Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin tosiaan nuo isot siteet unohtuivat omasta listasta ja särkylääkkeet itselle mahdollisiin jälkisupistuksiin. Vauvalle ollaan käytetty nestemäistä panadolia jos ollut tarve..

Tän ketjun aloittaja, tais just Wildside olla, voi muokata tota omaa ekaa viestiään, eli siihen tehdä jonninmoista listaa joka sit jää tohon ekaksi :)

NYT tulee tyhmä kysymys, mutta koittakaa kestää.. :D Kun puhutaan isoista siteistä jälkivuotoa varten, puhutaanko sellasista usean pisaran terveyssiteistä vai sellasista paksuista systeemeistä, en muista miksikä niitä sanotaan.. :D

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, itse olen käyttänyt alkuun just niitä paksuja (onko ne nyt niitä pidätys ongelmallisille) ja kun vähän rauhoittuu vuoto niin ihan perus siteitä sen jälkeen. Itse olen ainakin vuotanut TODELLA paljon ekan 2 viikkoa.
Mutta tämäkin vähän tapaus kohtaista:)

Jos ajatus kestositeistä ei ällötä, suosittelen. Hengittävät paremmin kuin muoviset ja niihin ei mahdolliset tikit tartu ikävästi. Nimim. Kokemusta on.

Hei kestositeet kuulostaa hyvältä. Minkälaiset kestositeet ovat? Ei tullut mieleenkään et tikit vois jäädä kiinni :nailbiting:

Ja mistä näitä kestositeitä saa? Onko niitä ihan hyvin varustelluissa tavarataloissa vai tilasitteko esim. netistä.. Niitä vois harkita.

Ja tosiaan tamponeja ei sais käyttää, eli niitä siteitä vaan. Kandee ottaa niitä jo sairaalaan. Tyksissä ainakin joutuu muuten käyttää siteitä, jotka on lähempänä jo vaippoja ;)

IMETYSTOPPEJA ja imetysliivejä
Jos pieni syntyis paljonkin etukäteen, ni kaiken muun mies voi melkee hommata, mut ei näitä. Joten kannattaa näiden kanssa olla liikkeellä jo varhain :)

KYS:ssä on tarjolla tooodella isoja siteitä (ovat kuin vaippoja :D) ja sitten ihan normi siteitä, joten en ole ainakaan aiemmin omia tarvinnut mukaan :)

Mut hei liivisuojuksia kannattaa varuiksi varata mukaan! KYS:llä saa ainaki libero kassin, jossa on pari näytettä, mutta ottaisin kuitenkin varuiksi lisää mukaan.

Mun mielestä vauvan pyllyn kuivaamiseen oli ihan parhaat just sellaset pikkupyyhkeet. Jos sattuu Ikea olemaan jossakin lähellä niin siellä on sellasia pikkupyyhkeitä 10kpl jotain noin 3e, ei paha hinta ollenkaan. Sit noista kertakäyttövaipoista, mä huomasin että aina kun liberon esim: 2 koko kävi pieneks niin pampersin 2 koko oli joko sopiva tai vähän liian iso ja niin jatkui eteenpäin (Lidlin Toujoursit oli mun lemppareita). Meillä kuitenkin laiha poika, ja itse sen oppii tuntemaan mikä vaippa sopii omalle lapselle.
En nyt muista mitä kaikkee tänne on kirjoteltu mut vauvan kosteuspyyhkeitä on hyvä olla ja sinkkivoidetta jos peppu on kipeä ja punottaa, musta Mitosyl on kaikkein paras kun siinä on jotaki öljyä myös. Kylpy- tai ihoöljy on meillä ollu käytössä, mun mielestä ollu rasvaa parempi.
Meillä myös noita vaatteita oli vinopino muttei pitkään kerenneet olemaan laatikossa kun useat vaatteet meni päivässä likaseks.
Tisseille kannattaa varata esim: Lansinoh-voidetta ja kannattaa niitä liivinsuojiakin olla.

Nyt ku kattelin niin mun viesti tais olla yhtä tyhjän kanssa :happy:. Kaikki tais olla tuolla jo yllä mainittu :hilarious:

Ainahan voi jotain uutta tulla listaan :D Minäkin oon havainnut nuo ikean pikku pyyhkeet hyviksi! Lisäksi käytettiin harsoja, mutta harsoja käytettiin myös puklurätteinä ja tarvittaessa vaunuissa suojana. Harsoja ei siis aina pyllyn kuivaamiseen riittänyt niin nuo pyyhkeet oli hyviä :)

Mitenkäs nuo vaipat? Niitähän on erikokoja ja vähän silmäillyt sivusilmällä kaupassa. Mitä merkkiä suosittelette? Kauan suurinpiirtein ne newborn vaipat menee? Aattelin meinaa ostaa useamman paketin valmiiksi varastoon, että ei ihan heti tarvitse kauppaan rynnätä.

