Esikoista odottavat

Mä yritän olla panikoimatta ja sen enempää oikeestaan miettimättäkin. Reilu viikko sitten todettiin, että vauva onkin perätilassa ja viime tiistaina yritetty käännös epäonnistui. Kokoarvio oli siinä kohtaa 3570g ja viikot 38+2. Nyt jännittää, lähtiskö vauva itte syntymään alkavan viikon aikana vai päädytäänkö viikon päästä painokontrolliin ja siitä mahdollisesti käynnistykseen (ei paras mahdollinen juttu perätilasynnytyksessä) tai sektioon (en itte haluis). Eli nyt vedän joka päivä vadelmanlehtiteetä, jos siitä ois ees jotain apua. Ja koitan käydä kävelyillä. Mut ensimmäistäkään kunnon supistusta en oo vielä kokenu.. Isoin jännityksen aihe on vauvan koko ja sen takia synnyttäminen perätilassa. Toki mun lantio on mitattu, eikä ongelmia pitäs tulla, mutta en haluu myöskään revetä kauheesti.

Rv 39+0
 
Mua lähinnä jännittänyt se, miten kestän sitä synnytyksen kipua.

Täälläkin tällä viikolla selvisi, että vauva kääntynyt perätilaan ja se on nyt jännittänyt ja mietityttänyt joka päivä. Huomenna olisi seuraava ultra ja katsotaan olisiko kääntynyt, mutta tunnen kyllä itse ettei ole. :nailbiting: Todennäköisesti laitetaan lähetettä Poriin. Tuo perätilahan selvisi, kun sain ajan ultrattavaksi sen takia, että sf-mitta oli niin suuri ja haluttiin katsoa vauvan kokoa. Vauvan kokoarvio oli ihan normaali eli 2462g ja lääkäri sanoi suuren sf-mitan johtuvan todennäköisesti siitä, että vauva on perätilassa.

Jos vauva ei käänny itse tai kääntäminen onnistu, niin haluaisin kyllä yrittää alatiesynnytystä, jos vauva vaan mahtuu tulemaan sitä kautta. Sektio pelottaa jostain syystä ihan hirveästi enemmän!

Rv 35+3
 
Tsemppiä Murmele! Mä mietin samoja juttuja. Mut rauhotuin ihan huomattavasti tutkimusten jälkeen ja lääkärin&kätilön kanssa juteltua.
 
Mä olin erittäin pettyny mun synnytystapa-arviointiin. Perus sisätutkimus eikä lääkäri mainitse sanallakaan synnytystapaa. Sitten kun itse kysyn, että voiko se vaikuttaa kun omalla äidillä on ahtauden takia tehty 3 sektiota niin vastaus oli tyyliin että "kaikki ovat yksilöitä, eikä voi etukäteen tietää miten paljon liitokset antavat periksi ja lantio laajenee." Ja painoarviota kysyttäessä "en voi sanoa, ei koneillakaan oikeen voi kertoa luotettavasti." Eli ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
:wideyed:
No jopas oli hyödyllinen.
Ihan neuvolalääkärin käynti vissiin?
 
Meillä ei ees oo mitää synnytystapa-arvioita. Viimeks neuvolassa kysyin et missä vaiheessa tutkitaan et mahtuuko se vauva ees tulemaa ni vastaus oli et ei sitä automaattisesti mitenkää tutkita.. et seurataa sf-mittaa ja ku hän ain neuvolakäynnillä kopeloi mahan päältä.. et jos ne on normaaleja ni kyllä se sit mahtuu syntymää.. ja toki heti jos jotai poikkeavaa ni sit tarkempii tutkimuksii sairaalalle.. tuli vähä semmoi olo et öö,mut eiks ihmisten lantiot oo erilaisia.. kiva sit ku oot pari-kolme vuorokautta koittanu pusertaa ja sit ne totee et ei tää täältä mihinkää mahu tulemaa..
 
:wideyed:
No jopas oli hyödyllinen.
Ihan neuvolalääkärin käynti vissiin?

Joo, ihan perus neuvolalääkäri. Meinas myös unohtaa ottaa streptokokkinäytteen (täällä se siis otetaan aina synnytystapa-arvioinnin aikana). Ite jouduin kysymään et eikö semmonen pitäis ottaa, sit se sen otti ja totes vaan et mahtaakohan toi geeli vaikuttaa kun oli jo käyny sörkkimässä alhaalla muiden vempaimien kanssa. Ei oo kovin luotettavaa kuvaa lääkäri antanu itsestään...
 
Joo, ihan perus neuvolalääkäri. Meinas myös unohtaa ottaa streptokokkinäytteen (täällä se siis otetaan aina synnytystapa-arvioinnin aikana). Ite jouduin kysymään et eikö semmonen pitäis ottaa, sit se sen otti ja totes vaan et mahtaakohan toi geeli vaikuttaa kun oli jo käyny sörkkimässä alhaalla muiden vempaimien kanssa. Ei oo kovin luotettavaa kuvaa lääkäri antanu itsestään...

