Ferritiini

Lisättäköön vielä että jos rauta-arvot on todella alhaiset siihen on yleensä taustalla jokin syy. Ja se syy on hyvä selvittää.
Millaisia syitä voi olla?

Niinpä, kun ei ne tiedä! Mun äitiyspolin lääkäri sanoi nyt et ois heti pitänyt tosta eka neuvolan 120 lukemasta asti aloittaa rauta 200 mg. Hb 120 on alarajalla ja jos hb on jo noin alhaalla niin rautavarastot on silloin jo tyhjät. Tätä ei vain tiedetä, ei moni lääkärikään. Itse luultavasti tarvitsen pitkää rautatankkausta ja jatkossakin vuosittain useamman kuurin. Raskaus ja imetys kuluttaa hirveästi rautaa!
Aijjaa... No, oletan silti että oli jokin muu syy kun se meni kesken...

Kahvista en kyllä haluais luopua, juon yhden kupillisen päivässä ja ehkä yhden teen. Kun kahvi, tee ja kalsium vaikuttaa negatiivisesti raudan imeytymiseen. C-vitamiini positiivisesti...
 
Millaisia syitä voi olla?

Multa sisätautilääkäri testautti alhaisen ferritiinin johdosta keliakian sekä helikobakteerin, molemmat vaikuttaa raudan imeytymiseen ja on suht yleisiä.

Ferritiinin testauttaminen ja hoito ei taida olla mitään ison luokan bisnestä, testin hinta on muistaakseni alle 20e, ja rautatabletit (ensisijainen hoitomuoto) ei ole hinnakkaita. Rautainfuusioneste on ihan perhanan kallista, mutta sitä ei määrätä kevyin perustein, eikä sekään kasvata lääkärien kassaa. Jos haluaisi tehdä bisnestä, niin valmistaisin infuusiorautaa. :grin

Btw; Briteissä ei suositella verenluovutusta lähivuosina raskautta toivoville naisille lainkaan, ja siellä mitataan ferritiini rutiininomaisesti raskaanaolevilta ihan julkisessa terveydenhoidossa. Matalaa arvoa korjataan alku- ja keskiraskaudessa rautalisillä ja loppuraskaudessa infuusiolla (suun kautta otettava rauta nostaa ferrejä hitaasti)
 
Millaisia syitä voi olla?


Aijjaa... No, oletan silti että oli jokin muu syy kun se meni kesken...

Kahvista en kyllä haluais luopua, juon yhden kupillisen päivässä ja ehkä yhden teen. Kun kahvi, tee ja kalsium vaikuttaa negatiivisesti raudan imeytymiseen. C-vitamiini positiivisesti...

Pidät vain ainakin parin tunnin tauon kahvin/teen ja raudan välillä. Mun on helpointa ottaa rauta keskellä päivää appelsiinimehun kanssa kun aamupalasta on aikaa ja lounaaseen väh. puoli tuntia. Äläkä juo kahvia ruuan päälle. Mä oon pitkään tehnyt niin eli ruoan rauta on mennyt hukkaan. Nyt pidän ainakin tunnin kahden tauon välissä. Muuten en kahvia paljon juo, 1-2 kuppia päivässä.
 
Ei tuo "muotivouhotus" kyllä milläänlailla oo bisnestä. Tosiaan ferritiinin mittaus ei oo kallista ja rauta on edullista myös. Aika moni synnytyksen jälkeistä masennusta sairastava on erittäin raudanpuutteinen. Kun Suomessakin hoidettais odottavien ja äitien rauta-asiat kuntoon, väsymys ja masennus vähenis huomattavasti.
Rautavarastojen vähyyteen on älytön syitä. Esimerkkinä verenluovutus, imeytymishäiriöt, kasvissyönti, oman äidin rautavarastojen tyhjyys, kova urheilu, homealtistus, keliakia jne jne.
 
Ei tuo "muotivouhotus" kyllä milläänlailla oo bisnestä. Tosiaan ferritiinin mittaus ei oo kallista ja rauta on edullista myös. Aika moni synnytyksen jälkeistä masennusta sairastava on erittäin raudanpuutteinen. Kun Suomessakin hoidettais odottavien ja äitien rauta-asiat kuntoon, väsymys ja masennus vähenis huomattavasti.
Rautavarastojen vähyyteen on älytön syitä. Esimerkkinä verenluovutus, imeytymishäiriöt, kasvissyönti, oman äidin rautavarastojen tyhjyys, kova urheilu, homealtistus, keliakia jne jne.
Ai että homealtistuskin? Olisko tähän mitään lähdettä? Mielenkiintoista.
 
Ai että homealtistuskin? Olisko tähän mitään lähdettä? Mielenkiintoista.

En suoraa lähdettä osaa sanoa mutta jos kiinnostaa enemmän niin mene tuonne rautaryhmään mistä aijemmin kirjoitin. Siellä on todella kattavasti infoa lähteiden kera.
 
Millaisia syitä voi olla?

Joitain syitä tässä on jo muut ehtineet kertoa. Omalla miehelläni rauta-arvot laski syövän takia. :sad001 Syöpää todennäköisempiä syitä on kuitenkin ainakin keliakia ja muut imeytymishäiriöt, tosi runsaat menkatkin voi vaikuttaa.
 
Kiitos mielipiteestä, täytyy harkita jos tämän kaiken selittämättömyyden keskellä ei tahdo tapahtua mitään. Mitään raudan puutosoireita ei ole ollut, ei huomattavaa väsymystä tai muutakaan.
Sen verran alkoi mietityttää tämä rautavarastoasiakin, että palaan vielä tähän. Onko kukaan kokeillut kotitestiä ferritiinin mittaukseen? Ainakin kaksi erilaista testiä näyttäisi löytyvän kun hieman etsii netistä.
 
Voi olla. Suomessa on kuulemma jokin geenitaipumus siihen.

Minulla sama käsitys. Jossakin oli viitearvojen yläraja 150, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tuo arvoni on hyvä :think005 Mitähän haittaa liian korkeasta arvosta voi olla?
 
Minulla sama käsitys. Jossakin oli viitearvojen yläraja 150, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tuo arvoni on hyvä :think005 Mitähän haittaa liian korkeasta arvosta voi olla?
Mun verikoepaperis luki viiteraja 5...90.
 
Takaisin
Top