Höpinä ketju

En ole vielä ajatellut vanhempainvapaata. Mulla kuitenkin huomattavasti paremmat tulot ja vakituinen työ, miehellä työ aina ei niin varmaa, niin en vielä tiedä miten olisi järkevintä jakaa vanhempainvapaa.
 
Meillä mies ei ole tähän asti osoittanut halukkuutta lasten hoitoon, ja tokasta taitaa olla isyyslomakin pitämättä lukuunottamatta ekaa kolmea viikkoa. Luulen että mä pidän vanhempainvaan, jos ei ihmettä tapahdu ja mies yhtäkkiä halua jäädä kotiin lapsia hoitamaan.
 
Meillä minä jään kotiin ja mies käy töissään. Hän on yrittäjä eli saisi pienemmät tuet kuin minä, ja vastaavasti taas pystyy oman työpanoksen määrällä ja vähän työmaita valkkailemalla tienata lisää. Mulla kuukausipalkkaisena tulot on vakio työpanoksesta riippumatta, ja pääsen keskivertohyville äitiys-/vanhemmuusrahoille. Silläpä meillä näin :)
 
Oletteko muuten vielä miettineet sitä, miten jaatte vanhempainvapaan?

En ole löytänyt vielä tietoa sellaisien pariskuntien vanhempainvapaiden jaosta, joilla äiti on paremmin tienaava. Itselläni on hieman paremmat tulot kuin miehelläni, ja puhuttiinkin alustavasti että jakaisi sen vanhempainvapaan sen johdosta 50/50.

Meillä mentiin esikoisen kanssa 50/50, laskettiin että perheen kokonaisbudjetti ottaa ihan yhtä paljon miinusta kumpi tahansa on poissa kun laski verotukset yms. Mulla silloin vähän parempi palkka. Nyt puhuttiin että tehdään samalla lailla. Ekan kanssa tuli koronaetätyöt, nyt aion pyytää että voin olla pääosin etänä niin voi imetyksen kanssa jatkaa normaalisti.

Mun mielestä oli tosi ihanaa ku mies oli lapsen kanssa kotona, niille tuli tosi läheinen suhde ja ongelmatilanteissa kelpaa, kumpi vanhempi vaan.
 
Meillä mentiin esikoisen kanssa 50/50, laskettiin että perheen kokonaisbudjetti ottaa ihan yhtä paljon miinusta kumpi tahansa on poissa kun laski verotukset yms. Mulla silloin vähän parempi palkka. Nyt puhuttiin että tehdään samalla lailla. Ekan kanssa tuli koronaetätyöt, nyt aion pyytää että voin olla pääosin etänä niin voi imetyksen kanssa jatkaa normaalisti.

Mun mielestä oli tosi ihanaa ku mies oli lapsen kanssa kotona, niille tuli tosi läheinen suhde ja ongelmatilanteissa kelpaa, kumpi vanhempi vaan.

Itsekin sanoin miehelle, että olen kuitenkin etätyössä niin ei tarvitse varsinaisesti olla yksin kotona. :)
 
Nyt viimeinen päivä ensimmäistä kolmannesta. Jospa tää raskaus tästä hyvin etenisi. Kotidopplerilla kuunnellessa sikiöm sydänäänet kuuluu heti. Se on ihanaa kuunnella.
Täällä tokavika! Mäkin haluun kotidopplerin! sydänäänien kuuleminen oli varhaisultrissa niin siistiä.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä tokavika! Mäkin haluun kotidopplerin!sydänäänien kuuleminen oli varhaisulttissa niin siistiä.
Mie en vielä oo virallisesti kuullu sydänääniä. Siis varhaisultrassa, jonka lääkäri teki, ei hoksannu laittaa ääniä päälle, sit käytii yksityisellä kätilöllä ultrassa, se sanoi ettei vielä (9+0) kannata dopplerilla yrittää kuunnella, aiheuttaa turhaa lämpöä alkiolle. Nii kotona sit kotidopplerilla kuullut. Torstaina, huomenna pitäis olla nt-ultra. Jos en oo sairaalassa hoidossa pahoinvoinnin vuoksi, nii sit ultraan menossa.
Tuli jotenki luottavaisempi olo tähän raskauteen, että Jospa se siellä sisällä pysyis kun päässy jo toiselle kolmannekselle.
 
