Ferritiini

Meillä poika on nyt 3v7kk ja lisärautaa on menny kohta viis kuukautta. Keväällä huomattiin verikokeissa, että hb on 107. Saatiin allergisen reaktion takia lähete lastenpolille ja ennen käyntiä otettiin liuta verikokeita, myös ferritiini. Se olikin silloin 9 :sad001 Lastenlääkäri oli halunnu ehdottomasti tarkistaa myös ferritiinin matalan hemoglobiinin takia. Heinäkuun lopulla hb oli 119 ja ferritiini 19. Marraskuun lopussa on taas kontrollikokeet. Harmittaa ettei ollu aavistustakaan siitä, että poika kärsii raudanpuutteesta :sad001 Oireetkin on niin erilaiset kuin aikuisilla. Nyt toki tunnistan oireet.

Miten teillä oireili lapsi tuota?

Meillä on reumaa sairastava 4v tyttö, jonka sairaus ei enää selitä oireita (jalkakipuja, yöheräilyjä, väsymystä, huono ruokahalu, lapsi jotenkin sairaan näköinen, kiukkuisuutta, ärtyneisyyttä.. ) ja lasta tutkittiinkin todella paljon nyt syksyn aikana, mm. magneettikuvattiin koko lapsi. Mitään syytä ei kuitenkaan löydy. Itse pyysin ferritiinin mittausta, kun hb roikkuu jatkuvasti viitearvojen alarajoilla tai vähän alle. Ferritiini olikin sitten 12. Odotan nyt loppuviikkoa, kun neuvolan lääkäri ottaa kantaa verikoearvoihin. Vähän luulen vain, että ovat siellä sitä mieltä, että ei mitään hätää ja seurataan. Terveydenhoitaja jo muisti kertoa, että on nyt muoti-ilmiö, eikä asiata tarvitse olla mitenkään huolissaan. Lapsi on keskosena syntynyt ja syönyt rautaa rutiinisti vuoden ikään asti, jolloin otettiin hb ja kun se oli normaali, ei ole koskaan tutkittu sen enempää. Käydään reuman takia kuukauden välein verikokeissa, jolloin otetaan aina hb. Hyvä käsitys on siis tullut, missä se pyörii.
 
Mikä ihme siinä on, että jos kerran on olemassa raja-arvoja ja viitearvoja tuon ferritiinin suhteen, missä sen pitäisi olla, ja jos mennään niiden kaikkien rajojen alle mitattaessa, niin miten ihmeessä siitä ei pitäisi muka olla huolissaan?? Ja miksei niitä arvoja voisi sitten korjata lisäämällä raudan saantia, kun se kerran on mahdollista rautalisällä. Kälätetään vaan jostain muoti-ilmiöstä. Entä jos kaikille lapsille määrättäisiin ferritiinikokeet vaikka kerran vuodessa, niin keneltä se olisi pois? Luulen, että aika moni mystiseksikin jäävä oireilu saattaisi jäädä pois tai ainakin lieventyä, jos rauta-arvot olisivat kunnossa, eikä niistä saa tietoa jos ei mitata.

Johan sitä aikuisillakin ruvetaan alhaisesta hemoglobiinista huolestumaan jossain vaiheessa, niin eikö nyt lasten ollessa kyseessä pitäisi olla vielä tiiviimmin huolissaan, ja aikaisemmin jo ennen kuin hemoglobiiniarvo on kovin alhainen. Kummallista. Toivon todella, että kaikki jotka vähänkin epäilevät asiaa omien lastensa oireilujen ja muun suhteen, saisivat aina lähetteen tutkimuksiin. Moni aikuinenkin on saanut rautalisästä avun omiin oireisiinsa, joihin ei ole mitään muita syitä löytynyt.
 
Miten teillä oireili lapsi tuota?

