Haaveena esikoinen

Mullekin on tuttua tuo "miks just me" - ajattelu. Mutta sitä oli enemmän ennen kun hoidot alko. Sitten kun ne vihdoin alko niin tuli oikeastaan helpotus siitä että no nyt ainakin tiedän että me tehdään kaikkemme, ja luotto lääketieteeseen on korkealla. Kun tosi kauan vaan yrittää ja yrittää eikä mitään tapahdu niin hoitokerrat kuitenkin tuo erilaista toivoa ja uskoa. Että kyllä niiden avulla on moni muukin onnistunut niin eiköhän mekin ❤️ vaikka onhan se yhtä tunteiden vuoristorataa. Mut oon nyt alkanut puhumaan muodossa "sitten kun meille tulee vauva" ja jättänyt sen jos-muodon pois 😊
 
Kp37, ja edelleen odotan että seuraava kierto alkaisi. Vuotoa on tullut monena päivänä vähäsen, mutta ei mitään läheskään normaalia. Eilen tein jo raskaustestin, negahan se oli. Kauankohan nämä ovuloimattomat kierrot oikein kestää. Turhauttavaa. 🤪
 
Kp37, ja edelleen odotan että seuraava kierto alkaisi. Vuotoa on tullut monena päivänä vähäsen, mutta ei mitään läheskään normaalia. Eilen tein jo raskaustestin, negahan se oli. Kauankohan nämä ovuloimattomat kierrot oikein kestää. Turhauttavaa. 🤪
En halua pelotella mutta mulla venyi yksi jopa 60 päiväikseksi.. ja toinen heti perään 43 päivää:Upside Down Face:
 
Täällä tänään Dpo1. Tallettelut eivät menneet ihan nappiin tässä kierrossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. :Person With Folded Hands: Meneekö joku samoissa?

Sovittiin myös puolison kanssa, että yritetään ottaa tämä kesä rennommin raskautumishaaveen kanssa (helpommin sanottu kuin tehty), ja palataan asiaan alkusyksystä, kun silloin on mennyt vuosi yritystä.
 
Täällä tänään Dpo1. Tallettelut eivät menneet ihan nappiin tässä kierrossa, mutta eihän sitä koskaan tiedä. :Person With Folded Hands: Meneekö joku samoissa?

Sovittiin myös puolison kanssa, että yritetään ottaa tämä kesä rennommin raskautumishaaveen kanssa (helpommin sanottu kuin tehty), ja palataan asiaan alkusyksystä, kun silloin on mennyt vuosi yritystä.

Olisinpa jo noin pitkällä! Nyt kp 8, huomiselle näyttää Flo hedelmällisiä päiviä, mutta toisaalta ennustaa kierron 28 pvään, vaikka tähän asti enemmän ollut 27 pvää (johtuen edellisestä venyneestä kierrosta varmaan), niin voi olla että oltaisiin jo tuossa "fertiili-ikkunassa". Tosin oon ymmärtänyt että todennäköisemmät päivät kuitenkin siellä lähempänä ovulaatiota. Meillä vasta yk1 joten tuntuu pikemminkin piristäneen parisuhdetta tämä yrittäminen, mutta voin kyllä kuvitella että mitä pidempään menee niin voi välillä tulla paineitakin siitä.

Ei oo itselle hirveän tuttu, mutta The Adventure Challengella on muuten sellainen "In Bed" -kirja jossa on sellaisia intiimejä haasteita, siihen treffikirjaan oon enempi tutustunut mutta molemmat vaikuttaa hauskoilta! Kannattaa tsekata jos haluaa jotain piristystä ja ideoita niin treffi-iltoihin kuin niiden jatkoillekin, oisko oma juttu :)
 
En ole itse kauhean aktiivinen kirjoittamaan, mutta oon lukenut kaikkien kuulumisia säännöllisesti🥰

Mulla ei ikinä alkanutkaan menkat, vaikka niin luulin varsinkin negatiivisen testin jälkeen. Viikonloppuna kun menkat olivat olleet jo muutaman päivän myöhässä tuli hailura testiin ja tänään tein digin, joka vahvisti "Raskaana, 2-3 viikkoa".

