Esikoista odottavat

Mulle tuli raskauden alussa yllätyksenä se, että omat tunteet raskauteen liittyen ei olleetkaan puhtaasti positiivisia! :eek: Siis lapsi on erittäin toivottu ja oikein "tekemällä tehty" ja 1,5 vuoden odotuksen tulos, mutta silti ensimmäinen reaktio positiiviseen testiin oli epäusko, paniikki ja pakokauhu. Sitten tunsin tietysti hirveesti syyllisyyttä omista tunteista, ja oli myös kauhea olo myös sen takia että kun ei ollut mikään vahinkolapsi niin tuli syyllisyys siitä että nyt me tehtiin väkisin lapsi ja ollaankohan sitten kuitenkaan valmiita vanhemmiksi ja mitä jos meistä tulee ihan paskoja vanhempia jne jne jne (ajatusketju jatkui about siihen että ollaan erottu ja mä asun lapsen kanssa sillan alla...)! Ja sitten kun oli varhaisultra ja olin odottanut että liikutun aivan suunnattomasti jos ei oo tuulimuna tms, niin olo olikin edelleen totaalisen epäuskoinen ja ultran jälkeenkin oli vielä semmoinen olo että voiko olla totta.. Sitten tuli nt-ultra ja ajattelin että no sitten kyllä hanat aukeaa ku nään vauvan, ja olihan se tosi hellyyttävä hetki ja oisin voinut katsoa vauvan jumppailua vaikka koko päivän, mutta en silti kokenut hullua liikutuksen tunnetta. Tiedän ettei kaikki ole sellaisia herkästi liikuttuvia ihmisiä, mutta kun mä olen normaalisti tosi tunne- ja itkuherkkä ihminen niin olin vähän järkyttynyt tosta omasta "pliisuista" reaktioistani...Ja sitten tietysti tunnen syyllisyyttä tästä "tunteettomuudestani" :confused: Alkuraskaudessa olin kyllä niin äärimmäisen huolissani siitä että on tosiaan tuulimuna tai että menee kesken minä hetkenä hyvänsä, että psyykkasin itseäni aina ensin ultraa varautumaan pahimpaan ja käsittelin vauvan menetystä jo etukäteen! Rankkaa! :meh: Ja aika hullua. Mutta nyt kun nt-ultrassa oli kaikki hyvin niin oon viimein antanut itselleni luvan uskoa tähän raskauteen ja iloita vauvasta ihan täysillä, vaikka se tuleva rakenneultra pelottaakin ihan sikana. Nyt on ihanaa olla raskaana kun olo alkaa vähän normalisoitumaan (vaikkei pahoja oireita oo missään vaiheessa ollutkaan) ja innolla odottelen että masu alkaa kunnolla näkymään :grin
 
Paljon samoja fiiliksiä ku Wadalmalla. Jotenkin olin luullut kaiken olevan ihanaa hattaraa ja positiivisia tuntemuksia. Tunnen myös syyllisyyttä huonoista ajatuksista ja maalailen kanssa kauhukuvia sillan alla asumisesta ja paskasta vanhemmuudesta. Voi meitä!
 
Heippa,

mulla nyt 12+4 ja ensimmäinen, kauan toivottu lapsi tulossa. ❤️ Eilen oli nt-ultra, jossa kaikki ok - sitä kyllä jännitin ihan hirveästi. Kauhea keskenmenon pelko, mikä johtuu ehkä siitä, että rv 8 mulla alkoi pieni verenvuoto, joka kylläkin loppui itsestään eikä kätilö ultrassa nähnyt mitään syytä sille. Mut kamalaa se oli! Mut sitäkin ihanampaa nähdä ultrassa elävä, liikkuva sikiö. ❤️

Oksennettu on ihan reippaaseen tahtiin. Väsymys on mahdottoman kova ja uutena vaivana on tullut unettomuus aamuyöstä. Todella outoa, kun muuten nukun niin hyvin! Mutta en valita, on tää vaan niin ihanaa. ❤️

LA on 26.2.
 
Mullakin uutena oireena nyt viimeisen viikon aikana tulleet univaikeudet, en meinaa nukahtaa illalla vaikka väsyttäisi. Normaalisti ei ole koskaan uniongelmia joten tuntuu erityisen kurjalta kun ei ole tottunut.. Onneks on vielä ens viikko kesälomaa niin voi sitten päivällä tarvittaessa lepäillä jos kovin väsyttää. Tuntuu kyllä että se alun väsymys alkaa nyt todella helpottaa. :) nyt viikot 12+5.
 
Ja Wadalma, mullakin ollut välillä samanlaisia fiiliksiä kun sulla, uskoisin että lähes kaikilla on.. :)
 
Viime yönä mies heräsi seuraamaan olympialaisia, minkä seurauksena mäkin heräsin. No eipä siinä tullut sitten unta seuraavaan 1,5 h. Vessahätä myös usein herättää!
 
