Vaatteita meillä tais olla esim bodyja melkeen 15/kok ja kesken loppuivat vaikka päivittäin pyykkäsi... Riippuu ihan siitä miten vauva pulauttelee. Joku 7-10/vaate ois kai mun mielestä ihan hyvä määrä. 56 pienin koko mitä meille ostettu, ekan kohalla ois kyllä voinu ihan 50cm vaatteitakin ostaa kun neiti oli 46cm syntyessään. Kauanko vaatteet menee, riippuu tietysti vauvan kasvutahdista, meillä eka kasvoi melko hitaasti, että pienetkin vaatteet menivät kuukausia, tokalla ei sitten niinkään pitkään :)
Ilman kantoliinaa en ois pärjännyt ekan kanssa, kärsi refluksista ja pystyasento oli sitten ainut mikä helpotti kunnolla oloa. Vaunuissa hikiseen vartin viihtyi vauvana, mutta ratasikäisenä viihtyi tietenkin paremmin kun sai jo istumaan :)
Autoileville perheille tietysti turvakaukalo ehdoton.
Niistäjä kuuluu kyllä pakollisiin hankintoihin suolatippojen kanssa, nuha kun yllättää niin on aivan korvaamaton apu!
Harsoja enneemmin liikaa kun liian vähän, niitä voi sitten ripotella ympäri kämppää, niin on aina joku käden ulottuvilla.. Meillä tokan vauva-ajoilta(toka täytti eilen 4) edelleen käytössä osa harsoista, meillä ei nimittäin talouspaperia käytetä :)
D-vitamiinit ja kannattaa katsoa, että D3-vitamiini kyseessä, synteettinen D2 ei niin hyvin imeydy ja voi aiheuttaa koviakin mahakipuja.
Tuttipullo ja korvike kannataa olla ihan vaan varalla, jos ei vauvaa saa vaan tissillä tyytyväiseksi, niin eipähän esimerkiksi keskellä yötä tarvitse lähteä kauppareissulle.
Vaippoja varmaan niitä pienimpiä kahta kokoa kannattaa varata, ei mitään hajua kun kestovaipoista vastasyntyneellä :D
Lämpöpussi vaunuihin, talvipussillapärjää ihan vaan villahaalarin/ohuemman vaatetuksen kanssa, meillä ainakin muksut olleet aivan hikisiä yhdistelmällä sisävaattteet, ohkaset tumput ja kypärämyssy, joten talvipussin käyttöikä jäi lyhyeksi. Kovemmiilayli 15 asteen pakkasilla talvipussi oli kyllä kätevämpi sitten. Eisbärchenin 4-vuodenajan pussi kevyempi ja semmoisen meinasin nytkin ostaa. Kaukalopussi kans ehdoton meille :)
Liivinsuojat, mulla ainakin maitoa valui välillä ihan kunnolla, esimerkiks kaupassa jos vieraankin ihmisen vauva itki, niin maitoa alkoi herua :D
Ihoöljy, meillä ihan kookosöljy ollut käytössä.. Sinkkivoidetta mahdollisiin vaippaihottumiin.
Äitiyspakkauksessahan tulee näitä "pakollisia" kuten kuumemittari, nännirasva, kylpylämpömittari, huppupyyhe jne.
Rintapumpulla voi yrittää auttaa pinkeitä tissejä tyhjenemään, mutta ei mun kohdalla toiminut, itse lypsämällä ja hieromalla kovia patteja sai sen tarpeellisen vähän helpotuksen. Pumpulle en herunut ollenkaan, imettäessä maito suihkusi vapaastakin rinnasta, mutta vaikka kuin pumppasi, ei juuri mitään. Jos sähköisen pumpun hankkisi, niin sittenhän voisi toisesta rinnasta imettää ja toisesta pumpata.
Tarpeettomiksi meidän kohdalla jäi pinnasänky, ekan kohdalla tuttipullo, rintapumppu. Tutteja ei edes ostettu ja ei kummankaan kohdalla olla käytetty, kuten ei sitteriäkään.
Varmaan iso osa taas unohtui, mutta tossa nyt jotain :)
Edit.
Niin nuo pesuaineet... Huuhteluainetta ei olla ikinä käytetty, pesuaineena tällä hetkellä käytössä hajusteeton nestemäinen erisan puolitetulla annostuksella, ainut mikä mun iholle sopii.. Välillä ollut pesupähkinät käytössä, mutta ei pidä värejä niin kirkkaana :/ Kaikki pestään 60 asteessa pitkällä ohjelmalla, ei pitäs pesuainejäämiä jäädä. Vauvan vaatteet pestään ennen käyttöä, uusissa vaatteissa homeen- ja palonestoaineita, kirpparivaatteista taas ei tiedä millä ja miten hyvin on pestyjä, kirpparille kyllä jäävät voimakkaasti pesu- tai huuhteluaineelta käryävät vaatteet...