Mew
Jostain jotain jo tietävä
Kiitos @Kuuttituutti ! Pitää varmaan varailla gynelle aikaa, kun tuntuu, että rautalisän aloittamisen jälkeen vuoto on taas runsastunut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Muistaakseni joitakin kuukausia, ellei jopa puoli vuotta. Jos kudoksiin tullut vaikka repeämiä ja niiden paraneminen kestää ja nää voi vaikuttaa tulokseen, niinköhän se oliOletteko käyneet synnytyksen jälkeen mittauttamassa ferritiini tai muita rauta -arvoja verikokeella? Missähän vaiheessa se kannattaisi tehdä?
Mulla väsymys, hengästyminen ja korvien humina oli ainakin oireita. Eli humisi oudosti korvissa välillä, ja jostain sitten luin että tämä voi tosiaan olla oire jos ferritiinit on alhaalla. Mullahan ne on vaihdelleet mutta enimmillään taisin päästä 30 kieppeille, viimeisin 21 ja raskausaikana tais olla 14.. huimaus toki varmaan vielä lisäksi yleinen, mulla on sitäkin mutta myös matala verenpaine niin en tiiä kummasta se johtuu.Hei huhuilen täällä, kun en nyt jaksa uutta ketjua tätä varten tehdä.
Mitä oireita teillä on matalaan ferritiiniin liittynyt? Miten kauan kesti, että se nousi ja onko pysynyt lukemat "hyvillä tasoilla"?
Minulla tulossa mittaukset, kun on väsymystä ja nivelkipuja. Matalimmillaan ferritiini ollut 2-4, silloin oli anemiakin. Synnytyksen jälkeen pitkään 8 sitten 11-15, hb hyvä. Vasta 1,5v synnytyksestä nousi arvot imetyksen loputtua 27. Nyt viimeiseen vuoteen en ole syönyt enää lisärautaa, mutta runsaiden kuukautisten ja yhden keskenmenon jälkeen, jäin pohtimaan onkohan taas laskenut paljonkin.
Mitä siihen ei liittynyt? -voisi kysyäHei huhuilen täällä, kun en nyt jaksa uutta ketjua tätä varten tehdä.
Mitä oireita teillä on matalaan ferritiiniin liittynyt? Miten kauan kesti, että se nousi ja onko pysynyt lukemat "hyvillä tasoilla"?
Minulla tulossa mittaukset, kun on väsymystä ja nivelkipuja. Matalimmillaan ferritiini ollut 2-4, silloin oli anemiakin. Synnytyksen jälkeen pitkään 8 sitten 11-15, hb hyvä. Vasta 1,5v synnytyksestä nousi arvot imetyksen loputtua 27. Nyt viimeiseen vuoteen en ole syönyt enää lisärautaa, mutta runsaiden kuukautisten ja yhden keskenmenon jälkeen, jäin pohtimaan onkohan taas laskenut paljonkin.
Mitä siihen ei liittynyt? -voisi kysyä
Mulla oli palautumisongelmia, nivelkipuja, jäätävää väsymystä (14h unet olivat normaalia), kilpirauhasen ongelmia ja sitä myötä lihomista, muiden autoimmuunisairauksien pahenemista, aivosumua... en edes muista kaikkea!
Parissa kuukaudessa sain rautavarastot kuntoon ja nukuin ekan kerran vuosiin vain 8h ja heräsin ilman herätyskelloa virkeänä muussa palautumisessa kesti vielä muutama vuosi.
Nykyään syön rautakuurin menkkojen aikaan säännöllisesti ja mittautan ferritiinin kerran vuoteen.
Toivottavasti imeytymisongelmien syy selviää! Itsellä riitti ihan tavallisten rautatablettien syöminen. Toki ne kävivät mahaan, mutta se oli pieni hinta siitä olon parantumisestaOho!!
Melkoista, tuo kuulostaa ihan minulta..
Sain tänään labralähetteen, neuvolasta ihan suosiolla teki lääkäri määräyksen tsekata lähtötilanne taas, kun tosiaan minulla ihan jäätävän hidasta tuo ferritiinin nousu ollut. Nyt oli lisätty ferritiinin ohella myös joku transferritiinireseptori- arvo sekä verenkuva ja crp. Pitkään oli ferritiini alta 10 ja jotenkin vaan niin totuin siihen olotilaan. Muut labrat ihan normaalit olleet.