Meillä on reumaa sairastava 4v tyttö, jonka sairaus ei enää selitä oireita (jalkakipuja, yöheräilyjä, väsymystä, huono ruokahalu, lapsi jotenkin sairaan näköinen, kiukkuisuutta, ärtyneisyyttä.. ) ja lasta tutkittiinkin todella paljon nyt syksyn aikana, mm. magneettikuvattiin koko lapsi. Mitään syytä ei kuitenkaan löydy. Itse pyysin ferritiinin mittausta, kun hb roikkuu jatkuvasti viitearvojen alarajoilla tai vähän alle. Ferritiini olikin sitten 12. Odotan nyt loppuviikkoa, kun neuvolan lääkäri ottaa kantaa verikoearvoihin. Vähän luulen vain, että ovat siellä sitä mieltä, että ei mitään hätää ja seurataan. Terveydenhoitaja jo muisti kertoa, että on nyt muoti-ilmiö, eikä asiata tarvitse olla mitenkään huolissaan. Lapsi on keskosena syntynyt ja syönyt rautaa rutiinisti vuoden ikään asti, jolloin otettiin hb ja kun se oli normaali, ei ole koskaan tutkittu sen enempää. Käydään reuman takia kuukauden välein verikokeissa, jolloin otetaan aina hb. Hyvä käsitys on siis tullut, missä se pyörii.

Pojalla oli motorista levottomuutta varsinkin nukkumaan käydessä, söi huonosti, oli ärtynyt sekä kiukkuinen ja kärsi levottomista jaloista. Levottomat jalat vaikeutti nukahtamista ja välillä heräili öisinkin, kun ei voinut pitää jalkoja paikallaan. Ferritiini oli tosiaan 9 ja lääkäri sanoi heti, että puolen vuoden rautakuuri tulee.
 
Ihan ihmeellistä tuo ettei asiaa tutkita eikä siihen reagoida mitenkään sittenkään kun on arvo otettu ja nähdään sen olevan alhainen. :sad001 Ei luulisi sen että monet on asiasta kiinnostuneita muuttavan lääketieteellistä tietoa miksikään. o_O Toivottavasti kaikki matalasta ferritiinitasosta kärsivät lapset saisi apua.
 
Mulla viime joulukuussa ferri 11, hb 90. Juoksin lääkäreillä, eikä oikeastaan kukaan lääkäri ottanut kantaan, todettiin vain, että "nuorilla naisilla tuppaa tuota anemiaa olla, osta rautalisää". Tutkittiin kyllä keliakia, mutta ei sitä tosiaan ole. Menkoista tässä ei ollut myöskään kyse, kun oon syönyt aina 3 levyä pillereitä putkeen, ja tyhjennysvuoto kestänyt 3pv hyvin niukalla vuodolla...

Nykysistä arvoista en tiedä ollenkaan, otan asian neuvolassa puheeksi, jos sitten vaikka testaltaisiin taas noi arvot.. Aikasemmin ollut siis hyvä hb, yli 140.. Kuitenkin ihmettelin, kun töissä tiputtelin potilaalle rautainfuusiota, ja hänellä paaljon paremmat arvot kun minulla, että miksi minä en sitten infuusioon pääse.
 
Pojalla oli motorista levottomuutta varsinkin nukkumaan käydessä, söi huonosti, oli ärtynyt sekä kiukkuinen ja kärsi levottomista jaloista. Levottomat jalat vaikeutti nukahtamista ja välillä heräili öisinkin, kun ei voinut pitää jalkoja paikallaan. Ferritiini oli tosiaan 9 ja lääkäri sanoi heti, että puolen vuoden rautakuuri tulee.

Meillä on näitä samoja oireita esikoisella ja vahva epäily raudanpuutteesta. :sad001
 
Ties miten monella lapsella onkaan raudanpuutetta :sad001 Täällä ei ainakaan neuvolassa siitä oo puhuttu mitään. Oireet voi olla erilaisia kuin aikuisilla joten ei tullu tosiaan mieleen, että poika kärsii raudanpuutteesta.
 
Ei ole neuvolassa meillekään puhuttu mitään rauta-arvoista. Oli ehkä meillä onni se, että mentiin sinne lastenallergologille neuvolalääkärin lähetteellä, kun siellä sitten tutkittiin perusteellisemmin veriarvoja muutoinkin kuin pelkästään allergioihin liittyen. Mutta kaikki eivät ole näin onnekkaita, ja tosiaan oireiden perusteella voi olla tosi hankalaa itsekään miettiä asiaa ja ottaa puheeksi esim. juuri neuvolassa.
 
