Pitäisikin käydä taas mittaamassa ferritiini. Nyt kyllä pitää myöntää, etten ole syönyt rautaa purkista, kun satunnaisestikin otettuna aiheuttanut ummetusta 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Lääkäri ei välttämättä reagoi, mutta muistelen täältä lukeneeni että esim. lapsettomuushoitopuolella suositellaan että olisi vähintään 50, ettei ainakaan siitä olis kiinni raskautuminenNostan nyt tätä. Mulla ferritiini 16 (viitearvot 15-125), mutta toisaalta reseptoripitoisuus normaali. Takana vuosi yrittämistä. Onko täällä tietoa millainen tuon olisi hyvä olla, että raskaaksi tulo helpottuisi? En tiedä reagoiko lääkäri tuohon mitenkään, kun kuitenkin viitearvoissa.
Mulle ei TYKS:ssä kanssa otettu mitään kantaa ferritiiniin eikä edes, et mikä rautavalmiste olis hyvä, kun sideral ei nostanut mihinkään. Työterveyslääkäri onneks tarttu ja suositteli Obsidan 100, ja se nosti kyllä hyvin@Daiya
Joo, ei se reagoinutkaan. Ehkä apteekista auttavat.
Ostin itse Puhdistamon triplarautaa. Sideralilla en aiemmin ole saanut tuloksia, mutta syön nyt kuitenkin paketin ensin loppuun sitä, ennen kuin aloitan tuon triplan. Pitäisi nostaa ferritiiniä 42:sta ylöspäin, toivottavasti tällä lähtisi nousuun. Onkohan sillä aidosti väliä, syökö joka päivä vai joka toinen päivä?![]()
Itse saan juurikin palautumisongelmia ja treenitulokset alkavat heikkenemään pikkuhiljaa, jos ferritiini on liian matala.Itse olen syönyt tuota Sideralia myös. Alkuun oli vatsaoireita, mutta aikansa kun söi, niin helpottivat. Apteekissa neuvottiin, joka rautatabletin kanssa ottamaan kunnon määrä C-vitamiinia kaveriksi, esim. semmoinen puolikas c-vitamiini poretabletti. Vetaisin toki överiksi ja otin kokonaisen aina.
Toinen ohje oli, että kun tuo Sideral imeytyy jotenkin eri tavalla, niin voi kokeilla ottaa joka toinen päivä sen ja joka toinen päivä tavallisen rautatapletin.
Ja... kolmas ohje oli sitten, että ottaa Sideralin vain joka toinen päivä ja muistaa sitä C-vitamiinia lisäksi.
Olen saanut myös tuon tiedon, että ferritiini on merkityksellinen raskautta yrittäessä ja lapsettomuushoidoissa siihen kiinnitetään huomiota, jotta ei ainakaan siitä olisi sitten kiinni. Itse jotenkin ymmärrän tuon hyvin, vaikken sitä mekaniikkaa siellä taustalla ymmärräkkään yksityiskohtaisesti. Itsellä vain matala ferritiini sekä hemoglobiini vaikuttaa suoraan lihaksiin sekä muuhun yleiseen jaksamiseen. Aivan kuin solut kehossa ei saisi happea tai olisivat muuten "tukossa", jos veriarvot ovat matalat.
Mä oon ottanut iltaisin ennen nukkumaanmenoa, syön harvoin illallisen jälkeen mitään ja jos menen pian/heti nukkumaan niin ei kerkeä tulla huono olo (varsinkin ennen tuli rautatabletista huono olo).Mihin aikaan otatte rautaa? Sideralilla ei taida niin olla väliä, mutta nämä muut rautavalmisteet. Tuntuu tosi vaikealta löytää aika, jossa olisi tarpeeksi pitkä väli kahvista tai ruoasta. Ehkä alan syömään sitä Triplarautaa keskellä yötä kun kuitenkin herään aina jossain välissä.![]()
Mihin aikaan otatte rautaa? Sideralilla ei taida niin olla väliä, mutta nämä muut rautavalmisteet. Tuntuu tosi vaikealta löytää aika, jossa olisi tarpeeksi pitkä väli kahvista tai ruoasta. Ehkä alan syömään sitä Triplarautaa keskellä yötä kun kuitenkin herään aina jossain välissä.![]()
Jos siulla on tapana syödä välipalaa niin syö rautatabletti ja joku hedelmä tai hedelmäsose. C-vitamiini tehostaa imeytymistä.Mihin aikaan otatte rautaa? Sideralilla ei taida niin olla väliä, mutta nämä muut rautavalmisteet. Tuntuu tosi vaikealta löytää aika, jossa olisi tarpeeksi pitkä väli kahvista tai ruoasta. Ehkä alan syömään sitä Triplarautaa keskellä yötä kun kuitenkin herään aina jossain välissä.![]()
Miulla on ihan sama homma tuon vuodon kanssa, että matalalla ferritiinillä vuodan enemmän. En tiedä liittyykö sitten osittain ohuempaan vereen eli lisääntyykö vain se veren osuus vuodosta, kun ohut veri holisee helpommin. Mene ja tiedä.Mä otan raudan aamulla tyhjään mahaan / aamupalan kanssa jossa ei ole maitotuotteita. Kahvia en käytä ollenkaan. 2023 joulukuussa tajuttu että ferritiini 16, johon ferrodan 100 mg aloitettu ja sitä nyt syöty vuosi ja 3 kuukautta. Nyt syönyt 2 tabua joka toinen päivä joulukuusta asti. Feriitiini oli marraskuussa 64 eli noussut vähän yli vuodessa ihan kivasti.
Yritän nyt nostaa vielä lisää ja tehokkaammin ja vaihdoin merkkiä viikonloppuna sideraliin (3 ioninen rauta) ja vitaaliin (juotava 2 ioninen). Eli otan hörpyn vitaalia ja sideralin kummatkin kerralla. Katsotaan nostaako nopeammin jos eri tavalla imeytyy ja on erilaiset rautavalmisteet.
Tämä rautahomma on niin outo kun mitä huonompi ferritiini on, niin sitä pahempaa menkkavuoto on. Mitä parempi ferritiini niin sitä maltillisempaa vuoto on. Sitten se, että huonot ferritiini tasot on yleensä endometrioosissa ja kun saa rauta-arvoja nostettua niin endo-oireet lievittyy. Luulisi että olisi toisinpäin. Oon itse miettinyt, että olisiko se niin, että kun kehossa on raudan puute niin keho haluaa menkkaveren mukana olevan raudan takaisin kroppaan ja sitä kautta endo pahenee; vanhaa verta sisältävät kasvaimet ja veren kerääntyminen vatsaonteloon jne. Ja sit ku rauta-arvot on hyvät niin kropalla ei ole tarvetta imeä itseensä sitä verta...