Höpinä ketju

Joo, täytyy maanantaina heti soitella neuvolaan. Varasin yksityiselle jo varuiksi keskiviikolle ultran kun aikoja ei hirveästi ollut, perun sen sitten jos asia hoituu maanantaina neuvolan kautta. Esikoisen kohdalla ei jäänyt mistään tutkimuksista tämmöistä epävarmaa oloa, nyt lähinnä miettii että meniköhän tuossa ultraäänessä mikään nappiin. :Grinning Face:
 
Meillä nt ultrassa (13+1) joku mitta vastasi 13+4 ja joku toinen 13+2 mittoja. Terkkari kuitenkin sanoi, että pidetään se 13+1 voimassa. Meillä kans hyvin aktiivinen kaveri kyydissä nii hieman oli haasteita mittailla. Yli puolituntia se ultraili ja selitti kaikenlaista mitä siellä näkyi. Kaikki kunnossa.
 
Meillä minä jään kotiin ja mies käy töissään. Hän on yrittäjä eli saisi pienemmät tuet kuin minä, ja vastaavasti taas pystyy oman työpanoksen määrällä ja vähän työmaita valkkailemalla tienata lisää. Mulla kuukausipalkkaisena tulot on vakio työpanoksesta riippumatta, ja pääsen keskivertohyville äitiys-/vanhemmuusrahoille. Silläpä meillä näin :)

Meillä mies on mikroyrittäjä (hieroja/ urheilutuomari) ja hän pitää vauvan tultua oman osansa ja minä luultavasti sitten loput, koska hänelle olisi rahallisesti melko mahdotonta.. Hänen pitäisi alkaa nyt jo säästämään pidempää vapaata varten. Toki hänen päivänsä nyt muutenkin ovat hyvin epäsäännöllisiä ja paljon kotosalla onneksi :) :red-heart:
 
Meillä mies on mikroyrittäjä (hieroja/ urheilutuomari) ja hän pitää vauvan tultua oman osansa ja minä luultavasti sitten loput, koska hänelle olisi rahallisesti melko mahdotonta.. Hänen pitäisi alkaa nyt jo säästämään pidempää vapaata varten. Toki hänen päivänsä nyt muutenkin ovat hyvin epäsäännöllisiä ja paljon kotosalla onneksi :) :red-heart:

Joo meilläkin lupasi pitää alkuun ainakin viikon pari vapaata, että saadaan tutustua pieneen ja nähdään kuinka arki käynnistyy. Ei aio kuitenkaan nostaa yeliä korkeammaksi näillä näkymin, vaan säästelee sen verran sivuun että onnistuu olla tuon pari viikkoa isyyslomalla vaikka se 18 pv ajalta maksettava isyysraha on pienempi siinä suhteessa kuin mitä saisi maksamalla itselleen korkeampaa yeliä.

Monilla yrittäjillä onneksi tosiaan tuntuu olevan mahdollista järjestellä töitään niin, että kotiaikaakin jää :smiling-eyes: (tiedän kyllä myös lähipiiristä niitä perheitä, jossa yrittäjävanhempi ei ole joko pystynyt, tai sitten halunnut järjestellä hommiaan niin, että saisi kotiaikaa lisättyä...) Ja vaikka siinä kotona tekisikin sitten samalla paperihommia (tai meillä esimerkiksi myös pohjamaalailee toisinaan lautoja hallissa seuraaville päiville valmiiksi ym) niin se on kuitenkin kiva että sitä toista näkee siinä ja voi vaikka jutustella :red-heart: ainakin aiempina kesinä on välillä oikein "käsky käynyt" tulla seuraksi istuskelemaan maalipurkin päälle ja höpisemään juttuja :rolling: ja veikkaan että meillä kun mies kesäisin on muutenkin melko aamuvirkku, niin lähtee varmaan töihinkin aikaisemmin ja on vastaavasti kotona jo ennen neljää monina päivinä. Kesäisin kun monesti on enemmän ulkoverhousremontteja ym. minne saa mennä jo ennen seitsemää :smiling-eyes:
 
Mulla oli tänään hammaskiven poisto. En ole aikoihin muistanu puhdistaa hammas välejä (päivittäispesu tietysti sähköhammasharjalla). Yllätyin kun ikenistä vuosi niin paljon verta. Oli ientulehdusta tullut. Ikinä ei ole verta noin paljon tullut, varmasti raskaus siihen vaikuttanut. Pitää nyt muistaa tehostaa tuota hammashuoltoa ja erityisesti hammasvälien puhdistusta. En haluaisi, että omasta suusta pääsis elimistöön joku pöpö, mikä voisi aiheuttaa keskenmenoa tai raskausmyrkytystä.
 
