Esikoistaan odottavat tammikuiset

Hih, näinhän se tietysti on, että vauva tyytyy vähäänkin, vanhemmat ei. Esikoisen kanssa on vaan hirveän haastavaa arvuutella esim. sitä, mikä liikkumistyyli toimii meillä parhaiten. Auto on, joten turvakaukalo on ehdoton. Lisäksi olen ihan rakastanut Tulan kantoreppuun ja tuleva isä ainakin haluaa sellaisen, mutta ratashommat ovatkin sitten ihan hepreaa.

Ja sekin on totta, että toisella joku tarvike on ollut ehdoton ja toisella taas toinen, joten ihan kaikista muiden antamista vinkeistä ei voi ottaa vaaria. Olen ahdistunut jo niin monta kertaa lukiessani esim. marraskuisten 2012 hankintalistaa, kun siellä on jotain koliikkikeinuja sun muita, enkä edes tiedä, mitä ne ovat! Myös kaikki vauva- ja lapsiperheaiheiset blogit ja lehdet ovat kokemattomalle lapsivesipäälle aika kavalia. Eilen melkein tilasin jonkun neljän kympin vaunusuojan (http://magicpoks.indiedays.com/2012/08/11/kurtis-baby-peace-proud-mama/), vaikka meillä ei tosiaan ole niitä vaunujakaan vielä!

 
Täytyy nyt vielä kommata tuota vaunusuojajuttua, koska oon itekseni "nauranu", että tuohonkin ihmiset laittava rahaa. Onhan se toki oikein helppo suoja ja näin, mutta onko tosiaan monen kympin arvoinen. Tavallinen harso ajaa saman asian (ja huom, harson voi aina vaihtaa siihen, eri kuvioinnilla/värillä saa kivaa vaihtelua:D heh), ja useimpiin vaunuihin sen saa fiksusti kiinni kun käyttää maalaisjärkeä. Kaikki täytyy vaan nykyään tehdä niin "pirun helpoksi"...emoticon hjooohhh....
 
marimus, totapa en muuten aatellukaan että omiakin synttäreitä vietellään lastenkutsujen parissa jos sattuu samana päivänä syntymään! Kun otit ton pointin esiin niin en haluis kyllä itsekään synnyttää synttäripäivänä :)

Marbella77, mulla kanssa tulee ihan ihmejutuista noita purkauksia. Viimesin tais olla siitä, kun mies oli ehkä mahdollisesti lähdössä kaverinsa varpajaisiin, joita se kaveri ei nyt sitten pitänytkään. Kai se purkaus tuli siitä kun joudutaan olee miehen kanssa arkipäivät muutenkin erossa (ukkeli keikkahommissa marraskuuhun asti toisella paikkakunnalla) ja toivois että viikonloput sais pyhitettyä vaan parisuhteelle, kun tässä nyt vedellään viimesiä hetkiä ikinä kaksistaan :) Mutta siis kyllähän se nyt oma järkikin sanoo, että noita menoja tulee silloin tällöin ja pitää saada mennä. Mutta huutoitkuraivarit tuli, ei voi mitään!

Mun puolesta saatte konkarit kuokkia ihan rauhassa, kivahan se on saada neuvoja sellasilta joilla on omaa kokemusta :)
 
Täällä kyllä on mies myöskin välillä kovilla *nolo*. Jos nyt en muutenkaan kaikkein tasaisin ja pitkäpinnaisin ihminen ole, niin tuntuu että tämä raskaus kiristää välillä hermoja entisestään.. Ja nimenomaan ihan typeristä jutuista, kuten eilen Makuunissa leffahyllyjen välissä, kun mies jäi miettimään että haluaako katsella meikäläisen ehdottamaa elokuvaa emoticon
Onneksi osaan kyllä myös pyytää anteeksi, ja kiitos ukkoselle, kun jaksaa ymmärtää..
 
Nyt päätin pienen tauon jälkeen taas kirjoitella :)
Täällä pidän tarvaroiden hankinnassa pientä taukoa, innostuin niin paljon että osan tavaroista mitä ostin(käytettynä ja edullisesti) olisinkin saanut myös kavereilta ja tutuilta :D mutta minkäs tämä mamma innolleen voi.

