Ferritiini

Jep mut en tiedä onko niillä jotain labrakohtaisia eroja. Onhan se poikkeuksellista että on noin korkea ferritiini?

No minun mielestä kanssa, kun muilla tuntuu aina olevan kympin pinnassa, mutta ainakin alle 50 :confused005 Ja oudolta tuntui, että ei mitään reagointia tuohon tullut. Toivottavasti nyt ei mitenkään sit myöskään vaikuttaisi raskautumiseen, raskauteen tai muuhunkaan terveyteen :confused:
 
Voiko arvo olla liian korkea? Nim. Ferritiinin 142 :eek:

Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun. Otettiinko sinulta Sammie samalla myös tulehdusarvot eli CRP? Tulehdus voi nostaa ferritiiniarvoa paljonkin.

Tuon arvon ei pitäisi vielä olla liian korkea, ainakaan FB:n Raudanpuute-ryhmässä opitun mukaan. Toki jos yhtään mietityttää, kannattaa kysyä vielä asiantuntevalta lääkäriltä.

Ja tosiaan, labrakohtaisia viitearvojen eroja on.
 
Käsittääkseni ferritiiniarvo 142 on erinomainen. Liian korkea olisi useamman satasen.

Alkuperäiseen kysymykseen: minulta mitattiin ferritiiniarvo ensimmäisen kerran raskauden aikana. Itse en ollut ferritiinistä silloin vielä kuullutkaan enkä tiedä mikä sai lääkärin laittamaan lähetteen. Ferritiiniarvo oli silloin 7. Pari viikkoa myöhemmin sain keskenmenon.

Sen jälkeen olen pari kertaa mittauttanut arvon Synlabissa.
 
Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun. Otettiinko sinulta Sammie samalla myös tulehdusarvot eli CRP? Tulehdus voi nostaa ferritiiniarvoa paljonkin.

Tuon arvon ei pitäisi vielä olla liian korkea, ainakaan FB:n Raudanpuute-ryhmässä opitun mukaan. Toki jos yhtään mietityttää, kannattaa kysyä vielä asiantuntevalta lääkäriltä.

Ja tosiaan, labrakohtaisia viitearvojen eroja on.

Muistelen, että edellispäivänä otettiin CRP, joka oli normaali. Täytyy vielä kysyä toista mielipidettä :scratch Kiitos :)
 
Käsittääkseni ferritiiniarvo 142 on erinomainen. Liian korkea olisi useamman satasen.

Alkuperäiseen kysymykseen: minulta mitattiin ferritiiniarvo ensimmäisen kerran raskauden aikana. Itse en ollut ferritiinistä silloin vielä kuullutkaan enkä tiedä mikä sai lääkärin laittamaan lähetteen. Ferritiiniarvo oli silloin 7. Pari viikkoa myöhemmin sain keskenmenon.

Sen jälkeen olen pari kertaa mittauttanut arvon Synlabissa.

Okei, kiitos :) Toivotaan näin. Hemoglobiini on mulla myös ollut aina hyvä/korkea, vaikka eivät välttämättä korreloikaan toistensa kanssa.
 
Mielenkiintoinen aihe. Multa mitattiin viime raskaudessa ferritiini kerran. Ei siitä mulle mitenkään erityisesti mainittu, huomasin jälkikäteen omakannasta. Mulla oli koko raskauden ajan hb tosi alhainen, ja laski koko ajan vaikka rautaakin söin. Noin kuukausi ennen synnytystä ferritiini oli 14. Tästä nyt on toki jo kolme vuotta aikaa, sen jälkeen mitään mittauksia ei ole tehty. Olo nyt ei ole mitenkään erityisen huono, mutta mietityttäähän tämä kun taas olisi raskautuminen ajankohtaista. Onkohan siitä mitään haittaa jos alkaa syödä rautaa ihan ominpäitten?

