Ferritiini

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla gynekologi oli sitä mieltä, että tuolla 38 arvolla ei oo tarvetta lisäraudalle. Aattelin nyt omin päin kuitenkin alottaa sen joka toinen päivä -kuurin.
Mulla oli ferritiini 34 ja myös mulle gyne sanoi sen olevan hyvä. Aloin silti syömään rautaa 200mg/joka toinen päivä.

Varmasti yksilöllistä, minulla oli ferritiini 38 ja todella paljon oireita, jotka on helpottaneet nyt rautakuurin myötä. 30 taitaa tämän hetken "virallisen" tiedon mukaan olla viitearvojen alalaita, mutta jostain muistan lukeneeni, että lisääntymisikäiselle naiselle, etenkin jos raskaus on toiveena, suositellaan arvoksi vähintään 50-70 luokkaa. Kuitenkin raskaus noita omia rautavarastoja kuluttaa ja sikiö on niistä täysin riippuvainen niin olisihan se varmaan ainakin maalaisjärjellä ajatellen hyvä, että omat varastot on mahdollisen raskauden alkaessa hyvät :think005 vaikka ferritiiniarvo olisikin sellainen, että raskautumisen pitäisi olla mahdollista. Mikä toki sekin on varmaan vähän yksilöllistä, mikä kellekin on raskauden kannalta hyvä arvo:dontknow

Toivoisin itse ainakin lisää tietoisuutta aiheesta lääkäreille, itseä harmittaa kun muutenkin rankka viime vuosi oli ekstrarankka näiden ferritiineistä johtuvien oireilujen vuoksi, jos joku olisi aiemmin jo miettinyt rytmihäiriöiden ja huimauksen ynnä muun syyksi ferritiinejä, olisi ehkä säästynyt monelta:BangHead

Mulle työterv.lääkäri sanoi arvon olevan jo yläkanttiin kun oli 29 :laughing021 viitearvojen alaraja kuulemma 15. Ei tarvi kontrolloida muutaku hb "sit joskus" ja "ei sun tartte niin kauheella annoksella rautaa enää syödä.." :taunt010
Sanomattakin selvää et raurakuuri jatkuu täällä ja käyn sit omakustanteisesti mittauttamassa ferrit jossain välissä. On se niin vaikeeta saada tota asiaa hoidettua yksityisellä näköjään..

no nyt on raudat haettu, ehkä sittenkin otan nyt alkuun joka toinen päivä mutta jos vatsa kestää niin siirryn siihen päivittäiseen. jos tää jatkuva väsymys, päänsäryt yms helpottaisi sillä. ostin nyt ekaksi ferrodania kokeiluun. muistelisin tota syöneeni raskausaikana.

Moi kaikki, uutena täällä osallistun keskusteluihin. :greet025 Ite kävin tuossa kesällä perhesuunniteluneuvolassa juttelemassa lääkityksistäni ja tietenkin samalla kysyin ferritiineistäni, ku ne oli ollu keväällä viimesimmässä mittauksessa 23.. Eipä sinänsä lääkärin kanta tullu yllätyksenä, mut silti tosi suuri pettymys neuvola lääkäriin joka toteaa "se on aivan normaali arvo sinun ikäisellä naiselle".. :BangHead Valitettavasti varmaan nykyään joo, ku lääkärit ei ota todesta tätä ongelmaa, mut eipä se tarkoita et se ois hyvä lukema.. :smiley-angry017 En siis saanut neuvoja enkä uusintamittausta. Ja ku suurena ongelmana tässä vuosien varrella, mitä kyseisestä ongelmasta oon kärsiny, on ettei mikään rauta sovi minulle.. :sorry: Myös minulla on ongelmana IBS ja sen myötä todella helposti ärtyvän vatsa. Olen nyt kokeillut ainakin Ferrodanin, Obsidanin ja Vidan vahva rauta sekä Maltoferin purutabletit ja joitain nestemäisiä.. Eli olo alkaa olla vähän epätoivoinen.. Ajattelin kokeilla uudelleen Ferrodanilla tuota täällä suositeltua illalla ottoa ja alkuun joka toinen ilta, mut pelkään et edistyminen on tosi hidasta.. Ja ku ikääkin tulee ihan just 34, ni koen ettei oo hirveän kauaa aikaa nostatella arvoja.. :sad001

Tuli melko pitkä avautuminen, mut ku ei oikeen tiedä missä muuten puhuis ja tulis vielä ymmärretyksi..