Viikkoja on nyt 16+2 ja tänä aamuna ennen töihin lähtöä kuuntelin dopplerilla sydänääniä,tuli muuten hyvä fiilis ja ei töissäkään naama ole kertaakaan mutruun mennyt <3 kuunteleeko kukaan muu paljon dopplerilla ääniä?
Vauva myös liikkuu paljon,kuuluu muljahdusääniä ja ns. tömähdyksiä doppleriin,mutta vielä en tunne liikkeitä. Monesti ajatellut,että kävisi pitkälleen ja rentoutuisi,mutta nyt tuntuu että on virtaa tehdä vaikka mitä niin ei malta kuin vasta nukkumaan mentäessä käydä pitkälleen.

Onko teillä millaisia mielihaluja? itselläni ei varsinaisesti ole tullut mitään tiettyä,mutta pois jääneita on paljon esim. vihreäsalaatti(tomaatit ja kurkut menee kyllä),oliivit,kaprikset,kinkku(leikkele),grillimakkara,keittoruuat ovat myös ei niin toivottujen listoilla.
Eihän nuo terveellisiä olekkaa,mutta noita söin paljon ennen raskautta. Tietysti kahvi on jäänyt kokonaan pois,se oli suurin pahe ennen raskautta,monta kuppia päivässä. Mutta kyllä on pärjännyt nyt ilmankin :) Heti kun tein ekan testin ja siinä oli kaksi viivaa,oksensin kaikki aamukahvit ulos ja sen jälkeen ei ole kahvi maistunut. Kahvin tuoksu ei onneksi tee pahaa,oikeastaan tuoksu on hyvä.
Harmittaa että salmiakki on kiellettyjen listalla ja lakritsi, olen päättänyt että raskauden jälkeen otan salmiakkiöverit :D

Hyvää viikon jatkoa kaikille :)
 
Alkuraskaudessa koin himoa tuoreeseen ananakseen ja paistettuun jauhelihaan (olin ollut sitä ennen kasvissyöjä monta vuotta!), mutta nyttemmin halut ovat vähän tasaantuneet. Paitsi että Hesen kerroshampurilaisia menisi just niin paljon kuin viitsisin vaan syödä .

En edes tiennyt, että salmiakkia ja lakua ei suositella :). No hällä väliä. En ole suositusten mukaan syönyt muutenkaan ja ainakin vielä *koputtaa puuta* arvot ovat pysyneet hyvinä.
 
Mulla on ollut vähän vaikeuksia ton syömisen kanssa kun jotenkin on usein kauheen vaikea keksiä mitä haluaisi syödä, ei jotenkin tee mitään mieli. Vaikka olisi nälkä eikä mitenkään huono olo niin silti jotenkin haastavaa. Oon vähän sellanen ruokafiilistelijä ollut aina ja nyt ei oikein maistu asiat enkä saa hyvistäkään ruoista samanlaista nautintoa kuin ennen, harmillista. :/ Tekee mieli suht terveellisiä asioita: hedelmiä, salaatteja (mutta mitä salaatin täytteeksi? tekisi ihan hirveästi koko ajan mieli fetaa, mutta se on kielletty herkku...). Liha ei ole oikein maistunut vähään aikaan, eikä monet muutkaan käristetyt ja "tunkkaiset" ruoat. Makeat asiat menee turhan hyvin alas. Suklaa ei ole niinkään himottanut, mutta irtokarkit yms. Salmiakki ja laku eivät tietääkseni ole kiellettyjen listalla, mutta niiden syömisen määrää tulisi rajoittaa raskauden aikana (ja ne kyllä maistuvat!). Aiemmin raskaudessa kun oli etovaa oloa enemmän, kannoin aina laukussa salmiakkiaskia ja jos alkoi öklöttää niin otin yhden suuhun imeskeltäväksi ja usein helpotti. Mutta eniten on kyllä tehnyt mieli monia kiellettyjä asioita: sushi, parmankinkku, feta, brie, vuohenjuusto... ja kylmä valkkari :) Vedän sitten näillä överit heti kun voin!
 