Sivuhuomautuksena, kun joku tuolla aikaisemmin mainitsi synnytyksen jälkeisen masennuksen. Mulla sitä ei todettu, mutta neuvolan terkkari oli kyllä mun jaksamisesta aika huolissaan. Ja olihan mulla vaikeaa, vaikka vauvakin oli ihan äärettömän helppo. Toivottavasti näihin tosiaan tulevaisuudessa tulisi kiinnitettyä enemmän huomiota ihan valtakunnallisestikin.
 
Itselläni tämä on myös ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe!
Viime vuoden lokakuusta lähtien olen syönyt rautaa säännöllisesti, ferritiini on hitaasti, mutta tasaisesti noussut 8:sta 48:aan (hemoglobiini 118 --> 146)
Viimeisin ohje oli toukokuussa, että kuukautisten aikana pitäisi syödä aina viikon kuuri. Silloin toki oli tilanne muuttunut jo sen verran, että olin juuri saanut plussan raskaustestissä. Neuvolasta ohjeistivat jättämään erillisen raudan pois, sillä söin monivitamiineja, jossa tuli rautaa jo pieni määrä.
Nyt kuitenkin on takana tuore km 12.6. ja mietinkin, pitäisikö omatoimisesti syödä hetki rautatabletteja o_OToki nyt viimeksi km yhteydessä synnärillä otetuissa verikokeissa oli hb 154, eli hämmästyksekseni vielä noussut, vaikka oletin raskauden aikana sen nimenomaan laskevan. Hb on itselläni ollu aina normaalistikin korkea, vaikka kävin säännöllisesti luovuttamassa verta. Verenluovutuksella sainkin sen itseasiassa laskemaan 174:stä n. 140 tuntumaan. Tämän takia lääkärillekin tuli yllätyksenä, kuinka nollissa ferritiini oli :confused004
 
Mulla oli ferritiini 22 ja D-vitamiini hiukan alle suosituksien. Kolmas yrityskerta lähtee käyntiin, saas nähdä onko rautakuurilla vaikutusta asiaan, olo on ainakin kohentunut jo viikossa selvästi kuurin aloituksen jälkeen. Myös vahvempaa D-vitamiini lisää ostettu.
 
Mikähän olisi sellainen järkevä väli ferritiinimittausten välillä? Kävin kesäkuun alussa edellisen kerran, eli nyt kolmisen kuukautta syönyt rautalisää. Onkohan mahdollista nähdä jo muutoksia, vai odotanko suosiolla lisää ennen uutta mittausta?

Ferritiini oli siis tuolloin kesäkuussa 16, olen ottanut 200 mg rautaa päivittäin.
 
Mikähän olisi sellainen järkevä väli ferritiinimittausten välillä? Kävin kesäkuun alussa edellisen kerran, eli nyt kolmisen kuukautta syönyt rautalisää. Onkohan mahdollista nähdä jo muutoksia, vai odotanko suosiolla lisää ennen uutta mittausta?

Ferritiini oli siis tuolloin kesäkuussa 16, olen ottanut 200 mg rautaa päivittäin.
Itse oon käynyt puolen vuoden välein ja siinäkään ei hirveän nopeaa kasvua ole ollut havaittavissa. Mutta tokihan jotain pientä muutosta varmasti 3kk:ssa voisi näkyä.
 
Mulla ferritiini ollut viimeiset kolme vuotta aina mitatessa about 10-24 viitearvolla 15-125.
Mikään rautalisä ei ole sitä nostanut luultavasti todella runsaiden kuukautisten takia. Nyt ekaa odotan viikoilla 14+0 ja tuntuu että hb ja ferritiini laskee kokoajan koska väsyttää niin paljon että tuskin jaksan kävellä. Neuvolan mielestä tilanne on ihan ok ja pitää vaan kestää:sad001
 
Mulla ferritiini ollut viimeiset kolme vuotta aina mitatessa about 10-24 viitearvolla 15-125.
Mikään rautalisä ei ole sitä nostanut luultavasti todella runsaiden kuukautisten takia. Nyt ekaa odotan viikoilla 14+0 ja tuntuu että hb ja ferritiini laskee kokoajan koska väsyttää niin paljon että tuskin jaksan kävellä. Neuvolan mielestä tilanne on ihan ok ja pitää vaan kestää:sad001