Adelheid: mä ihan tarkotuksella ite herään intona kattomaan olympialaisia, kun kaikki yleiurheilu tulee aina yöllä ja eihän sitä malta aamun uusintaa odottaa... niimpä tosiaan valvoo tuntitolkulla ja menee nukkumaan taas aamukasilta kun ei vaan uni tule... Ja toi jatkuva vessa ravaaminen on ihan hirveetä - kotona se ois ihan jees mut nytkin oon viikon majaillu vanhemmilla ja tietenkin aina ovet narisee ja he herää viimeistää kun koirat haukkuu :/ sit kaikki on aamulla väsyneitä ja kiukkusia
 
Pimpom ne olot menee kyllä ohi, tosin oon kuullu et jollain oireet varsinki pahoinvointi ollu ihan koko 9kk. Urheileeko teistä moni? Ite jouduin hetkeks lopettamaa ku vaikka kävelin vaa juoksumatolla nii saatto yks kaks lähtee taju, verenpaineet ja verensokeri tipahti niin nopeesti vaikka olin syöny ja juonu runsaasti. Päätin nyt et ku flunssa on selätetty niin meen kokeilemaa uudestaa.
 
Gagezzz: Kuulostaa niin tutulta! :3some (harjoittelen samalla näiden hymiöiden käyttöä :) ) Viime yö ihme ja kumma meni ilman valvomista!

perhonenz: Mä oon kyllä normaalisti suht aktiivinen liikkuja, tykkään käydä salilla ja uimassa ja lenkillä. Nyt vaan pahoinvointi ja väsymys on ollut sitä luokkaa että liikkumiset on jäänyt lähinnä siihen, että kävelen työmatkoja. :sad001 Mut hikoilen paljon enemmän kuin normaalisti!
 
Hiphiphei, täällä alko juuri vko 15 oksennuksella. Moneen viikkoon ei oo tarvinnuku kakoa, mutta nyt sitte tuli ulos aamupalat.

LA on meillä 10.2. :) lueskelin noita teijän edellisiä niin paljon samoja fiiliksiä ja tunteita kyllä :/ pelosta, iloon, ilosta kauhuun ja kauhusta rakkauteen, tällästä vuoristorataa menee pitkälti välillä jopa päivittäin. Mulla vaikuttaa myös, että oon monta vuotta sairastanu vaikeaa/keskivaikeaa masennusta, joka oli oireettomana vuoden verran kunnes plussa pamahti tikkuun.. Nyt sitten pohditaan, että mikähän lääke auttaisi, kun ois ihan kiva pystyä tekemään edes arkiaskareet :/ toki jännittää jo miten vauva-arki sujuu, mutta nyt täytyy keskittyä vaan tähän hetkeen :)

Liikunta on mulle ollu viimesen vuoden iso henkireikä, ja nyt se omalaji vietiin tavallaan pois hetkeksi, niin on ollu jotenki vaikee sopeutua :) onneks tää on lyhyt aika, ja se lopputulos on kuitenkin niin toivottu ja rakastettu :)
 
Muokattu viimeksi:
Suzy91, mulla kans masennustausta, jätin masennuslääkken hyyyvin hitaasti pois jo ennenkuin alkoi lapsettomuushoidot ja nyt tuntuu että on tän raskauden aikana masennus pysyny hyvin kurissa ilman lääkkeitä. Mua huolettaa kyllä synnytyksen jälkeinen masennus, kun se on kai vähän yleisempi niillä joilla on muutenkin taipumusta masennukseen. Samoin huolettaa nukkuminen, nyt jo raskausaikana ja varsinkin sitten kun vauva tulee. Käytän mietoa unilääkettä päivittäin ja oon sen avulla nukkunut nyt ihan ok, mutta en tiedä voiko sitä käyttää sitten kun lapsi on syntynyt jos pitää heräillä parin tunnin välein. Olen onnistunut nukkumaan vain muutaman kerran päikkärit tässä raskausaikana vaikka varsinkin alkuraskaudessa väsymys oli välillä aivan infernaalinen... Mutta ehkä luonto hoitaa sitten tehtävänsä ja kai ihminen nukahtaa sitten kun on tarpeeksi väsynyt...? :wacky:

Tosta hikoilusta, mulla on mystisesti vähentynyt hikoilu merkittävästi raskauden aikana vaikka odotin että yöhikoilu pahenisi! Mutta samalla miehelle on ilmaantunut mystistä hikoilua iltaisin, vaikkei sillä oo aiemmin ollu mitään sellaista! :eek: Ehkä sillä on jotain sympatiaoireita! :grin Onko teidän miehet alkanut jotenkin "oireilemaan" raskauden aikana? Onko teillä muillakin miehillekin esikoinen tulossa vai? :)
 
Mua ärsyttää, että tykkään liikkua tosi paljon vaikka kilpaurheilu on jokunen vuosi sitten loppunutkin ja tällä hetkellä pelkkä kävely lähikauppaan tai portaat ekaan kerrokseen saa oksennuksen lentämään... koitappa täsä sit urheilla kun ei siedä pienintäkään sykkeen nousua
 
