Ferritiini

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pene
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli tossa pari vuotta sitten ongelmia ferritiinin kanssa. Oli tosi matalalla ja oireita oli ihan riittämiin. Hb oli myös laskenut mutta ei kuitenkaan viitteiden alapuolelle, kun mulla hb on normaalisti päälle 140. En silloin saanut apua tk:sta enkä opiskeluth:sta, niin sitten yksityiseltä sain infuusion. Sen jälkeen pikkuhiljaa alkoi elämä taas hymyilemään. Nyt oon huomannut, että hiuksia lähtee enemmän ja vähän on ollut myös sellasta keskittymiskyvyttömyyttä, mutta oireet on ollu kuitenkin aika lieviä siihen aiempaan nähden. Pyysin nyt kuitenkin labralähetteen tk:sta ja kerroin sinne myös lapsitoiveesta, niin sain rautalabroihin lähetteen ja lisäksi katsotaan kilpirauhasarvot ja paastosokeri. Tosi iloinen olin, että sain lähetteet näinkin helposti ja nyt pääsee näkemään, että mikä se tämänhetkinen tilanne on.
On muuten ärsyttävää, kun hyvällä hempalla et meinaa saada ferritiinin mittausta sitten millään! Itselläkin, kun huitelee siellä 150-165 välillä normaalisti niin saanut monet kerrat pulittaa itse sen ferritiinin mittaamisen, vaikka olisi hemppa ollut alhaallakin (120-140).

Luulen että terveydenhuollossa keskitytään enemmän siihen että pysytään hengissä sen sijaan että voitaisiin hyvin. Jokin lasku viitearvojen sisällä jää helposti huomaamatta, mikäli edes verrataan edellisiin. Siellä on kuitenkin pinossa sellaisiakin joilla hb on alle 80. Nykyäänhän ei edes aina anneta punasoluja vaikka Hb olisikin siellä 50 tuntumassa. Näin sivuhuomiona.

On muuten ärsyttävää, kun hyvällä hempalla et meinaa saada ferritiinin mittausta sitten millään! Itselläkin, kun huitelee siellä 150-165 välillä normaalisti niin saanut monet kerrat pulittaa itse sen ferritiinin mittaamisen, vaikka olisi hemppa ollut alhaallakin (120-140).
No jep, kaikki on hyvin kun hb on yli 120. On se vähän kummallista, miksi juuri ferritiinin mittaamista niin vältellään. Täytyy olla nyt tyytyväinen kun sai lähetteen ilman sen suurempaa väittelyä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

No jep, kaikki on hyvin kun hb on yli 120. On se vähän kummallista, miksi juuri ferritiinin mittaamista niin vältellään. Täytyy olla nyt tyytyväinen kun sai lähetteen ilman sen suurempaa väittelyä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Ja kun ei se hemoglobiinin viitearvoissa oleminen kerro varastoraudan tilanteesta. Hemoglobiinin lasku voi kyllä antaa viitteitä siitä, että rautavarastot on heikossa kunnossa.

Luulen että terveydenhuollossa keskitytään enemmän siihen että pysytään hengissä sen sijaan että voitaisiin hyvin. Jokin lasku viitearvojen sisällä jää helposti huomaamatta, mikäli edes verrataan edellisiin. Siellä on kuitenkin pinossa sellaisiakin joilla hb on alle 80. Nykyäänhän ei edes aina anneta punasoluja vaikka Hb olisikin siellä 50 tuntumassa. Näin sivuhuomiona.
Se on vaan outoa, että samaa ilmiötä on ollut välillä työterveydessä, kun luulisi sen instanssin olevan kiinnostunut työkyvystä.🙃 Toki olen kyllä toisinaan saanut ne työterveyden piikkiin (julkisella en koskaan, vaikka maksoi monin verroin, kun aikanaan tuli pahojakin ongelmia raudanpuutteesta ja sen takia kulutin myös julkisen palveluja toooodella paljon), mutta sielläkin on välillä nikoteltu. Vasta kun vointini parani ja pystyin osoittamaan mitä se maksoi, että se oli alhaalla niin olen saanut ilman tappelua ferritiinin seurantaa työterveyden kautta.

Kävin eilen verikokeilla ja siellä oli hb 143 ja ferritiini 132 eli sen kanssa ei nyt ainakaan ole ongelmaa. Kilpirauhasarvot toisaalta oli viitearvojen rajoilla. Saan niistä lääkärin kommentin vielä tänään. Nyt rupesi jännittämään, että kuinkahan paljon ne vaikuttaa nyt raskautumiseen...

