Ferritiini

Keskustelun 'Vauvakuumetta' aloitti Pene, 24 syys 2018.

Vaihda nimimerkki! | Näin pääset alkuun/apua! | VAUfoorumin sovellus puhelimeen! | Top 100
  1. Hankikanto Ihastunut foorumiin Joulukuun äidit 2019

Jep mut en tiedä onko niillä jotain labrakohtaisia eroja. Onhan se poikkeuksellista että on noin korkea ferritiini?
  2. Sammie Peruskäyttäjä

No minun mielestä kanssa, kun muilla tuntuu aina olevan kympin pinnassa, mutta ainakin alle 50 :confused005 Ja oudolta tuntui, että ei mitään reagointia tuohon tullut. Toivottavasti nyt ei mitenkään sit myöskään vaikuttaisi raskautumiseen, raskauteen tai muuhunkaan terveyteen :confused:
  3. wk_78 Tuttu foorumilla

Osallistunpa minäkin tähän keskusteluun. Otettiinko sinulta Sammie samalla myös tulehdusarvot eli CRP? Tulehdus voi nostaa ferritiiniarvoa paljonkin.

Tuon arvon ei pitäisi vielä olla liian korkea, ainakaan FB:n Raudanpuute-ryhmässä opitun mukaan. Toki jos yhtään mietityttää, kannattaa kysyä vielä asiantuntevalta lääkäriltä.

Ja tosiaan, labrakohtaisia viitearvojen eroja on.
    • Olen samaa mieltä Olen samaa mieltä x 2
    • Tykkää Tykkää x 1
  4. Hirvi Ihastunut foorumiin Syyskuun äidit 2019

Käsittääkseni ferritiiniarvo 142 on erinomainen. Liian korkea olisi useamman satasen.

Alkuperäiseen kysymykseen: minulta mitattiin ferritiiniarvo ensimmäisen kerran raskauden aikana. Itse en ollut ferritiinistä silloin vielä kuullutkaan enkä tiedä mikä sai lääkärin laittamaan lähetteen. Ferritiiniarvo oli silloin 7. Pari viikkoa myöhemmin sain keskenmenon.

Sen jälkeen olen pari kertaa mittauttanut arvon Synlabissa.
    • Sympatiaa Sympatiaa x 1
  5. Sammie Peruskäyttäjä

Muistelen, että edellispäivänä otettiin CRP, joka oli normaali. Täytyy vielä kysyä toista mielipidettä :scratch Kiitos :)
  6. Sammie Peruskäyttäjä

Okei, kiitos :) Toivotaan näin. Hemoglobiini on mulla myös ollut aina hyvä/korkea, vaikka eivät välttämättä korreloikaan toistensa kanssa.
  7. Motto78 Tuttu foorumilla Tammiäidit 2020

Päivittelenpä tänne infuusion jälkeistä kontrollitulosta; ferritiini oli ennen rautatiputusta 12, nyt 2 kk sen jälkeen 131!

Oon tällä hetkellä 6+1, ja toivon että hyvä arvo osaltaan tukisi raskautta mikäli se muuten on jatkuakseen.
    • Tykkää Tykkää x 3
    • Optimistinen Optimistinen x 1
  8. dimou Peruskäyttäjä

Mielenkiintoinen aihe. Multa mitattiin viime raskaudessa ferritiini kerran. Ei siitä mulle mitenkään erityisesti mainittu, huomasin jälkikäteen omakannasta. Mulla oli koko raskauden ajan hb tosi alhainen, ja laski koko ajan vaikka rautaakin söin. Noin kuukausi ennen synnytystä ferritiini oli 14. Tästä nyt on toki jo kolme vuotta aikaa, sen jälkeen mitään mittauksia ei ole tehty. Olo nyt ei ole mitenkään erityisen huono, mutta mietityttäähän tämä kun taas olisi raskautuminen ajankohtaista. Onkohan siitä mitään haittaa jos alkaa syödä rautaa ihan ominpäitten?

Sivuhuomautuksena, kun joku tuolla aikaisemmin mainitsi synnytyksen jälkeisen masennuksen. Mulla sitä ei todettu, mutta neuvolan terkkari oli kyllä mun jaksamisesta aika huolissaan. Ja olihan mulla vaikeaa, vaikka vauvakin oli ihan äärettömän helppo. Toivottavasti näihin tosiaan tulevaisuudessa tulisi kiinnitettyä enemmän huomiota ihan valtakunnallisestikin.
  9. SannaLa Aloittelija

Itselläni tämä on myös ajankohtainen ja mielenkiintoinen aihe!
    Viime vuoden lokakuusta lähtien olen syönyt rautaa säännöllisesti, ferritiini on hitaasti, mutta tasaisesti noussut 8:sta 48:aan (hemoglobiini 118 --> 146)
    Viimeisin ohje oli toukokuussa, että kuukautisten aikana pitäisi syödä aina viikon kuuri. Silloin toki oli tilanne muuttunut jo sen verran, että olin juuri saanut plussan raskaustestissä. Neuvolasta ohjeistivat jättämään erillisen raudan pois, sillä söin monivitamiineja, jossa tuli rautaa jo pieni määrä.
    Nyt kuitenkin on takana tuore km 12.6. ja mietinkin, pitäisikö omatoimisesti syödä hetki rautatabletteja o_OToki nyt viimeksi km yhteydessä synnärillä otetuissa verikokeissa oli hb 154, eli hämmästyksekseni vielä noussut, vaikka oletin raskauden aikana sen nimenomaan laskevan. Hb on itselläni ollu aina normaalistikin korkea, vaikka kävin säännöllisesti luovuttamassa verta. Verenluovutuksella sainkin sen itseasiassa laskemaan 174:stä n. 140 tuntumaan. Tämän takia lääkärillekin tuli yllätyksenä, kuinka nollissa ferritiini oli :confused004
  10. Jukkapalmu23 Aloittelija

Mulla oli ferritiini 22 ja D-vitamiini hiukan alle suosituksien. Kolmas yrityskerta lähtee käyntiin, saas nähdä onko rautakuurilla vaikutusta asiaan, olo on ainakin kohentunut jo viikossa selvästi kuurin aloituksen jälkeen. Myös vahvempaa D-vitamiini lisää ostettu.
    • Tykkää Tykkää x 2

Jaa tämä sivu