Ferritiini

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pitäisikin käydä taas mittaamassa ferritiini. Nyt kyllä pitää myöntää, etten ole syönyt rautaa purkista, kun satunnaisestikin otettuna aiheuttanut ummetusta 😢

Nostan nyt tätä. Mulla ferritiini 16 (viitearvot 15-125), mutta toisaalta reseptoripitoisuus normaali. Takana vuosi yrittämistä. Onko täällä tietoa millainen tuon olisi hyvä olla, että raskaaksi tulo helpottuisi? En tiedä reagoiko lääkäri tuohon mitenkään, kun kuitenkin viitearvoissa.
Lääkäri ei välttämättä reagoi, mutta muistelen täältä lukeneeni että esim. lapsettomuushoitopuolella suositellaan että olisi vähintään 50, ettei ainakaan siitä olis kiinni raskautuminen 🤔 mutta siis 16 on jo alhainen ja suosittelisin kans kokeileen rautaa. Ei siitä yleensä haittaakaan ole ☺️

Mulla viimeisin oli 7, mutta infuusioon en päässyt koska hemoglobiini oli vielä jonkun verran yli 110 (en nyt muista tarkalleen), vaikka vika raskauskolmannes ja vaan Sideral käy vatsalle, käskettiin vaan tankata sillä 🙄 💸

@Daiya
Joo, ei se reagoinutkaan. Ehkä apteekista auttavat.
Mulle ei TYKS:ssä kanssa otettu mitään kantaa ferritiiniin eikä edes, et mikä rautavalmiste olis hyvä, kun sideral ei nostanut mihinkään. Työterveyslääkäri onneks tarttu ja suositteli Obsidan 100, ja se nosti kyllä hyvin 🥰

Obsidan on itsellä ollut myös hyvä, ainakin itse koin myös että vähän hellempi vatsalle kuin jotkut muut mutta toki tämä on myös yksilöllistä. Sideral vatsan kannalta paras mutta kaikille ei toimi ja onhan se kallista 😬 nyt raskausaikana ei mitään toivoa kokeilla mitään muuta, koska mahan kanssa muutenkin koko ajan ongelmaa. Ehkä uskaltaa sitte myöhemmin siirtyä taas Obsidaniin.

Mulla tuli oireita YA:n liposomaalisesta raudasta, mutta näköjään auttoi kun rupesi syömään maitohappobakteeria päivittäin. Hankin myöhemmin vahvempaa rautaa kunhan tuo on syöty.

Ostin itse Puhdistamon triplarautaa. Sideralilla en aiemmin ole saanut tuloksia, mutta syön nyt kuitenkin paketin ensin loppuun sitä, ennen kuin aloitan tuon triplan. Pitäisi nostaa ferritiiniä 42:sta ylöspäin, toivottavasti tällä lähtisi nousuun. Onkohan sillä aidosti väliä, syökö joka päivä vai joka toinen päivä? 🤔

Mulle viimesin lääkäri suositteli, että syö joka toinen päivä 100mg ja joka toinen 200mg. Ferritiini oli siis alhaalla, oiskohan ollut 14. Joku aiempi lääkäri taas suositteli sitä joka toinen päivä tyyliä, että on aina taukopäivä välissä. En sitten tiedä, kun oon itekin nyt saanut kahdenlaisia ohjeita kahdelta eri lekurilta. Netistä oon toki myös lukenu ton taukopäivän pitämisen kannattavuudesta.

Mä luin sideralista paljon huonoja kokemuksia ennen kuin itse sen aloitin, mutta mulla nousi ferrit 40 -- > 65 sideralilla alle kolmessa kuukaudessa. Ei mikään huippunousu, mutta itse olin tyytyväinen!

