Haaveena esikoinen

Mulla kans edellisessä kierrossa kun teroista huolimatta tuhrua alko tulemaan niin olin kyllä todella huonolla fiiliksellä ja heitin täysin pyyhkeen kehään. Taustallahan tuolla pettymyksissä on aina pelko ja huoli, ja sitä saa parhaiten purettua vaan puhumalla. Kun saatiin siis juteltua tuosta pelosta ja huolesta yhdessä miehen kanssa ja sain myös sen kuvan että jos tässä nyt ei ala mitään tapahtua ensi kevään aikana niin meillä on molemmilla se sama fiilis jatkosta että yksityiselle mennään hoitoihin maksoi mitä maksoi. Niin tuo henkisesti jo auttoi TODELLA paljon siihen oman stressikuorman purkuun ja siihen vinoutuneeseen ajatusmalliin että pelkästään minä tätä muka pyörittelen päässäni.

Mutta jo alkuvuonna olis tarkotus ottaa molemmilta noita perus verikokeita mitä nyt pystyy jo etukäteen niin saatais niistä jo mahdollisesti ruodittua jos on jo jotain. Seuraan vuositasolla jo omaa ferritiiniä sen vuoksi että sitä tuppaa kertymään liikaa niin samalla oon ottanut muitakin arvoja niin tiedän aika hyvin omat kilppariarvot, d-vitamiinit, folaatit eli ne ei itsellä oo ekana listalla.

Mutta samalla tiedostaen todellakin se että ollaan vielä hyvinkin "normaalin" raskautumisyrityksen rajoissa eli voi hyvinkin olla että mitään ongelmaa ei ole ja tähdet osuu kohdalleen tässä vielä ennen huhtikuuta oikein mainiostikkin!

Hirveesti tsemppiä ja myötätuntoa kaikille tuon huolen ja pelon selätykseen. Puhumalla näistä selviää ja suosittelen juttelemaan ihan ulkopuolisen kanssa jos on vaan resursseja, muistakaa että esimerkiksi jos työpsykologin palvelut kuuluu työterveyshuoltosopimukseen niin sielläkin näistä voi jutella, ei tarvitse olla siis työperäistä yhteydenottoa heihin pelkästään. Toki nämä voi vaikuttaa ihan työssäjaksamiseenkin joten sitä suuremmalla syyllä käyttäkää tuota resurssia hyväksi jos mahdollista :Hugging Face:

Tervetuloa uusille! 🥳

Kaikenlaisten tunteiden käsittelyyn sanon vaan sen, että varmasti matkan aikana oppii itselleen parhaimmat tavat toimia ❤️ Meillä on joku 20 yrityskierrosta takana ja tähön on kyllä mahtunut hyvin paljon vaiheita ja tunteita ja niistä on koittanut selviytyä parhaansa mukaan.

Ja mitö testien (sekä ovis, että raskaus) tekemiseen tulee niin kannattaa kokeilla, mikä itsestä tuntuu parhaalta. Tein esim. itse aluksi aina kierron lopussa raskaustestejä, kun tuntui jotenkin helpommalta nähdä se nega ja valmistautua todennäköisiin menkkoihin. Ja sitten tulikin jostain syystä toisenlainen fiilis ja nyt en ole ainakaan vuoteen tehnyt raskaustestejä.

Ja välillä oon sättinyt itseäni, kun oon kokeillut jättää ovistestit tekemättä pari kertaa ja se on vähän aiheuttanut stressiä. Seuraavassa kierrossa ollut sitten aina fiksumpi, että mikä itselle toimii parhaiten 😄

Toivokaamme tietysti, että mahdollisimman monen yritysaika olisi niin lyhyt, ettei tarvitsisi tälläisiä niin kauheasti pohtia ✨ Mut oli sitten kyse yhdestä tai useammasta kuukaudesta niin kyllähön se voi hankalalta tuntua just siinä hetkessä.