Meillä poika sai lähetteen lastenpolille sen allergisen reaktion takia. Meilläkin tutkittiin veriarvoja tarkemmin ja matalan hemoglobiinin takia lastenlääkäri halus tarkistaa myös ferritiinin. Jos ei olis ollu tuota allergista reaktiota niin en tiedä miten helposti olis asia hoitunut. Olisko vaan jääty seuraamaan hemoglobiinia vai olisko annettu vaan olla... Ei täällä tk:ssa aikuisiltakaan oteta kuin hb :sad001
 
Nostelen tätä. :)

Olen menossa yksityiselle ferritiinin mittaukseen kuukauden-parin päästä, kun synnytyksestä on 6kk. Loppuraskaudessa ferrit oli muistaakseni 11, hb 99. Jälkitarkastuksessa hb oli yli 140, joten en saanutkaan uutta lähetettä ferritiinikontrolleihin. Toivon, että ferritiinikin on noussut, seuraavaa raskautta ajatellen, vaikkei olekaan ajankohtainen vielä pitkään aikaan.
 
Täällä yksi joka menee perjantaina mittaamaan ferrit. Soitin terveyskeskukseen, kun halusin mittauttaa ferrit synnytyksen aikana tapahtuneen hemoglobiinin romahduksen vuoksi. Hoitaja oli ihana ja sanoi heti puhelimessa, että mitataan ja perjantaina olen siis jo menossa. :happy:

Sekin saattoi vaikuttaa, kun sanoin että toista lasta yritetään niin olisi tärkeää tietää ferrit ihan tulevaa ajatellen.
Mulla on ollut nyt 2 kemiallista putkeen ja toki sitten rupesin miettimään onko ferrit mahdollisesti osallisena niihin, vaikka yleisiähän keskenmenot on.
 
Mulla mitattiin alkuvuodesta työterveydessä, kun menin valittamaan rytmihäiriöitä ja väsymystä. Kilpparit tutkittiin myös. Ferritiini oli 35 ja kilpparitkin mulle epätyypilliset vaikkakin viiterajoissa vielä. Väsymys pistettiin lapsiarjen piikkiin (poika oli just täyttänyt vuoden silloin) ja rytmihäiriöt työstressin piikkiin (mikä kyllä pahentaa). Mulla on myös huimausta ja niskat aina jumissa. Kappas vaan, ferritiiniarvo on tosiaan liian matala vaikka viitearvoissa onkin. Lääkäri ei ottanut mitenkään kantaa. Ja kaikki noi oireilut voi olla alhaisten rautavarastojen syytä. Myös niskavaivat! Noh, niskakivut on kyllä varmasti aikaa myöten tullut huonosta työergonomiasta, mutta lihaksia on vaikea saada kuntoon, jos rautavarastot on liian matalat. Nyt yritän syödä rautaa, mutta maha ei kestä kuin pientä annosta Vidaa joka toinen päivä. Vinkkejä hyvästä rautavalmisteesta otetaan vastaan. :meh:
Ottaa kyllä päähän, jos tämä on ratkaisu tähän kamalaan olotilaan, joka mulla on ollut synnytyksestä asti. Tottakai yöheräilyt yms. väsyttää, mutta mun väsymys oli jotain niin infernaalista. Ja siis lapsi on nukkunut kokonaisia öitä nyt jo pitkään, joten se ei enää väsytä..
 
@Larra Oletko kokeillut Ferrodania, jossa on rauta(II)bisglysinaattia? Se on sopinut mulle hyvin ja pystyn käyttämään 100mg annosta.

Mulle sanottiin lapsettomuuspolilla, että itseasiassa joka toinen päivä on parempi ja imeytyy paremmin kuin päivittäin otettuna.
 
@Larra Oletko kokeillut Ferrodania, jossa on rauta(II)bisglysinaattia? Se on sopinut mulle hyvin ja pystyn käyttämään 100mg annosta.

Mulle sanottiin lapsettomuuspolilla, että itseasiassa joka toinen päivä on parempi ja imeytyy paremmin kuin päivittäin otettuna.
Okei, kiitos tiedosta! :) Vaihdoin nyt Obsidaniin, kun useampi tuttu on pystynyt syömään sitä. Ja siinä on myös kahden arvoista rautaa, joka imeytyy paremmin kuin Vidan sisältämä kolmen arvoinen. Olen vasta kahtena päivänä ottanut.. ehkä sit alan kokeilemaan sitä joka toinen päivä.
Ferrodania olen joskus aikaa sitten syönyt verenluovutuksen jälkeen hetken. En muista tuliko vatsavaivoja. Kiva kuulla, että on sulle sopinut!
 