Mulla oli tänään hammaskiven poisto. En ole aikoihin muistanu puhdistaa hammas välejä (päivittäispesu tietysti sähköhammasharjalla). Yllätyin kun ikenistä vuosi niin paljon verta. Oli ientulehdusta tullut. Ikinä ei ole verta noin paljon tullut, varmasti raskaus siihen vaikuttanut. Pitää nyt muistaa tehostaa tuota hammashuoltoa ja erityisesti hammasvälien puhdistusta. En haluaisi, että omasta suusta pääsis elimistöön joku pöpö, mikä voisi aiheuttaa keskenmenoa tai raskausmyrkytystä.

Minulla ollut hampaat aina herkät reikiintymään, vaikka pesen normaalisti ja lankailen päivittäin. Pari uutta reikää on nyt tullut niin pitää käydä kyllä heti joulun jälkeen hoidattamassa. Purkkaa tai muita ksylitoli tuotteita suositellaan n. 5 krt päivässä. Itse hyvä kun muistan pari krt päivässä..
 
Mulla oli tänään hammaskiven poisto. En ole aikoihin muistanu puhdistaa hammas välejä (päivittäispesu tietysti sähköhammasharjalla). Yllätyin kun ikenistä vuosi niin paljon verta. Oli ientulehdusta tullut. Ikinä ei ole verta noin paljon tullut, varmasti raskaus siihen vaikuttanut. Pitää nyt muistaa tehostaa tuota hammashuoltoa ja erityisesti hammasvälien puhdistusta. En haluaisi, että omasta suusta pääsis elimistöön joku pöpö, mikä voisi aiheuttaa keskenmenoa tai raskausmyrkytystä.

Kiitollista on onneksi se, että kun välipuhdistuksen aloittaa, helpottaa verenvuotokin pian, kun tulehdus kiinnityskudoksissa vähenee. Ne bakteeripeitteethän siellä väleissä käynnistelee tulehdusreaktiota ja kun vaan muistaa putsailla, pysyy homma tasapainossa. Koskaan ei oo liian myöhäistä aloittaa ja pitää yllä omahoitoa, varsinkaan nyt raskauden aikana :smiling-eyes:
 
Hei vaan! Mä olen kirjoitellut tuolla heinäkuisten puolella tähän asti, mutta tänään nt-ultrassa laskettu aika hyppäsi kesäkuun puolelle. Tulin siis kurkkimaan keskusteluita myös tänne puolelle. :smiling-eyes: Ultrassa kaikki oli hyvin ja itselläkin alkanut vointi parantua huimasti nyt viimeisen viikon sisään, aikaisemmin oli ihan riittämiin pahoinvointia.
 
Mulla oli tänään hammaskiven poisto. En ole aikoihin muistanu puhdistaa hammas välejä (päivittäispesu tietysti sähköhammasharjalla). Yllätyin kun ikenistä vuosi niin paljon verta. Oli ientulehdusta tullut. Ikinä ei ole verta noin paljon tullut, varmasti raskaus siihen vaikuttanut. Pitää nyt muistaa tehostaa tuota hammashuoltoa ja erityisesti hammasvälien puhdistusta. En haluaisi, että omasta suusta pääsis elimistöön joku pöpö, mikä voisi aiheuttaa keskenmenoa tai raskausmyrkytystä.
Hyvä muistutus lankaamisesta, on kyllä itselläkin jäänyt liian vähälle! Omassa kunnassa on hammashuolto venynyt yli 8 kk, joten varmaan pitää käydä yksityisellä tarkastamassa hampaiden kunto.
 