Hyvää kesää kaikille ja onnea yrittämiseen💕
 
En ole itse kauhean aktiivinen kirjoittamaan, mutta oon lukenut kaikkien kuulumisia säännöllisesti🥰

Mulla ei ikinä alkanutkaan menkat, vaikka niin luulin varsinkin negatiivisen testin jälkeen. Viikonloppuna kun menkat olivat olleet jo muutaman päivän myöhässä tuli hailura testiin ja tänään tein digin, joka vahvisti "Raskaana, 2-3 viikkoa".

Hyvää kesää kaikille ja onnea yrittämiseen💕
Ooh ihanaa, paljon onnea! 😍🥰
 
Täällä Flo ennusteen mukaan DPO 6, mutta en ole vakuuttunut että ovis oli ennustettuna päivänä, koska vaikka ovulaatiokivut tulivat ns ajallaan, mutta liukkaat kelit jatkui vielä pari päivää sen jälkeen. Tänään tuntui menkkamaista jomotusta, voisi olla ehkä jotain kiinnittymiseen liittyvää? On kuitenkin monenlaista äksöniä elämässä juuri nyt, joten en ole juuri ehtinyt miettiä koko asiaa, varmaan testailenkin vasta jos menkat myöhässä. Nytkin piti käydä Flosta laskemassa tuo DPO kun en ollut kartalla :Grinning Face:
 
Vähän pistää dpo10 oireet tuumailemaan 🤔 tissiturvotus ja - herkkyys ei oo normaali menkkojen enteilyn merkki, muistuttelee siitä kemiallisesta. Kalenterit ennustaa hyvin eriä menkka-aikataulua. Premomin oletus on jo huomiselle 26 päivän kierto mut toisessa kierto on keskiarvolla 30 päivää ja alkas vasta 4.6.
 
Mä oon just ystävän kanssa ulkomailla lomailemassa ja ovis taitaa olla ehkä sunnuntaina (toivottavasti ei ainakaan aikaisemmin). Maanantaina olisin vasta kotona, joten toivottavasti ehtii vielä hyödyntämään.

Tänään kun oltiin ravintolassa, niin menin käymään siellä vessassa. Sinne tuli mun jälkeen myös kaksi tyttöä testipaketin kanssa ja lueskeli ohjeita. Oletin että raskaustesti kyseessä, ja sehän se mitä ilmeisimmin olikin, koska tyttö tuli vähän myöhemmin vessasta juuri sellaisena iloisen yllättyneenä ja onnellisena, meni kavereittensa luo ja rupesivat halailemaan. Kyllähän siinä itse pienen kateuden pistoksen tunsi. 🙁
 
Kp1 tulikin hyvin yllättäin, kun ei ollut juurikaan enteileviä oireita. Illalla vähän tuntu painetta mistä osas vähän jo varautua, mutta usein kipuilut yms enteet kestää pitempää ennen h-hetkeä. Luteaali jäi taas lyhyeksi, 10 päivää. Pitääpä ens kierrosta muistaa ne puikot. Onkohan musta mihinkää työläisiin hoitoihin ku niissä tuntuu olevan niin paljon muistettavaa ja pitääkö lääkärissäkin hypätä vähän väliä.. Tosin voi se kaatua jo siihen, ettei oo varaa, koska mies opiskelee.

Edit: jumalauta mitkä kivut 😫 nää oli sit taas tämmöset raivomenkat. 1+400 lääkkeet eikä vieläkään kanna jalat.. Kahen vaiheilla kannattaako lähtä ees yrittään töitä.

Pitäskö sitä kinuta Oysista tutkisko ne tarkemmin endon mahollisuutta? Vaikuttaako se kiertoon jollainlailla esim tuo luteaalin lyhyys?
 