Ostin itse Puhdistamon triplarautaa. Sideralilla en aiemmin ole saanut tuloksia, mutta syön nyt kuitenkin paketin ensin loppuun sitä, ennen kuin aloitan tuon triplan. Pitäisi nostaa ferritiiniä 42:sta ylöspäin, toivottavasti tällä lähtisi nousuun. Onkohan sillä aidosti väliä, syökö joka päivä vai joka toinen päivä? 🤔

Kerro sitten mitä tykkäsit Puhdistamon tripla raudasta 😊 itselläni se on ollut tehokas nostamaan surkeita arvoja ilman vatsavaivoja, enkä kyllä ihmettele, kun on hyvin imeytyvä ja puhdas valmiste kyseessä. Muutenkin suosin nykyään kaikissa ravintolisissä tätä merkkiä. 👌

Tässä yhdenlaista pohdintaa tuosta joka toinen päivä teorian toimivuudesta rauta-asioihin syvemmin perehtyneeltä lääkäriltä, jos kiinnostaa lukea 😊: https://www.raudanpuute.fi/raudanpuutteen-perusteet/pitaisiko-rautaa-syoda-vain-joka-toinen-paiva/

Itse olen syönyt tuota Sideralia myös. Alkuun oli vatsaoireita, mutta aikansa kun söi, niin helpottivat. Apteekissa neuvottiin, joka rautatabletin kanssa ottamaan kunnon määrä C-vitamiinia kaveriksi, esim. semmoinen puolikas c-vitamiini poretabletti. Vetaisin toki överiksi ja otin kokonaisen aina.

Toinen ohje oli, että kun tuo Sideral imeytyy jotenkin eri tavalla, niin voi kokeilla ottaa joka toinen päivä sen ja joka toinen päivä tavallisen rautatapletin.

Ja... kolmas ohje oli sitten, että ottaa Sideralin vain joka toinen päivä ja muistaa sitä C-vitamiinia lisäksi.

Olen saanut myös tuon tiedon, että ferritiini on merkityksellinen raskautta yrittäessä ja lapsettomuushoidoissa siihen kiinnitetään huomiota, jotta ei ainakaan siitä olisi sitten kiinni. Itse jotenkin ymmärrän tuon hyvin, vaikken sitä mekaniikkaa siellä taustalla ymmärräkkään yksityiskohtaisesti. Itsellä vain matala ferritiini sekä hemoglobiini vaikuttaa suoraan lihaksiin sekä muuhun yleiseen jaksamiseen. Aivan kuin solut kehossa ei saisi happea tai olisivat muuten "tukossa", jos veriarvot ovat matalat.

Itse olen syönyt tuota Sideralia myös. Alkuun oli vatsaoireita, mutta aikansa kun söi, niin helpottivat. Apteekissa neuvottiin, joka rautatabletin kanssa ottamaan kunnon määrä C-vitamiinia kaveriksi, esim. semmoinen puolikas c-vitamiini poretabletti. Vetaisin toki överiksi ja otin kokonaisen aina.

Toinen ohje oli, että kun tuo Sideral imeytyy jotenkin eri tavalla, niin voi kokeilla ottaa joka toinen päivä sen ja joka toinen päivä tavallisen rautatapletin.

Ja... kolmas ohje oli sitten, että ottaa Sideralin vain joka toinen päivä ja muistaa sitä C-vitamiinia lisäksi.

Olen saanut myös tuon tiedon, että ferritiini on merkityksellinen raskautta yrittäessä ja lapsettomuushoidoissa siihen kiinnitetään huomiota, jotta ei ainakaan siitä olisi sitten kiinni. Itse jotenkin ymmärrän tuon hyvin, vaikken sitä mekaniikkaa siellä taustalla ymmärräkkään yksityiskohtaisesti. Itsellä vain matala ferritiini sekä hemoglobiini vaikuttaa suoraan lihaksiin sekä muuhun yleiseen jaksamiseen. Aivan kuin solut kehossa ei saisi happea tai olisivat muuten "tukossa", jos veriarvot ovat matalat.
Itse saan juurikin palautumisongelmia ja treenitulokset alkavat heikkenemään pikkuhiljaa, jos ferritiini on liian matala.