Hyvä muistutus lankaamisesta, on kyllä itselläkin jäänyt liian vähälle! Omassa kunnassa on hammashuolto venynyt yli 8 kk, joten varmaan pitää käydä yksityisellä tarkastamassa hampaiden kunto.

Mun pitäisi myös käydä tarkastuksessa ja neuvolassakin siihen patistivat. Voisin muuten ihan hyvin käydä yksityisellä, mutta oon kuullut huhua, että jos sieltä jotain löytyy, niin jos haluaa ne julkisella korjattavan, niin joutuu kuitenkin menemään julkisella ensin tarkastukseen, ennen kuin suostuvat mitään tekemään. Sit taas yksityiselle en välttämättä haluaisi maksaa, kun ei ole mitään halpaa lystiä jos mitään muuta kuin tarkastus pitää tehdä. Pitäisi vaan saada aikaiseksi soittaa julkiselle ja anella aikaa mahdollisimman pian. Meneeköhän raskaana olevat mitenkään jonon ohi vai hännille vaan?
 
Meillä päin neuvolassa raskaana olevat menee etusijalle, koska esim. Ientulehdus lisää keskenmenon ja raskausmyrkytyksen riskiä. Mutta esim. Paikkakunnalla, jossa siskoni asuu, ei auttanut, vaikka oli raskaana, joutui odottamaan puoli vuotta alkuraskauden kartoitusta, ja raskaus oli siinä pitkällä ja hankala olla hammaslääkärin penkissä.
 
Meillä päin neuvolassa raskaana olevat menee etusijalle, koska esim. Ientulehdus lisää keskenmenon ja raskausmyrkytyksen riskiä. Mutta esim. Paikkakunnalla, jossa siskoni asuu, ei auttanut, vaikka oli raskaana, joutui odottamaan puoli vuotta alkuraskauden kartoitusta, ja raskaus oli siinä pitkällä ja hankala olla hammaslääkärin penkissä.

Hirveen kiva tuo sun siskon tilanne. Kyllä mun mielestä raskaanaolevien pitäisi mennä etusijalle. Antaisivat vaikka palvelusetelin yksityiselle jos ei muuten ole aikaa.
 
Meillä pääsi ainakin esikoisen raskauden aikaan suht nopeastikin raskaana olevien käynnille, ainakin jos suostui menemään juuri valmistumassa olevalle suuhygienistille (suuren kaupungin etuja kai että täällä sattuu olemaan noita kouluja). Mutta ei hammaslääkärille kai täälläkään pääse yhtään sen nopeampaa.
 
Kyselen täältä jos enemmän kokemusta, mulla on ollut nyt parina päivänä semmonen tunne kun joku puristaisi sisuskaluja ruttuun molemmilta puolilta. Ihan koko keskivartalon kohdalta, ei pelkästään alavatsassa/kohdussa. Ensimmäinen kerta oli np-ultran jälkeisenä päivänä, kun se ultraaja käsitteli melko kovakouraisesti mahan päältä kun yritti kääntää pikkutyyppiä mittauksia varten. Tänään toisen kerran, kun päivällä harrastettiin seksiä, niin sen jälkeen taas puristanut koko päivän. Onko nää nyt jotain supistuksia? Ja täytyykö tästä soittaa neuvolaan? Ei ole siis mitenkään selviä että alkais ja loppuisi, vaan koko ajan, ja ehkä liikkuessa pahemmin. Oon nyt levännyt varmuuden vuoksi.
Esikoista odotan, niin ei mitään hajua miltä mikäkin tuntuu :Weary Cat Face::Smiling Face With Open Mouth nyt on RV 14+2.
 
Hirveen kiva tuo sun siskon tilanne. Kyllä mun mielestä raskaanaolevien pitäisi mennä etusijalle. Antaisivat vaikka palvelusetelin yksityiselle jos ei muuten ole aikaa.

Vastaanpa nyt sitten omaan viestiini, koska mulla on nyt ihan sama tilanne. Mulla on luvattoman pitkä aika edellisestä hammastarkastuksesta ja sain tällä viikolla ilmoituksen, että mut on laitettu jonoon ja arviolta pääsen tarkastukseen 3-6kk kuluessa. Että semmosta. Nyt pohdin että käynkö yksityisellä ja toivon ettei ole tarvetta kalliille toimempiteille vai odottelenko ja katson pystynkö raskausaikana menemään. Nyt korona-aikaan tuo jono tuskin ainakaan arvioitua nopeammin etenee...
 
