Esikoista odottavat

Mä olen 33v. ja uudeltamaalta. Parisuhde on juuri ja juuri puolitoistavuotta vanha ja simppeli siviilivihkiminen parin viikon päästä. :) Kukaan ei oo painostanut tai edes tiedustellut naimisiin menosta, niin voi tehdä mielensä mukaan eikä tartte periaatteesta boikotoida.
Tänään ensimmäinen päivä, kun on voinut ihan unohtaa olevansa raskaana. Ei pahoinvointia, ei kummempaa turvotusta ja vointi oikeestaan aika "normaali". Rv 15+1
...ja perheessä siis ennestään kissa ja nuori koira, jotka on välillä kuin... noh... kissa ja koira. Luottamus kova, et hyvin se menee vauvan kanssa... :grin
 
Täällä tosiaan 23v nainen, uutta yhteistä kotia ollaan avopuolison ja koiran kanssa etsimässä. Ollaan kovasti yritetty pohtia, että paljonko tilaa tarvitaan sitten kun vauva syntyy.. Ja miten sitten kun kasvaa isommaksi, tarkoitus olisi kuitenkin jonkun aikaa pysyä samoissa maisemissa.. Onko muilla muuttopuuhia edessä?

Ja tosiaan meidän koira siro 15kg sekarotuinen, erittäin adhd vaikka osaa tarpeen vaatiessa rauhoittua. Mustasukkaisuuteen en usko, mutta juurikin tuo leikkisyys ja uteliaisuus jännittää. Nuoleminen ja hyppiminen varmaan etupäässä, että aika tarkkana saa olla ettei innostuksestaan vahingoita ketään.
 
Onks täällä muita jotka oireilee siitepölystä?

Koivu ku pölähti tos aiemmi,menin iha tukkoon.. nyt kukkii mänty ja taas oon tukossa ja kivana lisänä tuntuu et kurkku mukamas meinais turvota umpeen.. mulla ei oo aiemmi tosiaa ollu mitää siitepölyallergioita,ainakaa näin rajuna..

Onko jotain kotikonsteja joita vois koittaa nyt illan/yön aikana enneku terkkula taas aamulla aukee.. toki aina on sairaalan päivystys-vaihtoehto jos tää tästä viel alkaa pahenee...
 
Ootko koittanut ottaa jotakin allergialääkettä?Esim cetiriziniä saa apteekista ilman reseptiä ja sitä saa käyttää raskaana ollessa. Itsellä kyseinen lääke käytössä siitepölyallergiaan.
 
Ootko koittanut ottaa jotakin allergialääkettä?Esim cetiriziniä saa apteekista ilman reseptiä ja sitä saa käyttää raskaana ollessa. Itsellä kyseinen lääke käytössä siitepölyallergiaan.
Täytyypä huomen käyä kahtoo apteekista. On vaa nii kovin iskostunu selkärankaan ettei mitään lääkkeitä sais käyttää.. ja ku tää taas alko nii yllättäen.. koivun pölläys kesti kumminki nii vähä aikaa et se meni melko nopeesti ohi.
 
Nenäkannu on hyvä lääkkeetön helpotus nenän hyvinvointiin. Mulla on ollut todella kuivat limakalvot ja nuhaa monta viikkoa.
 
Jos vetää ihan tukkoon ja hengittäminen vaikeeta, ni höyryhengittelykin saattas aukasta. Ja sinne jotain mentholia tai eukalyptusta tuoksuks.
Ite tosin inhoon sitä kun tulee niin tuskahiki siinä höyryhengitellessä :grin
 
Itsellä on allergialääkitys, piiput , silmätipat ja nenäsumutteet käytössä. Neuvola lääkäri katto sopivat. Soitin neuvolaan ja sieltä oltiin yhteydessä lääkäriin ja määrättiin reseptit nämä sumutteet, avaavat ja silmätipat kun ovat paikallisia eivät aiheuta riskejä samalla lailla kun lääkitys. Silti hyvä varmistaa niidenkin Sopivuus

Lääkäri sanoi että raskauteen kuuluu limakalvo turvotus / ärsytykset mitkä lisäävät liman tuottoa ja "turpoamis " tunnetta. Itsellä kortisoni Piippu joka irrottaa samalla limaa , kun nuo limaa irroittavat yskänlääkkeet on kielletty.. toimii ainakin mulla ja lääkäri sitä mieltä että voin käyttää vaikka koko raskauden
 
Meidän esikoinen on tarkkaan mietitty ja harkittu ja miettiessä menikin useampi vuosi. Ollaan 37 kumpikin ja tähän mennessä keskitytty enimmäkseen mielenkiintoisiin töihimme. Jännää nähdä miten elämä tulee pikkuisen myötä muuttumaan.