Nyt vasta huomasin että täällä on tällainen keskustelu! Itsekin kävin omaan piikkiin ferrit mittauttamassa kun ollut pitkään kaikenlaista oiretta ja sitten nyt puoli vuotta jatkuneet kapselin aiheuttamat vuotohäiriöt herättivät miettimään tätäkin. Julkisen kautta tökkäsi heti siihen että hb oli normaali, lääkäri sivutti kaikki oireet täysin :meh:

No, ferrit oli sitten 38 joten aloitin kesällä rautakuurin ja suht säännöllisesti olen nyt koittanut tuota Ferrodania syödä. Varmaan kun 3 kk rautalisää tulee täyteen käyn katsomassa mikä arvojen tilanne (en siis pyytänyt noihin arvoihin mitään lääkärin mielipidettä kun eivät olleet superhuonot) ja jos homma ei ole edistynyt niin sitten yhteys johonkin asiaan perehtyneeseen lääkäriin, kun luultavasti itselläni on vuosien tausta matalista ferritiineistä. Samalla käyttänen esikoisenkin mittauksella, hällä kun on kaikenlaista epämääräistä oiretta ja etenkin esikon raskausaikana oli hempatkin huonot, mutta en silloin ferritiineistä vielä tiennyt mitään :banghead:

Voi olla että kuvittelen, mutta olo on kyllä rautalisän myötä parantunut, mm. huimaukset ja rytmihäiriöt on jääneet ja väsymyskin ehkä väistynyt aavistuksen. Itsellä haaveissa vielä kolmas lapsi ja olisi mahtavaa kokea raskaus ilman 9 kk totaalikoomaa!
 
Täällä ferritiini oli 22 vuosi synnytyksen jälkeen ja sanottiin olevan ok. Täytyis löytää hyvä rautavalmiste mikä ei vedä vatsaa kovaksi.
 
Täällä ferritiini oli 22 vuosi synnytyksen jälkeen ja sanottiin olevan ok. Täytyis löytää hyvä rautavalmiste mikä ei vedä vatsaa kovaksi.
Eikä oo todellista! Mun siskolle just sanoi lääkäri, että naisella ferritiinin pitäisi olla 100 paikkeilla. Sillä oli viitearvojen ihan alarajalla.
Mulle on ainakin sopinut obsidan kaikin puolin. Suosittelen sitä.
 
Eikä oo todellista! Mun siskolle just sanoi lääkäri, että naisella ferritiinin pitäisi olla 100 paikkeilla. Sillä oli viitearvojen ihan alarajalla.
Mulle on ainakin sopinut obsidan kaikin puolin. Suosittelen sitä.

Juu.. kävin vielä oma kannasta lukemassa sen neuvolatädin mielipiteen asiaan ja labratulokset. Olin siis valitellu väsymystä ja hb oli 87 raskausaikana ja olin tosi aneeminen jo silloin.
 
Kuulostaa Tirrinen kyllä ihan liian matalalta!

Mä luin aiheesta paljon tieteellisiä artikkeleja ja meta-analyysejä, ja lopputulos oli tämä:

Ferritiinitasojen optimi vaihtelee ihmisestä toiseen, mutta matalin kuolleisuus on jos se on n. 35. Tämä kuitenkin olettaen, että hb pysyy tasaisena ja hyvänä n 130-135 (naisilla).

Kuitenkin 35 tason paras terveys on naisille olennainen vain, JOS ei enää halua lapsia (eikä imetä). Jos tahtoo vielä raskaaksi, optimi on 50-100.

Väestötason tutkimuksissa kuolleisuus alkoi nousta yli 100 ferritiineissä sen verran, että pitkään sen yli tuskin kannattaa olla, mutta se laskee raskaudessa&imetyksessä niin paljon, että ennen sitä korkeammistakaan tuloksista tuskin on haittaa
 
No niin, johan selittyy tämä vetämätön olo ja jatkuva väsy ja se tunne et sydän hakkaa pienimmästäkin. Ferrit 4,6 :wideyed::sorry::sad001 hemoglobiini oli vain 107 ja siitä jo epäilin ja useat punasoluarvot vinksallaan. Muuten kaikki hyvin verikokeissa.

Suositelkaa vatsaystävällistä mutta tehokasta rautalisää pliiiis :anyone

Ei varmaan oo ihme ettei raskaudu..
 
Takaisin
Top