Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vielä on paljon opittavaa, mikäli tahdotaan kestovaippoja käyttää. :)

Täällä haettiin eilen yhdistelmävaunut käytettynä. Kirppari ilmotuksen huomasin ja käytiin kattoo eka. Oli niin hyvin pidetty, että päätettiin ottaa ja makso vaan 50 euroo :O Tosin sillä naisella oli kiire päästä eroon niistä ku muuttaa parin päivän päästä Saksaan :) Ja tänään haettiin vauvalle talvihaalari. Ollaan päästy usompien hankinnassa alle satasen. Suosittelen ehottomasti seurailemaan kirppareita, hyviä löytöjä voi tehhä :)

Meki ollaan koetettu kattella noita ilmotuksia mut ku ei yhtää tiietä että mimmoset vaunut ois hyvät, ku pitäis olla varmaan aika tukevat, mutta kevyet ja helpot liikuttaa. Niin paljon kuitenki tulee lenkkeiltyä että tarviis vaunut jotka soveltuu sekä lenkkeilyyn että kaupunki käyttöön. :O pitää varmaa käyä iha liikkeissä kahtelee että tietää sit mitä lähtee noista kirppari ilmotuksista mettästää.
Mut wildis teillä on kyl käyny tosi hyvä tuuri noitten vaunujen kans! :)

Meillä on samat kriteerit ja ostettiin sellaset missä on leveet renkaat hangessa työnnettäväks. Meillä on vaan yksinkertasesti sellaset rattaat mikä laitetaan makuuasentoon ja sit se kantokoppa siihen. Sit ku vauva kasvaa niin voi ottaa siitä kantokopasta pahvialustan pois ja laittaa sit lisänä siihen rattaisiin ja näin pystyy sit käyttää selkänojaa eri asennoissa. Ihan kätsy ja tollanen söpö pieni.
Ja tosiaan turvakaukalo löyty 20 eurolla kans kirpparilta. :)

Jokohan sitä itsekin uskaltaisi pian ostaa jo vaunut! :) Niin hankala kun ei ole mitään kokemusta niin lähteä edes liikkeelle koko asian kanssa.
Hui mä en ehkä uskaltaisi turvakaukaloa ostaa kirpparilta tai käytettynä muuta kuin tutulta, että tietäisi ettei ole kolaroitu tms! Tai kun eikös niissä oo vähän sama kuin esim ratsastuskypärissä että esim onnettomuudessa kerran ollutta ei saisi enää käyttää? Kun sitähän ei välttämättä ulkopuolelta nää jos sisältä on jotain mennyt rikki eikä ole enää turvallinen.
Rv 19+1

Näin mäkin oon kuullu turvakaukaloista. Plus et niiden turvallisuus laskee kuulemma ajan myötä. Tädilläni on kolme lasta ja nuorimman kohdalla joutuivat ostamaan uuden kun käyttöikä tuli täyteen. (Muistaakseni oli ensimmäinen kaukalo oli ensin tädin miehen sukulaisilla käytössä muutaman vuoden)

Mä olen lukenut, että 5 vuotta vanhempaa kaukaloa ei pitäis käyttää. Me ostetaan uusi. En uskaltais ostaa vieraalta käytettyä, kun eihän se välttäättä päälle päin näy, jos se on ottanut osumaa - kolaroitu, tiputettu tms.

Meillä oli esikoisella vanhempi kaukolo ilman nykyaikaisia pehmusteita. Ei kuitenkaan ollut varaa ostella sillon kaikkea varsinkaan uutena. Myös nykyinen istuin on käytetty, mutta siisti ja tutuilta. Kakkoselle ostettiin uus kaukalo, kun oli varaa ostaa, mutta seurattiin silloinkin joulunjälkeisiä tarjouksia :)

No siis tota kaukaloo ei oo kolaroitu tms. Ja ei ole vuottakaan vanha. Takuutakin siinä oli vielä jäljellä. En nähnyt yhtään syytä, miksi en ostaisi. Tottakai pitää kysyä ennenkuin ostaa, että kaikki on kunnossa. Enkä ilman takuuta tms olis ostanukkaan!! En mä niin tyhmä ole. Kaikkee ei vaan ole vara ostaa kaikilla uutena. Kaikki ei elä kuin kroisokset. Ja mun mielestä siinä ei ole mitään pahaa että kierättää käytettyä hyväkuntoista tavaraa, ennemmin kuin heittää pois.
En minäkään kuitenkaan halua, että vauvani ei ole turvassa.