Tämä nyt vaan taas putkahti mieleen, kun paino ei putoa, olen väsynyt vaikka nukun pitkiä unia (toki univajettakin on) mutta pahimpina on taas olleet nivelkivut ja sydämen lisälyönnit, ne viimeeksi palasi kun ferritiini oli matalalla ja helpottui melko nopeasti kun nousi.
Kiitos teille vastauksista.
Tärkeä arvo, jos miettii kokonaisvointia sekä sitä, että toiveena olisi parin vuoden sisään toinen raskaus, niin toivoisin, että ferritiini saataisiin edes järkevälle tasolle ja se pysyisi siellä..
Joo tämä on tosi yksilöllistä.Toivottavasti imeytymisongelmien syy selviää! Itsellä riitti ihan tavallisten rautatablettien syöminen. Toki ne kävivät mahaan, mutta se oli pieni hinta siitä olon parantumisesta
Pienestä se voi kyllä olla kiinni tuo ihmisen hyvinvointi ja on todella yksilöllistä miten kenenkin kroppa tähänkin puutteeseen reagoi. Toiset voivat ihan hyvin vielä ferritiinin ollessa 10 ja toiset ovat aaveita jo alle 50 arvoilla.
Ja siis kuulostaa todella ikävältä tuo imeytymistilanneJoo tämä on tosi yksilöllistä.
Itselläni syynä heikkoon imeytymiseen todennäköisesti autoimmuunisairauteni ja siihen liittyvä suoliston tulehdustila, ohutsuolessa kroonista tulehdusta. Lisäksi useita laajoja ruoka-aineallergioita, jotka rajoittavat rv:tä.
Minulla oli ennen raskautta arvo 54 ja silloin oli hyvä olo. Nykyään sahaa siinä 5-27 alueella ja ylläpitäminen on ollut vaikeaa ja oireita on, mutta en aina ota selvää mikä johtuu mistäkin. Melkeinpä heti tiedän, et jos tulee runsaampia kuukautisia tai muita vuotoja, niin rautaa tarvitaan.
Minulla meni anemian korjaantumiseen 3kk suun kautta nautittavalla valmisteella, ferritiinin korjaantuminen 2 vuotta
Infuusiota ei anneta tuon minun perussairauden vuoksi ainakaan ensisijaisesti.
On kyllä aika alhainen Tsemppiä nostoonTäällä ferritiini nyt 26, edellinen mittaus joskus parisen vuotta sitten 21 en ole muistanut rautaa syödä säännöllisesti kuin viimeaikoina joten siinä syy nyt yritän tsempata asian kanssa. Mun vatsalle sopii parhaiten toi Sideral mutta lompakolle kyllä ei
Väsyttää, todellakin ja on muutakin oiretta. Mutta näitä ollut jo niin kauan että kai tähän on jo turtunut, ja väsymyksen pistää aina myös lapsiperhearjen ja muun stressin piikkiin mutta kyllä tästä taas sai muistutuksen että pidän rautatabletit dosetissa jatkossakinOn kyllä aika alhainen Tsemppiä nostoon
EIkö siulla väsytä yhtään noin alhaisilla lukemilla?
Hinnan kohtuullistamisvinkki.. liityin taannoin jonkin apteekin (oisko ollut yliopistollinen) kanta-asiakkaaksi liittymisetuna eka tilauksesta sai -30%. Niinpä tuli juuri sideral useampikin purkki, sekä mm sinkkivoidetta ja vauvan hammastahnaa, kyypakkaus yms tarpeellista pitkän tähtäimen tarpeita ajatuksen kanssa kerätyksi. Mietin tilauksen tuotteita varmaan kolme viikkoa! Sen edun olisi saanut myös paikanpäällä ostetuista tuotteista.Täällä ferritiini nyt 26, edellinen mittaus joskus parisen vuotta sitten 21 en ole muistanut rautaa syödä säännöllisesti kuin viimeaikoina joten siinä syy nyt yritän tsempata asian kanssa. Mun vatsalle sopii parhaiten toi Sideral mutta lompakolle kyllä ei
Kuinka nopeesti teillä on näkynyt nousua ferritiineissä, kun valmiste on ollut oikea?
Mä oon nyt syöny 8 kk sideralia ja kävin labrassa, et katotaan joko vois lopettaa... no tulos oli 18, kun sillon 8 kk sitten oli 21. Eli ei tainnut sopia tuo valmiste
Nyt täytyy lähteä siis apteekkiin kyselykierrokselle, mut etten taas vuotta syö turhaan niin oliskohan joku 3kk hyvä kontrolli, vai pitäiskö jo 1 kk jälkeen näkyä jotain? Että löytyis se itselle oikea valmiste!