Meillä on miehellekin esikoinen tulossa. :) Itse harrastan paljon liikuntaa, se on vähän sellainen elämäntapa. Onneksi olen pystynyt hyvin jatkamaan niin pysyy kroppa kunnossa. Juoksen, käyn salilla ja bodypumpissa, välillä myös uimassa. Nyt olen yrittänyt että kolme kertaa viikossa liikkuisi ainakin. Toistaiseksi sujuu vielä ainakin.. :) nyt viikot 12+6.
 
wadelma, joo tääläkin vuos sitte purettiin todella hitaasti lääkitys pois. Ja menikin tosi hyvin, mut nyt sit mennykkin kovaa alas. Eka olin lääkitystä vastaan raskauden aikana, mutta tutkimuksia luettua ja lääkärin kanssa keskusteltaessa päädyttiin miehenkaa kuitenkin siihen, että vauvalle on isompi riski siitä, kun keho on kokoajan stressi-tilassa kun lääkkeestä.

Mut eiköhän tää pikkuhiljaa tästä :)
 
Suzy91, mäkin luin aika monta tutkimusta tosta, että äidin stressi, ahdistus ja masennus on itseasiassa paljon haitallisempaa sikiölle kuin mahdollinen lääkitys (riippuen toki lääkkeestä). Onneks monista lääkkeistä on niin paljon tutkimustietoa vuosikymmien ajalta että niitä uskaltaa käyttää aika huoletta. Välillä tuntuu juttuja lukiessa että inkivääri ja salmiakki on paljon suurempi rikos kuin masennuslääkkeet :wideyed: Tsemppiä jaksamisen kanssa, muista olla armollinen itsellesi ja karsia kaikki muu stressi pois elämästä (jos mahdollista)! :rolleyes:
 
wadalma, kiitos tsempistä :) jep, toi lääke on kaikista yleisin raskausaikanen, nyt vaan toivotaan että se auttaa :) parasta tossa oli se kans, että pientä annosta ei tarvi purkaa synnytykseen pois. Sain onneks pidemmän sairasloman, niin saa rauhassa taistella mahdollisten alku sivuoireiden kanssa kunnes alkaa vaikuttamaan oikein :) eikä tarvi joka viikko stressata töihin lähtöä.

Rakastan mun työtä ja haluan sinne vielä palata mah.pian, mutta ensin pitää saada omatila kuntoon jotta jaksaa kunnolla :)

Muistakaahan muutkin relata tarpeeks :) ootte sen ansainnu!
 
Wadalma, mä odotan nyt toista, mutta silloin esikoisen aikana olin kyllä raskausaikana onnellinen ja odotin kovasti vauvan syntymistä. Olin lukenut siitä, että kun vauva syntyy, niin se on suurta rakkautta ensi silmäyksellä, mutta mulla se rakkaus ei kyllä syttynyt heti. Jotenkin kun sen vauvan sai tunnin ponnistamisen jälkeen siihen rinnalle, niin oli vaan jotenkin epätodellinen olo. Enkä mä kyllä itkenytkään, miehellä kyllä oli tippa linssissä. Kyllähän mä lapsen heti koin omakseni, mutta kun kaikki oli niin uutta ja aluksi hankalaakin (imetyksen alku, yövalvominen, epätietoisuus siitä, mitä vauva haluaa), että se rakkauden syttyminen hetken kesti. Mutta voin sanoa, että kyllä se siitä alkoi kasvaa päivä päivältä. Nykyään tyttö on 1v7kk ja joka päivä sanon hänelle, että miten rakas hän minulle on, se äidin rakkaus lasta kohtaan oikeasti on jotain sellaista, mitä ei voi käsittää, ennen kuin sen kokee. Mutta ei tosiaan kannata säikähtää, jos ei se heti syty, kyllä se siitä alkaa kasvamaan, kun tutustutte toisiinne :) Eikä tosiaan kannata moittia itseään, raskausaikana ja pikkuvauva-aikana ne tunteet heittelee niin laidasta laitaan, varsinkin esikoisen kohdalla, kun ei yhtään tiedä mitä odottaa :)
 
Tsemppiä ihmiset ketkä kärsitte masennuksesta. Ite 2v sitte sairastuin ja oli 2sek kiinni etten hypänny sen metron alle mut tajusin kattoo ympärille ja hakea apua. Kävin 2v kaikissa mahdollisissa terapioissa mitä helsingistä löyty ja nyt on hyvällä mallillaa et ei paljoo masenna. Mä ite kieltäydyin lääkkeistä ja tappelin ihmisten kanssa ku ne sysää lääkkeet ja jättää kotii oman onnesa nojaa. Mut voimia kaikille. Itse odottelen et tää köhä loppuu ja pääsee urheilemaa taas.
 
Se tunne on kyllä hieno. Paljos lapsen syke lyö? Mulle lääkäri sano et tänää sykkeet näytti olevan 150-156 tai jotain sellasta.
 
Takaisin
Top