Vaipathan on vähän makuasia ja kaikille ei sovi kaikki vaipat (Imukyky tai aiheuttavat ihottumaa). Tähän asti molemmille oon tykännyt alussa käyttää pampersin newborn onkohan se nyt 1 vai 2? Esikoisella en tykännyt alkuun käyttää Liberoa, koska se oli pienessä koossa hyvin tönkkö. Myöhemmin isommissa koossa oon tykännyt molemmilla taas liberosta enemmän kuin pampersista (noin 3 koosta alkaen). Eri vaippa merkkejä kannattaa kokeilla, että löytyy se oma :)

Vaipoissa on kilot merkattu, mikä on tarkoitettu minkäkin painoiselle vauvalle/lapselle. Riippuu siis ihan miten nopeasti vauva kasvaa, mutta kyllä ne taitaa ainakin ekan kuukauden mennä pienimmät vaipat. En muista yhtään minkä painoisille ne ekat vaipat on ja miten pitkään itse niitä käytettiin :)

Meillä muistaakseni käytetty liberon tarravaippoja mut isompana pampersin housuvaippoja. Muksut hyväihoisia, toisilla iho-ongelmat tai muksun laihuus/lihavuus aiheuttaa perusteellisen vaippojen sovitusurakan. Kaveri moitti Lidlin uusia vaippoja, kun jäävät kuulemma pinnalta kosteiksi ja joutuu jatkuvasti vaihtelee.

Mut sama ongelma voi olla vaatteiden kanssa. Toiset merkit sopii kaposille, toiset leveille vartaloille. Kaverin etukäteen hommaamat vaatteet ei sopinukaa lapselle, ku oli niin hoikka ja samalla todella pitkä. Yritä siinä sit valmistautua tulevaan :)

Ja myös tyksistä saa sen libero-laukun. Siellä mm. erikokoisia vaippoja. Newborn1 käytetään keskolassa joten täysiaikaselle menee varmaan se newborn2.

Ja tuteista suosittelen mam:n? 0-2kk pikkututteja. On niin pieniä, et pysyy jotenkin suussa. Isot tutit niin painavia, et tippuu heti, ku niin raskasta imeä ;)

Muokattu viimeksi:
Liivinsuojatkin voi tosiaan kestona hommata, siteiden ja vaippojen lisäksi :) Ainakin kaverit valitteli kuinka ne kertakäyttöset saattaa jäädä tisseihin kiinni ja kipeää teki repiä irti...

Imetysliivit, -paidat yms kannattaa kyllä etukäteen hankkia, helpottaa hommaa huomattavasti. Nythän vaarmaan alesta vois löytyä pitkähihasia imetyspaitoja, kun ei ole ihan niiden sesonkiaika. Ite oon aina jo loppuraskaudesta alkanu käyttää imeysliivejä, niin muotoutuneet mukaviksi ja huomannut sitten ajoissa jos eivät olekaan mukavat päällä.

Eikös kestovaippoja suositella juuri siksi, että vauva tuntee kosteuden, jollon oppii nopeammin tunnistamaan pissihädän ja käymään potalla? Ei siis välttämättä huono juttu, jos vaippa tuntuu kostealta. Vai koskeeko tämä vain jo isompia vauveleita?

Tuokin on yksi syy ja kun vaippa tuntuu kostealta pissimisen jälkeen, on se epämukava ja siten vaihdetaan heti. Vauva oppii yhdistämään pissimisen ja märän vaipan. Vessahätäviestintä liittyy osin tähän, kun opitaan tunnistamaan vauvan rytmi ja eleet, on helpompi siirtyä pottailuun. Kertakäyttöinen vaippahan imee useammat pissit ja sitä ei välttämättä niin tiuhaan vaihdeta, jos vaikka harsovaippaan vertaa, joka vetää ne yhdet pissit. Toki kestovaippojakin on kuivapintaisia ja yövaipat pitävät useammat pissit sisällä.Tommonen pikaselostus :)

Takaisin