Haaveena esikoinen

Meilläkin on tammikuussa edessä lähetteen haku. Aloitettiin molemmat tämän uuden kierron alussa Gelee royale, ihan mielenkiintoista nähdä, onko vaikutusta. Suht. toiveikkain mielin kuitenkin tähän uuteen kiertoon. Nyt on kp 8, täytynee taas aloittaa tikutus ylihuomenna.

Olen myös miettinyt akupunktiota. Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Onko kukaan muu kokeillut tai ajatellut kokeilla sitä?
Mä kokeilin toiveikkaana akupunktiota alkusyksystä, kävin kolme kertaa. En havainnut mitään muutosta itsessäni kyllä enkä edelleenkään oo raskaana. 🤷🏻‍♀️ Mutta luin siitä silloin ja siitä on kyllä tutkimusnäyttöäkin erilaisten tilojen hoidossa, joten ehkä jos käy useammin ja säännöllisesti niin vois olla mahdollista että siitä vois jotain iloa olla.

Mä oon pitänyt vähän taukoa täältä kun on ollut niin toivoton olo. 😔 Mutta hankittiin nyt lähete hoitoihin ja se on vetämässä niin se tuo vähän helpotusta kun tietää että ainakin on sitten tulossa hoidot. 2 v kohta täynnä yritystä joten tuskinpa ilman apuja tärppää.

Voi miten kurjaa @Anninen, voimia 😔

Hyvä että on lähete vetämässä @Liise, ainakin asia etenee. Varmaan tosiaan aika monta kertaa siellä akupunktiossa joutuisi sitten käymään. En ole saanut aikaiseksi varata aikaa, mutta ehkä nyt sitten viimeistään vuoden alusta kun pääsee odottelemaan jonoon hoitoja.

Tänään kp15 eikä vielä ovulaatiota, viivat on olleet haaleita. Tosin en ole tälle päivälle vielä testannut. Monesti on tälle päivälle tullut plussa, mutta nyt ei oikein tunnu siltä. Alkaa vähän jännittää, että ei kai tuo Gelee pistä kiertoa sekaisin. On tässä toki vielä päiviä edessä, myöhäisin plussa on tullut kp17, joten katsellaan.

Mä kokeilin toiveikkaana akupunktiota alkusyksystä, kävin kolme kertaa. En havainnut mitään muutosta itsessäni kyllä enkä edelleenkään oo raskaana. 🤷🏻‍♀️ Mutta luin siitä silloin ja siitä on kyllä tutkimusnäyttöäkin erilaisten tilojen hoidossa, joten ehkä jos käy useammin ja säännöllisesti niin vois olla mahdollista että siitä vois jotain iloa olla.

Mä oon pitänyt vähän taukoa täältä kun on ollut niin toivoton olo. 😔 Mutta hankittiin nyt lähete hoitoihin ja se on vetämässä niin se tuo vähän helpotusta kun tietää että ainakin on sitten tulossa hoidot. 2 v kohta täynnä yritystä joten tuskinpa ilman apuja tärppää.
Paljon tsemppiä sinne, eihän sitä voi tietää jos olisikin jokin todella helppohoitoinen vaiva. Olen lukenut että hoidoilla on 80% onnistumistodennäköisyys (jos jaksaa kaikki tarjotut käydä), niin teillä on hyvä mahdollisuus saada vaavi vielä vaikka toivottomalta tuntuukin. ❤️

Paljon tsemppiä sinne, eihän sitä voi tietää jos olisikin jokin todella helppohoitoinen vaiva. Olen lukenut että hoidoilla on 80% onnistumistodennäköisyys (jos jaksaa kaikki tarjotut käydä), niin teillä on hyvä mahdollisuus saada vaavi vielä vaikka toivottomalta tuntuukin. ❤️
Kiitos @Sinertävää ihanasta tsempistä! 😭🧡 Tässä just uusi kierto alkamassa näillä näppäimillä niin tää on aina se pahin aika, kyllä se optimismikin sieltä taas tulee kohta. 😊

