten alkaa taas oviksen metsästys cb:n digitesteillä.
Jotenkin nyt taas tosi paljon itkettää ja surettaa jostain syystä, mutta toivotaan että se vaihtuu iloksi. Jotenkin pelkään, että joudutaan käymään monta kertaa hoidoissa ja lueskelin inssin tuloksista, että aika pienet mahikset on sillä edes onnistua🫠 mutta jos ei muuta, niin tuolta saadaan lähete hussille sitten. Ja helpommin saadaan varmasti se läpikin, kun vähän vielä tutkitaan.

Kiinnostaakin kaikki kokemukset IUI:sta ja aukiolotutkimuksesta jos löytyy tuoreita? Tai vaikka podeda/kirjoja/mitä vaan saa ehdotella lapsettomuuteen liittyen.

Meillä nyt ensimmäinen käynti lapsettomuuslääkärillä takana. Inssiä suositteli alustavasti, ja nyt vielä jatkotutkimuksia tehdään minulle. Aukiolotutkimusta ehdotteli (onko kokemuksia?) ja sitten labroista AMH:ta ja progesteronia. Ja nyt sitten alkaa taas oviksen metsästys cb:n digitesteillä.
Jotenkin nyt taas tosi paljon itkettää ja surettaa jostain syystä, mutta toivotaan että se vaihtuu iloksi. Jotenkin pelkään, että joudutaan käymään monta kertaa hoidoissa ja lueskelin inssin tuloksista, että aika pienet mahikset on sillä edes onnistua🫠 mutta jos ei muuta, niin tuolta saadaan lähete hussille sitten. Ja helpommin saadaan varmasti se läpikin, kun vähän vielä tutkitaan.

Kiinnostaakin kaikki kokemukset IUI:sta ja aukiolotutkimuksesta jos löytyy tuoreita? Tai vaikka podeda/kirjoja/mitä vaan saa ehdotella lapsettomuuteen liittyen.
Lapsettomuuspuolella on tuore ketju aukiolotutkimuskokemuksista! Mulla kans edessä ja kauhistuttaa.. Ymmärrän kyllä nuo tunteet, itse kävin ihan samat läpi toissaviikon ensikäynnillä. Mutta hyvä että tutkitaan, siitähän sitä lisäinfoa saa ja jatkohoitoa on helpompi suunnitella. :smiling-eyes:

Mulla on tosi hyvät kokemukset aukiolotutkimuksesta. En tuntenut mitään ja oli nopeasti ohi 😊 Mutta muakin jännitti niin älyttömästi mennä siihen, koska pelkään kipua ja tuntu, että sieltä voi tulla ihan mitä vaan vastaan. Kovasti tsemppiä siihen 🧡

Takaisin