Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mites noiden vaatteiden ensikaytto? Oletteko pesseet ennen kayttoonottoa ja milla pesuaineella? Vai onko tarpeetonta?

Olen ajatellut pestä ja aineen merkkiä en ole vielä päättänyt, mutta allergiaystävällisellä/hajustamaton yms. Aineella. Mies on meillä herkkähipiäisempi, joten valmiina on jo noita pesuaineita. Mutta pesen vasta lähempänä laskettua aikaa. Ehkä sit mammalomalla :D

Rv 14+5

Kyllä varsinkin uudet vaatteet kannattaa pestä ennen käyttöä.. Mut pesen myös kaikki mitä oon saanu, vaikka tiedän kyllä että ne puhtaita on, kun ystävältä saatuja ovat.. :) mut mites noiden vauvanvaatteiden pesussa huuhteluaineen käyttö??

Huuhteluaineen käyttö riippuu varhaan hyvin pitkälti vaatteen materiaalista, kannattaa aina tarkistaa pesuohje. Talvella huuhteluaine voi poistaa mm. sähköisyyttä, mutta ainakin kestovaippojen kohdalla huuhteluaineen käyttö ei ole suositeltavaa.
Ite en käytä huuhteluainetta enään muuta kuin sellaisissa pyykeissä, joista haluan pehmeämpi. Kuten lakanoissa ja pyyhkeissä. Huuhteluaine vissiin kuluttaa vaatteita...? Farkkujen kanssa ei ainakaan suositella. Silittämällä saa myös vaatteet pehmeeksi. Jos käytän vauvan lakanoissa ja pyyhkeissä huuhteluainetta, niin käytän noita allergialiiton suosittelemia aineita

Ihana ketju! Itekin kun aivan uunona kaiken suhteen niin täällä näköjään kysytään just kaikkia samoja omassa mielessäkin pyöriviä kysymyksiä, jokka konkareille jo itsestäänselvyyksiä. Mullevkans isosisko kehotti varaamaan maidonkorvikettakin kotiin, jos maidon tulemisen kans ongelmia.

Mä en oo koskaan käyttäny huuhteluainetta, en oo katsonu tarpeelliseks. Enkä varmaan käytä jatkossakaan. Ihan hyvin peseytyy ilmankin. :) Mut allergiaystävällistä ja hajutonta pesuainetta ehottomasti ajattelin. Ja pesen vaatteet lähempänä laskettua aikaa, jos kovin paljon aiemmin pesee niin saattaa laatikossa muuttua tunkkasiks :) Tää ketju on tosiaan munki mielestä hyvä, täällä voi "tyhmiäkin" kysymyksiä kysyä (vaikka sellaisia ei esikoista odottavilla olekkaan). itselläni pyörii paljon kysymyksiä. Kuten noi koko asiat, kuinka valitaan oikeenlainen vaippa (niitäkin on niin paljon erilaisia).. Mitä rasvoja yms vauvva tarvii.. Kaikki nää on ihan auki.

Vaatteita meillä tais olla esim bodyja melkeen 15/kok ja kesken loppuivat vaikka päivittäin pyykkäsi... Riippuu ihan siitä miten vauva pulauttelee. Joku 7-10/vaate ois kai mun mielestä ihan hyvä määrä. 56 pienin koko mitä meille ostettu, ekan kohalla ois kyllä voinu ihan 50cm vaatteitakin ostaa kun neiti oli 46cm syntyessään. Kauanko vaatteet menee, riippuu tietysti vauvan kasvutahdista, meillä eka kasvoi melko hitaasti, että pienetkin vaatteet menivät kuukausia, tokalla ei sitten niinkään pitkään :)

Ilman kantoliinaa en ois pärjännyt ekan kanssa, kärsi refluksista ja pystyasento oli sitten ainut mikä helpotti kunnolla oloa. Vaunuissa hikiseen vartin viihtyi vauvana, mutta ratasikäisenä viihtyi tietenkin paremmin kun sai jo istumaan :)

Autoileville perheille tietysti turvakaukalo ehdoton.

Niistäjä kuuluu kyllä pakollisiin hankintoihin suolatippojen kanssa, nuha kun yllättää niin on aivan korvaamaton apu!

Harsoja enneemmin liikaa kun liian vähän, niitä voi sitten ripotella ympäri kämppää, niin on aina joku käden ulottuvilla.. Meillä tokan vauva-ajoilta(toka täytti eilen 4) edelleen käytössä osa harsoista, meillä ei nimittäin talouspaperia käytetä :)

D-vitamiinit ja kannattaa katsoa, että D3-vitamiini kyseessä, synteettinen D2 ei niin hyvin imeydy ja voi aiheuttaa koviakin mahakipuja.

Tuttipullo ja korvike kannataa olla ihan vaan varalla, jos ei vauvaa saa vaan tissillä tyytyväiseksi, niin eipähän esimerkiksi keskellä yötä tarvitse lähteä kauppareissulle.