Mun pitäis myös mennä mittauttamaan ferrittiini. Omakustanteisesti olisin menossa ja tässä arvon, että pitäisikö ottaa jotain muita arvoja myös. Synlabin sivuilla oli kaikenlaisia paketteja tarjolla. Siitä on aika kauan kun mun ferritiini viimeksi otettiin ja oli silloin aika matala. Oon rautaatabletteja popsinut ja nyt, kun raskautuminen olisi tavoitteena, niin alkoi taas kiinnostaa tuo arvo (että onko näillä tabuilla ollut jotain vaikutusta). Nyt vasta siis hoksasin, että sillä voi olla tähän asiaan vaikututsta.

Moi kaikki, uutena täällä osallistun keskusteluihin. :greet025 Ite kävin tuossa kesällä perhesuunniteluneuvolassa juttelemassa lääkityksistäni ja tietenkin samalla kysyin ferritiineistäni, ku ne oli ollu keväällä viimesimmässä mittauksessa 23.. Eipä sinänsä lääkärin kanta tullu yllätyksenä, mut silti tosi suuri pettymys neuvola lääkäriin joka toteaa "se on aivan normaali arvo sinun ikäisellä naiselle".. :BangHead Valitettavasti varmaan nykyään joo, ku lääkärit ei ota todesta tätä ongelmaa, mut eipä se tarkoita et se ois hyvä lukema.. :smiley-angry017 En siis saanut neuvoja enkä uusintamittausta. Ja ku suurena ongelmana tässä vuosien varrella, mitä kyseisestä ongelmasta oon kärsiny, on ettei mikään rauta sovi minulle.. :sorry: Myös minulla on ongelmana IBS ja sen myötä todella helposti ärtyvän vatsa. Olen nyt kokeillut ainakin Ferrodanin, Obsidanin ja Vidan vahva rauta sekä Maltoferin purutabletit ja joitain nestemäisiä.. Eli olo alkaa olla vähän epätoivoinen.. Ajattelin kokeilla uudelleen Ferrodanilla tuota täällä suositeltua illalla ottoa ja alkuun joka toinen ilta, mut pelkään et edistyminen on tosi hidasta.. Ja ku ikääkin tulee ihan just 34, ni koen ettei oo hirveän kauaa aikaa nostatella arvoja.. :sad001

Tuli melko pitkä avautuminen, mut ku ei oikeen tiedä missä muuten puhuis ja tulis vielä ymmärretyksi..

Mä ajattelin seuraavaksi kokeilla sellaista kuin SideranAL Forte, jota vinkkattiin tuolla lapsettomuuspuolella. Ainakin mainostaa olevansa vatsaystävällinen. Tähän mennessä oon syönyt Ferrodania.

Ihanaa kun täällä on paljon oikeaa tietoa ferreistä. Asiaan pitkään perehtyneenä ja gynisten kanssa jutelleena juuri niinkuin moni tässä sanoi, raskautta yrittävillä arvon pitäisi olla 50-70 tai voi vaikuttaa raskautumiseen.

Jos ei yritä raskautta eikä oireita ole, silloin tuo 30 on ihan hyvä, eikä rautaa välttämättä tarvitse syödä. 35 on jopa todettu matalimman kuolleisuuden ferritiiniluvuksi, eli raskaus/imetysaikojen ulkopuolella sitä korkeampaa ei tarvitse tavoitella - paitsi tietysti jos kuuluu niihin ihmisiin joiden olo sitä vaatii.