Mä nyt kanssa ajattelin, että tikutan vaan vaikka fiilis onkin vähän maassa. Muuten jää enempi vaivaamaan jos kierto menisi ”hukkaan” sen takia🙈
Hirveesti tsemppiä kaikille! Jotenkin tosi harmi, mutta ihana, että muitakin samassa tilanteessa.

Asiasta kukkaruukkuun, mitä lisäravinteita/vitamiineja käytätte? Koitin täältä etsiä, että onko jotain muuta mitä kannattais syödä, kun nää raskaus monivitamiinit, mutta en vaan osaa etsiä mitään järkevää täältä vielä :/

Mä nyt kanssa ajattelin, että tikutan vaan vaikka fiilis onkin vähän maassa. Muuten jää enempi vaivaamaan jos kierto menisi ”hukkaan” sen takia🙈
Hirveesti tsemppiä kaikille! Jotenkin tosi harmi, mutta ihana, että muitakin samassa tilanteessa.

Asiasta kukkaruukkuun, mitä lisäravinteita/vitamiineja käytätte? Koitin täältä etsiä, että onko jotain muuta mitä kannattais syödä, kun nää raskaus monivitamiinit, mutta en vaan osaa etsiä mitään järkevää täältä vielä :/
Itse käytän nyt ubikinonia, folaattia ja D-vitamiinia, lisäksi uutena otimme molemmat puolison kanssa käyttöön Gelee Royalin. Välillä nappailen myös magnesiumia. Foolihappo/folaatti taitaa olla se olennaisin raskautta yrittäessä.

Olen miettinyt, että näistä lisäravinteista voisi perustaa ihan uudenkin ketjun tänne. Olen nähnyt monessa eri ketjussa niistä keskustelua, mutta ei taida olla yhtä paikkaa pelkästään tälle aiheelle. :)

Mulla käytössä mamavita, D, sinkki, rauta, macajauhe, inositoli, vehnänalkioöljy, ubikinoni ja viimeisimpänä otin tässä kierrossa käyttöön gelee royalen 😅 aamusin saa hetken käyttää vitamiinien popsimiseen, en tiedä onko mistään muusta kun mamasta, D:stä ja raudasta mitään hyötyä mutta tunteepahan että tekee ees jotain

Mulla on kaapissa hirveä kasa kaikenlaisia vitamiineja ja olen yrittänyt syödä niitä parhaani mukaan pois 😅 Viimeisessä kierrossa käytössä oli rauta, kalaöljy, sinkki, D-vitamiini, Multivita-monivitamiini (raskaus ja imetys), Q10 ja Gelee Royale. Monivitamiinissa olevat määrät esim. D-vitamiinin ja raudan suhteen on niin pieniä, että syön niitä vielä erikseen. Ulkomaillahan raskauden ohella suositellaan DHA:ta (kalaöljystä), mutta Suomessa siitä ei taida olla suositusta. Ainoastaan kehoitus lopettaa sen syöminen viimeistään kuukausi ennen synnytystä.

Muokattu viimeksi:
Mulla käytössä mamavita, D, sinkki, rauta, macajauhe, inositoli, vehnänalkioöljy, ubikinoni ja viimeisimpänä otin tässä kierrossa käyttöön gelee royalen 😅 aamusin saa hetken käyttää vitamiinien popsimiseen, en tiedä onko mistään muusta kun mamasta, D:stä ja raudasta mitään hyötyä mutta tunteepahan että tekee ees jotain
Onko tuo maca hyväksi? 🤔

"Adaptogeenit, kuten gingseng, ruusujuuri, venäjänjuuri ja maca, voivat olla liian voimakkaita, ja osalla on lisäksi hormonaalisia vaikutuksia – niiden sopivuudesta sikiölle ei siis voida olla mitenkään varmoja, joten nekin on hyvä jättää käyttämättä raskauden sekä imetyksen ajaksi. Esimerkiksi macaa ei suositella alle 3-vuotiaille laisinkaan."

Toisaalta eipä tuo varmaan hirveästi eroa esim. Geleestä. Hormonitoimintaahan sekin taitaa vaikuttaa.