No huhhei, mä luulin että mulle on sattunu jotkut maanantaikappaleet just silloin töihin kun mulla on ollut aika.. Että on näitä "ammattilaisia" näköjään muuallaki!
 
Mä en vielä edes tajua tai osaa ajatella synnytystä, vaikka la on kahen viikon päästä. Ei siis mitään panikointia tms. Oon miettiny, että johtuu varmaan siitä kun ei oo ollut mitään supistuksia, välillä ainoastaan inhottava tunne alapäässä.
 
Mulla on Niina sama juttu! Tuntu oudolta kun lääkäri toivotti onnea synnytykseen. Kun ei oo hirveesti mitään liitoskipuja/poltteluita ollu ja hyvin pystyn yhdellä vessareissulla nukkumaan 10h yöunet :D
 
Mä olin erittäin pettyny mun synnytystapa-arviointiin. Perus sisätutkimus eikä lääkäri mainitse sanallakaan synnytystapaa. Sitten kun itse kysyn, että voiko se vaikuttaa kun omalla äidillä on ahtauden takia tehty 3 sektiota niin vastaus oli tyyliin että "kaikki ovat yksilöitä, eikä voi etukäteen tietää miten paljon liitokset antavat periksi ja lantio laajenee." Ja painoarviota kysyttäessä "en voi sanoa, ei koneillakaan oikeen voi kertoa luotettavasti." Eli ihan yhtä tyhjän kanssa.

No jo on ollu huono käynti. Mulla on sama tilanne, että mun äidille on tehty 3 sektiota ahtaan lantion vuoksi ja tästä neuvolalääkärille sanoin. Hän oli sitä mieltä että on ihan aiheellista tarkastaa vielä ultralla vauvan koko ja lantiosuhde. Sainkin ultraan ajan melkein heti neuvolalääkärin jälkeen. Sf mitta mulla on kylläkin ollut myös yläkäyrällä. Rv 36+5
 
Hip hei, muapas onkin supistellutkin koko yön. Tai niin mä tän tunteen tulkitsen.. illalla/yöllä oli alaselkä ja pakarat kipeät ja nyt on tollaista nipistelyä alavatsassa - ei mitään kovin kipeetä, mutta sellaista, etten saanut kunnolla nukuttua ja nyt kävinkin ottamassa pari panadolia, jos vaikka hetkeksi vielä nukahtaisin, vaikka kello jo noin paljon onkin..

Vatsassa on myös eilen ja tänään ollut tosi rauhallista, joten ehkä tämä tästä vielä kehittyy. Tälle päivälle ei kyllä enää mitenkään ehdi syntymään, mutta ehkä tällä viikolla kuitenkin..?

Tänään meillä on muutenkin parisuhdepäivä, kun jopa mies oli tajunnut, että kolmen viikon aikana on ollut kaks päivää, jolloin ollaan oltu yhdessä ilman, että sen on tarvinnut lähteä yöksi töihin tai että on ollut koko päivän töissä/treeneissä yms. Sanoin kyllä, että saattaa olla viimeisiä mahdollisuuksia johonkin aikaan viettää aikaa kahdestaan, niin rontti totes vaan "ei se vauva sieltä vielä kuitenkaan kolmeen viikkoon synny.." Kiitti, muru kannustuksesta. :facepalm:
 
Omena1987, mitenkä teillä tänään menee? Kaikki kunnossa?
Täällä hommat ennallaan, pikkuisen sain taas vauvavalmisteluja eteenpäin. Jalkalamppu himmentimellä pitäis saada makkariin vielä. Sänky on nyt lopultakin paikoillaan :)
 
Mä kävin tänään hierojalla. Oli vähän jännä persoona :D ihan ok hierojana, puhuttiin sen kanssa ettei varmaan hirveesti kannata alaselkää hieroa kun se kuitenkin venyy ja paukkuu sit synnytyksessä. No hiero se sit vähän kuitenkin. Puhuttiin myös et 36 viikkoa on täynnä ni se totes et jaa, laskettu on siis joskus tammikuussa. No öö ei :D

Toistaseks ainakin hyvä olo hieronnasta ja hyvin sai kyljellään jalat hierottua!
 
Sonic, haha :) Mun osteopaatti nimenomaan venytti lannerankaan lisää tilaa... Mikäli 39+6 politarkastuksessa ei näy asioiden etenemisen merkkiä, marssin uudelleen osteopaatille ja pyrimme edesauttamaan luontoa. Nuo Cytotec ja ballonkijutut ja vuorokausien kärvistelyt ei oikein houkuta :)
 
Sonic, se on sellainen hierojan ja kiropraktikon välimalli. Tämä on erikoistunut raskauden vaivoihin sekä lasten osteopatiaan. Sain suosituksen tuttavalta. Tarkoitus oli tehdä tilaa lantioon, ja auttaa hengitystä ja ruoansulatusta. Toden totta, maha toimii nyt säännöllisemmin ja pahin närästys on helpottanut. Hengittäminen istuessa on edelleen hiukan vaikeaa, mutta onneksi osa vaivoista lähti helpottamaan.
 
Takaisin
Top