Kävin eilen verikokeilla ja siellä oli hb 143 ja ferritiini 132 eli sen kanssa ei nyt ainakaan ole ongelmaa. Kilpirauhasarvot toisaalta oli viitearvojen rajoilla. Saan niistä lääkärin kommentin vielä tänään. Nyt rupesi jännittämään, että kuinkahan paljon ne vaikuttaa nyt raskautumiseen...
Voihan ne vaikeuttaa, mutta voi olla joku hetkellinenkin juttu tai lääkityksellä helposti korjattavissa. Miulla seilasi jonkun aikaa nuo kilppariarvot ja korjaantuivat sitten itsestään. 😊

Työterveys kieltäytyi ottamasta kantaa mun ferritiiniin (mulla siis arvo 16), käskivät varata soittoajan tk:hon. Tk:sta sanoivat että syö rautaa ja jättivät asian siihen. 😔 En tiedä tapahtuuko lapsettomuuspolillakaan mitään.
Tuolla arvolla voit huoletta syödä ihan kunnolla rautaa, jos vaan vatsa kestää. Siulla on rautavarastot käytännössä tyhjät. Söin itse useamman kuukauden 200mg päivässä, kun arvot olivat todella alhaalla eikä edes vaaraa, että olisivat nousseet liian ylös. Miulla ei ollut edes ongelmia imeytymisessä. Voithan maksaa itse kontrollin vaikka 3-4kk päähän. Viimeksi oli muistaakseni jotain 30-40€ luokkaa.

Mulla raskauksien myötä (ennen niitäkin ollut jo ehkä kehno, mut ei oo mitattu) ferritiini ollut vuosia huono. Viime vuoden alusta aloin taas säännöllisesti syödä rautaa, kun löysin valmisteen mikä sopi (sideral). Maaliskuussa arvo oli 23. Syyskuun kontrollissa vaan 36. Eli tosi vähän noussu puolessa vuodessa.

Sideralin annos on tosi pieni, niin päätin kokeilla jtn uutta, et sais kunnon annostuksen. Sideral olis maksanu ihan jäätävästi, jos olis halunnu syödä esim. 200mg päivässä. Kokeilin Ferrionia ja se sopi heti.

Sitä söin alkuun 100mg ja sit 200mg päivässä. Nyt helmikuussa (eilen kävin) ferritiini oli jo 73,4 🥳🥳 Ja raudan laitoin tauolle jo tammikuussa, kun oli verikokeet tulossa, mut sinne meno sit vähän venähti. Eli käytännössä 4 kuukaudessa oli noussu noin paljon. Tahti siis semmoinen 4-5x nopeemmin ku aiemmin. Kannatti siis nostaa annosta (ja vaihtaa merkkiä).

Hb ollu täs vuoden aikana aikalailla sama. 130-138, nyt oli 130. Eli ei pelkoo, et nousis raudalla liikaa.

Mulla tapahtu sellainen erikoinen juttu, että olin saanut ferritiinit hyvälle tasolle ihan tabujen avulla + hormonikierukka, nousi ja pysyi n. 150 tienoilla useamman vuoden. Noh, nyt onnekseni raskauduin ja neuvolan testissä ferritiini oli 132 ja jouduin "syyniin" koska liian korkea 😅 ihan oikeesti. Laittoivat kontrolliin kuukauden päähän, jossa tarkistetaan, ettei ole noussut (lääkäri pohti jo hemokromatoosia, kerroin kyllä puhelimessa, mikä mun tausta tuon ferritiini suhteen on). Sanoivat vaan, että ovat tottuneet, että odottajilla ferritiini <30 ja sitä pidetään normaalina, hohhoijaa. Kiva, että on normaalia olla raudanpuutteinen, mutta hyvät arvot joutuu syyniin.