Ja syy miksi he myivät kaukalon noin halvalla oli seuraava: heillä oli kiire päästä siitä eroon, koska muutto oli edessä.
Kyllähän sä voit saada kallimmallakin vielä paskemmassa kunnossa olevan!

Hetki sitten joku myi esim lastenvaunuja, joissa oli eturenkaat kiinnitetty RAUTALANGALLA!! ja oli vielä hiton kallis! Teksti oli jotsin tyyliin, et hyvin on pysyny vaikka eturenkaat ovatkin rautalangalla kiinni. Tuollanen on jo herranjumala vauvalle vaarallinen enkä sellasta osta.
Tottakai järki täytyy päässä olla kun tuolla kirpparilla liikkuu ja esim itse haluan ensin aina käydä katsomassa tuotetta ennen ostoa.

Olen samaa mieltä, että kierrättäminen kannattaa. Kakkosellekin kattelin käytettyä kaukaloa. Paljon hyväkuntoisia minusta myynnissä. Ymmärtääkseni jotkut ostaa kaupasta kalliita istuimia ja vaunuja, että niillä on mahdollisimman hyvä jälleenmyyntiarvo.

TiuH täysin samaa mieltä. Et ois voinu paremmin pukee ajatuksiani sanoiksi :)

Tuskin kukaan pahalla tarkoitti, tai että pitäis sua Wildis tyhmänä! Ei kai tämmösistä kannata hernettä nenään vetäistä..
Mä jotenkin vaan luulin ja ymmärsin että olit siis ihan kirpparilta ostanut tietämättä taustoja, niin sen takia tuon sanoin. Ja myös muita ajatellen, eivät kaikki välttämättä tiedä asioista niin hyvin ja että esim just turvakaukalo on herkkä vahingoittumaan ja sen kanssa kannattaa käyttää tarkkaa harkintaa, niinkuin toki muunlaisen tavaranki joka liittyy vauvan turvallisuuteen. Minä olen myös kierrätyksen kannalla ja olen ostanut ja aion myös jatkossa ostaa paljon käytettyä tavaraa, se on aivan loistava tapa löytää todella hyvää tavaraa edullisesti. :) Minäkään en sellainen mainitsemasi kroisos ole niin mielellään ostan myös isompia juttuja vauvaa varten käytettynä. Turvakaukalosta usein vaan kuulee puhuttavan että sen hankinta uutena olisi hyvä vaihtoehto, mutta tietysti jokainen tekee niinkuin itse parhaaksi näkee. En itsekään ole täysin pois sulkenut sen ostoa käytettynä jos joltain kaverilta saisi ostettua.

Täällä kans hommataan kyllä suurin osa tavaroista ja vaatteista käytettynä, koska hyvää tavaraa on tarjolla. Meillä ollaan kahden vaiheilla vielä tuon turvaistuimen kanssa, etä ostetaanko käytettynä vai uutena. Minä ainakin sen verran luotan ihmisiin, että rehellisesti kertovat, jos niissä ois jotain vikaa. Tuskin kukaan on niin hirviö, että haluaa niin pienille lapsille pahaa.. :/