Ei pidä "vaan kestää", vaan vaatia tutkimuksia, kyllä neuvolankin pitäisi suhtautua tuohon vakavasti, koska historiassasi on matala ferritiinitaso havaittu monta kertaa. Rauta on niin tärkeä monin tavoin, ja jos normaali suun kautta otettava rautalisä ei auta, niin kyllä se pitäisi minusta tutkia paljon tarkemmin! Koita jaksaa vaatia tutkimuksia jo ihan raskaudenkin vuoksi! Tsemppiä!
 
Mikähän olisi sellainen järkevä väli ferritiinimittausten välillä? Kävin kesäkuun alussa edellisen kerran, eli nyt kolmisen kuukautta syönyt rautalisää. Onkohan mahdollista nähdä jo muutoksia, vai odotanko suosiolla lisää ennen uutta mittausta?

Ferritiini oli siis tuolloin kesäkuussa 16, olen ottanut 200 mg rautaa päivittäin.

Itsellä lähtenyt rautavarastot täyttymään aika hitaasti. Puolen vuoden rautakuurin aikana ferritiiniarvo noussut 6 —> 26. Tänä aikana olen syönyt purkillisen 120kpl. 100mg rautavalmistetta. Ihan joka päivä en ole rautaa ottanut, koska maha on oireillut raudasta välillä kipuiluna ja välillä ummetuksena.
Hemoglobiini noussut 128 —> 133.
Mulla on kuukautiskierto aika lyhyt ja runsas, joten se varmaan vaikuttanut siihen että rautavarastot täyttyneet niin hitaasti.
Edelleen jatkan raudan tankkaamista, nyt pienemmällä annoksella ja joka toinen päivä, koska en jaksa mahakipuja.
 
Itsellä lähtenyt rautavarastot täyttymään aika hitaasti. Puolen vuoden rautakuurin aikana ferritiiniarvo noussut 6 —> 26. Tänä aikana olen syönyt purkillisen 120kpl. 100mg rautavalmistetta. Ihan joka päivä en ole rautaa ottanut, koska maha on oireillut raudasta välillä kipuiluna ja välillä ummetuksena.
Hemoglobiini noussut 128 —> 133.
Mulla on kuukautiskierto aika lyhyt ja runsas, joten se varmaan vaikuttanut siihen että rautavarastot täyttyneet niin hitaasti.
Edelleen jatkan raudan tankkaamista, nyt pienemmällä annoksella ja joka toinen päivä, koska en jaksa mahakipuja.

Mäkin oon yllättynyt miten hyvin oon tän annostuksen nyt kestänyt. Raskausaikana maha ei kestänyt rautaa yhtään, hemppakin laski alle sataan. Ferritiini oli kahdeksannella kuulla 14, mutta ei sille silloin mitään tehty. Itse en ollut silloin vielä ferritiinistä kuullutkaan, kun tää nykyinen "kohkaus" ei ollut vielä alkanut, niin ei osannut mitään vaatiakaan. No, hengissä selvittiin.

Nykyään siis menee tuo 200 mg päivässä ihan ilman mitään ongelmia. Toivottavasti sitten myös näkyis arvojen kohoamisena.
 