Heippa! Täällä kanssa esikoisesta haaveileva, juuri taas pettymyksen kanssa elävä. Naistenhuoneelta ohjattiin tänne, kun täältä voisi saada pidempi aikaista vertaistukea.
Ehkäisy jäänyt pois nyt heinäkuun lopussa ja nyt neljäs kierto alkoi eilen. Eli oikeasti aika vähän yritystä takana, mutta nyt jotenkin näiden menkkojen alettua iski suuri toivottomuus. Kiva päästä lukemaan siis muidenkin kokemuksia ja saamaan vertaistukea asiaan, mitä ei kaikille läheisille voi kailottaa :(

Heippa! Täällä kanssa esikoisesta haaveileva, juuri taas pettymyksen kanssa elävä. Naistenhuoneelta ohjattiin tänne, kun täältä voisi saada pidempi aikaista vertaistukea.
Ehkäisy jäänyt pois nyt heinäkuun lopussa ja nyt neljäs kierto alkoi eilen. Eli oikeasti aika vähän yritystä takana, mutta nyt jotenkin näiden menkkojen alettua iski suuri toivottomuus. Kiva päästä lukemaan siis muidenkin kokemuksia ja saamaan vertaistukea asiaan, mitä ei kaikille läheisille voi kailottaa :(
Löysit oikeaan paikkaan. Ymmärrän hyvin, miten paljon harmittaa, kun raskaus ei alakaan ja toiveet on korkealla. Uusi kuukausi ja kierto tuntuu jotenki kuitenki pitkältä ajalta odottaa. Loppukierrosta saattaa kans toiveet nousta, ku ainakin itse helposti tulkitsen normaaleja pms-oireita raskausoireiksi, ja sitten tullaankin rytinällä alas, kun menkat alkaa. Mulla on ollut vauvakuume jo ainakin 6 vuotta, mutta silloin meni puoliso vaihtoon ja uuden kanssa haluttiin odottaa, että elämäntilanteet rauhoittuu ennen perheenlisäystä. Ajattelin salaa toiveikkaasti, että meillä tärppää varmasti heti, ku mulla on säännöllinen kierto ja parit munasolujen luovutuksetkin takana, joissa kaikki oli tosi hyvin. Kai tämä odottelu jotain kärsivällisyyttä kasvattaa, jos pitää jotakin positiivista keksiä 🌈

@Heipsy tervetuloa 😊 tämä on kyllä oikea paikka. Kaikki ymmärtää ja tsemppaa. Itse nyt olen ihan raskauden alkuvaiheessa, mutta ennen tärppää oli yksin kemiallinen ja pari tyhjää kiertoa. Helposti sitä mieli karkaa negatiivisen puolella, kun toive ja pelko ovat suuria. Mutta Tsemppiä yritykseen ja kutn totesit, olette juuri aloittaneet yrityksen. Toivottavasti pian tärppää 😊

Hei! Minäkin uutena täällä ja esikoinen haaveissa. Tällä hetkellä tjottaillaan puolison kanssa, mutta ensi vuoden alkupuolella olisi tarkoitus ruveta oikeasti yrittämään. Ovulaatiota en ole tikutellut, mutta lämpöjä mittaan joka aamu ja Natural Cyclesin mukaan ovuloin joka kierrossa ja kierto säännöllinen n. 29 pv. Oon vielä käytännössä aika aloittelija näissä jutuissa, vaikka toki tulevana terveydenhoitajana jotain aiheesta tiedänkin :D Hieman jännittää miten homma tulee sitten sujumaan, kun tuntuu monilla nuorillakin ihmisillä kestävän raskautumisessa valitettavan kauan. Toki ei sitä voi etukäteen ennustaa, että miten asiat juuri meidän kohdalla sitten menee... Mielenkiinnolla jään seuraamaan ja kommentoimaan keskustelua ja katsotaan missä vaiheessa itsellä on jotain mielenkiintoisempaa päiviteltävää :Winking Face::tears: Tsemppiä kaikille :red-heart:

Tervetuloa uusille keskusteluun mukaan ja kiva jos saadaan tätä ketjua aktivoitua :Hugging Face:

Täällä lämmöt lähteneet alas, tuhrut taas lisääntynyt ja vika tero otettu tänään eli ke/to odotan menkkoja alkavaksi, ei ollut tämä kierto meidän. Lisäksi yritin varata gynelle soittoaikaa, mutta edellisestä käynnistä yli 60 päivää (päivällä heitti) ja en saanut suoraan soittoaikaa varattua vaan pitäisi taas ihan joku normi etäaika varata ja se taas maksaa kuitenkin todennäköisesti normikäynnin verran.

