Haaveena esikoinen

Oi miten kiva tämmönen foorumi! Ite lopetin minipillerit 1.9. ja innoissani odottelen ensimmäisiä menkkojani muutamaan vuoteen 🤩 ( tai no, parashan tietenkin olis, jos tärppäis jo ennen niitä ensimmäisiäkään, mutta siihen en jaksa uskoa, haha)

En tiedä, tuunko tänne kirjottelemaan myöhemmin, mutta nyt oon vaan niin innoissani, että pakko kertoa tästä edes tänne, kun en vielä halua kavereille kertoa😅

Mutta tsemppiä teille kaikille, jatkan mielenkiinnolla tän ketjun lukemista!☺️
 
Hei, olen kanssa uusi yrittäjä, vuosimallia -86, joten jännittää kovasti että onnistuisiko vielä näin myöhemmällä iällä. Olen aina haaveillut omasta lapsesta, joten toiveet ovat nyt korkealla. ❤️ Viime kuussa otettiin Mirena-kierukka pois 5 vuoden jälkeen, sen jälkeen oli 7päivää vuotoa, sain tikutettua ovulaation myös, mikä oli innostavaa, mutta nyt tässä vietetään kp 4. Aivan jäätävät menkat ollut nyt käynnissä, toivottavasti loppuu huomisen jälkeen 😅

Onnea kaikille yrittämiseen! ❤️
 
Aika hauska nyt ku kalenteri ehottaa kahta ovulaatiota tälle kuulle. Eipä oo tainu monesta olla. Pitäskö leikkiä sen olevan joku merkki, että tästä se on tehtävä! Vähän ollut kyllä mietinnässä, että ottas taukoa synttäreihin asti, vaikka se on aika nurinkurista tässä iässä. Kierron lyheneminenkään ei kai oo hyvä merkki.

Kauheesti on taas tuskastuttanut maailman pahuus ja epäusko ja kyynisyys mahdollisuuteen kasvattaa järkevä ihminen, koska ympäristön aiheuttama tyhmyys on niin suurta. Kissaäitinä sitä on nyt usein miettinyt, kun huoleton karvapylly kehrää sylissä, että tämän lapsen onnellinen ja turvallinen elämä on täysin minun hallinnassa.
 
Onko täällä kenellään kokemuksia ferritiinin nostamisesta? Minulla 03/2024 arvo 21, sitten 6kk Sideralia joka toinen päivä ja nyt tänään arvo on 26. Naurattaa ettei itkettäisi 😀 Kaiken lisäksi maksa ilmeisesti ottanut nokkiinsa lisäraudan syömisestä…. Eli jos oot kipuillut ferritiinin kanssa, kaikki vinkit tervetulleita. Josko saisi seuraavien kuukausien kanssa nostettua vähän isommin arvoa…
 
Niin se vaan kalenteri näytti että aika hilppasta työpaikkakunnalle kumppanin suunnatessa toisaalle. Ehdin jo tuonne BBT-ketjuun varovaisen nousun perusteella intoilla että ovulaatio ehkä 3 päivää sitten, mutta tänä aamuna lämmöt oli pudonneet niin alas että eiköhän tässä eletä vielä ovista edeltävää aikaa. Eli nyt sormet ja varpaat ristissä ripeän nousun suhteen, jotta viime viikolla ja viikonloppuna tehdyt tallettelut ehtisivät vielä vaikuttamaan🤞
 
Onko täällä kenellään kokemuksia ferritiinin nostamisesta? Minulla 03/2024 arvo 21, sitten 6kk Sideralia joka toinen päivä ja nyt tänään arvo on 26. Naurattaa ettei itkettäisi 😀 Kaiken lisäksi maksa ilmeisesti ottanut nokkiinsa lisäraudan syömisestä…. Eli jos oot kipuillut ferritiinin kanssa, kaikki vinkit tervetulleita. Josko saisi seuraavien kuukausien kanssa nostettua vähän isommin arvoa…
Sivusta huutelen, kun itselle läheinen aihe. SiderAlia kannattaa minun mielestä syödä joka päivä. Sehän toimii erilailla kuin muut rautavalmisteet, eikä yleensä aiheuta vatsaoireita, vaikka söisi joka päivä. Minulla se nosti synnytyksen jälkeen hyvin.
 