Itselläni tämä on myös ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe!
Viime vuoden lokakuusta lähtien olen syönyt rautaa säännöllisesti, ferritiini on hitaasti, mutta tasaisesti noussut 8:sta 48:aan (hemoglobiini 118 --> 146)
Viimeisin ohje oli toukokuussa, että kuukautisten aikana pitäisi syödä aina viikon kuuri. Silloin toki oli tilanne muuttunut jo sen verran, että olin juuri saanut plussan raskaustestissä. Neuvolasta ohjeistivat jättämään erillisen raudan pois, sillä söin monivitamiineja, jossa tuli rautaa jo pieni määrä.
Nyt kuitenkin on takana tuore km 12.6. ja mietinkin, pitäisikö omatoimisesti syödä hetki rautatabletteja o_OToki nyt viimeksi km yhteydessä synnärillä otetuissa verikokeissa oli hb 154, eli hämmästyksekseni vielä noussut, vaikka oletin raskauden aikana sen nimenomaan laskevan. Hb on itselläni ollu aina normaalistikin korkea, vaikka kävin säännöllisesti luovuttamassa verta. Verenluovutuksella sainkin sen itseasiassa laskemaan 174:stä n. 140 tuntumaan. Tämän takia lääkärillekin tuli yllätyksenä, kuinka nollissa ferritiini oli :confused004
Tää suomalainen käytäntö on niin surkuhupaisa, ruotsissa jos ferritiini on alle 60 niin suositellaan raitalisää raskaana oleville! Ja se siis mitataan automaattisesti kaikilta raskaana olevilta! Niissä raskausajan tabuissa on yleensä rautaa todella vähän ja niissä usein on mukana muita vitamiineja jotka häiritsee raudan imeytymistä niin se tabujen rauta pääse edes niin hyvin imeytymään eli hyvin voi syödä rautalisää lisäksi.
 
Mun kolme vee joutui nyt rautakuurille kun hemoglobiini on alle viitearvojen :shifty: Jos tästä koskaan enää toiste raskaudun niin pidän kyllä huomattavasti paremmin ääntä omastakin hempasta ja ferritiinistä. Tätä kolmevuotiasta odottaessa tosiaan soin rautalisää koko raskauden, silti hemppa vaan laski koko ajan. Ferritiinikin mitattiin, oli 14. Silti ei tehty MITÄÄN. :angry4
 
Onneksi meillä 2v pojalta mitattiin myös ferritiini muiden verikokeiden ohella, ne määrättiin atooppisen ihon vuoksi lastenallergologin toimesta. Ferritiiniarvo oli jo niin matala, että rautavarastot ovat tyhjät. Lisärautakuuri aloitettiin heti ja puolen vuoden päästä mittaillaan uudelleen, toivon todella, että saadaan asia kuntoon.

Toivon myös, että asiasta puhuttaisiin oikeasti enemmän! Allergologi sanoi, että yhden ja kahden ikävuoden välillä lapsi kehittyy ja kasvaa niin hurjaa vauhtia, että ravinnosta tulisi saada paljon rautaa. Meillä on nyt käynyt niin, että lapsen kasvu on syönyt rautavarastot tyhjiin, eikä ravinnosta ole saanut tarpeeksi tilalle. Minusta olisi hyvä, jos neuvoloissa jo tartuttaisiin tähän asiaan ja kerrottaisiin siitä enemmän, jotta ei sitten ehtisi pienille kehittyä vajausta näin pahasti kun meillä. Raudanpuute kun vaikuttaa niin moneen asiaan lapsen kehityksessä myös pitkällä aikavälillä, jos rauta-arvot eivät ole kohdillaan.

En ymmärrä sitäkään, miten monet lääkärit tuntuvat pitävän tätä ferritiinin mittausta jotenkin huuhaana ja muoti-ilmiönä :wideyed:
 
Meillä poika on nyt 3v7kk ja lisärautaa on menny kohta viis kuukautta. Keväällä huomattiin verikokeissa, että hb on 107. Saatiin allergisen reaktion takia lähete lastenpolille ja ennen käyntiä otettiin liuta verikokeita, myös ferritiini. Se olikin silloin 9 :sad001 Lastenlääkäri oli halunnu ehdottomasti tarkistaa myös ferritiinin matalan hemoglobiinin takia. Heinäkuun lopulla hb oli 119 ja ferritiini 19. Marraskuun lopussa on taas kontrollikokeet. Harmittaa ettei ollu aavistustakaan siitä, että poika kärsii raudanpuutteesta :sad001 Oireetkin on niin erilaiset kuin aikuisilla. Nyt toki tunnistan oireet.
 
Takaisin
Top