Muokattu viimeksi:
Mulla tapahtu sellainen erikoinen juttu, että olin saanut ferritiinit hyvälle tasolle ihan tabujen avulla + hormonikierukka, nousi ja pysyi n. 150 tienoilla useamman vuoden. Noh, nyt onnekseni raskauduin ja neuvolan testissä ferritiini oli 132 ja jouduin "syyniin" koska liian korkea 😅 ihan oikeesti. Laittoivat kontrolliin kuukauden päähän, jossa tarkistetaan, ettei ole noussut (lääkäri pohti jo hemokromatoosia, kerroin kyllä puhelimessa, mikä mun tausta tuon ferritiini suhteen on). Sanoivat vaan, että ovat tottuneet, että odottajilla ferritiini <30 ja sitä pidetään normaalina, hohhoijaa. Kiva, että on normaalia olla raudanpuutteinen, mutta hyvät arvot joutuu syyniin.
Tuo on ihan sairasta. Itsekin kärsin raudanpuutteesta raskaana ollessa ja miun hemoglobiinin takia (joka oli about 120, vaikka normaalisti 150-160) KIELSIVÄT raudansyönnin, kun mukamas sikiölle pahasta. Ja hemoglobiinihan ei edes ole mikään varastoraudan mittari. Itkin sitten joka yö levottomia jalkoja yms. Myöhemmin lääkärit ovat sanoneet, että jos raskaudun niin ei pidä kuunnella tuollaisia ohjeita neuvolasta kuten ei myöskään neuvoa syödä lisää hiilareita, kun todetaan radi... Miun ensimmäinen terkkari neuvolassa oli ihan pökkelö, mutta en uskaltanut omin päin tehdä mitään hänen neuvojaan vastaan, kun aina sanoi kaiken olevan huonoa sikiölle ja itsellä oli eka raskaus. Ihan loppuraskaudessa sain järkevämmän terkkarin.

Aivan järkyttävää luettavaa nää teidän kokemukset. Raudanpuutteisena saat kyllä olla vaikka olo olis sysipaska ja taputetaan vaan päähän et kaikki hyvin, mut jos on ferritiini siellä normaaliarvoissa niin joutuu tarkkailuun. Sairasta! 😵‍💫😥 Mä en käsitä miten nää rauta-asiat tuntuu Suomessa olevan yks kirosana ja toisaalta joku avaruusfysiikkaa vastaava aihe 99% lääkäreistä. Itsekin kymmeniä vuosia kärsiny raudanpuutteesta, piti taistella ja itse maksaa yksityisellä labrat ja infuusiot lopulta. Eikä taida vieläkää pysyä ferritiini ylhäällä vaikkei menkkojakaan ole, että taistelu jatkuu.

Nyt en ole nimittäin ihan varma onko mun ferritiini edes niukin naukin 100 kieppeillä enää, ja sen pitäis olla yli 100. Viimeksi kun muutama kuukausi sitten kävin kontrollissa olikin yllättäen tulehdus kehossa päällä niin arvo ei ollut luotettava. Aloitin eilen Sideralin ja lactoferriinin syönnin varmuuden vuoksi kun kaapista vielä sellaiset löyty. Maha ei ole vielä liiemmin reagoinut, katsotaan nyt pystynkö syömään näitä. Tää on ainut rautavalmiste jota pystyn ees joten kuten syömään ilman et mahakivut on ihan infernaaliset.

Aivan järkyttävää luettavaa nää teidän kokemukset. Raudanpuutteisena saat kyllä olla vaikka olo olis sysipaska ja taputetaan vaan päähän et kaikki hyvin, mut jos on ferritiini siellä normaaliarvoissa niin joutuu tarkkailuun. Sairasta! 😵‍💫😥 Mä en käsitä miten nää rauta-asiat tuntuu Suomessa olevan yks kirosana ja toisaalta joku avaruusfysiikkaa vastaava aihe 99% lääkäreistä. Itsekin kymmeniä vuosia kärsiny raudanpuutteesta, piti taistella ja itse maksaa yksityisellä labrat ja infuusiot lopulta. Eikä taida vieläkää pysyä ferritiini ylhäällä vaikkei menkkojakaan ole, että taistelu jatkuu.

Nyt en ole nimittäin ihan varma onko mun ferritiini edes niukin naukin 100 kieppeillä enää, ja sen pitäis olla yli 100. Viimeksi kun muutama kuukausi sitten kävin kontrollissa olikin yllättäen tulehdus kehossa päällä niin arvo ei ollut luotettava. Aloitin eilen Sideralin ja lactoferriinin syönnin varmuuden vuoksi kun kaapista vielä sellaiset löyty. Maha ei ole vielä liiemmin reagoinut, katsotaan nyt pystynkö syömään näitä. Tää on ainut rautavalmiste jota pystyn ees joten kuten syömään ilman et mahakivut on ihan infernaaliset.
Paljon jaksamista, se on pitkä tie, jos raudanpuute kestänyt vuosia. Mulla meni n. 5 vuotta nostaa arvot se. ne siellä oikeasti (n. 140-160) pysyivät. Katsoimpa huvikseni Ruotsin rajoja, Karolinskassa naisten rajat 13-150.