Ehkä tuo että en saanut gyneä "helposti" kiinni vahvisti sitä että koitan seuraavan kierron vaan kuunnella omia fiiliksiä, en aio tikuttaa ovulaatiota kun Ouran kanssa nään kun lämmöt lähtee nousuun ja sitä kautta katson terokuurin aloituksen että aloitan vasta lämpöjen nousun jälkeen niin ei ovulaatiota häiritse. Nyt tuntuu hyvältä idealta tämä mutta katsotaan kun oon parin viikon päästä taas tikuttamassa ovista :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Sunnuntai ja maanantai meni aika jotenkin synkissä ja epäonnistuneissa fiiliksissä mutta hyvä että nyt ennen menkkojen alkua sai tuon käsiteltyä niin nyt alkaa taas uuden alkavan kierron optimismi vyöryä päälle :smiling-eyes:

Huh meillä on ivf-hoito nyt siinä vaiheessa että eilen saatiin 13 munasolua kerättyä ja tänä aamuna sain tietää että 9 niistä on hedelmöittyny normaalisti 😍 nyt jännitellään ens viikkoon että kehittyykö ne normaalisti ja saadaanko jotain pakkaseen. Nyt on melkein neljä vuotta siitä "lapsi saa tulla" -päätöksestä kulunut ja tämä antoi ihan uudella tavalla pitkään aikaan toivoa siitä että kohta voi olla vihdoin meidän vuoro ❤️

Huh meillä on ivf-hoito nyt siinä vaiheessa että eilen saatiin 13 munasolua kerättyä ja tänä aamuna sain tietää että 9 niistä on hedelmöittyny normaalisti 😍 nyt jännitellään ens viikkoon että kehittyykö ne normaalisti ja saadaanko jotain pakkaseen. Nyt on melkein neljä vuotta siitä "lapsi saa tulla" -päätöksestä kulunut ja tämä antoi ihan uudella tavalla pitkään aikaan toivoa siitä että kohta voi olla vihdoin meidän vuoro ❤️
Kuulostaapa hyvältä solusaldolta! (en näistä mitään ymmärrä) Onko teillä sitten ensiviikolla siirto? 😍

Kuulostaapa hyvältä möärältä @MTTK! Toivottavasti siellä tosi moni kasvaa ja pääsee pakkaseen.

Tervetuloa uusille, kiva kun tulee lisää porukkaa tänne.

Täällä on dpo 4 ja aika tuntuu hitaalta. Huomaan että nyt jännitän sitä, tuleeko dpo 6 sitä samaa lupaavaa tuikkivaa kipua, mitä oli viime kierrossa, se tuntui niin selvältä kiinnittymisyritykseltä. En haluaisi tuntea pettymystä jo niin aikaisin, jos oireet ei olekaan samanlaiset kuin edellisessä kierrossa.

Tervetuloa uusille mukaan 😊 Täältä palstalta löytyy paljon vertaistukea ja kanssaeläjiä matkalle ✨ Toivotaan kuitenkin pikaisia plussatuulia teille🙏

@Liise tosi kuva kuulla, että hakeuduitte nyt hoitoon! Sieltä varmasti saa apuja, etenkin kun pitkä yritys takana. Toivottavasti saatte ajan ensikäynnille pian 🌈 (jos siis julkisille menitte)

@MTTK wau, todella hyvä saldo! Ja noin monta myös hedelelmöittyi! Nyt sormet ristissä että jatkaa kehittymistä! 🤩 Uuteen vuoteen siis mahdollisesti PASilla🥳

Meillä on ensikäynti tulossa marrsaskuun lopussa, eli hoidot (inssi?) mahdollisesti alkaa tammikuussa. Onhan tämä pienoista odottelua, mutta ainakin voi ottaa joulukuun rauhassa😊

Ihana lueskella muiden intoa uuteen yritykseen! Jotenkin itsellä kolahti viimeksi menkkojen alkaminen tosi pahasti, että nyt muutama päivä niiden loppumisenkaan jälkeen ei ole sitä intoa tullut vieläkään, mikä aiemmin on ollut. Varmasti muillekkin tätä tullut, mutta onko vinkkejä sen kanssa painimiseen? Oletteko antaneet vain olla yritysten ja oviksen tikuttamisen silloin, vai siitä huolimatta sitä tehneet? Vai tuleeko se into sieltä sitten lähempänä ovista?