Tänään oli nt-ultra. Niskaturvotus 1.3 (normaali jos alle 3). Trisomia 18 ja 21 riski luku 1/100 000, eli äärettömän pieni riski. Ultrassa kaikki hyvin, vastasi täsmälleen viikkoja 13+1. Ultraaja katsoi tosi tarkasti kaikkia paikkoja ja selitti mitä missäkin on. Nähtiin myös 3d ja 4d kuvaa. Ja saatiin 9 kpl kuvia mukaan.
 
Oma Nt-ultran oli kyllä kunnon sähläystä :Smiling Face With Open Mouth: ruudulla ensin vääriä tietoja, sit sammutti koko sen näytön josta itse näkisin sen ultrakuvan ja piti kolmeen kertaan koittaa sekä vatsan päältä että alakautta että saatiin mitat kun pieni kääntyi aina niin että ei ollu oikea kuvakulma. Mutta saatiin kaikki mitat ja kaikki hyvin, sydänäänetkin pääsi kuulemaan. Etinen istukka haittasi näkyvyyttä vatsan päältä. Mutta kaikki kunnossa :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:
 
Millaisia housuja pidätte talvella?
Onko mitään ehdotuksia/suosikkeja?
Milloin ne ekat äitiys leggarit ootte ostanu?
 
Täällä on alkanut ummetus. Confounded Face Mulla ei oo ikinä normaalisti ummetusta, niin tuntuu omituiselta että suoli toimii 2-3 päivän välein ja pitää oikein työstää. Samaa hyvin kuitupitoista ruokavaliota noudatan edelleen mutta täytyy näköjään hakea jotain vi-sibliniä tai pegorionia kaveriksi ennen kuin pahenee.

Jep sama täällä.
Toki ennen raskautta ollut myös mutta nyt hiukan pahempi. Ja rautalisää täytyy myös syödä ku hemoglobiini romahti
 
Millaisia housuja pidätte talvella?
Onko mitään ehdotuksia/suosikkeja?
Milloin ne ekat äitiys leggarit ootte ostanu?

Mä oon nämä pakkaset kerrospukeutunut vain vielä. Päälimmäisin kerros on softsell-tyylistä ulkoilukangasta tai jämäkkää puuvillaa (fjällräveniä yms ulkoiluhousua) ja alle tarpeellinen määrä pitkiksiä. Tänään otin kaapista yhdet aiemmin isoksi jääneet softsell-housut kun vakiohousut oli pesussa. Jos en ihan mahdottomasti saa herkkukiloja niin nämä toivottavasti menisi vielä melko loppuun asti, sen verran löysät housut ovat. Onneksi olin unohtanut nämä kaappiin vaikka monet muut isoiksi jääneet vaatteet hävitinkin. Mulla ei kyllä vielä ole vauvamahaa pullahtanut merkittävästi kun esikoista ootan, hätinä sen verran että sängyssä selällään iltaisin ja aamuisin sitä pystyy hiukan tunnustelemaan että on muutakin kun nahkaa ja pullaa :tears:
 
Millaisia housuja pidätte talvella?
Onko mitään ehdotuksia/suosikkeja?
Milloin ne ekat äitiys leggarit ootte ostanu?

Mä kävin just tänään hakemassa ekat äitiysleggarit hm:ltä, ja samalla mukaan tarttui yhdet semmoset farkkumaisemmatkin nyt siis 13+4. Ei enää omat housut tunnu ollenkaan mukavilta. :No Evil Monkey:
 
Omiin normi farkkuihin en kyllä oo mahtunut kuukauteen, mutta kaapissa on ollut onneksi vähän reilumpia vaatteita joita oon pystynyt käyttämään. Nyt tosin alkaa jo olla aika vaihtaa äitiysfarkkuihin kun napit ahistaa lantiomallinkin farkuissa. Äitiysleggareita en käytä kuin kotona ja toppahousujen alla, ne onkin ollu jo pari viikkoa satunnaisessa käytössä. Nyt rv13.
 