Mulla tosiaan raudanpuute oli kestänyt monta vuotta (>10) ja kroppa ei aluksi osannut sitä edes käyttää. Piti myös kiinnittää huomiota muihin mineraaleihin (mm. sinkki, kupari ja magnesium) sekä A- ja D-vitamiineihin. Ne kaikki vaikuttavat raudan hyötykäyttöön.

Mulla myös kilpirauhasen arvot paranivat huomattavasti, kun sain raudat ylös. Esikoisen raskaudessa jouduin syömään tyroksinia tukilääkkeenä, mutta tässä nykyisessä arvot ovat niin hyvät, että ei tarvinnut tukilääkettä aloittaa.

Paljon jaksamista, se on pitkä tie, jos raudanpuute kestänyt vuosia. Mulla meni n. 5 vuotta nostaa arvot se. ne siellä oikeasti (n. 140-160) pysyivät. Katsoimpa huvikseni Ruotsin rajoja, Karolinskassa naisten rajat 13-150.

Mulla tosiaan raudanpuute oli kestänyt monta vuotta (>10) ja kroppa ei aluksi osannut sitä edes käyttää. Piti myös kiinnittää huomiota muihin mineraaleihin (mm. sinkki, kupari ja magnesium) sekä A- ja D-vitamiineihin. Ne kaikki vaikuttavat raudan hyötykäyttöön.

Mulla myös kilpirauhasen arvot paranivat huomattavasti, kun sain raudat ylös. Esikoisen raskaudessa jouduin syömään tyroksinia tukilääkkeenä, mutta tässä nykyisessä arvot ovat niin hyvät, että ei tarvinnut tukilääkettä aloittaa.
Miulla oli myös raudanpuutteen seurauksena lievä toiminnallinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja täällä kanssa arvot olivat ilmeisesti olleet silloin jo vuosia huonot. Miulla kyllä rauta imeytyi hyvin, kun kroppa vain sitten sai sitä. Nousi aina sen parikymmentä yksikköä kuukaudessa, kun päivittäin söi. Mutta nyt olen jo vuosia seurannut ettei liikaa laskisi ja käynyt vaikka sitten omalla rahalla testaamassa.
Raskausaikana en vain uskaltanut uhmata neuvolan neuvoja, kun halusin tehdä kaiken sikiölle parhaaksi ja sitten menetin vielä synnytyksessä reilusti verta.

Kiitos! Näin vaan taas ne pahat mahakivut palasivat yöllä, 2 päivää ehdin rautaa syödä... Jatkuvat vielä päivälläkin vaikka on kunnon kipulääkkeet on päällä. Ei tästä tuu mitään, karmea olo kun vatsaa vääntää koko ajan. Vissiin suolisto niin huonossa kunnossa et se ei yksinkertaisesti rautaa siedä. 😥 Oon yrittänyt sitä saada parempaan kuntoon mm. Vivomixxillä, mut ei vaan auta tarpeeksi. Pakko yrittää löytää joku lääkäri, jota oikeasti kiinnostais, ja joka tietäis miten suoliston saisi kuntoon. Varmaan monen asian summa miksi se on niin huonossa kunnossa, mut IBS ja endo ei ainakaan helpota asiaa yhtään.

Syön monivitamiinia, jossa on kaikkea, mut ei A:ta, rautaa eikä näköjään kupariakaan kun tarkistin. Syön tosin porkkanoita välillä puolikin kiloa päivässä, joten tuliskohan ravinnosta A:ta tarpeeksi. D-vitamiinia saan yli 100ug päivässä, se on mitattu et on siinä satasen kieppeillä, joten määrä pitäis olla ok. Magnesiumia voisi kyllä ottaa taas erikseen monivitamiinin lisäksi. Ehkä tuota kupariakin pitäis ottaa sit vielä erikseen, harmi kun ei oo löytyny sellasta monivitamiinia jossa olis ihan kaikki tarvittavat mut ei sitä rautaa (ja A:ta raskausaikaa ajatellen).

Näinhän se on, että rauta vaikuttaa kaikkeen elimistössä. Hienoa, että et ole nyt tarvinnut tyroksiinia! Mulla on kilpparin vajaatoiminta. Mä vähän pelkään, et mun puutos on kestänyt niin kauan et kaikki ei palaudu enää "normaaliksi" vaikka rauta-varastot saataisiinkin täyteen. Keho ei enää osaa käyttää sitä, kun puutetta ollut niin kauan. Kuulemma voi kestää 1-3 vuotta varastojen täyttymisestä ennen kuin keho normalisoituu.

