Ferritiini

Ok. Toivotaan että ois ollu nyt jo hyvä vaikutus ferritiiniin.
Mä aloin ottaa 200mg/pv. Otan noi rautatabletit C-vitamiinin (poretabl.) kanssa. Aattelin että vois 3kk päästä käydä testaamassa uudestaan arvon.
 
Hei! Onko muilla kokemusta siitä, että koholla oleva leukosyyttiarvo nostaisi ferritiiniä? Elokuun alussa ferritiini oli 39 ja leukkarit normaalit, nyt syyskuussa kuukauden rautakuurin jälkeen ferritiini 105 ja leukosyytit lähes 12.

En keksi muutakaan selitystä. Crp normaali molemmilla kerroilla. Itselläni on niin sanottu kestoflunssa, jonka syytä ei tiedetä ja viime vuonnakin leukosyytit oli aina välillä koholla, no loogisesti myös raskausaikana. Jatkoin sitten raudansyöntiä, koska todellinen arvo on mysteeri.
 
Ferrit alle viidestä -> 29 ja vain kuukaudessa :wideyed::bookworm::bored::joyful:
Ilmeisesti mun kroppa on imenyt rautaa oikein "kaksin käsin" kun sitä on ollut kerrankin tarjolla :grin
Olo on kyllä ollut huomattavasti parempi heti viikon tai parin rautakuurin jälkeen mut ajattelin että on korkeintaan lumevaikutusta.
Täähän oli kiva uutinen :happy:
 
Hei! Onko muilla kokemusta siitä, että koholla oleva leukosyyttiarvo nostaisi ferritiiniä? Elokuun alussa ferritiini oli 39 ja leukkarit normaalit, nyt syyskuussa kuukauden rautakuurin jälkeen ferritiini 105 ja leukosyytit lähes 12.

En keksi muutakaan selitystä. Crp normaali molemmilla kerroilla. Itselläni on niin sanottu kestoflunssa, jonka syytä ei tiedetä ja viime vuonnakin leukosyytit oli aina välillä koholla, no loogisesti myös raskausaikana. Jatkoin sitten raudansyöntiä, koska todellinen arvo on mysteeri.

Uskon että joku siellä nyt vääristää, erikoisen nopea nousu ferritiinissä sulla... Jotakin tulehdusta ilmeisesti kuitenkin, crp ei aina nouse.

Ferrit alle viidestä -> 29 ja vain kuukaudessa :wideyed::bookworm::bored::joyful:
Ilmeisesti mun kroppa on imenyt rautaa oikein "kaksin käsin" kun sitä on ollut kerrankin tarjolla :grin
Olo on kyllä ollut huomattavasti parempi heti viikon tai parin rautakuurin jälkeen mut ajattelin että on korkeintaan lumevaikutusta.
Täähän oli kiva uutinen :happy:

Rauta tosiaankin imeytyy tehokkaammin kun siitä on puutetta :)
 
Mä sain tänään tuloksina hemoglobiini 138 ja ferrit 38. Mitäs mieltä? Eipä tuo liian korkea ole... lääkärille soittoaika kyllä tulossa, mutta vasta 1,5vk päästä.
 
Mä sain tänään tuloksina hemoglobiini 138 ja ferrit 38. Mitäs mieltä? Eipä tuo liian korkea ole... lääkärille soittoaika kyllä tulossa, mutta vasta 1,5vk päästä.

Mulla oli ferritiini viimeksi muistaakseni 43. Lapsettomuuteen erikoistunut lääkäri ei pitänyt sitä erityisen alhaisena, mutta kehoitti syömään rautakuurin siten, että yksi tabletti joka toinen päivä.
 
Mä sain tänään tuloksina hemoglobiini 138 ja ferrit 38. Mitäs mieltä? Eipä tuo liian korkea ole... lääkärille soittoaika kyllä tulossa, mutta vasta 1,5vk päästä.

Mulla oli ferritiini myös alhainen, 34. Lisääntymistarkoituksissa 50-100 olisi optimaalisempi. Aloin vedellä rautatabuja, mutta niistä tuli nyt niin kamalat vatsakivut, ettei tästä tule mitään :dead: Ja siis mulla on jo valmiiksi IBS, eli en ihan pienestä valita :hilarious: No, tiistaina on lääkärin soittoaika niin toivottavasti saan myös paremmat ohjeet tän lisärautahommelin kanssa...
 