Onko täällä kenellään kokemuksia ferritiinin nostamisesta? Minulla 03/2024 arvo 21, sitten 6kk Sideralia joka toinen päivä ja nyt tänään arvo on 26. Naurattaa ettei itkettäisi 😀 Kaiken lisäksi maksa ilmeisesti ottanut nokkiinsa lisäraudan syömisestä…. Eli jos oot kipuillut ferritiinin kanssa, kaikki vinkit tervetulleita. Josko saisi seuraavien kuukausien kanssa nostettua vähän isommin arvoa…
Mulla oli 04/24 ferritiini 21 ja sain sen kolmessa kuussa nostettua 64🥳 Lisärautana söin Obsidania ja kiinnitin huomiota mitä muuta syön rautapitoisten ruoka-aineiden ympärillä. Maitotuotteet ja kofeiini kun ne on isoimmat imeytymistä haittaavat tekijät. Mulla kesti vatsa tosi hyvin lisärautaa, niin otin sen aina illalla ennen nukkumaanmenoa melkein tyhjään vatsaan.
 
Onko täällä kenellään kokemuksia ferritiinin nostamisesta? Minulla 03/2024 arvo 21, sitten 6kk Sideralia joka toinen päivä ja nyt tänään arvo on 26. Naurattaa ettei itkettäisi 😀 Kaiken lisäksi maksa ilmeisesti ottanut nokkiinsa lisäraudan syömisestä…. Eli jos oot kipuillut ferritiinin kanssa, kaikki vinkit tervetulleita. Josko saisi seuraavien kuukausien kanssa nostettua vähän isommin arvoa…
Mulla Sideralia puoli vuotta syödessä tulos oli 21 ----> 17, sitten vaihdoin obsidaniin ja nousi kahdessa kuukaudessa 46. Nyt oon pitänyt hetken taukoa, kun vatsa ei kestänyt. Mut vedin melkein puoli vuotta sitäkin joka toinen päivä. Nyt annan vatsan rauhoittua ja sit jatkan taas 🤣
 
Muokattu viimeksi:
Onko täällä kenellään kokemuksia ferritiinin nostamisesta? Minulla 03/2024 arvo 21, sitten 6kk Sideralia joka toinen päivä ja nyt tänään arvo on 26. Naurattaa ettei itkettäisi 😀 Kaiken lisäksi maksa ilmeisesti ottanut nokkiinsa lisäraudan syömisestä…. Eli jos oot kipuillut ferritiinin kanssa, kaikki vinkit tervetulleita. Josko saisi seuraavien kuukausien kanssa nostettua vähän isommin arvoa…
Ferrodanilla ja pihvillä pohjamudista (en edes tiedä alinta lukemaa, kun 2kk päivittäistä rautaa oli nostanut vasta 36 asti, joka synnytyksen jälkeen oli eka mittaus) jonnekin 90 päälle alle vuodessa. Vatsa oli välillä sekaisin, mutta oli sen arvoista. Söin 1-2viikkoa kestäviä kuureja tuon ekan 2kk jälkeen noin kerran kuussa.

Muoks. Ja sivusta täälläkin huudellaan. Tuon raudan tärkeyden olen joutunut aikanaan oppimaan kantapään kautta niin toivon, että muut löytäisivät sopivat keinot ennenkuin koko kroppa on ihan sekaisin.
 
Kiitos kaikille vastauksista rauta-asioihin! SiderAl ei itsellä ollut avain onneen, joten nyt pitää miettiä toista valmistetta. Pitää kuitenkin selvittää lääkäriltä mitä tehdä, lähinnä mietin lisäraudan yhteyttä huonoihin maksa-arvoihini. Minulla on ALAT-arvo ollut pahasti koholla kaksissa verikokeissa (yli 3x viitearvon), mutta laski nyt kolmansiin kun lopetin sekä lisäraudan että keltarauhastuen… lääkäri ohjeisti lopettamaan vain keltarauhastuen, mutta tauotin ihan kaiken, vitamiinitkin. Toki odottelen vielä loppujen lisätutkimusten valmistumista (esim keliakia vasta-aineet, hepatiitit jne). Silti tuntuu, että tuo ferritiini pitäisi saada ylös ja ehkä se auttaisi moneen muuhunkin ”vaivaan”.
 