Onko tuo maca hyväksi? 🤔

"Adaptogeenit, kuten gingseng, ruusujuuri, venäjänjuuri ja maca, voivat olla liian voimakkaita, ja osalla on lisäksi hormonaalisia vaikutuksia – niiden sopivuudesta sikiölle ei siis voida olla mitenkään varmoja, joten nekin on hyvä jättää käyttämättä raskauden sekä imetyksen ajaksi. Esimerkiksi macaa ei suositella alle 3-vuotiaille laisinkaan."

Toisaalta eipä tuo varmaan hirveästi eroa esim. Geleestä. Hormonitoimintaahan sekin taitaa vaikuttaa.
Joo raskauden aikana toki kannattaa jättää pois kaikki tollaset ylimääräset luontaistuotteet minkä terveysvaikutuksista ei oo varmuutta. Mutta sen väitetään parantavan hedelmällisyyttä enkä oo ite ainakaan huomannu sen sekottaneen kiertoja tms.

Huh, täällä saatu kierto taas raiteilleen 61kiertopäivän jälkeen.. terolutit oli apuna ja menkkojen alkaessa letrot tukemaan ovulaatiota. Ultrassa näkyi tuleva ovulaatio ja tallettelut onnistui hyvin. Nyt DPO5 ja tietysti toivo vielä korkealla. Isoja stressitekijöitä oon saanut nyt karsittua, toivon, että sillä on myönteinen vaikutus :Sparkling Heart: Onko muita melkein samassa kohtaa kiertoa? 😍

Vitamiineista: täällä käytössä Mama-vitamiini, D, Inositoli ja Gelee Royale. Inositolin käytön aikana on kierrot lyhentyneet muutamalla päivällä. Gelee Royalen käytön aikana kierron mielialan vaihtelut on tasaantuneet, en tiedä ravinteiden osuutta asiaan, mutta positiivisia vaikutuksia anyway 😊 Jossain tuli vastaan Multi-Tabsin fertility-monivitamiini, jota mainostettiin uutuutena, mutten tiedä tarkemmin, onko tässä jotain, mitä ei esim. mama-vitamiineissa jo olisi, kertokaa jos joku tätä jo käyttää!

Mekin ajateltiin puolison kanssa alkaa joulukuussa oikeasti yrittämään eli se olisi sitten yk1 :tears::thumbs-up: Periaatteessa raskaus on jo nyt mahdollinen, hieman on siihen viittaavia oireitakin ollut niin ajattelin huomenna (n. dpo12) tehdä aamulla testin varmuuden vuoksi ennen illan pikkujoulurientoja. Ajateltiin ihan rennosti alkuun yrittää ilman ovistestejä, mulla on kylläkin Natural Cycles käytössä ja se ainakin kuukautisten alkamisen osaa lähes aina ennustaa päivälleen oikein. Puoliso on saanut hyvin kirittyä opinnoissa ja saattaa valmistua jo ensi keväänä, ihan viimeistään vuoden sisällä kuitenkin. Tuntuu vain, että nyt on meidänkin aika ruveta jo yrittämään, kun keväällä jää luultavasti pari kiertoa kokonaan välistä miehen työharjoittelun vuoksi. Todella jännittävää! :Two-hearts:

Vitamiineista: Itse syön tällä hetkellä päivittäin D-vitamiinia ja maitohappobakteeria sekä rautaa n. joka toinen päivä. Aloitan kylläkin raskausvitamiinin tällä viikolla, foolihappoa olen koko tämän vuoden syönyt säännöllisen epäsäännöllisesti. Itse en uskalla oikeastaan mitään ''ylimääräisiä'' lisäravinteita syödä, kun kerran yhdestä luontaistuotteesta pomppasi maksa-arvot taivaisiin ja meni yli 6 kk, ennen kuin ne normalisoituivat :Grimacing Face::Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

@Lampsu_ täällä ollaan melkeen samoissa, nyt dpo 7! Tallettelut osui kans tosi hyvin, mutta toistuvat kemialliset ovat johtaneet siihen, että toiveet ei ole kovin korkealla... Viikon päästä ensikäynti, jos saisi jotain vastauksia tähän tilanteeseen. 🙌

Vitamiineista mulla menee monivitamiini ja foolihappo. 😊

Meillä menee Minisun multivitamiinit (ja mulla maitohappobakteerit melko usein vatsaoireiden vuoksi). Mulla folaattiarvo oli yli mittausrajan vuonna 2019, enkä usko sen laskeneen siitä paljoa. 😅 Lisäksi mulla on jotain 15 mg liposomaalista rautaa, jota söin kuukautisvuodon aikaan. Haluaisin tietää minun rauta-arvot ennen kuin alan jokapäiväisesti vetämään.