Olemme olleet yhdessä jo pitkälti päälle kymmenen vuotta ja naimisissakin jo kuusi vuotta. Mukavaa on ollut matkustella ja olla aikuisten kesken, mutta näin neljän kympin lähestyessä halusimme katsoa mitä muuta elämällä on annettavanaan.
 
Täällä myös esikoista odottava:joyful:
Ikää 25 vuotta, 26 kerkeän loppukesästä täyttämään.
Miehen kanssa asustellaan pk-seudulla :) lapsi oli pitkään toivottu, ei pitänyt olla edes mahdollista saada luonnollisesti, mutta ihmeitä tapahtuu:shy:
Siksi tämä tuntuukin niin uskomattomalle ja hieman pelottaakin välillä että onko kaikki ok. Onneks ensi maanantaina pitkään odotettu rakenneultra:happy:
 
Täällä kanssa esikoista odottava! :happy: Täytin toukokuussa 25 vuotta. Kihlattuni kanssa ollaan hartaasti tätä lasta toivottu. Kovasti jännittää kaikki!

Raskauteni on tähän mennessä ollut mielestäni todella helppo. Pahoinvointia oli kyllä sinne viikolle 12 asti, mutta kertaakaan en oksentanut. Pelkäsin kovasti, että minulle tulee pahimmat pahoinvoinnit, koska pelkään oksentamista ihan älyttömän paljon. Toisin kävi! :happy:

Vielä en ole mielestäni liikkeitä tuntenut, mutta voihan olla, etten ole sitä tajunnut siinä kohtaa. Jotenkaan ei vieläkään ole sellainen olo, että olisi raskaana. :grin Ehkä sen alkaa tajuamaan kunnolla vasta, kun liikkeet alkavat tuntumaan.

Tänään alkoi 17 viikko! :Heartred

16+0
 
Joo, ekaa kun odottaa, niin ei oikein ymmärrä, miltä ne liikkeet sitten tuntuu omalla kohdalla. Kyllä ihmiset aika havainnollisesti osaa kertoa, millaista se on, mutta en ole yhtään varma, mistä johtuu, kun välillä johonkin suuntaan tuikkaa. Aika kipakka kantapää on tuolla "perhosella" (joku kuvaili perhosensiiviksi)... No, ehkä on tullut äitiinsä että on kipakka ja nopeasti liikkuva :)
Täällä nautitaan siitä, että alkoi 19. viikko! Ihan uskomatonta!!! Totesin tuossa toiseen ketjuun, että nautiskelen olosta, menneisyyden pettymykset on taka-alalla ja 10 vuoden toivomisen ja odottelun jälkeen saatiin ihan täydellinen ajoitus :)
Meillä on seuraava neuvola, jossa myös lääkäri ensi viikon torstaina ja rakenneultraan jokunen viikko 5.7.
Katjusha rv. 18+1
 
Mulleki on moni sanonu et kyllä sen sit tuntee ku se liikkuu... aijjaa? Ehkä meiän vauva ei sit vaa liiku.. joskus ku oon sängyllä pötköttäny selällää ni on tuntunu tuol alavatsalla semmosia kylmiä väreitä.. ehkä ne on liikkeitä,ehkä vaa mielikuvituksen tuotetta..
Nyt on viime päivinä tuntunu melko teräviä "pistoksia"..onko ne sit niit liitoskipuja vai potkiiko/hakkaako tuo minuu just niihi arimpii paikkoihi...
Mut kyl mä eile miehelle totesin et enköhä mä viimestää viikko enne synnytystä ala liikkeitäki tuntee,ärsyttää vaa ku en tiiä miltä sen pitäs tuntuu..ku haluisin jo tuntee!

Nempsu 18+1
 
Kyllä se vauva on liikkunut jo monta viikkoa. Istukan paikka vaikuttaa tuntemuksiin, mutta varmasti jo pian tunnet kuplimista ja ekat liikkeet. Itse tunsin liikkeet 17+ viikoilla, istukka ylhäällä takana.
 
Minäkin rv 17 paikkeilla tunsin kunnolla liikkeet. Tuntui ekaks vähän just kuplimiselta, vähän kuin pieru kiertäis mut ei kuitenkaan :D
Nyt tuntuu selkeitä monotuksia pitkin päivää. Istukka takaseinässä ni hyvin varmaan sikskin tuntuu, kun se ei ole edessä. Just työkaveri jolla 3 lasta sanoi, että miten panikoi viimeisen kohdalla kun istukka olikin edessä ja tunsi vasta tooosi myöhään liikkeitä. Kahdessa ekassa oli takaseinässä ja tuntui tosi varhain. Kyllä ne liikkeet sieltä vielä tulee. Ja voihan olla että on rauhallinen tapaus ja ei hirveesti viitsi liikkuakaan, mistäs hänestä tietää :grin aattelee, että hitsiäkös tässä hillumaan kun on lämpöisessä niin kiva maata vaan ihan aloillaankin.