Muokattu viimeksi:
Kp1 tulikin hyvin yllättäin, kun ei ollut juurikaan enteileviä oireita. Illalla vähän tuntu painetta mistä osas vähän jo varautua, mutta usein kipuilut yms enteet kestää pitempää ennen h-hetkeä. Luteaali jäi taas lyhyeksi, 10 päivää. Pitääpä ens kierrosta muistaa ne puikot. Onkohan musta mihinkää työläisiin hoitoihin ku niissä tuntuu olevan niin paljon muistettavaa ja pitääkö lääkärissäkin hypätä vähän väliä.. Tosin voi se kaatua jo siihen, ettei oo varaa, koska mies opiskelee.
Mä olin talvella neulakammoiselle kaverille varalla pistämään lääkkeitä heidän icsi- hoidossa. Kertoi jälkikäteen muistutuksia puhelimessa olleen eri vitamiinien ja lääkkeiden ottamisesta, emättimeen työntämisestä ja piikin pitämis aikoihin joko 6h tai 8h tai 12h tai 24h välein. Lääkäriultraa siinä hoitokierrossa 2kertaa ja sit se alkioiden keräys ja lisäksi varattu tuoresiirtop0äivä olikohan 5 päivänä. Kuulemma hankalinta oli muistaa mitä milloinkin, kun hormonit sotki ajatuksia...ilman hyvää muistutus systeemiä ei olisi onnistunut. Nyt ovat menossa lääkkeelliseen pas- siirtoon, kun tuli hyper ja sitä tuotesiirtoa ei voinutkaan tehdä. En tiedä miten lääkitys siihen eli tarvitaanko minua varalle. Joten aika " työläälle" tuo kaikki ulkopuolisen silmissä vaikutti, etenkin kun jos ei itse kykene niitä piikkejä laittamaan. Hoidon hinnoista ei puhuttu kun julkiselle, onneksi, pääsivät. Vaan lääkkeet on kai hinnakkaita!
 
Tuun vielä tännekin fiilistelemään mun tän aamusta ovisplussa! 😍
Viikko sitten olin vielä ihan maassa tästä kaikesta yrityksestä mutta kuitenkin ostin ovistestit eilen ja tänään tuli plussa. Ja lisäaihetta iloon ja toiveikkuuteen antaa oikeasti aktiivinen peittojen heiluta, lähes parin päivän välein 🤭 kyllä jos ei tästä kierrosta niin ei sitten mistään!😅
 

Liitteet

  • IMG_20240531_102705.jpg
    IMG_20240531_102705.jpg
    1.1 MB · Katsottu: 16
Tuun vielä tännekin fiilistelemään mun tän aamusta ovisplussa! 😍
Viikko sitten olin vielä ihan maassa tästä kaikesta yrityksestä mutta kuitenkin ostin ovistestit eilen ja tänään tuli plussa. Ja lisäaihetta iloon ja toiveikkuuteen antaa oikeasti aktiivinen peittojen heiluta, lähes parin päivän välein 🤭 kyllä jos ei tästä kierrosta niin ei sitten mistään!😅
Hitsi kun tekisi itsekin mieli hakea noita ovistestejä, mutta en tiedä oisko höpsöä kun yk1 vasta... että tulisko vaan stressiä kun en varmaan osaisi yhtään tulkita tai mitään🙈 ja kuitenkin pääasiassa ollut kierto sen verta säännöllinen että uskoisin Flon ennustavan oikein plus aina voi varuksi jatkaa talletteluja sitten loppukierron ajan säännöllisesti. Tavallaan vaan tuntuisi mukavalta saada lisätietoa siitä missä mennään😁 toistaiseksi ainakin vaan innostaa tää yrittäminen eikä stressaa, katotaan sit miten ensi kierrossa😅😅
 
Täälläki ovis tuloillaan varmaan aika pian. Mahtavaa, että muitakin samassa vaiheessa meneviä! 😊

@Kaarna ei ole höpsöä, mutta hyvin kerkiät myöhemminkin kokeilla, jos siltä tuntuu. Ja kaikista eniten tietty toivotaan, ettei yrityskiertoja edes tule enempää! 😄

Meillä jo niin monta takana, että oon kerinnyt itelle sopivimmat tavat löytää ja mulle tuli enemmän stressiä siitä, kun en tehnyt ovistestejä. Mut kokeilemalla oppii 😊
 
Täälläki ovis tuloillaan varmaan aika pian. Mahtavaa, että muitakin samassa vaiheessa meneviä! 😊