Saa salmiakkia ja lakua syödä, kunhan syö kohtuudella. ;) Onkohan suositus salmiakista 50g/päivä. Ja vaikka välillä söis vähän enempiki, jos ei joka päivä tuu syötyä.:D
Sitte vaan, jos verenpaineet huitelee korkealla niin kannattaa kyllä välttää nuita, mutta muuten ihan huoletta voi niistä joskus nautiskella.;)
 
Irmu: Ei se fetakaan eikä muutkaan pehmeät juustot esim. mozzarella ole kiellettyjen ruokien listalla, kunhan ne on vain valmistettu pastöroidusta maidosta. :) Useat kotimaiset fetat ja mozzarellat on tehty pastöroidusta maidosta, joten niitä voi ihan huoletta syödä, itse olen ainakin hyvällä omalla tunnolla syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita. :) Kannattaa aina tarkistaa pakkausselosteesta mitä laatua maito on. 
 
Juu tiesin että se 50g salmiakkia ns päivässä tai silloin tällöin voi syödä, joskus oon vähän itsekkin niitä syöny,mutta tällaiselle, jonka intohimona on Salmiakki ja Lakritsi,niin silloin se on kuin kiellettyä kun sitä rajoitetaan

Ja yksi harmittaa mitä ei saa syödä on maksalaatikko,voisin niin syödä sitä nytkin :D
ja kymä olut..aaapuva ollut ankara kesä,kun ei terasilla ole voinut ottaa kuin vettä tai vichyä jäillä :D

Itse joudun välttämään paljon makeaa,koska on todettu raskausdiabetes ja onneksi ei vielä ole insuliinia tarvinnut, ruokavaliolla on arvot pysynyt hyvinä.

Mites teidän miehenne ovat ottaneet vauvauutisen vastaan?
Meillä on innoissaan omalla tavallaan, mutta huomaan että uusi ja hieman elämäämme muuttava asia jännittää ja miettii paljon asioita,vaikkakin ei minulle kaikesta puhu.
Tänä kesänä on menojalkaa vipattanut ja tuntuu että aina kun on tilaisuus isäntä on jossain juhlimassa. Mieheni on myös yrittäjä,joten ymmärrän nämä "edustus"keikat,mutta välillä vaatii minulta pitkää pinnaa,kun ilmoittaa että on taas sitä ja sitä menoa..
Juttelin mieheni veljen kanssa ja oli tällä joku kerta tokaissutkin että vuodenvaihteen jälkeen ei enää niin pääse, niin nyt on mentävä.
Huom juttelen kyllä mieheni kanssa asioista myös,en pelkästään muiden kanssa :D
Olen tästä kyllä jo vuosia puhunut mieheni kanssa kun "työstimme" tätä tulevaa vauvaa,että mitä kaikkea tuo tullessaan ja mitä voi rajoittaa jne. mutta koskaan en ole kieltäny "ulkonakäyntiä". Itse en ole oikein baari-ihminen vaan tykkään olla kotona tai ystävien luona.
Mutta aika näyttää,jospa talvi olisi rauhallisempaa aikaa, pakko myöntää että välillä tuntuu että olen yksin tämän "projektin" kanssa...Onko ketään kanssaihmistä?


 
Maksalaatikkoakin saa syödä, siihenkin on olemassa joku suositus, mutten muista miten se meni... Mut aika vähän se oli viikkoa kohden, ettei tuu liikaa saaneeksi A-vitamiinia. ;)
 
Enpä ees tienny että feta olis kielletty :D No ei sen puoleen, meillä juodaan aina pastöroimatonta maitoa, koska mies on vanhempiensa maatilalla töissä ja se on meille ilmaista se tankkimaito, mutta se on myös paljon paremman makuista kuin kaupan pastöroidut ja rasvattomat litkut. Tankkimaito on ollut mun ainut himo koko raskausajan ja sitä on saattanu mennä litra päivässä :D En pelkää listeriaa kun tiedän mistä maitomme on peräisin (ja listeriahan on siis hyvin harvinainen tartunta Suomessa..) On sitä tankkimaitoa ennenki raskaanaolevat juoneet. Viimeaikaiset tutkimukset osoittaa että pastöroitu maito on epäterveellistä ihmiselle, sillä siitä on poistettu kaikki ihmiskeholle hyödyllinen aines ja siksi niin monet on "laktoosi-intolerantikkoja" kaupan maidolle, mutta pystyvät hyvin juomaan maitoa suoraan tankista, tästä esimerkkinä oma mieheni :) En silti väheksy siis laktoosi-intoleranssia, anoppikaan ei voi juoda mitään maitoa, ei edes tankkimaitoa. Mutta, tää nyt oli tämmönen paatos tankkimaidon terveellisyydestä. *nolo* Innostun raskausaikana hirveästi selittämään. Anteeksi siitä :D

Täälläkin vauva liikkuu melko reippaasti :) Riippuu kyllä päivästä, sillä joka päivä en tunne paljon liikkeitä ja sitte toisina päivinä enemmän. Varmaan muillakin sama juttu?
 