Miulla oli myös raudanpuutteen seurauksena lievä toiminnallinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Ja täällä kanssa arvot olivat ilmeisesti olleet silloin jo vuosia huonot. Miulla kyllä rauta imeytyi hyvin, kun kroppa vain sitten sai sitä. Nousi aina sen parikymmentä yksikköä kuukaudessa, kun päivittäin söi. Mutta nyt olen jo vuosia seurannut ettei liikaa laskisi ja käynyt vaikka sitten omalla rahalla testaamassa.
Raskausaikana en vain uskaltanut uhmata neuvolan neuvoja, kun halusin tehdä kaiken sikiölle parhaaksi ja sitten menetin vielä synnytyksessä reilusti verta.
Hyvä että oot saanut arvot hyvin nousuun. On kyllä tärkeää seurata arvoja, mutta todella harmillista, et sen joutuu usein itse kustantamaan. Luulisi, et olis terveydenhuollolle paljon edukkaampaa testata ja huolehtia hyvistä arvoista, kuin hoitaa sit rautavajeen aiheuttamia moninaisia oireita ja sairauksia.

Ihme neuvolantäti sulla kyllä ollut. Ymmärrän miten vaikeaa on kyseenalaistaa heidän ohjeitaan, koska totta kai luulisi, että he tietävät miten asiat menee ja mitä pitää tehdä! Neonatologi sanoi mulle, et mun syömään D-vitamiinimäärään neuvola tulee varmasti puuttumaan. Oon jo päättänyt et pyydän sitten päästä mittaukseen ja vasta sen perusteella muutetaan annosta jos tarvis.

Hyvä että oot saanut arvot hyvin nousuun. On kyllä tärkeää seurata arvoja, mutta todella harmillista, et sen joutuu usein itse kustantamaan. Luulisi, et olis terveydenhuollolle paljon edukkaampaa testata ja huolehtia hyvistä arvoista, kuin hoitaa sit rautavajeen aiheuttamia moninaisia oireita ja sairauksia.

Ihme neuvolantäti sulla kyllä ollut. Ymmärrän miten vaikeaa on kyseenalaistaa heidän ohjeitaan, koska totta kai luulisi, että he tietävät miten asiat menee ja mitä pitää tehdä! Neonatologi sanoi mulle, et mun syömään D-vitamiinimäärään neuvola tulee varmasti puuttumaan. Oon jo päättänyt et pyydän sitten päästä mittaukseen ja vasta sen perusteella muutetaan annosta jos tarvis.
Ihan samaa olen miettinyt monessa muussakin jutussa. Omalla kohdalla kustannukset ovat useammassa tilanteessa (myös tuossa rautavajeessa) nousseet huomattavasti korkeammiksi, kun ei olla tutkittu ja hoidettu, vaan olen ollut jatkuvasti sairauslomilla ja rampannut lääkärissä. Työterveydessä panttaavat aina myös magneettikuvia. Tästä on tullut monen tuhannen euron kustannukset niin kelalle kuin työnantajallekin, kun ollaan yritetty säästää se muutama satanen magneettikuvasta. 🤦🏼‍♀️

Ihan samaa olen miettinyt monessa muussakin jutussa. Omalla kohdalla kustannukset ovat useammassa tilanteessa (myös tuossa rautavajeessa) nousseet huomattavasti korkeammiksi, kun ei olla tutkittu ja hoidettu, vaan olen ollut jatkuvasti sairauslomilla ja rampannut lääkärissä. Työterveydessä panttaavat aina myös magneettikuvia. Tästä on tullut monen tuhannen euron kustannukset niin kelalle kuin työnantajallekin, kun ollaan yritetty säästää se muutama satanen magneettikuvasta. 🤦🏼‍♀️
Joo, just näin. Ihan ihme ajatusmaailma, jonka seurauksena ei säästöä takuulla tule.

Kävin mittauttamassa ferrin pitkästä aikaa ja oli 48,9 ug/l viimeks mitattu 4/2023 silloin 20 ug/l. Oon syöny ferrodania ja ja extra vahva rautaa mut niistä ei maha tykkää. Nyt käytössä apteekilta liposomaalinen rauta joka toinen pv 2 tbl.
Poistatin 1/25 kapselin ja sen aikana oli paljon vuotoa/tiputtelua. Jos ne arvot tuosta vielä nousee ku jatkaa raudan käyttöä ja ei oo samaa vuoto ongelmaa enää.

Takaisin