Ferritiini

No niin, johan selittyy tämä vetämätön olo ja jatkuva väsy ja se tunne et sydän hakkaa pienimmästäkin. Ferrit 4,6 :wideyed::sorry::sad001 hemoglobiini oli vain 107 ja siitä jo epäilin ja useat punasoluarvot vinksallaan. Muuten kaikki hyvin verikokeissa.

Suositelkaa vatsaystävällistä mutta tehokasta rautalisää pliiiis :anyone

Ei varmaan oo ihme ettei raskaudu..

Voi harmi kun sullakin on alhaiset varastot ja hemoglobiinikin.
Toivottavasti meillä molemmilla alkaa nousta arvot. :sorry:

Monet on tykänneet Obsidanista. Mulle määrättiin reseptillä juurikin tätä, sillä on raskauden aikana turvallinen jos nyt alkaisi jossain vaiheessa tärpätäkkin... :happy: En ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta monet on tykänneet.
 
No niin, johan selittyy tämä vetämätön olo ja jatkuva väsy ja se tunne et sydän hakkaa pienimmästäkin. Ferrit 4,6 :wideyed::sorry::sad001 hemoglobiini oli vain 107 ja siitä jo epäilin ja useat punasoluarvot vinksallaan. Muuten kaikki hyvin verikokeissa.

Suositelkaa vatsaystävällistä mutta tehokasta rautalisää pliiiis :anyone

Ei varmaan oo ihme ettei raskaudu..
Onpa alhainen arvo, ei ihme että tuntuu olossa! :Heartred

Vaihtoehtoja hyväksi rautavalmisteeksi on varmasti paljon. Käytän itse Ruohonjuuren Shift SuperIronia, jota herkkä vatsani on sietänyt hyvin. Tämän voi ottaa minkä vaan ruuan kanssa. https://www.ruohonjuuri.fi/super-iron-100-tabl-shift-7042760000671
 
Itse olen menossa ferritiinin uusintamittaukseen ensi kuussa, kun sektiosta on se puoli vuotta kulunut. Olen syönyt Ferrodania ja välillä kun ne loppui, pullon nestemäistä BlueIronia. Nyt otan niitä vuoronperään, joka toinen päivä toista ja toista. Oon tykännyt noista, aluksi tosin tuntui loppuraskaudessa, että Ferrodan ummettaa.
 
Ferrodanille suositus minulta, tosi hyvin vatsa sietänyt. Ihan alkuun vähän nipisteli, sen jälkeen ei mitään vaikka en ole aivan joka päivä muistanut syödä. Obsidan taas ei sopinut minulle yhtään, teki aivan kauhean pahan olon koko päiväksi ja vatsan kipeäksi.

Eli yksilöllistä on, se mikä sopii yhdelle ei sovi välttämättä toiselle. :confused005
 
No niin, johan selittyy tämä vetämätön olo ja jatkuva väsy ja se tunne et sydän hakkaa pienimmästäkin. Ferrit 4,6 :wideyed::sorry::sad001 hemoglobiini oli vain 107 ja siitä jo epäilin ja useat punasoluarvot vinksallaan. Muuten kaikki hyvin verikokeissa.

Suositelkaa vatsaystävällistä mutta tehokasta rautalisää pliiiis :anyone

Ei varmaan oo ihme ettei raskaudu..

Ohhoh!!! Noilla arvoilla ahdistelisin kyllä jo päästäkseni rautainfuusioon!

Itselläni toiminut hyvin tuo kahdenarvoinen Ferrodan 100mg, mutta olen syönyt vain joka toinen päivä. Sitä ennen käytössä supervatsaystävällinen Solgarin Gentle Iron, mutta siinä vain 20mg rautaa.

Itselläni kesti tasan vuosi nostaa ferrit 15->50 jonka jälkeen aloitimme yrittämään raskautta. Se nousi ihan tuolla Solgarilla, ja vika kuukausi ferrodania. Söin joka toinen päivä, ja joka toinen kuukausi oli myös taukoa.