Me ollaan kans ajateltu ostaa mahdollisimman paljon kirppareilta ja tehdä ite (ensimmäinen hankinta oli ompelukone :D ) mutta tuo istuin/kaukalo on niitä harvoja asioita, joita halutaan uutena. Mutta meille onkin tulossa nyt eka ja haluttais sille ainakin yks sisarus lyhyellä ikäerolla (katotaan, olenko samaa mieltä synnytyksen jälkeen! XD ). Meillä siis tarkotus käyttää samaa kakkosella.
Rahallisessa hätätapauksessa jätän vaikka rattaat ostamatta. Itse en ole lapsena suostunut niissä istumaan ja voi olla ettei mukulakaan suostu. Muutenkin hankala tuoda kolmanten kerrokseen rattaat (osan matkasta pääsee hissillä, mutta hissi on pieni. Eli ei ainakaan isoja rattaita voida hommata)

Patja on toinen mikä ostetaan uutena!

En mä hernettä nenään vetäny. Sanoin varmaan vain oman mielipiteeni kovin jyrkästi :D Joskus taipumusta sellaseen.
Patja ajateltiin mekin ihan uutena ostaa jo hygieenia syistä. Vauvvoilla nuita vahinkoja kuitenki sattuu eikä niitä kaikkia varmasti patjasta saa irti. En ostaisi itsellekkään käytettynä samasta syystä. :)

Täällä kans hommataan kyllä suurin osa tavaroista ja vaatteista käytettynä, koska hyvää tavaraa on tarjolla. Meillä ollaan kahden vaiheilla vielä tuon turvaistuimen kanssa, etä ostetaanko käytettynä vai uutena. Minä ainakin sen verran luotan ihmisiin, että rehellisesti kertovat, jos niissä ois jotain vikaa. Tuskin kukaan on niin hirviö, että haluaa niin pienille lapsille pahaa.. :/

Mä taas en nykyaikana vaan luota kaikkiin ihmisiin sinisilmäisesti, maailma on niin paha paikka ja täynnä juuri mainitsemiasi hirviöitä. Okei, ehkä vähän kärjistetty, mutta joku voi esim tietämättäänkin tai ajattelematta myydä turvakaukalon, koska se on ehjä päältä, mutta vaikka tippunut ja sisältä jotain hajonnut. Eiväthän kaikki tule vain ajatelleeksi että on saattanut sisältä mennä rikki, tai eivät vaan tiedä. Jollakin saattaa olla huutava rahapula eikä silloin varmaan paljon ajattele muiden lasten turvallisuutta kun jostain on rahaa saatava ja äkkiä. Näin esimerkkinä vaan.
Itse otan asian todella vakavasti myös sen takia, että tutulle kävi juurikin näin että osti tori.fi ulkoapäin todella hyväkuntoisen kaukalon, kovasti vakuutettiin että on ehjä ja ei ole tippunut/kolaroitu jne jne. Hän teki virheen ja luotti tähän ihmiseen, ei ehtinyt kaukalo kauan olla käytössä kun selvisi että on sisältä ihan rikki. Onneksi tuli esille muussa tilanteessa kuin esim kolarissa.

Tuli muuten mieleen,et kellään tai aikooko jommata jotain puuhamattoa ja sellasta kaarella(?). Ite haluisin sellasen, mut mietin uskaltaako ostaa käytettynä ja uutena käsittääkseni kalliita. Pitää kattoo viel ikeasta ja saa vinkata jos tietää halvalla. :D
Lähinnä mietin, et miten tommosen pesee ja onko teillä muksut viihtynyt?

Ite ajattelin hommata leikkikaaren varmasti. Ja käytettynä, ei sille vauvalle kaikkee kuitenkaan tarvii steriloida täysin puhtaaksi. Pitääkin vähän altistuu bakteereille, että vastustuskyky kasvaa :) Itse en ajatellut esim tutteja joka lattialle puonnin jälkeen keittää tms.

Mutta senkin voi melkein hankkia sitten kun vauva on jo maailmassa. Näkee vähän millanen persoona sieltä tulee ja pääsee kattoo et tykkäiskö sillasista :) tai näin voisin kuvitella itse toimivani.

Takaisin