Mä raskauduin vasta kun ferritiini oli 25. Jatkoin rautatablettien syömistä läpi raskauden ja sen jälkeen ja nyt 9kk synnytyksestä ferritiini peräti 40! Jatkan kyllä edelleen raudan syömistä, koska oon kärsinyt jo monta vuotta raudanpuutteesta ja haluan vihdoin arvot saada hyväksi.
 
Mulla oli ferritiini myös alhainen, 34. Lisääntymistarkoituksissa 50-100 olisi optimaalisempi. Aloin vedellä rautatabuja, mutta niistä tuli nyt niin kamalat vatsakivut, ettei tästä tule mitään :dead: Ja siis mulla on jo valmiiksi IBS, eli en ihan pienestä valita :hilarious: No, tiistaina on lääkärin soittoaika niin toivottavasti saan myös paremmat ohjeet tän lisärautahommelin kanssa...

Mitä rautaa oot käyttänyt? :)
 
Kiitos kokemuksista, @Minnihiiri84, @pilvikirsikka ja @Tonninseteli ! :happy: Ja tsemppiä tonninseteli, toivottavasti olot helpottaa.
 
Joskus vatsa sietää paremmin, kun aloittaa pienemmällä annoksella. Eri valmisteita kannattaa kokeilla, yksi sopii yhdelle ja toinen toiselle. Ja toisaalta aiemmin sopinut voi lakata sopimasta :scratch
 
Aloitin tälleen "kevyesti" Ferrodan 100mg:lla :hilarious: Siinä purkissa ainakin luki, että imeytyy hitaasti ja siten pitäisi ärsyttää vatsaa vähemmän :bookworm: On vaan todella häijyn tuntuista kun mun pakki ei tosiaan yleensä ole ikinä kipeä vatsalaukun kohdalta :dead:
Mulla on nämä käytössä ja otan yötä vasten tabletin tai kaks. Jos nopeesti nukahtaa niin ei mitään ongelmaa. Jos jää hereille vielä hetkeksi niin tuntee miten närästys ja polttelu alkaa hiipimään.. :wacky:
Jos et syö paljoa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin ehkä kannattaa koittaa ottaa yöksi. Tai ehkä oot jo kokeillut sitäkin :Heartpink
 
Mulla on nämä käytössä ja otan yötä vasten tabletin tai kaks. Jos nopeesti nukahtaa niin ei mitään ongelmaa. Jos jää hereille vielä hetkeksi niin tuntee miten närästys ja polttelu alkaa hiipimään.. :wacky:
Jos et syö paljoa pari tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin ehkä kannattaa koittaa ottaa yöksi. Tai ehkä oot jo kokeillut sitäkin :Heartpink

Enpä ole kokeillut! Hyvä vinkki, varsinkin kun en ole ilta- enkä aamupalan suurkuluttaja. Otetaan kokeiluun näin päin aamun sijasta :thumleft
 
Ferrodan mullakin käytössä ja otan myös yötä vasten eli sitä kannattaa kokeilla! :)

Mulla oli alkuun käytössä obsidan, mutta siitä tuli maha tosi kipeäksi :dead: Ferrodan ja Maltofer (purutabletti) on toiminut paremmin.
 
Mulla on taas nimenomaan tuo obsidan ollut hyvä. Ei vatsakipuja. Vidaa kokeilin ensin (vatsaystävällinen) ja siitä tuli kamalat krampit. Rautaa voi ottaa myös esim. joka toinen päivä alkuunsa ja nostaa määrää sitten kun vatsa tarpeeksi tottunut. Mutta mäkin liputan tuon merkin vaihtamisen suhteen. Kaikki ei sovi kaikille.
 
Mullakin olis ferritiinissä parantamisen varaa, keväällä arvo oli 38, sen jälkeen ei ole mitattu. Lifen rautaa, missä mukana C-vitamiinia, olen ottanut silloin kun muistan, pitää nyt skarpata sen kans :grin
 
Aloitin tosiaan ominpäin tuon lisäraudan :hilarious: Työterveyslääkäri kuitenkin halusi vielä mittauttaa hemoglobiinin ja perusverenkuvan. Soitti äsken tuloksista. Hb oli 137, ihan ok, ja leukosyytit 7,6. Ferritiini oli 34, eli tässä speksit, mitä lähdetään nyt nostelemaan :dance011 Ennen joulua kuulemma pitää käydä ferritiinin kontrollissa. Toivottavasti on hilautunut ylemmäs.
 
Mulla gynekologi oli sitä mieltä, että tuolla 38 arvolla ei oo tarvetta lisäraudalle. Aattelin nyt omin päin kuitenkin alottaa sen joka toinen päivä -kuurin.
 
Takaisin
Top