Olennaista oli, että aamiainen, jonka aikaan tuon otin, piti muuttaa täysin. Ennen sitä arvot ei liikkuneet. Eli ei kahvia, teetä, mitään maitotuotetta - eikä paljon muutakaan, ei esim täysjyväviljoja tai siemeniäkään... käytännössä siis vain hedelmiä, kananmunia ja vähän mehua.. ja sitten hyvin aikainen lounas.
 
Kiitos vinkeistä kaikille :)
Rautalisämääräyshän sieltä tuli sitten. Ostin ferrodan 100mg ja ramavit 100mg. Katotaan vähän mitä vatsa kestää. Opiskelin myös että tuntia ennen rautavalmistetta ei saisi juoda kahvia eikä 2h sen jälkeen. Samoin magnesium haittaa imeytymistä ja sitähän otan kans aamuisin ja sit nämä perus kalsiumit ja maitotuotteet. Hoitaja neuvoi ottamaan rautalisän illalla ja näin varmaan koitankin tehdä nyt alkuun. Tykkään juoda kahvia aamuisin ja iltapäivisin, menee vaikeaksi muuten muistaa että koska sai ottaa rautaa ja koska ei.

Raskautumiseen meni kyllä usko ihan täysin :sad001
 
Chard, Sulla on sama tilanne kuin mulla. Hb 108 ja ferrit 5,1. Sillä erotuksella että olen jo raskaana, mutta siis rautavarastot on olleet matalat ja tyhjillään jo ennen raskauttakin.
Siinä mielessä sulla on hyvä tilanne että voit nyt täydentää varastoja ennen raskautta ja se on paljon helpompaa. :) Mulla on enää mahis koittaa tankata varastoja jotta vauva saisi kaiken tarvitsemansa!

Olo on aika hirveä toisinaan hengenahdistuksineen ja tykyttelyineen. :sorry:
Tulin lueskelemaan vinkkejä eri valmisteista tähän ketjuun. :)

Niin ja tosiaan pitäis olla maitotuotteiden kanssa väliä se 4h suuntaansa. Lisäksi ois hyvä tankkaa C vitamiinipitoista yhdessä raudan kanssa, eli appelsiinia, ruisleipää tms aion ainenkin itse ottaa siinä sivussa.
Jätän myös kahvit ja teen pois, jotta oikein tehostuisi.
Ja tietysti myös rautapitoinen ruokavalio jees, eli verilettu kuurille.:thumleft
 
Moi! Oon uusi täällä ja vauvan yritys on juuri alkanut. :happy: Itse herään joka aamu aivan liian varhain kun isäntä lähtee töihin, jolloin sitten samalla otan (jos jaksan) raudan C-vitamiinin kanssa. Kahvi, aamupala ja muut vitamiinit parin tunnin kuluttua. Töissä lounaalla saatan napata toisen rautatabletin, etenkin jos aamulla jäänyt ottamatta, enkä juo kahvia silloin. Kalsiumin ja magnesiumin otan aina illalla, jostain luin että näin olisi hyvä. Koen myös, että magnesium illalla auttaa uneen o_O Ferritiini on ainakin mukavasti noussut, lähtötilanne 25 ja nyt reilun vuoden jälkeen reilut 100. Itsellä ei ihmeempiä oireita ole ollut raudanpuutteesta joten en ole pitänyt kiirettä, tavoitteena oli lähinnä saada hyvät lukemat ennen raskausyritystä.
 
Muokattu viimeksi:
Moi! Oon uusi täällä ja vauvan yritys on juuri alkanut. :happy: Itse herään joka aamu aivan liian varhain kun isäntä lähtee töihin, jolloin sitten samalla otan (jos jaksan) raudan C-vitamiinin kanssa. Kahvi, aamupala ja muut vitamiinit parin tunnin kuluttua. Töissä lounaalla saatan napata toisen rautatabletin, etenkin jos aamulla jäänyt ottamatta, enkä juo kahvia silloin. Kalsiumin ja magnesiumin otan aina illalla, jostain luin että näin olisi hyvä. Koen myös, että magnesium illalla auttaa uneen o_O Ferritiini on ainakin mukavasti noussut, lähtötilanne 25 ja nyt reilun vuoden jälkeen reilut 100. Itsellä ei ihmeempiä oireita ole ollut raudanpuutteesta joten en ole pitänyt kiirettä, tavoitteena oli lähinnä saada hyvät lukemat ennen raskausyritystä.
Tervetuloa foorumille!:welcome
Rohkaisevaa, että sinulla ferritiini on noussut, toivon niin että itselläkin olisi...:smiley-angelic001
Oletko jo löytänyt vauvakuumeilijoiden keskusteluketjut? :wink
 
Täällä yritetään kolmatta ja haluaisin kans mennä testaamaan ferritiinin. Tuntuu että olen jatkuvasti väsynyt (kahden lapsen kotiäitinä tietty muutenkin mahdollista) ja tuntuu että hiuksia lähtee normaalia enemmän.