Voisin yrittää taas vähän aktivoitua täällä puolella. Km jälkeiset kuukautiset alkoi, ja sitten pääseekin taas metsästämään ovulaatiota. Toisaalta mietin, että olenko valmis vielä yrittämään, sillä en tiedä miten kestäisin toisen km, mutta samalla haluan kyllä kovasti jo yrittää uudestaan. Toivotaan parempaa onnea seuraavalle kerralle. 🙏🏻

Täällä yk3 ja kp14, ovulaatio su-ma akselilla todennäköisesti. Täällä painitaan yllättävän paljon mielen kanssa, vaikka näin alkuvaiheessa yrittämistä ollaankin. Olen yrittänyt järkeillä, että hyvin voi nyt onnistua, ensimmäisellä yk oltiin hieman etuajassa tallettelemassa ja toisella yk sain influenssarokotteen 3 päivää ennen ovulaatiota - mietin, onko rokotus voinut häiritä ovulaatiota. Pregcheckin liuskoilla testasin ovista ja sain korkeimmillaan arvon 0,64 aamupissasta, premom tulkitsi arvon matalaksi. Menkat oli kipujen suhteen tuossa kierrossa tosi helpot, yleensä on aika kivuliaat.

Vaikka tosiaan tiedetään, ettei varsinkaan tässä iässä (32 ja 38v) ole mitenkään tavatonta yrittää vuottakin, niin yllättävän koville ottaa ja mieleen hiipii pelko, pystyykö koskaan saamaan lasta. Ajattelin, että kävisin alkuvuodesta yksityisellä ultrassa (ei ole koskaan ultrattu) jos ei nyt tämän vuoden viimeisistä kierroista tapahdu mitään.

Ihanaa kyllä, että on tällainen paikka, missä purkaa tuntoja ja miten ihanasti naiset kannustavat ja lohduttavat toisiaan❤️ olisipa elämässä lähipiirissä enemmänkin tällaisia naisia.

Voisin yrittää taas vähän aktivoitua täällä puolella. Km jälkeiset kuukautiset alkoi, ja sitten pääseekin taas metsästämään ovulaatiota. Toisaalta mietin, että olenko valmis vielä yrittämään, sillä en tiedä miten kestäisin toisen km, mutta samalla haluan kyllä kovasti jo yrittää uudestaan. Toivotaan parempaa onnea seuraavalle kerralle. 🙏🏻
Keskenmeno ei nosta todennäköisyyttä seuraavan raskauden keskenmenolle. Tervetuloa kuitenkin, kyllä teillekin vauva vielä tulee ❤️

Simpukka ry on ehkä enemmän lapsettomuuden tukiryhmä (googlaan kaikenlaista aina kun selviää ettei taaskaan tärpännyt), mutta niillä oli myös juttua keskenmenon kokeneista https://simpukkary.fi/tukea/keskenmenon-kokeneelle/ Olet kyllä saattanut jo törmätä tuohon sivuun, mutta tulipa nyt linkattua.

Heip!
Kiva kun kerroitte vitamiineista mitä käytätte, täytyy hakea itsekkin muutamaa lisää!
Mieliala itsellä tänään huomattavasti parempi, ovistestin tein aamusta ja sieltä se pikkuhiljaa on tulossa! Joku tuossa mainitsi tuon ovistestin arvon, mistä näitä saa tietää? Pregchek ovistestit itselläni myös käytössä.