Ihana lueskella muiden intoa uuteen yritykseen! Jotenkin itsellä kolahti viimeksi menkkojen alkaminen tosi pahasti, että nyt muutama päivä niiden loppumisenkaan jälkeen ei ole sitä intoa tullut vieläkään, mikä aiemmin on ollut. Varmasti muillekkin tätä tullut, mutta onko vinkkejä sen kanssa painimiseen? Oletteko antaneet vain olla yritysten ja oviksen tikuttamisen silloin, vai siitä huolimatta sitä tehneet? Vai tuleeko se into sieltä sitten lähempänä ovista?
Tässä tulee pitkä vuodatus.

Ite en tikuta ovista, mutta ehkä aloitan ensivuonna kun on aika hankkiutua lapsettomuustutkimuksiin.

Menkat - ovis välillä ei oikeastaan tunnu miltään. Asiaan pystyy suhtautumaan rennosti ja ajattelee että ihan kivaahan tämä elämä on.

Ovis - menkat väli sitten on ihan kauhea. Toiveet nousevat korkealle, ja kaikki progesteronin aiheuttamat oireet (tissien lievä turpoaminen, mahakrampit, paineen tunne, itkuherkkyys) ovat ihan satavarmasti raskausoireita. Tunne on aina yhtä ihana ja kutkuttava, vaikka tietää ettei se todellisuuteen perustu.

Paria päivää ennen kuukautisten alkua tulee sellainen tietty kaivertava tunne, ja olen ihan varma että kuolen lapsettomana enkä saa ikinä lapsia. Kuukautisten alkamispäivänä selittelen itselleni etteivät ne ala, ihan turhaan laitan siteen, ehkä ne eivät alakaan kun eihän raskausoireita voi erottaa pms-oireista. Sitten kun kuukautiset alkavat niin pahaahan se tekee. Lapsettomuudesta lukeminen on auttanut tähän, tavallaan näkee etteivät ne hoidot niin karseita olekaan. Joskus teen testin menkkojen loputtua koska "jos se onkin kohdunulkoinen".

Pari kertaa mulla on menkat alkanut menkat vuorokausi seksin jälkeen. Yhdellä kertaa ne olivat peräti kivuttomat menkat. Ajattelin sen olevan hyvin epäilyttävää ja tein kotitestin - neg. En uskonut tulosta ja vaadin poikaystävää ottamaan minulta verikokeen ja sitten töissä salaa ajoin siitä P-hCg-tot* (älkää kertoko työnantajalleni!) ja negsuhan sekin oli.

Mulla on kaapissa aina 1-2 precheckin tikkutestiä ja säästelen niitä sitä hetkeä varten kun menkat ovat oikeasti myöhässä. Testejä mennyt jokin 10 kun olen testaillut etukäteen joten ei kovin hyvin mene. :D En näe oikein aikaisessa tikutuksessa pointtia, selittelen kuitenkin itselleni että olen raskaana ihan varmasti vaikka negsu on.

Kävin pahojen kipujen vuoksi gynellä kesällä. Olin taas varastanut työnantajalta ja ajellut tulehdusarvot ja raskaustestin*. Gyne näytti ultrasta munasolua ja selitti jotenkin optimistisesti miten siitä voi tulla alkio. Kysyin suoraan voiko raskaus olla mahdollinen jos hormoniarvo on alle 2 paria päivää ennen kuukautisia. Gyne totesi sen olevan "hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista". Tän jälkeen olen vielä penseämmin suhtautunut aikaiseen testaamiseen, vaikka mukavaahan täällä foorumilla on toisten viivoja tiirailla.

*ne joita nämä tiskin alta verikokeet huolettaa, niin luovutan kyllä auliisti verta kun tarvitaan kontrollinäytteitä ja harjottelijat saavat harjoitella, kai sitä nyt välillä voi saada jotain takaisin päinkin. 🫣 Eikä tää nyt mikään kovin usein tapahtuva juttu ole. Yhteiskunta säästi kun en mennyt päivystykseen!