Vaippoja varmaan niitä pienimpiä kahta kokoa kannattaa varata, ei mitään hajua kun kestovaipoista vastasyntyneellä :D

Lämpöpussi vaunuihin, talvipussillapärjää ihan vaan villahaalarin/ohuemman vaatetuksen kanssa, meillä ainakin muksut olleet aivan hikisiä yhdistelmällä sisävaattteet, ohkaset tumput ja kypärämyssy, joten talvipussin käyttöikä jäi lyhyeksi. Kovemmiilayli 15 asteen pakkasilla talvipussi oli kyllä kätevämpi sitten. Eisbärchenin 4-vuodenajan pussi kevyempi ja semmoisen meinasin nytkin ostaa. Kaukalopussi kans ehdoton meille :)

Liivinsuojat, mulla ainakin maitoa valui välillä ihan kunnolla, esimerkiks kaupassa jos vieraankin ihmisen vauva itki, niin maitoa alkoi herua :D

Ihoöljy, meillä ihan kookosöljy ollut käytössä.. Sinkkivoidetta mahdollisiin vaippaihottumiin.

Äitiyspakkauksessahan tulee näitä "pakollisia" kuten kuumemittari, nännirasva, kylpylämpömittari, huppupyyhe jne.

Rintapumpulla voi yrittää auttaa pinkeitä tissejä tyhjenemään, mutta ei mun kohdalla toiminut, itse lypsämällä ja hieromalla kovia patteja sai sen tarpeellisen vähän helpotuksen. Pumpulle en herunut ollenkaan, imettäessä maito suihkusi vapaastakin rinnasta, mutta vaikka kuin pumppasi, ei juuri mitään. Jos sähköisen pumpun hankkisi, niin sittenhän voisi toisesta rinnasta imettää ja toisesta pumpata.

Tarpeettomiksi meidän kohdalla jäi pinnasänky, ekan kohdalla tuttipullo, rintapumppu. Tutteja ei edes ostettu ja ei kummankaan kohdalla olla käytetty, kuten ei sitteriäkään.

Varmaan iso osa taas unohtui, mutta tossa nyt jotain :)

Edit.
Niin nuo pesuaineet... Huuhteluainetta ei olla ikinä käytetty, pesuaineena tällä hetkellä käytössä hajusteeton nestemäinen erisan puolitetulla annostuksella, ainut mikä mun iholle sopii.. Välillä ollut pesupähkinät käytössä, mutta ei pidä värejä niin kirkkaana :/ Kaikki pestään 60 asteessa pitkällä ohjelmalla, ei pitäs pesuainejäämiä jäädä. Vauvan vaatteet pestään ennen käyttöä, uusissa vaatteissa homeen- ja palonestoaineita, kirpparivaatteista taas ei tiedä millä ja miten hyvin on pestyjä, kirpparille kyllä jäävät voimakkaasti pesu- tai huuhteluaineelta käryävät vaatteet...

Muokattu viimeksi:
Vaippoja kokoa 2 kannattaa varata ellei käytä kestovaippoja, niistä ei oo kokemusta. Ja itelle isoja terveyssiteitä heti kaappiin jälkivuotoa varten. Itellä molemmista kestäny 7-9 vk tuo jälkivuoto :) Tämä oli kyllä yllätys että noin kauan kestää.

Oi miten kattavia listoja tänne tullu :) Hienoa. Nää tulee tarpeeseen :)

Todellakin! Olipa ihana yllätys kun näin hyvin ootte mammat jaksanu kirjotella vinkkejä! :)
Tuhannet kiitokset! <3

Kynsisakset, jos kotona on entuudestaan vaan leikkurit.

Suppoja

Kuumemittari, itse tykkään nopeesta digitaalisesta ja mittaan pyllästä, josta saadaan paras tulos.

Vaatteita mulla on ollu joka kokoa varmaan 10 vaatekertaa. Aika paljon siis, mut eipähän tarttee koko ajan pestä pyykkiä :)

Ja navan putsaus menee (steriilillä) vedellä ja puhdistusainetta tarvii vasta, jos napa tukehtuu tms. Haavojen varalta joku puhdistusaine on kuitenkin hyvä.

Pyllypyyhkeet myös ehdottoman käteviä!

Ja kasa pikkupyyhkeitä. Tajusin tokan kanssa laittaa pyyhkeen aina alle vaippaa vaihdettaessa, ni pissat meni sit siihen eikä levinny pisin hoitopöytää. Samoin yllärikakat. Uberkätevää!

Ihan loistava ketju. Warheart, kiva kun selitit vielä, ettö miksi mikäkin kannattaa hankkia, selvensi paljon. Ja Rahi, loistava idea!

En oo tekniikan ihmelapsi, ni jos joku vaan osaa semmosen tehä tai neuvoa kuinka semmonen onnistuu niin ois ihan ehdottoman hyvä! Ois kaikkien tietoa ehtivien helppo löytää se sit :)

Joo sellanen ois kiva idea! Jos joku haluu/jaksaa väkertää sellasen niin saa tehhä. Jos ei kukaan muu ala niin minä voin yrittää toki, mut en lupaa että siitä tulis kauheen siisti :D

Wildis ihana jos osaat ni kokeileha :) ja eiköhä siihen tuu just hyvä yhteenveto ja ainaha sitä voi muokata jälkikäteen :) luotan suhun :D

Elä luota mindis liikaa :D Pitää yrittää väsäillä kunhan on aikaa. Nyt just oon kaupungilla pitkästä aikaa. Ajattelin jätskiä käydä torilta hakemassa ja mussutella torin laidalla sitä ;)

Onneks mulla ei oo töitä nyt, ihana nauttia tästä kelistä :P Ja pahaaoloa kyllä meinaa hiukan pukkailla, mut jospa tää tästä :)

Takaisin