@Kaarna ei ole höpsöä, mutta hyvin kerkiät myöhemminkin kokeilla, jos siltä tuntuu. Ja kaikista eniten tietty toivotaan, ettei yrityskiertoja edes tule enempää! 😄

Meillä jo niin monta takana, että oon kerinnyt itelle sopivimmat tavat löytää ja mulle tuli enemmän stressiä siitä, kun en tehnyt ovistestejä. Mut kokeilemalla oppii 😊
Hyviä pointteja! Oon melko varma että jos nyt ei tärppää niin pakko ensi kierrossa oman huvin/mielenrauhan vuoksi kokeilla ovistestejä. Se lämmön mittaaminen myös vaikuttaa hauskalta, oon vähän tällainen insinööriluonne ja tykkään kun on paljon dataa ja taulukoita😅 rehellisesti sanoen luulen että kun vaan sitten oppisi sen oikean tulkintatavan niin itselläkin vähentäisi stressiä kun ei olisi niin sokeasti härväämässä ja tietäisi myös vähän milloin odottaa menkkoja.
 
Mä olin talvella neulakammoiselle kaverille varalla pistämään lääkkeitä heidän icsi- hoidossa. Kertoi jälkikäteen muistutuksia puhelimessa olleen eri vitamiinien ja lääkkeiden ottamisesta, emättimeen työntämisestä ja piikin pitämis aikoihin joko 6h tai 8h tai 12h tai 24h välein. Lääkäriultraa siinä hoitokierrossa 2kertaa ja sit se alkioiden keräys ja lisäksi varattu tuoresiirtop0äivä olikohan 5 päivänä. Kuulemma hankalinta oli muistaa mitä milloinkin, kun hormonit sotki ajatuksia...ilman hyvää muistutus systeemiä ei olisi onnistunut. Nyt ovat menossa lääkkeelliseen pas- siirtoon, kun tuli hyper ja sitä tuotesiirtoa ei voinutkaan tehdä. En tiedä miten lääkitys siihen eli tarvitaanko minua varalle. Joten aika " työläälle" tuo kaikki ulkopuolisen silmissä vaikutti, etenkin kun jos ei itse kykene niitä piikkejä laittamaan. Hoidon hinnoista ei puhuttu kun julkiselle, onneksi, pääsivät. Vaan lääkkeet on kai hinnakkaita!

Vähän pisti huippaan tän lukeminen jo 😵‍💫 eipä ois meidän tie tuo.. Mulla oli joku aika suolentähystys ja piti sen paasto/tyhjennysviikon aikana lukea ohjeet 378 kertaa. Tollanen tuntuu vievän kaiken järjen kapasiteetin multa ja sit pitäs olla kuitenkin täysin toimivat työaivot samalla.

Niin joo hoito itsessään ei oo kallista, mutta ne lääkkeet.
 
Huoh, mä en nyt tiedä livahtiko mun ovulaatio ohi jo ennen kun aloin testailemaan. Ei vaan ikinä olisi ollut sitten niin aikaisin ja luultavasti myöskään mikään tallettelu ei osuisi kohdilleen. Tai sitten on edelleen vasta tuloillaan, mutta silloin luulisi olevan jotain enteileviä oireita. Tai sitten olisi kaikista kivointa, kun pystyisi vaan olemaan miettimättä! 😄

Onko muilla joskus vaikeuksia yrittää pitää ajatukset jossain ihan muualla? En koe kovin usein olevani tästä mitenkään suuresti ahdistunut tai stressaantunut, mutta välillä en jaksaisi mitään neutraaleja tai positiivisiakaan ajatuksia. Tietenkään se ei ole täysin mahdollista olla ajattelematta, mutta jotenkin nyt just tuntuu siltä, että jotain muuta ajateltavaa, kiitos. Ja sitten olen täällä vauvapalstoilla kirjottelemassa 😂
 
Kp1 tulikin hyvin yllättäin, kun ei ollut juurikaan enteileviä oireita. Illalla vähän tuntu painetta mistä osas vähän jo varautua, mutta usein kipuilut yms enteet kestää pitempää ennen h-hetkeä. Luteaali jäi taas lyhyeksi, 10 päivää. Pitääpä ens kierrosta muistaa ne puikot. Onkohan musta mihinkää työläisiin hoitoihin ku niissä tuntuu olevan niin paljon muistettavaa ja pitääkö lääkärissäkin hypätä vähän väliä.. Tosin voi se kaatua jo siihen, ettei oo varaa, koska mies opiskelee.

