Esikoista odottavat

Kävin tänään läpi Kelan sivuja liittyen äitiys/isyys/vanhempainvapaisiin/rahoihin. Melkoinen viidakko... Ymmärsin, että äitiyslomalle on jäätävä viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa. Ymmärsinkö tuon oikein? Ei voi esimerkiksi jäädä vaikka 20 arkipäivää ennen LA:ta, jos olo on hyvä?
Kyllähän se näin on, olosta riippumatta on jäätävä tuolloin viim 30 arkipvää ennen la äitiyslomalle jos mielii äitiyspäivärahaa saada.

Ja kaiketi es yksityisyrittäjänä voisi tuo sunnuntaiden tekeminen silti onnistua?
 
Täälläkin ne alkuraskauden vähäisetkin oireet ovat alkaneet huveta, mistä tietenkin seurauksena el pánico! :nailbiting: Painokin vaan putoaa, nyt jo -5 kg raskauden aikana, tämä on kyllä ollut tehokkain laihdutuskuuri jota oon ikinä kokeillut... Nyt sit huolettaa, että kasvaako vauva siellä normaalisti! Asia kun selvinnee vasta siellä rakenneultrassa syyskuun lopulla.. :sorry: Odotan kuollakseni jonkinlaisia tuntemuksia vauvan liikkeistä, luulen että sitten alkaa tää panikointi (ehkä) vähän helpottaa, kun saa edes välillä jotain todisteita vauvan olemassaolosta.

Tosta Kelan tukiviidakosta, oon itse yrittänyt laskeskella, että mikä olisi äitiysrahan ym. suuruus mutta ilmeisesti siihen laskuriin saa vain palkkatulot tai esim. työttömyyskorvaukset, ei molem´pia... Olisi kiva pystyä vähän arvioimaan ensi vuoden rahatilannetta ja tulotasoa, että pitääkö tässä vielä pistää säästövaihde päälle, ettei mee sitten tiukille taloudellisesti.:shifty:
 
Tuo on kyllä totta, että jatkuvasti on sellainen pieni huoli/paniikki päällä, että onko pienellä siellä kaikki hyvin. Minua on nyt hieman rauhoittanut se, kun huomasin vatsakummun kasvaneen. :)
 
Kiitos kommenteista tuohon äitiyslomaan liittyen!

Piti käydä tänään kiertelemässä kirpputoreja ja lastentarvikeliikkeitä. On sitä näköjään monenlaista tavaraan vauvanhoitoon tarjolla! :D Kirpparilta tarttui yksi body ja yhdet puolipotkuhousut matkaan.
 
Tää on kauheeta. Miks pitää olla vaan kaks ultraa koko raskaus aikana. Ite eilen söin tosi huonosti ja sit mulla on vielä ab kuuri nii kauhee paniikki et miten masuasukki voi ja sit pitää venailla lokakuun alkuu et saa nähdä edes pienen. Mulla ruokailut jos vähänkii syö herkkuja tai jotain muuta nii tulee kriisi et kärsiikö pieni mahassa.
 
Mulla on ollu tähän mennessä jo oikeestaan kolme ultraa (varhaisultra, pakotin lääkärin ultraamaan masun päältä pikaisesti, ja nt-ultra), ja kahen viikon päästä ois neuvolalääkäri ja aion sitä taas ahdistella niin että suostuu ultraamaan, ja sit reilun kuukauden päästä rakenneultra...Eli mä oon päässyt näkemään vauvan paljon useammin kuin normaalisti on mahdollista, ja silti tuntuu että tää odottaminen on ihan kidutusta! :mad: Jos ei olis ollu noita "lisäultria", olisin varmaan tuhlannut yksityiselle jo omaisuuden...
 
Mä oon todennut että riittää kun neuvolassa käynnillä kuuntelevat sydänäänet enkä oo lähtenyt runnoon läpi et sais extra ultria. Muutkin odottajat ovat pärjänneet ilman niin pakko se on itsekin :)
 
Täällä La 11.2 :) Kokoajan jännittää miten raskaus edistyy vai edistyykö
Nyt viikolla 15+3, ja pahimmat oireet eli pahoinvointi on alkanut kadota. Maha näkyy jo!
Ekoja hankintoja on tehty jo kuten; pinnasänky, sitteri ja vaatteita ja vauvakirja :)
 
Mä sain ostettua halvalla alennuksesta kotidopplerin:D voin ehkä saada mielenrauhan ja san kuunnella vaikka kokoaika sydänääniä jos siltä tuntuu.
 
Mä olin 100% varma, että minusta tulee aivan hysteerinen, jos hoidot vihdoin onnistuu.

Sitten ne onnistui ja mä olen aivan zen :) Hyvä tietysti näin, mutta hämmentynyt olo, kun luuli tuntevansa itsensä niin hyvin.
 
Giovanna-, mulla oli ihan sama fiilis. En oikein luottanut että hoidot toimisi niin pidin raskautta tosi epätodennäköisenä, joten senkin takia se oli tosi iso shokki! :wideyed:
 
Mä vielä oksennan, viimeks tänään klo 6 ja jotain heräsin huonoon oloon ja ei kun vessaan. Se kyllä sopii mulle, koska olisin muuten varmasti tosi hysteerinen. Nyt rv 13+4.
 
Onko joku jo tuntenut mahdollisesti liikkeitä? Ihan mielenkiinnosta kyselen :) Luin netistä (jostain ikivanhalta keskustelupalstalta), että niitä saattaisi tuntea jo jopa 16 viikolla, jos on kovinkin vilkas kaveri. :D
 
Poistin kommentin, kun huomasin, että tulin vahingossa helmikuisiin, kun luulin olevani tammikuisissa :D
 
Minulla on nyt 14+2. Odotan innolla sitä päivää kun oikeasti kunnolla tunnen liikkeet. Ultrassa näkyi niin vilkas pikkukaveri, että veikkaan tuntevani lähiviikkoina ne. :D
 
Täällä hipsuttelee! Iltasinku on käymäs nukkumaan niin tuntuu sellasta pientä kutittelua. Eka en aluks uskonu et joko voi, mut ei voi enää olla muutakun joka pvä samassa kohassa pyörii :) 15+6
 
Mä kans odotan, kuin kuuta nousevaa, että tunnen liikkeet! Tänään meinaa mylläs ultran ruudulla aikamoisen vilkas kaveri ❤️ Harmiksi vain istukka edessä, niin taitaa hetki kestää. Tänään 14+1.
 
Mietin juuri ihan samaa, mut itse saan varmaan hetken vielä odotella liikkeitä. Ensin ei ehkä ihan vielä edes tiedä, mitä odottaa, kun ei tiedä, miltä liikkeiden pitäisi tuntua.
 
Voiko niitä tuntea kun viikkoja on 13+3?
Kun on ihan satunnaisesti kun istuessa tai kääntänyt kylkeä sängyssä masussa on tuntunu semmosia muljahuksia ja useempi peräkkäin ja eilen kun käytiin uimassa niin tuntu myös. Mietin vaan onko vaan kuvittelua vai voiko ne oikeasti olla pienen liikkeitä?
 
KultaHippu oon miettinyt samaa! Aika satunnaisesti jo tuntunut sellaisia muljahduksia/"tykytystä" mahassa aina samassa kohtaa. Tulin itse siihen lopputulokseen, että miksipä ei voisi jo jotain satunnaisia kunnon potkuja tunteakin? :)
 
Takaisin
Top