Kuinka kauan teillä on menny että saitte tuloksen.
Aattelin varata ajan maanantaille ja gynen pe ja toivon et tulis ois sit jo pe että gynellä voisin sen kertoa.
 
Muokattu viimeksi:
Täällä yritetään kolmatta ja haluaisin kans mennä testaamaan ferritiinin. Tuntuu että olen jatkuvasti väsynyt (kahden lapsen kotiäitinä tietty muutenkin mahdollista) ja tuntuu että hiuksia lähtee normaalia enemmän.

Kuinka kauan teillä on menny että saitte tuloksen.
Aattelin varata ajan maanantaille ja gynen pe ja toivon et tulis ois sit jo pe että gynellä voisin sen kertoa.
Kun kävin yksityisessä labrassa aamulla, niin tulos tuli jo samana iltana. :)
 
Täällä yritetään kolmatta ja haluaisin kans mennä testaamaan ferritiinin. Tuntuu että olen jatkuvasti väsynyt (kahden lapsen kotiäitinä tietty muutenkin mahdollista) ja tuntuu että hiuksia lähtee normaalia enemmän.

Kuinka kauan teillä on menny että saitte tuloksen.
Aattelin varata ajan maanantaille ja gynen pe ja toivon et tulis ois sit jo pe että gynellä voisin sen kertoa.
Ferritiini on niin perustutkimus, että tulos tulee varmasti päivän tai parin sisällä labrassa kuin labrassa.
 
Täällä yritetään kolmatta ja haluaisin kans mennä testaamaan ferritiinin. Tuntuu että olen jatkuvasti väsynyt (kahden lapsen kotiäitinä tietty muutenkin mahdollista) ja tuntuu että hiuksia lähtee normaalia enemmän.

Kuinka kauan teillä on menny että saitte tuloksen.
Aattelin varata ajan maanantaille ja gynen pe ja toivon et tulis ois sit jo pe että gynellä voisin sen kertoa.

2 päivän päästä tuli tulokset. Mulla samat oireet ja rauta-arvot oli huonot niinkuin arvelin. Mene testauttaan. Mulla on jo nyt parempi olo, kun olen syönyt 2kk rautaa. :happy:
 
Tänään oli eka kontrolli (1kk rautakuurin jälkeen). Ainakin hemppa oli noussut 107 -> 134 :wideyed:
Ferritiinitulos tulee varmaan vasta huomenna. Tuskin siinä on niin isoja muutoksia tapahtunut.
Lääkäri soittaa myös loppuviikosta niin koitan pyytää uuden kontrollin parin kk päähän. Tai ehkä määräävät muutenkin :)
 
Tänään oli eka kontrolli (1kk rautakuurin jälkeen). Ainakin hemppa oli noussut 107 -> 134 :wideyed:
Ferritiinitulos tulee varmaan vasta huomenna. Tuskin siinä on niin isoja muutoksia tapahtunut.
Lääkäri soittaa myös loppuviikosta niin koitan pyytää uuden kontrollin parin kk päähän. Tai ehkä määräävät muutenkin :)
Kuinka paljon söit rautaa päivässä?
 
Kuinka paljon söit rautaa päivässä?
Ekat 1,5 viikkoa oon ottanut 100mg vuorokaudessa ja se jälkeen joka toinen päivä 100 ja joka toinen 200. Ja nyt viimeisimmän viikon useimmiten 200mg kerralla.
Otan just ennen nukkumaanmenoa, yleensä melko tyhjään vatsaan kun en useinkaan syö iltapalaa kovin myöhään tai en ollenkaan.
 
Takaisin
Top