Silloinkin jos ei rautalisää syö (esim. mahaoireet, alkuraskaus, arvot rajoilla), kiinnittäisin paljon huomiota ruokailuihin. SIllä (pää)aterialla jolla syö lihaa/kalaa, ei söisi mitään maitotuotteita tai joisi kahvia/teetä. Ymmärtääkseni paljon suomalaisesta matalasta ferristä johtuu tästä hillittömästä maitoa ruoan kanssa -kulttuurista, joka tehokkaasti estää raudan imeytymisen tavallisesta ruoasta.

En siis sinänsä vastusta maitoa, mutta yksi aivan maidoton ateria olisi tärkeä myös muiden ravintoaineiden imeytymisen kannalta. Myöskään esim ruoan magnesium ja sinkki eivät imeydy jos läsnä on paljon kalsiumia...

:hilarious::hilarious: Saarnaaja... :hilarious: Mutta ennen kaikkea halusin kommentoida että ihanaa kun täällä on niin paljon oikeaa, viimeisintä tietoa.

Edit: typo

Muokattu viimeksi:

Ootko kokeillu rautasuihketta? Pitäs imeytyä suun limakalvoilta, eikä ärsytä siis vatsaa :)

Enpä ole kokeillut! Hyvä vinkki, varsinkin kun en ole ilta- enkä aamupalan suurkuluttaja. Otetaan kokeiluun näin päin aamun sijasta :thumleft
Mä otin aamuyöstä silloin kun satuin heräämään. Ja vedin jonkun mandariinin samalla.

Kannattaa testata tuota SiderAL Fortea.
https://www.bonusapteekki.fi/SiderAL-FORTE-30mg-20-kaps
Suosittelen näitä kapseleita, koska siinä jauheessa on turhaa sokeria ja muita vitamiineja, mitä raskautta koittaessa syö jo muutenkin, niin ei tule vahingossa liika-annosta jostain vitamiineista.

Mulla oli kans ihan hirveitä oireita raudasta, vaikka piti olla kaikkein vatsaystävällisintä laatua käytössä. Nyt olen viikon käyttänyt tuota SiderAL Fortea ja vatsa kiittää :Heartred ihanaa kun ei tarvii istua vähän väliä vessassa tai kärsiä vatsanväänteistä. Ferri oli 2 kuukautta sitten 38. Pitäs ens kuussa ottaa uusi arvo ja katsoa onko noussut :)

Muokattu viimeksi:
Täällä mennään mittaamaan ferrit maanantaina 3 kuukauden obsidan kuurin jälkeen.

Jännittää, onko arvo noussut kivasti. :nailbiting:

Minullakin on ensi viikolla reilun 4 kk raudan syömisen jälkeen verikokeet joissa otetaan myös ferritiini, venähti hieman kun halusin odottaa että saisinko kontrollin työterveyden kautta ja oli niin kiva työterveyshoitaja että oli sitä mieltä että totta kai kontrolloidaan nyt samalla. Olo on ainakin sellainen että jotain olisi tapahtunut, nähtäväksi jää.

Mistähän muistan lukeneeni, että vahvan raudan syöminen alkuraskaudessa olisi jotenkin paha asia? Onko jollakin tästä lisää tietoa suuntaan tai toiseen? Hoopoltahan tuo kuulostaa kyllä, täytyykö sitä muka todella jäädä odottelemaan anemiaa ennen kuin alkaa (usein turhaan) yrittää korjata tilannetta?

Mistähän muistan lukeneeni, että vahvan raudan syöminen alkuraskaudessa olisi jotenkin paha asia? Onko jollakin tästä lisää tietoa suuntaan tai toiseen? Hoopoltahan tuo kuulostaa kyllä, täytyykö sitä muka todella jäädä odottelemaan anemiaa ennen kuin alkaa (usein turhaan) yrittää korjata tilannetta?

Obsidanin sanotaan olevan turvallinen valmiste raskaana ja siksi mulle määrättiin sitä. :happy:

Takaisin