Mä en oo tälle kerralle löytänyt mieleisiä housuja kaupoista. Ahtaudun töihin edelleen omiin farkkuihin. Kotona oon sit lökäreillä niin ei ahista...

Onko kellään muulla kun on otettu verikokeet sillon n. Vk 10. Tullut vastausta että pitäisi ottaa uudet kokeet mahdollisen veren vasta-aineiden takia? Ilmeisesti meillä nyt eri veriryhmä mut menin lyhyen selostuksen kannasta tänään lukemaan... edellisellä kerralla ei ollu mitään niin tuli ihan puskista... Onneksi ti aika tosin eri sairaalassa johon verikokeet tulkittu niin pitää kysyä kun nyt jo ahistaa valmiiksi......
 
Osaako joku kertoa panikoinko turhaan vai pitäisikö olla neuvolaan yhteydessä? Meillä oli np-ultra oli pe ja tuolloin varhaisultran mukaan 12+1 ja neuvolan mukaan 12+6. Uskon ennemmin varhaisultran viikkoihin, koska kierto ollut aina hieman pidempi. No, perjantain ultrassa oli kätilöllä selvästi kiire, oli yli puoli tuntia ajat myöhässä ja tuntui että meni ehkä hieman hosuen asioita läpi. Hän sai crl mitaksi 68 mm. Sanoi ensin, että vauva olisi 6 päivää isompi kuin viikkojen mukaan. Sitten kun ihmettelin tätä ääneen, että kun on kierto ollut aina pidempi ja päälaki (?) mitta kuitenkin vastasi 12+0, niin sitten sanoikin että menikin päivissä sekasin ja viikkoja oli 12+0. No, katsoin Ipanasta sen seulontatulosteen, niin siinä on viikot 13+1, ja tuo crl mittakin viittaisi lähemmäs noita isompia viikkoja. Lasketun ajan siirsi kuitenkin 6 päivää myöhäisemmäksi ja laittoi viikoiksi 12+0. Nyt oon sitte hämillään, että millä viikoilla tässä oikeen ollaan ja onko tämä sekoilu vaikuttanut seulojen laskuihin? Mietin jo, että pitäiskö mennä vielä yksityiselle ultraan niin saisi jotain varmuutta...
 
Osaako joku kertoa panikoinko turhaan vai pitäisikö olla neuvolaan yhteydessä? Meillä oli np-ultra oli pe ja tuolloin varhaisultran mukaan 12+1 ja neuvolan mukaan 12+6. Uskon ennemmin varhaisultran viikkoihin, koska kierto ollut aina hieman pidempi. No, perjantain ultrassa oli kätilöllä selvästi kiire, oli yli puoli tuntia ajat myöhässä ja tuntui että meni ehkä hieman hosuen asioita läpi. Hän sai crl mitaksi 68 mm. Sanoi ensin, että vauva olisi 6 päivää isompi kuin viikkojen mukaan. Sitten kun ihmettelin tätä ääneen, että kun on kierto ollut aina pidempi ja päälaki (?) mitta kuitenkin vastasi 12+0, niin sitten sanoikin että menikin päivissä sekasin ja viikkoja oli 12+0. No, katsoin Ipanasta sen seulontatulosteen, niin siinä on viikot 13+1, ja tuo crl mittakin viittaisi lähemmäs noita isompia viikkoja. Lasketun ajan siirsi kuitenkin 6 päivää myöhäisemmäksi ja laittoi viikoiksi 12+0. Nyt oon sitte hämillään, että millä viikoilla tässä oikeen ollaan ja onko tämä sekoilu vaikuttanut seulojen laskuihin? Mietin jo, että pitäiskö mennä vielä yksityiselle ultraan niin saisi jotain varmuutta...

Ite ottaisin neuvolaan yhteyttä asiasta, voihan se olla että ne sieltä sitten tarvittaessa määrää uuden ultran. Ja rakenneultrassa voi päivät vielä tarkentua myös, luulisin.
 
Takaisin
Top