Minä en ole rauta-arvoja yli vuoteen mittauttanut, synnytyksestä on yli puoli vuotta aikaa eli vois käydä jo mittaamassa. Alotin syömään raskaus-ja imetysvitamiinia nyt uudelleen, mutta vatsa menee ihan kuralle siitä, vaikka siinä on vain 25 mg rautaa ja ihan hyvin raskausaikana siedin sitä ja raskauden alkuun saakka siedin hyvin rautaa myös 100 mg annoksilla, mutta nyt vaan tökkii tosi pahasti jostain syystä 😐 Voihan toki olla, että rauta-arvot on ihan hyvätkin, että turhaan söisinkään, mutta en nyt halua laittaa rahaa minkäänlaisiin testeihin ja terkasta en jaksa ruveta monkumaan lähetteitä 😅

Mihin aikaan otatte rautaa? Sideralilla ei taida niin olla väliä, mutta nämä muut rautavalmisteet. Tuntuu tosi vaikealta löytää aika, jossa olisi tarpeeksi pitkä väli kahvista tai ruoasta. Ehkä alan syömään sitä Triplarautaa keskellä yötä kun kuitenkin herään aina jossain välissä. 😅

Mihin aikaan otatte rautaa? Sideralilla ei taida niin olla väliä, mutta nämä muut rautavalmisteet. Tuntuu tosi vaikealta löytää aika, jossa olisi tarpeeksi pitkä väli kahvista tai ruoasta. Ehkä alan syömään sitä Triplarautaa keskellä yötä kun kuitenkin herään aina jossain välissä. 😅
Mä oon ottanut iltaisin ennen nukkumaanmenoa, syön harvoin illallisen jälkeen mitään ja jos menen pian/heti nukkumaan niin ei kerkeä tulla huono olo (varsinkin ennen tuli rautatabletista huono olo).

Mulla oli ennen käytössä obsidan mutta nyt ferrodan. Yleensä eka viikko maha vähän sekaisin mutta tasoittunut sitten.

Nyt en ole hetkeen käynyt mittauttamassa, joten epäsäännöllisen säännöllisesti syönyt (eli vähän milloin huvittaa). Esikoisen raskauden alussa ferritiini ollut 63 ja 2023 joulukuussa 23. Entisellä työpaikalla sai kysymällä mittaukset tth, mutta nykyisessä ei antanut lähetettä. Omakustanteena pitäisi käydä, lähiapteekki ainakin mainosti jossain vaiheessa mutta en tarttunut siihen tarjoukseen. Nyt alkaa tuosta viime mittauksestakin olla jo yli vuosi niin pitäisi varmaan käydä…

Otan yhtäaikaa lapsen kanssa eli aamupalan jälkeen 1,5h päästä. Sitten 2h päästä siitä syödään lounas. Tämä 1,5h ollut lääkärin mukaan riittävä väli ja onkin saatu molemmat näin arvoja hyvin nostettua. 😊 Joskus jos unohdan itse ottaa niin otan sit illalla just ennen unia kun iltapalasta on kulunut jo vähintään tuon 1,5h.

Jos siulla on tapana syödä välipalaa niin syö rautatabletti ja joku hedelmä tai hedelmäsose. C-vitamiini tehostaa imeytymistä.

Mä otan raudan aamulla tyhjään mahaan / aamupalan kanssa jossa ei ole maitotuotteita. Kahvia en käytä ollenkaan. 2023 joulukuussa tajuttu että ferritiini 16, johon ferrodan 100 mg aloitettu ja sitä nyt syöty vuosi ja 3 kuukautta. Nyt syönyt 2 tabua joka toinen päivä joulukuusta asti. Feriitiini oli marraskuussa 64 eli noussut vähän yli vuodessa ihan kivasti.

Yritän nyt nostaa vielä lisää ja tehokkaammin ja vaihdoin merkkiä viikonloppuna sideraliin (3 ioninen rauta) ja vitaaliin (juotava 2 ioninen). Eli otan hörpyn vitaalia ja sideralin kummatkin kerralla. Katsotaan nostaako nopeammin jos eri tavalla imeytyy ja on erilaiset rautavalmisteet.