Vastaanpa nyt sitten omaan viestiini, koska mulla on nyt ihan sama tilanne. Mulla on luvattoman pitkä aika edellisestä hammastarkastuksesta ja sain tällä viikolla ilmoituksen, että mut on laitettu jonoon ja arviolta pääsen tarkastukseen 3-6kk kuluessa. Että semmosta. Nyt pohdin että käynkö yksityisellä ja toivon ettei ole tarvetta kalliille toimempiteille vai odottelenko ja katson pystynkö raskausaikana menemään. Nyt korona-aikaan tuo jono tuskin ainakaan arvioitua nopeammin etenee...

mä oon vähän kontrollifriikki hammasterveyden suhteen ja kävin toukokuussa ennen raskaudenyritystä hoidattamassa kaikki kuntoon yksityisellä kun sain isomman tilin :Eyes: upposihan sinne useampi satanen mutta sai nopeasti suun kuntoon ja mielenrauhan :Money Mouth Face:
 
Vastaanpa nyt sitten omaan viestiini, koska mulla on nyt ihan sama tilanne. Mulla on luvattoman pitkä aika edellisestä hammastarkastuksesta ja sain tällä viikolla ilmoituksen, että mut on laitettu jonoon ja arviolta pääsen tarkastukseen 3-6kk kuluessa. Että semmosta. Nyt pohdin että käynkö yksityisellä ja toivon ettei ole tarvetta kalliille toimempiteille vai odottelenko ja katson pystynkö raskausaikana menemään. Nyt korona-aikaan tuo jono tuskin ainakaan arvioitua nopeammin etenee...

Missä päin asut? Helsingissä ainakin tarjotaan palveluseteleitä niille, joille ei pystytä tarjoamaan kunnalliselta puolelta hoitoaikaa. Kannattaa vielä soittaa ja kysyä, mikä oman kunnan politiikka tuossa on (ellet ole jo asiaa selvittänyt).

Muoks, tuossa omassa viestilainauksessa olitkin jo itse miettinyt, että palveluseteli oisi hyvä. Eikö sitä tarjottu sulle?
 
Missä päin asut? Helsingissä ainakin tarjotaan palveluseteleitä niille, joille ei pystytä tarjoamaan kunnalliselta puolelta hoitoaikaa. Kannattaa vielä soittaa ja kysyä, mikä oman kunnan politiikka tuossa on (ellet ole jo asiaa selvittänyt).

Muoks, tuossa omassa viestilainauksessa olitkin jo itse miettinyt, että palveluseteli oisi hyvä. Eikö sitä tarjottu sulle?

Ei tarjottu, todettiin vaan että jonoon muiden jatkoksi. Täytyy ehkä vielä soittaa sinne, jos sinne mitään numeroa löytyy, kun ainakin tuo "ajanvaraus" oli netin kautta. Mutta kaipa sinne on pakko joku numero olla, jo iäkkäämpääkin väkeä varten.
 
Ei tarjottu, todettiin vaan että jonoon muiden jatkoksi. Täytyy ehkä vielä soittaa sinne, jos sinne mitään numeroa löytyy, kun ainakin tuo "ajanvaraus" oli netin kautta. Mutta kaipa sinne on pakko joku numero olla, jo iäkkäämpääkin väkeä varten.

Mä heittäytyisin tässä vaiheessa hankalaksi ja yrittäisin vielä uudestaan. Voihan vastassa olla seuraavaksi ihminen, joka suhtautuu asiaan paremmin. Puhelinnumero on pakko olla olemassa. Eri asia on tietysti se, miten pääsevät siihen vastailemaan ja joutuuko jättämään soittopyynnön. On se kumma, etteivät odottavat äidit pääse tarkastukseen ja suuhygienistille (edes palvelusetelillä) ottaen huomioon, miten valtavan tärkeää se olisi raskauden sujumisen ja syntyvän lapsen kannalta. Ja kyllä ne sen siellä tietää.
 
Takaisin
Top