Kiitos kaikille vastauksista rauta-asioihin! SiderAl ei itsellä ollut avain onneen, joten nyt pitää miettiä toista valmistetta. Pitää kuitenkin selvittää lääkäriltä mitä tehdä, lähinnä mietin lisäraudan yhteyttä huonoihin maksa-arvoihini. Minulla on ALAT-arvo ollut pahasti koholla kaksissa verikokeissa (yli 3x viitearvon), mutta laski nyt kolmansiin kun lopetin sekä lisäraudan että keltarauhastuen… lääkäri ohjeisti lopettamaan vain keltarauhastuen, mutta tauotin ihan kaiken, vitamiinitkin. Toki odottelen vielä loppujen lisätutkimusten valmistumista (esim keliakia vasta-aineet, hepatiitit jne). Silti tuntuu, että tuo ferritiini pitäisi saada ylös ja ehkä se auttaisi moneen muuhunkin ”vaivaan”.
Mulla oli huhtikuussa ferritiini lähes nolla ja lähes 10 vuotta ollut alle 25. Olen myös sideralia syönyt monta vuottaa aina muutamia kuukausia. Päätin vihdoin mennä rautainfuusioon, että sen saisi nostettua, koska lapsettomuushoidoistakaan ei oikeen tuu mitään jos ferritiinit nollissa. Se nousi arvoon 54, mulle laitettiin vain puolikas annos, koska mulla on korkea hemoglobiini. Nyt kontrollissa se oli 52, josta olin ihan tyytyväinen. Oon kyllä syönyt kanssa joka toinen päivä vahvan raudan ja sideralin, että pysyisi.
Itse en syö lihaa, niin tämä toki myös vaikuttaa. Monilla ystävilläni on myös ollut todella matalat rauta-arvot ja lihan sekä erityisesti maksatuotteiden syönti on auttanut.
Ymmärrän toki, jos ei näitä halua syödä kun en itsekkään halua xD
Harmi, että maksa-arvot ovat nousseet.
Toivottavasti löytyisi joku apu :)
 
Mulla oli huhtikuussa ferritiini lähes nolla ja lähes 10 vuotta ollut alle 25. Olen myös sideralia syönyt monta vuottaa aina muutamia kuukausia. Päätin vihdoin mennä rautainfuusioon, että sen saisi nostettua, koska lapsettomuushoidoistakaan ei oikeen tuu mitään jos ferritiinit nollissa. Se nousi arvoon 54, mulle laitettiin vain puolikas annos, koska mulla on korkea hemoglobiini. Nyt kontrollissa se oli 52, josta olin ihan tyytyväinen. Oon kyllä syönyt kanssa joka toinen päivä vahvan raudan ja sideralin, että pysyisi.
Itse en syö lihaa, niin tämä toki myös vaikuttaa. Monilla ystävilläni on myös ollut todella matalat rauta-arvot ja lihan sekä erityisesti maksatuotteiden syönti on auttanut.
Ymmärrän toki, jos ei näitä halua syödä kun en itsekkään halua xD
Harmi, että maksa-arvot ovat nousseet.
Toivottavasti löytyisi joku apu :)
Mie olin kasvissyöjä vuosia, mutta terveyssyistä otin lihan takaisin ruokavalioon. On tosissaan vaatinut opettelua, mutta vatsan totuttua taas liharuokaan on olo ollut todella hyvä. Itselläni ei imeytynyt kasviperäinen rauta tarpeeksi ja vuosia kärsin aivosumusta ja väsymyksestä. Lopulta lääkärit heräsivät vuosia jatkuneeseen raudanpuutteeseen, kun alkoi olemaan reilusti kaikkea mahdollista kremppaa ja sairaslomat lisääntyivät. Kilpirauhasarvot, munuaisarvot, ibs ja väsymys korjaantuivat pikkuhiljaa rautavarastojen noustua. Ensin tosiaan apuna olivat rautatabletit ja siirtyminen lihansyöntiin on pitänyt arvot hyvänä. Raskausaika toki verotti ja taas piti "lääkitä", mutta rautavarastot nousivat jopa nopeammin ja korkeammalle kuin edelliskerralla.

Ymmärrän, jos haluaa eettisistä syistä olla syömättä lihaa, mutta kannattaa tiedostaa valintojen vaikutus terveyteen. Ja tämäkin on niin yksilöllistä, että mikä ruokavalio sopii kellekin. Itse olen selkeästi jotain luolamiestyyppiä, joka menee herkästi säästöliekille syystä kuin syystä.
 
Takaisin
Top