Tämä rautahomma on niin outo kun mitä huonompi ferritiini on, niin sitä pahempaa menkkavuoto on. Mitä parempi ferritiini niin sitä maltillisempaa vuoto on. Sitten se, että huonot ferritiini tasot on yleensä endometrioosissa ja kun saa rauta-arvoja nostettua niin endo-oireet lievittyy. Luulisi että olisi toisinpäin. Oon itse miettinyt, että olisiko se niin, että kun kehossa on raudan puute niin keho haluaa menkkaveren mukana olevan raudan takaisin kroppaan ja sitä kautta endo pahenee; vanhaa verta sisältävät kasvaimet ja veren kerääntyminen vatsaonteloon jne. Ja sit ku rauta-arvot on hyvät niin kropalla ei ole tarvetta imeä itseensä sitä verta...

Mä otan raudan aamulla tyhjään mahaan / aamupalan kanssa jossa ei ole maitotuotteita. Kahvia en käytä ollenkaan. 2023 joulukuussa tajuttu että ferritiini 16, johon ferrodan 100 mg aloitettu ja sitä nyt syöty vuosi ja 3 kuukautta. Nyt syönyt 2 tabua joka toinen päivä joulukuusta asti. Feriitiini oli marraskuussa 64 eli noussut vähän yli vuodessa ihan kivasti.

Yritän nyt nostaa vielä lisää ja tehokkaammin ja vaihdoin merkkiä viikonloppuna sideraliin (3 ioninen rauta) ja vitaaliin (juotava 2 ioninen). Eli otan hörpyn vitaalia ja sideralin kummatkin kerralla. Katsotaan nostaako nopeammin jos eri tavalla imeytyy ja on erilaiset rautavalmisteet.

Tämä rautahomma on niin outo kun mitä huonompi ferritiini on, niin sitä pahempaa menkkavuoto on. Mitä parempi ferritiini niin sitä maltillisempaa vuoto on. Sitten se, että huonot ferritiini tasot on yleensä endometrioosissa ja kun saa rauta-arvoja nostettua niin endo-oireet lievittyy. Luulisi että olisi toisinpäin. Oon itse miettinyt, että olisiko se niin, että kun kehossa on raudan puute niin keho haluaa menkkaveren mukana olevan raudan takaisin kroppaan ja sitä kautta endo pahenee; vanhaa verta sisältävät kasvaimet ja veren kerääntyminen vatsaonteloon jne. Ja sit ku rauta-arvot on hyvät niin kropalla ei ole tarvetta imeä itseensä sitä verta...
Miulla on ihan sama homma tuon vuodon kanssa, että matalalla ferritiinillä vuodan enemmän. En tiedä liittyykö sitten osittain ohuempaan vereen eli lisääntyykö vain se veren osuus vuodosta, kun ohut veri holisee helpommin. Mene ja tiedä. 🤷‍♀️

Mulla oli tossa pari vuotta sitten ongelmia ferritiinin kanssa. Oli tosi matalalla ja oireita oli ihan riittämiin. Hb oli myös laskenut mutta ei kuitenkaan viitteiden alapuolelle, kun mulla hb on normaalisti päälle 140. En silloin saanut apua tk:sta enkä opiskeluth:sta, niin sitten yksityiseltä sain infuusion. Sen jälkeen pikkuhiljaa alkoi elämä taas hymyilemään. Nyt oon huomannut, että hiuksia lähtee enemmän ja vähän on ollut myös sellasta keskittymiskyvyttömyyttä, mutta oireet on ollu kuitenkin aika lieviä siihen aiempaan nähden. Pyysin nyt kuitenkin labralähetteen tk:sta ja kerroin sinne myös lapsitoiveesta, niin sain rautalabroihin lähetteen ja lisäksi katsotaan kilpirauhasarvot ja paastosokeri. Tosi iloinen olin, että sain lähetteet näinkin helposti ja nyt pääsee näkemään, että mikä se tämänhetkinen tilanne on.

Takaisin