Ai fetaa ym. saa syödä?! JESSSSSSSSSS!!!!!!!! Meikä on vaan surkeena kattellu juustohyllyjä, mut pitää nyt sitte varmaan alkaa ilosena kattelee niitä etiketin sepostuksia :) (ja alkaa hyödyntää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä)
 
Mä olen myös syönyt fetat ja mozzarellat ja halloumit ja Aurat ja briet ihan hyvillä mielin, koska mielestäni isojen meijereiden (Valio, Arla, ym) ja kotimaisten tuotteiden riskit ovat hyvin mitättömät. Sen sijaan juustotiskien ihanat, ulkomaalaiset haisulijuustot olen jättänyt väliin  surullisin mielin :(. Pasterönnista en niin tiedä.

Oikeastaan ainoat asiat, joista olen luopunut kokonaan, ovat juuri nuo haisulijuustot, alkoholi, vakuumipakattu kala ja ulkomaalaiset pakastemarjat. Ja hyvin näyttää laps vatsassani potkivan kaikesta huolimatta.

Mies meillä on ottanut raskauden vastaan sanalla sanoen rauhallisesti. Alkuraskauden aikana oli jopa niin rauhallinen ja välinpitämättömän oloinen, että tuntui, ettei häntä oikein edes kiinnosta valmistautua tulevaan. Onneksi nyt mahan kasvaessa on miehenkin kiinnostus kasvanut ja mietitään yhdessä hankintoja sun muita. Kerran käytiin jopa yhdessä katselemassa vauvanvaatteita, mutta eihän siitä mitään tullut, kun mies ei tajua koko-hommista mitään ja raijasi mulle näytille jotain taaperoiden takke ym. Juhliminen ei ole sillä maistunut niin paljon kuin ennen, vaikka ei se minua edes haittaisi.
 
Mulla himoina on ollut kylmä maito, juusto ja suklaa, jota en käytännössä syönyt ollenkaan ennen raskautta. Ja ne mitä nyt haluaisin todella syödä on maksamakkara. Eilenkin ruokakaupassa katsoin kaihoin mielin niitä pötkylöitä ja sanoin miehelle, että synnytyksen jälkeen varmaan syön yhden pötkön ihan sellaisenaan :D

Fetaa ja mozzarellaa olen syönyt ihan surutta, mutta olen katsonut, että on iso meijeri (Valio, Arla tms.) ja että löytyy se maininta pastöroidusta maidosta.

Graavilohta teki alkukesästä uusien perunoiden kanssa niin mieli, että oli pakko kysyä neuvolasta, että saako sitä syödä jos itse tekee. Vastaus oli, ettei estettä sille ole jos vain kala josta tehdään ei ole käynyt vakuumissa. Ja tietenkin hyvin kohtuudella, koska on suolaista. Nooh, tulipa opittua sitten graavilohen tekeminenkin :)

Mies on ollut tosi kivasti mukana odottamassa. Nyt kun vaavin liikkeet tuntuu mulle säännöllisesti, niin mies on muutaman kerran jopa alkanut höpöttelemään sille suu kiinni mahassa. :) Ja jos kovasti potkii, niin laittaa käden mahalle. Iltaisin myös nukkumaan mennessä haluaa hetken paijata. Ja tosi kivasti ottanut kantaa myös hankintoihin: mitä yleensä ei tee.

Liikkeet tuntuvat säännöllisesti, päivittäin. Oli pari hiljaisempaa päivää peräkkäin ja vähän jo huolestuin. Piti sitten kotidopplerilla kuunnella, että onko kaikki hyvin ja siellähän se sydän sytkytti normaalisti ja "judo-liikkeet" viuhui. Jännä tosiaan, että kuulee myös noita liikkeitä, jotka kuulostaa kuin piirrettyjen erikoisefekteiltä :D

Masu on taas parissa päivässä kasvanut selkeästi ja tätä ei enää kyllä paljoa peitellä. Tulee nyt jo kiire kertoa kaikille lopuille, joille haluaa itse kertoa, eikä niin että kuulevat jostain mutkan takaa..
 