Mileim rv 19+4
 
Mulla tuntu liikkeet jo tosi aikasin, mutta en sillon vielä niitä liikkeiksi tajunnut! Nyt tuntuu kamalaa ryminää monta kertaa päivässä ja ihan samalta se tuntu sillon alussakin, mutta vaan paljonpaljon hentosempana. Hankala muuten kuvailla miltä ne tuntuu :joyful: välillä tuntuu siltä että pikkukala lähtis vedessä liikkeelle ja mulla tosiaan tommoselta ryminältä tuntuu. Ultrassa ja neuvolassa sanoivatkin että on sen verran vilkas vilpertti mulla mahassa, että ei kannata niitä kunnon liikkeitä kauheen innolla oottaa, koska sitten loppua ei tuu :grin
 
Itse tunnen liikkeet jo, päivittäin sitä kuplintaa ja toisinaan pari selkeämpää luunapin oloista. Haluaisin kuitenkin tarjota myös miehelle sen klassisen leffoista tutun "kokeile, vauva liikkuu" -kokemuksen. Viimeksi eilen pyysin laittamaan käden vatsalle kun oli illalla telkkaria katsoessa ihan vilkasta liikehdintää, mutta eipä hän vielä tuntenut tai ainakaan tunnistanut. Sanoi että haittaa kun mä hengitän ja mun pulssi sotkee myös :grin no pahoittelut tästä... Mites teillä muilla?

pianma 18+0
 
Joku sanoi jossain keskustelussa, et vatsallaan makaaminen provosoi pikkuista potkimaan...
Mä sitten päätin kokeilla meillä pientä provoa ja painoin miehen käden vatsalleni "voimalla" ja sieltähän tuli kuin tulikin protestiksi potku, jonka mieskin tunsi. :)
En kyllä ihan päivittäin vielä tunne potkuja, ja liikkeitä en muuten tunnista. Iltaisin on aktiivisempi potkija, et jos muistan rauhoittua tunnustelemaan nukkumaan menessä, niin yleensä pari potkua tulee. :happy:

19+0
 
Kyl tuntuu ulospäin jos oikeeseen kohtaan osuu käsi ja pikkusen painaa siitä kohdin. Miestä en oo vielä patistanut kokeilemaan kylläkään ku haluan et se on sit ihan selkee tuntemus jonka tuntee eikä tarvii sit arvailla oliko vai eikö. Ei mee kyllä kauaa niin saa mies istuu sohvalla käsi masulla oottelemassa potkuja. Jos vaan haluaa, mistäs tuosta aina tietää :D
 
Hei kaikille esikoisen odottajille täältä samassa tilanteessa olevalta. Ollaan miehen kanssa oltu yhdessä seittemisen vuotta, kolme vuotta naimisissa. Asutaan Läntisellä Uudellamaalla peltojen keskellä. Onko muita täältä Raaseporista päin olevia?

Viikkoja nyt takana 18+0 ja vieläkin olen hiukan ymmälläni tästä kaikesta, vaikka vauva on kyllä erittäin haluttu ja odotettu. Mutta kukapa ei tästä vähän ymmällään olisi :)

Tämä on ollut kyllä tosi hyvä ketju, kun kaikki melkeinpä samassa tilanteessa. Olen katsonut noita masukuvia tuolta toisesta ketjusta ja ollut täysin typertynyt siitä, että joillain masu on näkynyt tosi selvästi jo tosi aikaisessa vaiheessa. Mulla ei oikein näy vielä mitään. Okei, en ole mikään langanlaiha ollut raskaaksi tullessakaan, joten siinäkin voi olla syy. Lisäksi ekassa ultrassa sanottiin, että mun kohtu on taakse päin kallellaan. Kaverit sanoneet, että sekin voi vähän vaikuttaa tuohon raskausvatsan näkymiseen. Jotenkin tuntuisi tämä kaikki todellisemmalta, jos vatsa olisi enemmän näkyvissä. Nyt näytän mielestäni vain läskiltä. Mutta en valita, alkaa näkymään sitten kun alkaa, ei siitä kannata stressata.

Nuo liikkeet ja mahdolliset tuntemukset ovat aiheuttaneet mulle vähän aikaa päänvaivaa. Että onko tämä nyt joku liikehdintä vaiko vain ilmaa vatsassa. Vatsaa kirraa ja sattuu aina silloin tällöin päivän aikana. Niitä vähän jännitän, koska en tiedä mikä on normaalia ja mikä taas ei. Tietenkin voisi kysyä neuvolasta, mutta oon vähän sen tyyppinen ihminen, etten halua vaivata ketään...

Nooh, pitkä tästäkin vuodatuksesta tuli, rönsyileväkin. Kiitos, että kertoilette tänne omia tuntemuksianne ja ihmetyksiänne, auttaa minua mahdottomasti.

Kaisukkene 18+0
 
Takaisin
Top