Se vähän riippuu myös kierrosta kuinka innoissaan on oviksesta / uudesta kierrosta ja sit myös et kuinka rikki on negasta/ alkavista menkoista. Ekat 6kk pysyi jotenkin hyvä fiilis ja homma oli jännää - suurin osahan kuitenkin plussaa viimeistään siinä 6-8kk yrityksen jälkeen. Sitten kun alkoi vuosi yritystä lähestyä, alkoi ahdistamaan enemmän ja tuntui, että otti koville jokainen mekkoihin päätyvä kierto. Jatkoin kuitenkin ovistestailuja ihan vain siksi, että jos/kun lapsettomuustutkimuksiin hakeutuu, niin voin sanoa, että todistetusti olen ovuloinut x kertaa ja niillä kaikilla on ajoitettu yhdynnät juuri, eikä melkein. Sit kun saatiin lähtee tutkimuksiin ja nyt saatiin kutsu ensikäynnille, niin viimeisimmät menkat eivät ottaneet niin koville - jotenkin osaa nyt suhtautua et hei, saadaan tähän apua ja valoa kuitenkin on tunnelin päässä✨

Tämä on herkkä aihe ja kaikki tunteet on sallittuja, oli sitten meneillään yk1 tai 100. Kyllä mun mielestä saakin harmittaa. Mä itse olen sitä tyyppiä, että mielummin tiedän oviksen ajankohdan, mittaan lämpöjä ja pidän varmuudesta. Toisille se kuitenkin tuo enemmän stressiä kuin varmuutta, joten tässä kuuntelisin sisintä ja koittaisin löytää sulle sen oikean ja toimivan tavan yritykseen. Vaikka täysin stressittä tätä hommaa ei voi varmasti kukaan ottaa, niin koittaisin tehdä valintoja jotka minimoi stressiä. Sen lisäksi tää palsta on kiva paikka purkaa ajatuksia ja jutella samanmielisten tyyppien kanssa - täältä myös löytyy paljon tietoa ja kokemuksia, jos esim lapsettomuuden syyt, itse tutkimukset, hoidot, lisäravinteet tai mikä ikinä kiinnostaa 😊

Itse pitkän yrityksen aikana,on ollut helppoja ja vaikeita kiertoja. Mulle ne tulee vaihdellen, välillä yhtäkkiä on ihan hirvee pettymys ja välillä pienempi. Joka kerta se on kuitenkin ollut pettymys.

Mua helpottaa, kun testaan ovista, et tiedän millon se on ja sit myös millon menkat alkaa. Ollaan myös onnistuttu joka kierrossa oikeaan aikaan yrittämään, vaikka täytyy myöntää, et ei se aina kovin intohimosta oo ollut!

Raskaustestejä en taas oo tehnyt, kun vasta kun menkat on kunnolla myöhässä. Kun mäkin aattelen aina negasta, et kyllä se voi kuitenkin olla positiivinen. Niin menkkojen odottelulla pääsen yhdellä pettymyksellä 😂 Mut se on just, et mikä kenellekin sopii!

Täälläkin on välillä isompia ja välillä pienempiä pettymyksiä. Tikuttelen silti joka kuukausi, vaikka aina ei edes huvittaisi. Se luo aina motivaatiota kun bongaa sen ovisplussan ja on uusi mahdollisuus.

Nyt on dpo 7 ja olo on aika toivoton, mutta aika vuoristorataahaan nämä päivät on aina. Kaikki tuntemukset ovat perusprogesteronioireita. Ei ole ollut samanlaista tuikkimista kuin viime kierrossa, ja se masentaa. Ehkä jotain pientä, mutta se voi hyvinkin olla vain mielikuvituksen tuotetta. Mietin, että teen tällä kertaa mieluummin ajoissa herkän testin kuin kiusaan itseäni päivätolkulla ajatuksella mahdollisesta positiivisesta ja petyn isommin. Pitäisi vain käydä kaupassa ostamassa sellaisia jo varastoon.

Huominen dpo 8 on perinteinen tiputtelupäivä, joka aina väkisinkin hirvittää, vaikka yrittäisi varautua henkisesti. Tiputtelu aina spoilaa lopputuloksenkin, joten ei tarvi paljoa enää testailla sen jälkeen. 😬

Takaisin