Täällä yk3 ja kp14, ovulaatio su-ma akselilla todennäköisesti. Täällä painitaan yllättävän paljon mielen kanssa, vaikka näin alkuvaiheessa yrittämistä ollaankin. Olen yrittänyt järkeillä, että hyvin voi nyt onnistua, ensimmäisellä yk oltiin hieman etuajassa tallettelemassa ja toisella yk sain influenssarokotteen 3 päivää ennen ovulaatiota - mietin, onko rokotus voinut häiritä ovulaatiota. Pregcheckin liuskoilla testasin ovista ja sain korkeimmillaan arvon 0,64 aamupissasta, premom tulkitsi arvon matalaksi. Menkat oli kipujen suhteen tuossa kierrossa tosi helpot, yleensä on aika kivuliaat.

Vaikka tosiaan tiedetään, ettei varsinkaan tässä iässä (32 ja 38v) ole mitenkään tavatonta yrittää vuottakin, niin yllättävän koville ottaa ja mieleen hiipii pelko, pystyykö koskaan saamaan lasta. Ajattelin, että kävisin alkuvuodesta yksityisellä ultrassa (ei ole koskaan ultrattu) jos ei nyt tämän vuoden viimeisistä kierroista tapahdu mitään.

Ihanaa kyllä, että on tällainen paikka, missä purkaa tuntoja ja miten ihanasti naiset kannustavat ja lohduttavat toisiaan❤️ olisipa elämässä lähipiirissä enemmänkin tällaisia naisia.
Varmasti se on ymmärrettävää, että vaikka yritys olisi alussa niin pelkää silti pahinta. Siinä ei välttämättä paljon järkipuheet itselle auta... Minuakin jostain syystä jännittää mahdollinen lapsettomuus jo etukäteen, vaikka ei olla vielä edes ''oikeasti'' yritetty vaan lähinnä tjottailtu enemmän tai vähemmän. Mies sitten yrittää epätoivoisesti rauhoitella mua, että ei tässä vielä todellakaan kannata liikaa stressata saati panikoida :rolling: Ettekä te niin vanhoja ole, etteikö vielä olisi tosi hyvätkin mahdollisuudet raskautua :red-heart:

Ja olen samaa mieltä, että tämä foorumi on kyllä tosi mahtava ja ihanaa, kun ihmiset on niin mukavia toisilleen :Two-hearts: Vaikka olen täällä itse pyörinytkin vasta hetken.

Mulla olikin tällä kertaa aika lyhyt kierto, 27 päivää (yleensä 29-30 päivää). Eilen aamulla tein negatiivisen raskaustestin ja siitä muutaman tunnin sisällä alkoikin sitten ennätysrunsaat ja -kipeät menkat :Upside Down Face::Face With Tears Of Joy: Tai sitten vain kuvittelen, kun ehdin kuitenkin typeränä elätellä pientä toivoa raskaudesta.

Nyt alkaa siis meillä varsinainen yk1, seuraavan ovulaation pitäisi osua itsenäisyyspäivälle :Smirking Face: Kuulin muutama päivä sitten, että ystäväni on yllättäen raskaana ja aikovat puolisonsa kanssa pitää lapsen. Olen kyllä super onnellinen hänen puolestaan, mutta samalla tuntuu, että onkohan mussa joku vikana, kun en ole koskaan ''vahingossa'' tullut raskaaksi arveluttavista ehkäisymenetelmistä huolimatta :rolling:

Ensimmäiset kierrot ovat jännittäviä, mutta toivotaan @Kerrttu ja @Salla-01 teille molemmille nopeita plussia 🤗

Täällä on jo dpo 10 meneillään, eikä tiputtelu ole vielä alkanut. ❤️ Se tuntuu kivalta. Muuten on mieli aika rauhallinen eikä testihimot ole valloillaan. Olotilassakaan ei ole mitään merkittäviä oireita. Kuukautisten pitäisi alkaa noin kolmen päivän päästä. En ole ehtinyt ostaa herkkiä testejä ja kaapissa on vain yksi normaali, niin jospa tässä viikonlopun aikana sen teen pois alta.

Muokattu viimeksi:
Takaisin