Kyllä mullekin neuvolasta sanottiin, että mm. Valio on ilmottanu että juustojansa voi huoletta syödä raskausaikana, mut kun mie oon vähän hermoheikko tällästen asioiden suhteen. Niin tästä jatkumoa, että saadaanko syödä metsäsieniä? Ois ihan julmettu kasa kanttarelleja pakastimessa, mutta samalla jyskyttää takaraivossa kaikkien kieltojen lisäksi Tshernobyl... ei oo helppoo.

Mies on ihan vilpittömän innoissaan. Jännittää, pelottaa ja stressaakin (ihan hirveesti oikeestaan), mutta perus miehiseen tyyliinsä ei juurikaan näytä tunteitaan, mutta huolehtii hirveesti että "saatkohan sie muru syödä tota ja tota ja tota, olihan tossa sun lasissa nyt sit varmasti pommacia, annas nyt mie maistan vielä, älä haistele tätä tupakkaa" jne. Ja pienestäkin älähdyksestä tai autsista heti silmät pyöreenä että "Mitä? Sattuko? Mihin?" Herttanen :D Eikä se oo menojansa lisänny mihinkää, mistä oon kyllä tosi kiitollinen.
 
Korvasienet ovat ainoita kiellettyjä syömäkelpoisia metsäsieniä, joten anti mennä vaan.
 
Kuokintaa :D
pisti juustohiirenä tuo juustoasia silmään. Kaikki kypsytetyt eli ns. kovat juustothan ovat "sallittuja", oli sitten alunperin mistä maidosta vaan, koska kovassa juustossa listeria ei pysty lisääntymään vaan kuolee. Tämä lukee ihan elintarvikeviraston suosituksissa raskaanaolevalle, mutta kaikki neuvolantädit eivät siitä ole tietoisia vaan niputtavat kaikki juustot samaan. Eli ihanat ulkomaiset goudat ja parmesaanit ja cheddarit ja muut herkut ovat yhtä vaarattomia kuin vaikka oltermanni :)
sienistäkin pakko kommentoida sen verran, että ryöppäämällä tai pelkällä vesiliotuksella lähtee n. 80% radioaktiivisista aineista (kunhan ei käytä sitä vettä :D). Kanttarellit eivät paljoa laskeumaa kerää, kuten eivät lampaankäävät tai herkkutatitkaan. Vähän enemmän keräävät suppilovahverot ja mustatorvisienet, ja vielä enemmän kehnäsienet, mustavahakkaat, rouskut ja orakkaat, jotka ainakin ite ryöppäisin. Ihan vaan varmuuden vuoksi :)
 
No siis eiköhän Valion tuotteet ole ihan turvallisia, mutta virallisen THL:n ohjeen mukaan KAIKKI pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet (myös kovat juustot) on kielletty JA pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot).
 


irmu kirjoitti:
No siis eiköhän Valion tuotteet ole ihan turvallisia, mutta virallisen THL:n ohjeen mukaan KAIKKI pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet (myös kovat juustot) on kielletty JA pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot).


On eräällä tavalla hyvä, että THL ylireagoi, koska koskaan ei tiedä mistä listeriaa löytyy, sitä voi olla vaikka porkkanassa. Tosin tuossa THL:n suosituksessa on linkki Eviran sivuille, josta voi käydä hakemassa lisäselvitystä. Juustot on helppo kieltää yhtenä ryppäänä, kuin alkaa selittämään kaikille listerian lisääntymismenetelmiä. Muutama vuosi sitten Aura-juustokaan ei kuulunut kiellettyjen listalle, mutta nykyään kuuluu, vaikka Valion tuotteista ei ole koskaan löydetty listeriaa. Varmuuden vuoksi...
Muistakaa nyt kuitenkin että suurin riski listeriaan Suomessa on eineksissä ja noissa jo mainituissa kalatuotteissa. Lähes 100% Suomen listeriatapauksista viime vuosina on lähtenyt jommasta kummasta.
 
Takaisin
Top