Edit: jumalauta mitkä kivut 😫 nää oli sit taas tämmöset raivomenkat. 1+400 lääkkeet eikä vieläkään kanna jalat.. Kahen vaiheilla kannattaako lähtä ees yrittään töitä.

Pitäskö sitä kinuta Oysista tutkisko ne tarkemmin endon mahollisuutta? Vaikuttaako se kiertoon jollainlailla esim tuo luteaalin lyhyys?
Tässä nyt ihan ohiksena kommentoin hoitojen työläyttä. Mulla oli takana pitkä pätkä tai kaksikin pätkää sekundaarista hedelmättömyyttä, kun lähdin tutkimuksiin. Mitään vikaa ei löytynyt ja olimme linjanneet, että mihinkään koeputkihommiin emme lähde. Ajatus oli, että jos vikaa ei löydy, niin miten muka ivf voisi toimia. Oma käsitykseni oli lisäksi se, että koko elämä menee sekaisin, hormoneista tulee hirveät oireet jne.

Kun lääkäri sitten kertoi, että ivf on lyhyellä kaavalla muutaman viikon juttu ja että on hyvä mahdollisuus tulla raskaaksi, vaikka luomusti ei ole onnistunutkaan, päätettiin kokeilla yksi kierros. Se kierros kannatti. Sain todella selkeät ohjeet, mitä pistetään ja milloin. Kun eteni päivä kerrallaan ja oli puhelin muistuttamassa lääkkeistä, niin ei normaali elämä juurikaan häiriintynyt. Tietenkin muistamista oli ja pientä säätöä lääkkeiden kylmäsäilytyksen kanssa, mutta ei mitään elämää järisyttävää. Ennen punktiota oli kaksi ultrakäyntiä, eli klinikka käyntejä tuli kolme. Tuoresiirtoa ei tehty. Jos olisi tehty, olisi tullut neljä käyntiä kuukaudessa. Pakastealkion siirroissa käyntejä tulee kaksi: ennen ovulaatiota ultrataan ja ovulaatiosta 5-6 päivää siirretään alkio.

Lääkkeistä ei kummempia oireita tullut paitsi progesteronista, joka ei ole koskaan minulle erityisen hyvin sopinut. Vaste oli hyvä ja saimme 10 alkioita. Ensimmäinen alkionsiirto toi syliin kauan kaivatun iltatähden. Nyt yritetään alkionsiirroilla saada iltatähdelle vielä sisarus. Klinikalla käymisessä (matka 2 tuntia/suunta), progesteronissa ja omien tunteiden hallinnassa on omat haasteensa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä onneksi.

Kustannuksia varsinkin yksityisellä tulee ja niiden tarkka arviointi etukäteen voi olla hankalaa. Ja on myös yksilöllistä, mitä lääkkeitä käytetään/tarvitaan. Minulle kustannuksia tuli IVF:ssä lääkkeistä n. 700 Kela-korvausten jälkeen. On aika monta lääkettä, joista Kela ei korvaa mitään. Stimulaatiossa annostus oli pieni, mutta hyperstimulaation uhan vuoksi määrättiin vähän lisää lääkkeitä. Pakastealkion siirrossa lääkkeet ovat minulle maksaneet 40-100 euroa/kierto raskaustestiin asti. Plussan jälkeen voi tulla vielä tukilääkkeitä, joita Kela ei korvaa.

Hoitoihin lähteminen on iso päätös eikä omaa polkua voi etukäteen tietää. Itse kuitenkin kannustan kokeilemaan, jos vain mahdollisuus on. En olisi ikinä uskonut itse lähteväni tähän, mutta onneksi lääkäri sai minut vakuutettua. Meillä oli toki onnea matkassa ja vain yksi hoitokierros riitti.
 
Takaisin
Top